Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

På selveste kvinnedagen sier noen kvinner at ...

NYTT TEMA
Nemi_5

Nemi_5
08.03.08 21:39
vi trenger en dag for menn også!

Jeg sier meg ikke uenig i dette, men hva mener andre? Er det mulig at menn og kvinner i vgd kan møtes via en konstruktiv dialog ev. møtes på en type "halvvei"?

http://atvs.vg.no/player/index.php?id=15072

Karmas_Bitch

Karmas_Bitch
08.03.08 21:42
hvor er likestilingen da?

feminister.........
Nemi_5

Nemi_5
08.03.08 21:56
Likestiling - være seg for kvinner eller menn - er ikke noe som detter ned i fanget vårt, K_B. En må nødvendigvis beregne litt tid, tanker og en del energi.
Karmas_Bitch

Karmas_Bitch
08.03.08 22:06
heheh ja når det gjelder at menn skal få det så er dette vi får høre......

eneste dagen jeg støtter er selvstendighets dager, bursdager og far/morsdagene eller kan de andre dagene bare bli borte for min del....

Nemi_5

Nemi_5
08.03.08 22:15
Åja, skjønte ditt spørsmål etter en kort tenkepause - du skjønner - jeg ser ikke umiddelbart etter minussider ved folk, men pluss-sidene. Leter en etter førstnevnte, dvs etter det "perfekte" mennesket - er det i mine øyne å lete etter noe ikke-eksisterende - kort og godt.

Ja, hvor er likestillingen da? spør du. Mao dersom kvinner og menn skal møtes på halvveien? En stor del av poenget det da - dialogmessig ment så klart, men det krever selvsagt vilje og evne til å se at det kanskje kan være en fruktbar vei å ta utgangspunkt i?
Geremino

Geremino
08.03.08 23:33
Eh..
Har vi ikke en dag for menn da?

Den er i oktober en gang, men jeg husker ikke datoen sånn nøyaktig.
16 oktober?
gammelKaffe

gammelKaffe
08.03.08 23:36
7.oktober
Nemi_5

Nemi_5
09.03.08 12:37
Ikke uinteressant lesestoff, dette, Forelderlikeverd, selv om jeg ikke er enig i alt som skrives her. Joda, 7. oktober er mannsdagen, men likevel ser vi at den ikke synes å være særlig bevisst i folks tanker. Nå er den jo relativt ny og av den grunn antakelig mindre kjent. Dernest spørs det kanskje hvordan menn (og ev. hvor mange) ser behov for å bruke en slik dag og ev på hvilken måte.

Det fins noen kvinner som fnyser av at det er opprettet en mannsdag. Dette er jeg uenig i, og mener at det er på sin plass.

Utover dette, syns jeg at det er flere tydelige/klare punkter i den artikkelen du viser til (og selvsagt i en rekke tilsvarende) som konkretiserer veldig bra og er mer presise vedr problemstillinger menn har/opplever. Gode eksempler jeg ser for meg at menn som ønsker å fremme menns ulike problemstillinger i dagens samfunn med fordel kan gjøre bruk av.

Dette betyr ikke at jeg mener at kvinner har kommet i mål med alt som er sentralt for kvinner - absolutt ikke - bare for å ha understreket det.

Karmas_Bitch

Karmas_Bitch
09.03.08 13:38
se der ja, det er så mye feministisk pisspreik i media og verden at man glemmer at menn har en også dag hmmmm
Byjente

Byjente
09.03.08 13:41
Karmas_Bitch

Nå kom denne dagen i stand?
russell_martin

russell_martin
09.03.08 13:42
Vi har "mandag" hver uke......
Byjente

Byjente
09.03.08 13:43
russell_martin skrev:
Vi har "mandag" hver uke......

*ler og ler*

Morsomt ord-spill, russel_martin !!!
Yousof

Yousof
09.03.08 14:29
Femenistene har 8 mars, damene valentines day, og Mennene resten av året.
Nemi_5

Nemi_5
09.03.08 17:12
Javel, Yosof - diin argumentasjonslinje synes dessverre å svekkes betydelig for hver posting du leverer, så sant det ikke er slik at du er blant dem som opplever at dette forumet er en lekeplass - velbekomme - lek i vei for min del du:-)
Yousof

Yousof
09.03.08 21:06
Denne innlegget fra deg viser din evne til å argumentere saklig.
Nemi_5

Nemi_5
09.03.08 21:42
Mener jo at det burde sees at jeg la inn et visst forbehold i innlegget, men kanskje det burde vært markert med et spørsmålstegn - mulig det.

Når det er sagt, tror jeg ikke at ett innlegg alene kan påstås å være representativt for å vise til en debattants ev. saklighet eller ikke. Det jeg syns er langt mer vesentlig i debattsammenheng, er når mannlige debattanter mer og mindre kontinuerlig latterliggjør kvinner generelt eller feminster spesielt.

geirern84

geirern84
13.03.08 14:34
er vell mandag en dag i uka :)
Nemi_5

Nemi_5
13.03.08 16:48
ja visst, geirern, så sant ingen har tuklet med den gregorianske kalenderen:-) Utover det så får vi vel fastslå at kvinnedagen er pase for i år, og debattere mann- og kvinneproblematikk i andre eller nye tråder - og gjerne ikke bare problematikk, men kankskje ispe debattene litt humor - det er noe jeg mener er fullt mulig og må erkjenne å savne. Må hver eneste debatt havne i krangler liksom? - lite konstruktivt i alle fall.

Sier tvi, tvi jeg:-)
forelderlikeverd

forelderlikeverd
14.03.08 03:44
Mannsdagen, den 7.oktober, ble opprettet av kunstneren Arne Bendik Sjur og psykologene Bjørn Skar Ødegård og Bjørn Blumenthal i 1988.

Senere (2001? - dette kan jeg sjekke) under et seminar på Likestillingsombudets kontorer om problematikken rundt forholdet mellom fedre og barn, arrangert av et par ildsjeler av noen gressrotsfedre, kom journalist Kathrine Aspaas med et utbrudd "hvorfor demonstrerer ikke fedre i gaten og protesterer - slik f.eks. kvinnene gjør på kvinnedagen?" - hvilket fikk statsviter og seminardeltaker Andrew Kroglund til videre å ta initiativ til samling av en Mannsdagskommité som startet den første Mannsdagsdemonstrasjon i Oslo i 2003.
ase

ase
14.03.08 10:39
Hvert j**** år det samme maset, og så kommer heldigvis påsken og Øiens påskenøtter og så er dét glemt (igjen), og takk for det.

forelderlikeverd

forelderlikeverd
20.03.08 13:35
Du trenger ikke å banne - eller antyde at du gjør det!
Nemi_5

Nemi_5
20.03.08 15:22
Ikke forbudt å banne da, forelderlikeverd, uansett kjønn:-)

For øvrig blir jeg litt forundret over at det fins kvinner som kan gi uttrykk for at kvinnedagen er et årlig mas, eller noe å blåse av. Selv om den delvis er litt bleknet, har den utvilsomt betydd voldtsom mye for dagens kvinner. Som tidl signalisert, ser jeg positivt på mannedagen, og at den kan utvikle seg i retning av å være en god bidragsyter til å jevne ut de skjevheter som svært mange menn gir uttrykk for at de opplever, inkl. de skjevheter jeg selv kan være enig i å se. Men klart at da må menn gjøre mer bevisst bruk av den, slik kvinner har gjort.

Ellers - Øiens påskenytter syns jeg er grenseløst tørre, men smak og behag det da:-)

Rigtig god påske!
forelderlikeverd

forelderlikeverd
20.03.08 15:35
Jeg nevnte intet om lov eller forbud - men om behov!

Men banning øker ikke nødvendigvis sakligheten eller kvaliteten på debatten.
GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
20.03.08 16:46
forelderlikeverd skrev:
Mannsdagen, den 7.oktober, ble opprettet av kunstneren Arne Bendik Sjur og psykologene Bjørn Skar Ødegård og Bjørn Blumenthal i 1988.

Senere (2001? - dette kan jeg sjekke) under et seminar på Likestillingsombudets kontorer om problematikken rundt forholdet mellom fedre og barn, arrangert av et par ildsjeler av noen gressrotsfedre, kom journalist Kathrine Aspaas med et utbrudd "hvorfor demonstrerer ikke fedre i gaten og protesterer - slik f.eks. kvinnene gjør på kvinnedagen?" - hvilket fikk statsviter og seminardeltaker Andrew Kroglund til videre å ta initiativ til samling av en Mannsdagskommité som startet den første Mannsdagsdemonstrasjon i Oslo i 2003.

SVAR: Ikke engang mannsdagen greide menn å etablere uten at en kvinne ga de ideen. Og nå venter mennene på at kvinnene skal gi mannsdagen et innhold?
Det sterke kjønn, pøh.......
forelderlikeverd

forelderlikeverd
20.03.08 17:13
Ditt innlegg stinker lang vei av dårlige holdninger til det motsatte kjønnet!

Jeg tror at menn og kvinner kan utrette stort sammen - mer enn hver for seg - hva er der galt med det?
GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
20.03.08 18:16
Du Forelderlikeverd, du får sette deg ned å lese historien til Norske Kvinners Sanitet, Norges Husmorforbunds historie, Kvinnesakskvinnenes historie.
Så kan du prøve å se for deg hvor vi hadde vært uten at kvinnene hadde stått på og vært egenrådige og trassige. Ofte uten menns samarbeid og gjerne med menn mot seg.
Det har blitt tusenvis av arbeidsplasser og det har også blitt bedre å være mann av innsatsen til disse kvinnene. Og lønna til disse organisasjonskvinnene kom kanskje i himmelen? For på jorda ble de helst hånet og kalt vaffelkjærringer, eller møtene ble kalt sladdermøter.
Du kan også lese den kortere historien til Kvinnefronten. Og se på utviklingen i likestillingen siden 1970. Menn og kvinner har ikke stått sammen i dette arbeidet nei.

Men mannsforakt har jeg ikke. Jeg har også sett på nært hold hva enkelte menn har skapt i samfunnet av arbeidsplasser og utvikling ellers.
Så jeg vet verdien av enkelte organisasjoner på mannesiden også.
Tusenvis av arbeidsplasser har blitt skapt av frivillig og ulønnet arbeid gjennom organisjonsvirksomhet i for eksempel landbruket.

Men når det gjelder de nære ting som omhandler familie og helse, barn og omsorg, så ser jeg ikke mannlig initiativ noen steder. Heller ikke når det gjelder likestilling mellom kjønnene.Der har kvinner stort sett kjempet mot menn.
Hvor hadde samfunnet vært uten likestilling?
Er det noe rart at vi kvinner lurer på denne mannsdagen og hva menn vil få ut av den?
Finner du noen steder der menn har skapt noe på disse områdene uten kvinnelig drahjelp, så har jeg lyst og interesse av å få vite det.
forelderlikeverd

forelderlikeverd
21.03.08 00:58
Alle de mannsdager som er blitt avviklet med oppmøte og demonstrasjonstog er i all hovedsak viet til barna som i all for stor grad risikerer å få krenket sitt forhold til far og tilhørigheten til hele familien sin, takket være normdannende strukturelle føringer som skaper økt familieoppløsning og undergraving av grunnlaget for tilknytningsforholdet mellom barn og fedre. Protesten på Mannsdagen går i all hovedsak på diskriminering pga kjønn - noe enhver menneskerettighetsforekjemper eller likestillingsaktivist burde støtte uten videre!
Menn har på mannsdagen valgt å marsjere i demonstrasjonstog for å kreve barns rett til god, jevn og nær kontakt med begge foreldre ivaretatt av myndighetene.
Den kvinne som er motstander av slikt - er motstander av kjernefamilien og barns velbefinnende. En kvinne som hater menn så intenst at hennes barn ikke skal ha kontakt med barnets egen far - er neppe en god forelder - og neppe en god borger - eller et godt menneske for den saks skyld!
GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
21.03.08 01:38
Godt at kvinnene har stått på da for å få til pappakvoten i svangerskapspermisjonen tross stor motstand fra - menn.
Dessuten har kjøkkenbenken vært ledig som deltidstilling siden kvinnesakskvinnene fikk fjernet samskatten i 1958. Denne skattereformen gjorde det nemlig mulig for gifte kvinner å ha lønnet arbeid uten å betale mesteparten av lønna i skatt.
I 1975 fikk endelig kvinnefronten (tror det var dem) gjennomslag for likelønnsloven, og enda flere kvinner kunne ta lønnet arbeid.
Men fremdeles sliter kvinnene med lave lønninger. Og det skyldes for en stor del at arbeidsfolk, særlig kvinner, på slutten av sekstitallet fikk rett til deltidsarbeid. Dette fordi det for de aller fleste ble en for stor belastning å være alene om alt arbeide hjemme med hus og unger i tillegg til fullt arbeid ute.
Fremdeles må mange kvinner jobbe deltid. Vi får håpe at det ikke er fordi far ikke vil stelle hjem og unger? En absurd tanke å tenke at fedre ikke vil det, ikke sant?
Jeg skryter absolutt ikke av de menn som faktisk tar sin del av husarbeid og ungestell. Sånt burde være en selvfølge, men altfor mange vil bare ikke. De slipper ikke til, sier de og nekter å ta til seg lærdom om husmoryrket.

Åja, jeg glemte at denne jobben ved kjøkkenbenken alltid har vært ulønnet og at det er derfor kvinnene har måttet utføre dette arbeidet både på heltid, deltid og overtid.

Kanskje du mener at dette ikke er viktig? At fedre bare kan ta over omsorgen for ungene når de er i skolealder uten å ha stelt ei barnerumpe eller vasket et golv på forhånd?
Kanskje du også mener de som denger kjerringa mens ungene ser på skal ha full omsorg for ungene de er far til?
forelderlikeverd

forelderlikeverd
21.03.08 01:51
Jeg tror at kvinner med ekstremt dårlige holdninger til det motsatte kjønn kan påføre sine barn store lidelser! Barn trenger inkluderende foreldre.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg