Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kvinners rettigheter i Norge

NYTT TEMA
KenEye

KenEye
11.03.08 13:49
http://www.abcnyheter.no/node/62564

på tide å organisere feministene nå, eller er hun ikke mann eller hvit nok til å motsies????????

Hun bæra her er helt på vidda!
gammelKaffe

gammelKaffe
11.03.08 14:27
Hun? du mener vel han, Senol Karagøz.. en mann.

Jeg syns denne tar kaka: "Kvinner som kommer hit til landet, blir ofte smittet av den norske kulturen, med fokus på likestilling, alkohol, utfordrende klesstil og rettigheter. Det er farlige greier og kommer i konflikt med de tradisjonelle verdiene".

Så grusomt med alle disse rettighetene kvinnene skal ha! Da var det mye bedre i andre land hvor mennene fikk lov å undertrykke kvinnene sine i fred.
forelderlikeverd

forelderlikeverd
11.03.08 16:08
Ikke alt som skinner er gull!
gammelKaffe

gammelKaffe
11.03.08 16:12
... som i denne sammenheng betyr...?
Nemi_5

Nemi_5
11.03.08 16:40
Ble bare litt nysgjerrig:-)
http://www.abcnyheter.no/node/62564
Nemi_5

Nemi_5
11.03.08 16:58
gammelKaffe skrev:
Hun? du mener vel han, Senol Karagøz.. en mann.

Jeg syns denne tar kaka: "Kvinner som kommer hit til landet, blir ofte smittet av den norske kulturen, med fokus på likestilling, alkohol, utfordrende klesstil og rettigheter. Det er farlige greier og kommer i konflikt med de tradisjonelle verdiene".

Så grusomt med alle disse rettighetene kvinnene skal ha! Da var det mye bedre i andre land hvor mennene fikk lov å undertrykke kvinnene sine i fred.
.......................

- Klart at det du f.eks trekker fram her, gammelKaffe, kan virke provoserende, men jeg syns personlig denne artikkelen ikke gir uttrykk for "noe nytt under solen". Vi taler jo om kulturer som er såpass betydelig forskjellig fra den norske og den vestlige generelt at denne typen syn/oppfatning, er noe vi nok må leve med i lang tid enda. Sannsynligvis er forskjellene såpass store at det kanskje aldri blir noe i retning av "å kunne møtes" på halvveien engang, men hvem vet?

Roma ble ikke bygd på én dag, vet du:-)
Anouk

Anouk
11.03.08 17:37
Så hva skal vi gjøre?
Tilpasse og justere våre klesvaner, alkoholvaner og andre vaner, slik at innvandrerkvinnene unngår å bli bedervet?
cruzar

cruzar
11.03.08 18:08
Møtes på halvveien? Du er en kvinnehater!
joplina

joplina
11.03.08 18:21
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=503088

"Men nestleder Senol Karagøz i innvandrerrådet i Drammen er skeptisk til krisesenterets funksjon og mener mange misbruker krisesenteret.

- Kvinner må tåle krangling og å få kjeft uten å måtte søke ly i et krisesenter. Jeg hører om tilfeller der kvinner utnytter sentret bare for å få lov til å gå ut på byen eller komme seg bort fra mannen, hevder Karagøz overfor Drammens Tidende.

Han understreker at et krisesenter er bra for dem som virkelig har behov for det."

- ....For å _få lov_ til å gå ut på byen eller komme seg bort fra mannen....
Med god grunn kanskje...jeg mener...hvis et voksent myndig menneske ikke skal _få lov_ til å gå ut på byen eller ende et forhold de ønsker å ende. Hva skal de gjøre da, hvis de nektes verbalt og fysisk?
-Bare innfinne seg med det...som "gode kvinner"...?

-Hvilke kvinner har "virkelig behov for det"...? Hvis de som nektes å gå ut og nektes å ende forhold _ikke_ har noe virkelig behov....?

"- Kvinner som kommer hit til landet, blir ofte fort påvirket av den norske kulturen, med fokus på likestilling, alkohol, utfordrende klesstil og rettigheter. Dette kommer i konflikt med de tradisjonelle verdiene, sier Karagøz, som også er et sentralt medlem i Det tyrkiske trossamfunn."
"Menn og kvinner som nylig har kommet til Norge krangler på samme måte som i hjemlandet sitt, og det er kanskje vanskelig å forstå for nordmenn. Når naboen, kanskje en norsk, hører hyl og skrik, ringer vedkommende politiet og barnevernet. Det er forståelig, for naboen blir jo sikkert bekymret og redd, utdyper han overfor VG Nett og legger til:

- Deretter forteller kanskje naboen om krisesenteret til kvinnen, og da ser hun en mulighet til å løse de økonomiske problemene som innvandrere ofte har, hevder Karagøz.

Han mener krisesentre ødelegger alt håp for de mennene som har konene sine der, og at familieverdiene alltid skal veie tyngre enn både rettigheter og frihet."

- Her er det ikke vanskelig å se at integrering og norsk samfunnspolitikk og likeverd mellom kjønn _overhode ikke_ levnes noen ære.
Her har de fått seg et nytt hjemland de skal finne seg tilrette i og integreres i , men fordums patrialkalske kvinnesyn mener de at de skal kunne benytte på egne vegne, på kvinners vegne og på barns vegne - uten innblanding. "Den som ikke vil ,den må".

For å forsvare det synet, vinkles kvinnens ønske om hjelp til forandring, og kvinnens rettigheter, over på at hun lokkes av økonomiske goder og retten til å kle seg (!) som hun vil....

Det som er åpenbart er at menn og kvinner med flyktinge/innvandrer/asylsøkerbakgrunn og familiegjenforening ikke bare bør få, men burde ha plikt til å gjennomføre språkkurs og kurs i samfunnslære og likeverd, likestilling og rettigheter. Og det bør ikke levnes et fnugg av tvil om at mennesker som lever i Norge skal følge norsk lov.

"Karagøz får støtte av forstander Abedin Osman i Det Islamske Kultursenter i synet på at kvinner selv kan ha skyld i at de havner på krisesenter:

- Vi som kommer fra andre land, har andre måter å leve på, og et annet syn på kvinner. Kvinnene har også et ansvar for det som skjer, sier Osman til Drammens Tidende.

Sajid Muhktar, som er representant for Arbeiderpartiet i bystyret i Drammen, mener det ligger mer bak at kvinner tar kontakt med krisesenteret enn at de har blitt for frigjorte.

- Men at det har med kulturkollisjon å gjøre, er jeg enig i. Det samler seg nok opp slik at kvinnene til slutt ikke orker mer, sier Muhktar til avisen."

- Ja, et annet syn på kvinner......en eiendel.
Ikke rart de ikke orker etterhvert.

enigma_undercover

enigma_undercover
11.03.08 18:29
Vel.
Vi har et lovverk i Norge som åpner for at utenlandske kvinner som fremmer volds- og overgrepsanklager mot menn, får selvstendig oppholdstillatelse.

Men kvinner lyver vel ikke om vold eller voldtekt for å få bosettingsløyve i verdens rikste land, gjør de vel?
Nemi_5

Nemi_5
11.03.08 18:39
Anouk skrev:
Så hva skal vi gjøre?
Tilpasse og justere våre klesvaner, alkoholvaner og andre vaner, slik at innvandrerkvinnene unngår å bli bedervet?
.................

- Selvfølgelig ikke, Anouk. Vi har vår kultur, tradisjoner væremåter osv. Gjeldende for menn, kvinner eller det norske samfunnet generelt. Jeg er av den mening at det må være innvandrere som må tilpasse seg norske forhold, ikke omvendt. Men å endre holdninger har aldri vært noen enkelt oppgave selvsagt.

Nemi_5

Nemi_5
11.03.08 18:41
cruzar skrev:
Møtes på halvveien? Du er en kvinnehater!
..........................
- ????

Den skjønte jeg veldig lite av?
joplina

joplina
11.03.08 18:45
enigma skrev:

"Vel.
Vi har et lovverk i Norge som åpner for at utenlandske kvinner som fremmer volds- og overgrepsanklager mot menn, får selvstendig oppholdstillatelse.

Men kvinner lyver vel ikke om vold eller voldtekt for å få bosettingsløyve i verdens rikste land, gjør de vel?"

- Som om ikke utenlandske menn lyver så det renner for å få oppholdstillatelse i Norge........Identitetsløgner, fabrikkerte tortur-storys....eller som norges dyreste asylant Krekar....lyve om den overhengende drapsfaren i sitt hjemland, få opphold, og så jevnlig reise tilbake for å lede sine væpnede tropper i høyfjells-bushen.

Du kan jo fortelle vilket system som er så løgn-tett at det overhode ikke kan misbrukes av individer som setter seg fore å gjøre nettopp det.
- Jeg er lutter øre....
enigma_undercover

enigma_undercover
11.03.08 18:59
Forskrift om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsforskriften)

--------------------------------------------------------------------------------
DATO: FOR-1990-12-21-1028
DEPARTEMENT: AID (Arbeids- og inkluderingsdepartementet)
AVD/DIR: Innvandringsavd., Integrerings- og mangfoldsavd.
PUBLISERT: I 1990 1166
IKRAFTTREDELSE: 1991-01-01, 2001-03-25
SIST-ENDRET: FOR-2008-02-26-194 fra 2008-03-01

§ 37, litra f (sjette ledd):

" Kvinne som verken fyller vilkårene i tredje, fjerde eller femte ledd, kan få tillatelse etter bestemmelsene i § 21 femte ledd dersom hun som følge av samlivsbruddet vil få urimelige vanskeligheter i hjemlandet grunnet de sosiale og kulturelle forhold der. Selv om slike grunner ikke tilsier det, skal tillatelse etter § 21 femte ledd gis dersom kvinnen eller eventuelle barn er blitt mishandlet i samlivsforholdet. "

Denne særbestemmelsen gjelder KUN kvinner. Utenlandske menn kan ikke få oppholdstillatelse etter å ha blitt mishandlet av norsk kvinne. I forarbeidene til denne utlendingsforskriften fremgår det at det IKKE skal stille beviskrav til kvinnens anklager for å gi henne oppholdstillatelse. UDI innvilger hvert eneste år ca. 60 kvinner oppholdstillatelse etter denne forskriften. Ikke i et eneste tilfelle er det påvist rettslig at overgrep har skjedd.

Vi kan anta at alt mellom 0 og 60 menn hvert år anklages falskt av kvinner som vil ha disse fordelene loven nærmest oppfordrer til.

Hovedpoenget mitt er imidlertid: "Opphold på krisesenter skal regnes som sannsynliggjøring av at mishandling har skjedd".

Da er vi tilbake i trådstartes tråd igjen..
Anouk

Anouk
11.03.08 19:08
Nemi skrev:
- Selvfølgelig ikke, Anouk. Vi har vår kultur, tradisjoner væremåter osv. Gjeldende for menn, kvinner eller det norske samfunnet generelt. Jeg er av den mening at det må være innvandrere som må tilpasse seg norske forhold, ikke omvendt. Men å endre holdninger har aldri vært noen enkelt oppgave selvsagt.
Nettopp!
I min sønns klasse er det en muslimsk gutt.
Der er det ikke gutten som har et problem, men foreldrene...
Når vi ber inn til gebursdag, er det ikke godt nok at han får kalkunpølse.
Nei, for dersom noen oppdaget det ville han føle seg så utenfor stakkar!
Dette fra et norskt par som har adoptert en muslimsk gutt, og velger å oppdra ham som muslim...
Neida, alle ungene skulle konvertere til kalkun for å gjøre kvinnemennesket fornøyd. Hallo!
Da jeg nektet, fordi jeg allerede hadde handlet inn til festen, og fordi hun gav beskjed om guttens ankomst kun en time i forveien, endte det med at han likevel kunne spise vanlige pølser. Vi måtte bare ikke fortelle ham at de var laget av svin.....Takk gud for at han ikke spurte!

Anouk

Anouk
11.03.08 19:14
Mellom 0 og 60?? Hva slags dokumentasjon er det?
Vi tror det muligens kan være så mange som 60, men det er også en mulighet for at det er ingen....

Herrejesus....
joplina

joplina
11.03.08 20:02
Jeg gjentar spørsmålet, enigma :

"Du kan jo fortelle vilket system som er så løgn-tett at det overhode ikke kan misbrukes av individer som setter seg fore å gjøre nettopp det.
- Jeg er lutter øre...."
enigma_undercover

enigma_undercover
12.03.08 07:35
joplina skrev:
Jeg gjentar spørsmålet, enigma :

"Du kan jo fortelle vilket system som er så løgn-tett at det overhode ikke kan misbrukes av individer som setter seg fore å gjøre nettopp det.
- Jeg er lutter øre...."

Til å begynne med fjerne spesiallover som belønner oppdiktede overgrep med fordeler.
Sigyn

Sigyn
12.03.08 07:57
Det var ikke et svar på spørsmålet.
KenEye

KenEye
17.03.08 10:35
Ble det noen reakson fra feministene i det hele tatt??
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg