Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Menn mener mor er best omsorgsperson

NYTT TEMA
joplina
joplinaInnlegg: 63724
05.03.08 07:37
http://www.abcnyheter.no/node/62220

Har feministmafian bestillt denne rapporten, eller kanskje det feministgjennomsyrede mannspanelet?
joplina
05.03.08 07:55
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=511814

Oi oi oi....enda mere av samme slaget. Hvem er den skyldige?? Tove Smaadahl??
Hurramegrundtomkring
HurramegrundtomkringInnlegg: 15703
05.03.08 08:35
Er det egentlig noen andre en feministene som noen gang har tvilt på dette?
joplina
05.03.08 08:41
Joda....alle andre oppegående menn og kvinner i tillegg :D
Hurramegrundtomkring
05.03.08 08:43
joplina skrev:
Joda....alle andre oppegående menn og kvinner i tillegg :D
--------------------------------------
Tvilt på at kvinnene er de beste omsorgspersonene for barn?
joplina
05.03.08 08:45
Oppegående mennesker går ikke rundt og tror at omsorg i seg selv er kjønnsbetinget.
russell_martin
russell_martinInnlegg: 17863
05.03.08 08:47
Synes det er individuelt egentlig. Det finnes omsorgsløse mødre også.

Jeg har selv laget et begrep jeg kaller "morsinstinktet" og det er slik. En veldig omsorg for sine barn, samtidig som mødre tror at den fullt voksne sønnen er 10 år og ikke 40 år. Mødre er unike.

Hurramegrundtomkring
05.03.08 08:52
joplina skrev:
Oppegående mennesker går ikke rundt og tror at omsorg i seg selv er kjønnsbetinget.
----------------------------------------------------------------------
Det er det. Det styres av hormoner. Slik forelskelse gjør det, osv osv. Du ser, det er en grunn til at kvinnen og ikke mannen bærer frem barnet, selv om noen "oppegående" mennesker som er fortapt i sin egen tenkning tror noe annet...
Slik det er når en kvinne og en mann har sex så utskilles det hormoner som knytter dem sammen. Så utkilles det hormoner i mor og barn som knytter dem sammen mens kvinnen går gravid med barnet. Du skjønner det at alt som skal bygges, også relasjonen mor-barn må øves, og kvinnen har alt til rettlagt for dette, i motsettning til en mann. Selvsagt må mannen også øve seg, men kvinner overgår mannen med skyhøye kneløft på dette området...er det godt eller vondt? Nope, det er bare slik det er.
Når skal du slutte å tro at kjønn ikke har noe å si? Om det ikke hadde det, så hadde det ikke vært kjønn.
Hurramegrundtomkring
05.03.08 09:09
Et annet problem med å bryte med disse hormonene som styrer omsorgen, er at det kan føre til psykiske problemer, og det er lett og se i dagens likestillinte samfunn. Kvinner sliter enormt med psykiske problemer. Over 250000 mennesker på antidepresiva sier sitt og de aller fleste er kvinner.... Man skal ikke kødde med hormoner...de er der av en grunn. Slik alt er.
joplina
05.03.08 09:22
Det er helt naturlig med hormon-trolling ved forplantning. Et menneskebarn er fullstendig hjelpeløst.....og det vokser og utvikler seg særs sakte, sett i forhold til andre pattedyr og deres evne til å forholdsvis tidlig kunne sørge for seg selve.

I denne mest sårbare fase har naturen innrettet rugekassen og pattedyret "mor" slik at hormoner knytter mor og barn sammen. Det har vært en dyd og nødvendighet.

Men dèt, serru Hurra, er ikke kjønnsbetinget omsorg - det er derimot naturens viselige innretning i en sårbar babyfase.

Skulle mor - ukjent av vilken grunn - falle fra/bli borte når babyen har kommet til verden, så kan per i dag en mann/far steppe inn som fullgod omsorgsforelder. Det kan gi barnet trygghet, morsmelkserstatning, nærhet og omsorg. En nyfødt baby kan alltså vokse opp/overleve/ha det trygt og godt _også uten_ en mor.

Vi lever alltså ikke i steinalderen lengre. Vi teller 2008. Vi er viselig innrettede pattedyr fra naturens side - men vi er også mennesker med kunnskap og omsorgsevner på tvers av hormoner.
Hurramegrundtomkring
05.03.08 10:53
joplina skrev:
Det er helt naturlig med hormon-trolling ved forplantning. Et menneskebarn er fullstendig hjelpeløst.....og det vokser og utvikler seg særs sakte, sett i forhold til andre pattedyr og deres evne til å forholdsvis tidlig kunne sørge for seg selve
---------------------------------------------------------------------------------------------
Ja, men vet du, hormner er ikke nok, man må også ha lært hvordan bruke dem i praksis. Man ser sjipanser i dyrehager som ikke har noe som helst intresse for barna sine, fordi de selv aldri hadde en mor som var eksempel for dem...de aner ikke hva de skal gjøre...og lar heller barnet sitt ligge hjelpeløst igjen på bakken etter fødselen..

I denne mest sårbare fase har naturen innrettet rugekassen og pattedyret "mor" slik at hormoner knytter mor og barn sammen. Det har vært en dyd og nødvendighet.
--------------------------------------------------------------------
Ja, og i tillegg så er det en stor fordel for denne moren å ha lært av sine egen mor hvordan dette gjøres i praksis.

Men dèt, serru Hurra, er ikke kjønnsbetinget omsorg - det er derimot naturens viselige innretning i en sårbar babyfase.
...............................................................
Jo det er kjønnsbetinget. Du har mer østrogen en meg, og jeg har mer testosteron en deg. Fordi jeg skal kunne beskytte både deg og barnet. (hypotyetisk sett;) ) Altså må jeg øve på helt andre ting, og har helt andre hormoner tilgjengelig for å mestre dette. Og det er litt av poenget. Menn og kvinner viser omsorg på forskjellige måter og har ulike talenter for dette. Noen utvikler ikke disse talentene, de ignorere dem, andre, forsøker å utvikler talenter de ikke har...talent i...men du verden vi mennesker kan også det...men hvor lurt det er....det kan man spørre seg om...
joplina
05.03.08 11:07
Nå må du trå varsomt på ditt kjønns vegne.

Hvis du mener menns beskyttelsesinnstinkt står i veien for å yte jevn,god og tilstrekkelig omsorg på en naturlig måte - og at de enten må undertrykke sitt beskyttelsesinnstinkt ved å ignorere det, og at de må utvikle omsorgstalenter de ikke har ved læring , for å være gode omsorgsforeldre.....ja,da er du virkelig en god støtte for de som ikke ønsker at far automatisk bør få delt omsorg - men mener at det er rett som det praktiseres nå ; der mor er god nok i seg selv, mens far må bevise at han er god nok eller bevise at mor _ikke_ er god nok.

Jeg understreker at _jeg_ ikke hører til den kategorien.
Hurramegrundtomkring
05.03.08 11:16
Beskyttelseinstinktet er menns måte å vise omsorg. Skjønnte du ikke det heller, og det kan utvikles. Og det bør utvikles. Menn og kvinner er totalt motsettninger. Skjønner du ikke det? Og jo mindre motsettninger som utvikles jo mere forakt kommer det inn i bildet...kvinner forakter menn som ikke har baller, og menn forakter kvinner som har det. Ser du ikke det i disse diskusjonene? Det er ikke noe som kan eller bør styres...men la få lov til å gå sin naturlig gang...der er perfekt tilrettelagt...ikke fra våre ideer....men fra det som skapte oss. Og hver gang vi forsøker å forandre på det med grunnlag i våre ideer...så går det dårlig.
Nå skal det være sagt at machomenn ikke er menn med baller, men et av utslagene av å ikke få utvikle beskyttelses instinktet, men måtte undertrykke det. De har en utvendig hard maske, men innfor denne så stoler de ikke på seg selv.
joplina
05.03.08 11:29
Bestem deg. Er du uenig eller enig i at god omsorg for barn ikke er kjønnsbetinget?

Mener du - slik de fleste menn i undersøkelsen - at mødre er bedre omsorgspersoner enn menn?

Du har dosert om din uenighet, men skriver nå at beskyttelsesinnstinktet er menns måte å vise omsorg på. Ja, kall det nå hva du vil. Er den beskyttelsesinnstink-omsorgen dårligere enn kvinners omsorg?
gammelKaffe
gammelKaffeInnlegg: 2767
05.03.08 11:29
Hurramegrundtomkring skrev:
kvinner forakter menn som ikke har baller, og menn forakter kvinner som har det....
-----------
Så vidt jeg vet er et ingen kvinner som har baller og de menn som ikke har det har enten mistet de i en ulykke eller er født uten... Har overhode ikke forakt for de, syns mest synd på de. Heldigvis kan de leve et normalt liv vha medisiner.
Hurramegrundtomkring
05.03.08 11:35
Så vidt jeg vet er et ingen kvinner som har baller og de menn som ikke har det har enten mistet de i en ulykke eller er født uten... Har overhode ikke forakt for de, syns mest synd på de. Heldigvis kan de leve et normalt liv vha medisiner.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Det var billedlig sagt. Du forstå bilder? Det var et bilde på forskjellen på kvinner og menns selvtillit.
enigma_undercover
enigma_undercoverInnlegg: 6741
05.03.08 12:46
joplina skrev:
Har feministmafian bestillt denne rapporten, eller kanskje det feministgjennomsyrede mannspanelet?

Denne gangen har du dessverre kun møtt på en dust. Og de finnes det mange av, på tvers av kjønn og raser.

e_u
gammelKaffe
05.03.08 12:54
Syns menn virkelig kvinner uten selvtillitt er attraktivt???
Hurramegrundtomkring
05.03.08 13:10
gammelKaffe skrev:
Syns menn virkelig kvinner uten selvtillitt er attraktivt???
.--------------------------------------------------
nei. tvert om. Men kvinners selvtilitt kommer med et helt annet utrykk en menns. Det har med blansene i hormonene å gjøre. Og kvinner som er fulle av testosteron blir foraktet av flertallet av menn, og omvendt med menn fulle av østrogen. Kvinner tenner ikke seksuelt på en stakkarslig figur, de føler enten omsorg eller forakt. Selvsagt er dette en genralisering...
gammelKaffe
05.03.08 13:24
Snakker du billedlig når du skriver "Kvinner som er fulle av testosteron" og vica versa?
Hurramegrundtomkring
05.03.08 14:09
gammelKaffe skrev:
Snakker du billedlig når du skriver "Kvinner som er fulle av testosteron" og vica versa?
..........................................
Det er fortsatt bare et bilde ja. Og en overdrivelse i tillegg...alt menensker skriver er bilder...forskjellen er når de peker på realitet og på fantasi...
Pip_6
Pip_6Innlegg: 18509
05.03.08 17:41
Jeg er i liten tvil om at mor generellt, er bedre egnet til å yte omsorg for et lite barn. Men dette endrer seg. Etter hvert som barnet blir eldre, blir det ofte lettere for far å ta del i omsorgen.
Men dette er selvfølgelig individuellt, i mange tilfeller er far bedre, selv til å ta seg av et spebarn. Den i parforholdet som er mest 'oppegående' burde passe på de små. Etter min mening bør man besitte en viss ro, for å ta seg av de små. Man må forsøke å begrense sinne sitt. Dette er ikke altid like lett.. :o)
Vidre må du være 'voksen', og ikke full av banlige fordommer og prinsipper.

Det bør vel være greit å legge merke til hvem barnet 'strekker seg etter'. Den burde ha omsorgen.. Den andre får bare forsøke å få 'innpass'..

Lykke til.. :o)
Anouk
AnoukInnlegg: 5092
05.03.08 18:31
Pip_6
Mange mener nok innerst inne at mødre generelt er bedre omsorgspersoner.
Men å si dette høyt i 2008 blir som "å banne i kjerka".

Jeg tror at veldig mye av det menn og kvinner er kjønnsbetinget.
Vi er forskjellige fra fødselen av. Slik typisk "kvinne" og "mann" atferd kan plukkes av oss hvis vi begynner tidlig. Men hvorfor er vi så oppsatt på det?
Skal jeg føle det som et personlig nederlag at jenta mi foretrekker "feminine" syssler? Hvor feilet vi som foreldre? Hun har en mor som både kan mekke bil og gjøre andre "guttesyssler" hvordan kunne dette skje?

Hvorfor er det ikke nok at vi oppnår likeverd og rettferdighet? Hvorfor må vi også utviske alle medfødte fordkjeller mellom mann og kvinne?
Da jeg fikk mitt første barn, var det naturlig for meg å være hjemme med barnet.
Det var like naturlig for min mann å ikke være det.
Dagens unge kan fort føle seg tvinget inn i nye roller og oppgaver som de slett ikke er komfortable med, fordi omgivelsene presser på.

Som en venn av meg opplevde da skulle bli far. Han har aldri tålet synet av blod, og gruet seg fryktelig til fødselen. Men siden dette var noe "alle" var med på følte han seg presset. Kona hans var såret over den motviljen hun merket og refererte til sine venninners menn som syntes det hadde vært en helt fantastisk opplevelse.

Han ble nå med, men syntes det var en grusom opplevelse, og endte opp bevisstløs på gulvet hele 3 ganger før han kapitulerte.

I dag kan de se tilbake på hele seansen og le av det, gudskjelov.
Pip_6
Pip_6Innlegg: 18509
05.03.08 21:54
Jeg er helt enig med deg.

Man må bare forsøke følge barnets preferanser, ikke styre dem..

De vil uansett bli påvrket ifra søsken, venner og media. Min datter fant sin kvinnelighet hos søstrene sine.. Hehe, jeg var faktisk ganske 'liberal' med jenta mi da hun var liten. Da som nå, er det jo henne som 'styrer skuta'. Da hun var 2-3 år brukte vi en del tid i lekebutikker (svidd av noen tusen der :o|. I denne alderen brukte hun 'hele' butikken, alle typer leker var like spennende. Jeg kjøpte faktisk ett svært 'action-man' helikopter til henne.. Det var det hun ville ha.. Men det derre der tok slutt da søstrene begynte å fatte litt intresse.. De fikset henne opp til ei 'prinsesse', og da var det gjort.. Nå er hun ganske 'klassisk feminin'..
Hennes mor ertet meg ofte med at min eneste datter ville bli 'ei skikkelig traktorlespe'.. :o) hehe.. Jeg må nok innrømme at jeg kjente litt på denne frykten for det.. Men, hun ble ganske paff den gangen pappa og Millie kom hjem med det 'action-man' helikopteret.. ;o)

Det hørtes ikke særlig ut det med han på føde-stua.. Hehe.. Der har vel de fleste menn 'halen mellom beina'. Vi hører liksom ikke helt hjemme der.. Før det har skjedd.. Da er vi pappa, og 'med i gjengen'.
Jeg husker særlig en kar.. Kona hadde ligget på føde-avdelingen i over ei uke.. Hun var ikke særlig blid.. Vi tittet på hverandre, jeg håper han så med-følesen min..

Hehe.. Jeg må le litt av en venn av meg, han har nå fått gutten sin, men han er så snill og skjønn forstår du.. Pappa er livredd!! Hehe.. Jeg ler godt av de to.. Håper de blir 'enige' bare.
GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 59382
05.03.08 22:05
Dette synet på mødre og fedre tror jeg kommer fra menn ja. Det er ikke mannfolka som har ivret mest for farspermisjon og likestilling mellom kjønnene.

Heldigvis har en mannsmyte falt i følge Pondus. Du vet mannebladet framfor noe. Menn kan tenke på mer enn en ting, de kan tenke på sju ting samtidig: sex og øl.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg