Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Likestilling i skolen?

NYTT TEMA
EMJ

EMJ
10.03.08 20:43
Nei. Ikke på min ungdomsskole i hvertfall. Jentene blir alltid prioritert foran gutter og får alltid mer skryt og bedre karakterer.

- EMJ
MrEagle

MrEagle
11.03.08 08:39
Det er det man kaller "skjult feminisme". Mye av det der i mange sammenhenger.
OnkelAtilla

OnkelAtilla
16.03.08 15:20
Jobber selv i skolen og dette finnes det svært mye av. Problemet er at majoriteten av lærerne er kvinner og det er tabu å ta opp diskriminering den veien.

Dette skader også jentene selv da mange av de får en overraskelse når de skal ut i den virkelige verden.
Xanadu

Xanadu
16.03.08 15:33
Er det noen som har merket at EMK art 10 og Grunnlovens § 100 settes ut av spill når noen kritiserer kvinner eller feminisme? Debatten lukkes fordi den er "sexistisk".

Slik er det også i norske skoler - hvor gutter utsettes for kjønnsdiskriminering.

Bit-ten

Bit-ten
16.03.08 15:47
Xanadu skrev:
"Er det noen som har merket at EMK art 10 og Grunnlovens § 100 settes ut av spill når noen kritiserer kvinner eller feminisme? Debatten lukkes fordi den er "sexistisk"."

Bit-ten:
Min første reaksjon er at du umulig kan ha lest de ulike trådene her inne.

Xanadu skrev:
"Slik er det også i norske skoler - hvor gutter utsettes for kjønnsdiskriminering."

Bit-ten:
Jeg tror nok ikke det er slik. Du bør begrunne, synes jeg.

joplina

joplina
16.03.08 16:36
MrEagle skrev:

"Det er det man kaller "skjult feminisme". Mye av det der i mange sammenhenger."

- Hehe.....er det ikke åpen feminisme som det skrives side opp og side ned om - den feminsitinfiserte stat - så er det skjult feminisme.

Og en håndfull mannfolk her inne tegner et bilde av alle norske menn som offer.

Offer,offer,offer. Stakkarslige, overkjørte, uten mannsrolle, uten evne til å påvirke - og komplett uten evne til å ta ansvar for noe som helst. Alt er kvinner og feminsimens skyld. Nesten søtt...hadde det ikke vært så patetisk.
Anouk

Anouk
16.03.08 20:01
Offer,offer,offer. Stakkarslige, overkjørte, uten mannsrolle, uten evne til å påvirke - og komplett uten evne til å ta ansvar for noe som helst. Alt er kvinner og feminsimens skyld. Nesten søtt...hadde det ikke vært så patetisk.
Uff ja, takker min herre og skaper for at jeg fikk meg en MANN, mens det fortsatt var noen igjen -:)
Kleptomaniac

Kleptomaniac
16.03.08 20:04
Anouk skrev:
Uff ja, takker min herre og skaper for at jeg fikk meg en MANN, mens det fortsatt var noen igjen -:)

En persons generalisering gjør ikke din egen så veldig mye bedre.
Anouk

Anouk
16.03.08 21:31
Kleptomaniac skrev:
En persons generalisering gjør ikke din egen så veldig mye bedre.
Det gjelder nok ikke bare én, men flertallet som skriver her inne.
Jeg er sjeleglad for at jeg har en mann som ikke deler det generelle kvinnesynet som råder her inne, og som mener en god tråd på likestillingforumet er en tråd om kvinners forfall, løgnaktighet, dårlige moral og jeg vet snart ikke hva....

Nemi_5

Nemi_5
16.03.08 21:58
Kleptomaniac,
det er ikke det minste oppsiktsvekkende det Anouk sier, ikke spesielt irrelevant heller, siden dette forumet dessverre gjennomsyres av kvinnenedlatende holdninger slik at kvinner generelt her tilnærmet _tvinges_ til å bruke ulike typer humorvarianter som supplement i sine normalt solide og velgjennomtenkte argumentasjoner. Generalisering? En må vel nesten være bosatt på månen for ikke å se hvilket kjønn som er Master of the Word i det da?

Det finnes heldigvis noen hederlige unntak som gjør at det er mulig for kvinner på likestilling å faktisk få gitt uttrykk for sine syn uten å få ulike typer frimerkestempler - og de gjør det levelig for mange kvinner å stikke hodet sitt inn i det som mildt sagt kan kalles et gedigent vepsebol -sett med kvinneøyne.

Nemi_5

Nemi_5
16.03.08 22:09
*smiler* og tenker - så pussig, Anouk. Relativt sett - nokså likt innhold i våre nokså samtidige innlegg:-)

Mannen din virker å ha den gode kombinasjonen, men akk og sukk - så sjeldne i dag varianten - både IQ og EQ - Heldig du:-)
Kleptomaniac

Kleptomaniac
16.03.08 23:49
Nemi_5 skrev:
Kleptomaniac,
det er ikke det minste oppsiktsvekkende det Anouk sier, ikke spesielt irrelevant heller, siden dette forumet dessverre gjennomsyres av kvinnenedlatende holdninger slik at kvinner generelt her tilnærmet _tvinges_ til å bruke ulike typer humorvarianter som supplement i sine normalt solide og velgjennomtenkte argumentasjoner. Generalisering? En må vel nesten være bosatt på månen for ikke å se hvilket kjønn som er Master of the Word i det da?

Det finnes heldigvis noen hederlige unntak som gjør at det er mulig for kvinner på likestilling å faktisk få gitt uttrykk for sine syn uten å få ulike typer frimerkestempler - og de gjør det levelig for mange kvinner å stikke hodet sitt inn i det som mildt sagt kan kalles et gedigent vepsebol -sett med kvinneøyne.

Generelt sett synes jeg de fleste grupperinger har en tendens til å generalisere - både seg selv og andre. Tror det må være noe medfødt vi alle har - "oss" og "de".

Det var ikke ment som et angrep på Anouk. Som du kan se er jeg ny her, og ville bare påpeke hvor merkelig det så ut. Jeg faller jo i fellen selv noen ganger. Prøver jo å la være, men er jo fortsatt bare et menneske. Hvordan det ellers er på det forumet vet jeg heller lite om for øyeblikket...
Anouk

Anouk
17.03.08 00:51
Nemi_5 skrev:
*smiler* og tenker - så pussig, Anouk. Relativt sett - nokså likt innhold i våre nokså samtidige innlegg:-)

Mannen din virker å ha den gode kombinasjonen, men akk og sukk - så sjeldne i dag varianten - både IQ og EQ - Heldig du:-)
Ja, vi er nok ganske enige vi to....:)
Kan jo ikke ta alt så alvorlig.
Hadde det blitt noe gøy da?
Visst er jeg er heldig!
Ikke store tjansen for at jeg skal leve opp til FLVs spådommer som ekteskaps-nedbryter med påfølgende sugerør i statskassen, og innkassering av pengesekken med mitt navn på.
Det er nok statskassen som suger mest av meg :)
Men heller det....

Nemi_5

Nemi_5
17.03.08 10:41
Kleptomaniac skrev:
Nemi_5 skrev:

Generelt sett synes jeg de fleste grupperinger har en tendens til å generalisere - både seg selv og andre. Tror det må være noe medfødt vi alle har - "oss" og "de".

Det var ikke ment som et angrep på Anouk. Som du kan se er jeg ny her, og ville bare påpeke hvor merkelig det så ut. Jeg faller jo i fellen selv noen ganger. Prøver jo å la være, men er jo fortsatt bare et menneske. Hvordan det ellers er på det forumet vet jeg heller lite om for øyeblikket...
.......

- Nok mye sant i dine påpekinger. Tenkte ellers ikke på at du var ny her, siden mange kommer inn som "nye", men har vært her med ukjent antall nick før:-)

Joda, å falle i fellen, er vel noe vi alle gjør. Men er det ikke "feilene" vi lærer mest av da? Min erfaring i alle fall.

Du vil ellers ganske snart finne ut av hvorda det er i dette forumet - ønsker deg velkommen inn jeg:-)

Ha en fin dag!
Dabedida

Dabedida
17.03.08 19:48
På Vår skole har jentene faktisk sitt eget datarom... Er ikke det litt diskriminerende? Dersom gutter går inn på det rommet kan det ende med utestengelse..!
Arienette

Arienette
23.03.08 23:54
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 18:24)

Yousof

Yousof
24.03.08 03:08
Ja slik er det blitt i norge med tiden. Men jeg tok det opp med læreren min på ungdomsskolen og han sa rett ut "den norske skolen er lagt opp for jenter", han var enig.

Jeg håper feministene får seg en skikkelig på trynet i når de skal ut i den virkelige verden og opplever at alt ikke ligger til rete for dem som på skolen. Eller, får politkerene som de vil gjør de nok det i støre gradd en alledere. Faen for en nisseland dette er.
forelderlikeverd

forelderlikeverd
24.03.08 10:26
Vel, Nemi, jeg tar ikke debattanter mer seriøst hvis de "supplerer" sine "normalt solide og velgjennomtenkte argumentasjoner" med simple tilrop.

Det er bare med på å forsøple debatten.

At du forsvarer slikt, avslører bare din egen agenda!

Vi burde alle gjøre vårt til at kvaliteten øker på disse debattsidene i stedet for å oppmuntre "flaskekastning" og annen simpel adferd!
Nemi_5

Nemi_5
24.03.08 13:24
forelderlikeverd,
jeg har store vansker med å se _hvor_ jeg eventuelt driver med simple tilrop osv, eller hva du ellers legger i en ”avsløring av min agenda”? Det jeg imidlertid forbeholder meg retten til å kunne gjøre, er å forsvare det som går på kvinnenedlatende holdninger, og det generelt sett rådende kvinnesyn på vgd ”likestilling”. Kort og godt av såpass grov, skitten og simpel karakter at dette ikke er noe en mer og mindre kontinuerlig kan la passere uten å ta til motmæle iblant.

Jeg sitter ikke passivt og godtar å bli trampet på, eller at andre gjør det, verken på dette området eller andre som går på rettferdighet og likeverd. Det er min hovedagenda i utgangspunktet.

Har du ikke fått ovennevnte fenomen med deg, ser jeg en mulighet for at det _kan_ skyldes din relativt store aktivitet i vgd. Stor egenaktivitet kan absolutt bidra til å bli et hinder vedr å se at der skjer øvrige sentrale ting rundt en, men kun en gjetning fra min side dette da.
MrEagle

MrEagle
01.04.08 15:06
Joplina: Offer,offer,offer. Stakkarslige, overkjørte, uten mannsrolle, uten evne til å påvirke - og komplett uten evne til å ta ansvar for noe som helst. Alt er kvinner og feminsimens skyld. Nesten søtt...hadde det ikke vært så patetisk.

Anouk: Uff ja, takker min herre og skaper for at jeg fikk meg en MANN, mens det fortsatt var noen igjen -:)

Ærlig talt, dette blir for dumt. Når det påpekes at jenter prioriteres i skolen...som er utgangspunktet for denne tråden..og jeg snakker om skjult feminisme så rotter dere seg sammen på kvinners vis med fjas og tull som "søtt" og "patetisk" og "takker for at jeg fikk en MANN".

Den skjulte feminismen kan jeg bl.a. illustrere med journalisten som hadde fått beskjed om at med mindre det ikke var en spesiell grunn til det skulle kvinner velges som intervjuobjekt.. Dette er ett av mange eksempler på det vi kan kalle skjult feminisme i samfunnet hvor kvinner skal spesialbehandles helt ned på barnestadiet.

Sutregenet er det nok primært dere kvinner som har fått - og det har dere kommet langt på tydeligvis. Å påpeke ting som er galt og urettferdig blir noe helt annet. Jeg vet sannelig ikke hva du legger i MANN, Anouk, men sannsynligvis er det en tøffel som finner seg i alt.

Huff, hvorfor kaster jeg bort noen minutter av dagen på dette. :@

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
01.04.08 16:20
For ca 50 år siden kunne en lese i regneheftene "disse oppgavene trenger ikke å løses av jenter", når det kom til vanskelige oppgaver. Jentene skulle ikke lære realfag, men ha ekstra opplæring i håndarbeid og skolekjøkken i stedet for.
Da jeg gikk folkeskolen på sekstitallet fikk ikke jenter undervisning i sløyd fordi vi var jenter, og guttene fikk ikke håndarbeid fordi de var gutter. Og vi protesterte villt, iallefall så langt vi kunne gå uten at det fikk komsekvenser for oppførselskarakteren. Men sløydundervisning fikk vi jenter ikke i min tid på skolen.
Hadde ikke jentene protestert, og kvinneorganisasjonene tatt det opp, så hadde denne måten å utdanne gutter og jenter på bare fortsatt.

Dersom guttene nå opplever forskjellsbehandling på grunn av kjønn, hvorfor gjør de ikke noe med det? For de venter da vel ikke at det er jentene som skal ta kampen for dem?
Anouk

Anouk
01.04.08 20:12
MrEagle
Ja, er det ikke utrolig...
Når kvinner er enige om en bestemt negativ betraktning av mannen "rotter" vi oss sammen.
Når menn starter tråd etter tråd for å rakke ned på kvinner i sin alminnelighet, er det bare på sin plass.
Når det gjelder "sutre-genet" vil jeg nå si at de mannlige debattantene her inne er atskillig hardere rammet enn noen kvinne her inne. DERFOR min kommentar om en ekte mann.
Så du tror min definisjon av en ekte mann er en tøffel, ja det hadde nok passet inn bildet til enkelte her..
Nei takk, ville ikke hatt en sutrete "tøffel" om jeg så hadde fått ham slengt etter meg.
Anouk

Anouk
01.04.08 20:32
Jenter klarer seg generelt bedre på skolen. Hvorfor?
Jo, fordi jenter generelt er høfligere, roligere, flittigere og smidigere enn gutter.

6-årsreformen og fri barneoppdragelse har vært katastrofal for mange gutter.
Jeg husker godt første skoledag for begge mine. Begge gangene var mønsteret det samme. Jentene satt pent ved siden av sine respektive. Og de fleste guttene?
Jo, de ålte seg rundt på gulvet, løp rundt i gangene, hylte og skrek.
De burde helt klart vært i barnehagen et år til.

Jeg har to barn, jente og gutt.
Fra dag én har jenta sittet flittig med leksene sine.
Fra dag én har vi måttet henge over guttungen for å få ham til å gjøre sine.
Dette til tross for at han er både ett og to hakk skarpere enn sin søster.
Han gidder simpelten ikke, og er mer opptatt av lek og moro.

Vi har virkelig forsøkt å gi ungene samme oppdragelse og forutsetninger, men åpenbart har guttungen ting i "ryggmargen" som gjør at han må følges mye tettere opp av oss som foreldre hvis han skal henge med på skolen.

Hittil har det gått bra, men skulle han siden få problemer er det for lettvint å bebreide systemet som ikke er tilpasset ham. Skal han komme noen vei, må han pent tilpasse seg systemet.
Da får han fort nok oppdage når han skal ut i "den virkelige verden".

Xanadu

Xanadu
01.04.08 21:02
Nemi_5 skrev:
Kleptomaniac,
det er ikke det minste oppsiktsvekkende det Anouk sier, ikke spesielt irrelevant heller, siden dette forumet dessverre gjennomsyres av kvinnenedlatende holdninger

Nå er det ofte slik i en politisk korrekt verden og spesielt i norske redaksjoner at enhver kritikk av kvinner er å oppfatte som "kvinnenedlatende holdninger" eller tilhørende floskler. Det har simpelthen gått så langt at mange redaksjoner kvier seg for å kritisere kvinner generelt sett eller sette kvinner som kjønn til ansvar for sine handlinger. VG er et godt eksempel og diskusjonsforumet, samt avisen som sådann er blitt utrolig flat og kjedelig. Dagbladet tok den enda lenger og kjørte i mange år under Marie Simonsen & co en kampanje "kvinner er best til xxxxx (fyll inn det som passer). Resultatet var katastrofalt med opplagsfall, leserflukt og masseoppsigelser. Beklager, vi lesere er mer krevende enn som så og forlanger kvinner likestilling får de også stå til ansvar for sine handlinger, fullt og helt.

Menn, og spesielt heterofile menn, er imidlertid fritt vilt. Man kan skrive om og omtale en mann på den absolutt mest stigmatiserende måte, risikofritt på dette forumet.

Derfor velger jeg i større og større grad Dagbladets og Aftenposten, samt Hegnars diskusjonforum hvor meningene er friere og redaksjonen i mindre grad krenker EMK artikkel 10.
Anouk

Anouk
01.04.08 21:55
Xanadu skrev:
Menn, og spesielt heterofile menn, er imidlertid fritt vilt. Man kan skrive om og omtale en mann på den absolutt mest stigmatiserende måte, risikofritt på dette forumet.
Slik som kvinner stigmatiseres og utskjelles her på likestillingsforumet mener du?
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg