Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kvinner og barn først

NYTT TEMA
DrSchwei

DrSchwei
23.03.08 21:37
En gammel æreskodeks blant sjøfolk er at "kvinner og barn" skal først berges.

Hva synes kvinner om denne diskrimineringen?

Er et rett og rimelig at alle barn og alle kvinner skal berges før mennene skal berges?

Einherjarr

Einherjarr
23.03.08 22:09
Likestilling og kvotering skal innføres kun der hvor kvinner får fordeler. Det er derfor kvinner slipper å gå i militæret mens menn må gå i militæret eller jobbe sivilt i 1år for luselønn, hvis de nekter blir det fengsel.

Kvinnegruppene holder som regel munn når man begynner å snakke om at likestilling skal gå begge veier. De er så opptatt å få frem kvinnene at de ikke bryr seg om at også menn diskrimineres.

I realiteten skal likestilling bety at kvinner og menn har like rettigheter, men i praksis er det enda slik at likestilling kun er noe for kvinner. Når man hører ordet likestilling, er jeg sikker på at 99% tenker på noe med en kvinne å gjøre.

Hannenord

Hannenord
24.03.08 01:49
For all del, DrSchwei, ban deg en vei blandt kvinner og barn ved et forlis eller ulykke og se hvor mye "mann" du føler deg etterpå...
DrSchwei

DrSchwei
24.03.08 02:50
Jeg snakker ikke om meg selv, men om jeg som kaptein skulle velge om en 20 år gammel gutt eller ei 60 år gammal kjerring skulle få berge livet, så ville jeg personlig valgt den 20 år gamle gutten, ikke den 60 år gamle kjerringa. Dette forutsatt at ingen da hadde mulighet til å berge seg på annen måte.
enigma_undercover

enigma_undercover
24.03.08 02:59
Hannenord skrev:
For all del, DrSchwei, ban deg en vei blandt kvinner og barn ved et forlis eller ulykke og se hvor mye "mann" du føler deg etterpå...

**
Du kan vel bedre en dette? Som kvinne påkaller du menns æreskodeks fordi du er svak kvinne. Ellers er dere selvsagt likestilte og minst like gode i alt? Men uten ære?
LiKri

LiKri
24.03.08 09:51
Einherjarr skrev:
Når man hører ordet likestilling, er jeg sikker på at 99% tenker på noe med en kvinne å gjøre.

-- Akkurat det er jo ikke så rart all den tid menn historisk sett har hatt alle fordeler og det er disse man er ute etter å utjevne.

Når det gjelder "kvinner og barn først" så tenker jeg: barn først og de må ha med en omsorgsperson. Så får foreldrene selv avgjøre hvem i de tilfellene begge er tilstede.

Turbolady

Turbolady
24.03.08 10:19
Til orientering. At kvinner og barn skal berges først er så vidt jeg vet blitt endret.

Nå er det barn, eldre og funkjsonshemmede som skal prioriteres ved et forlis eller lignende. Så denne diskrimineringen eksisterer ikke lenger her til lands.
MrEagle

MrEagle
24.03.08 15:12
LiKri skrev:
-- Akkurat det er jo ikke så rart all den tid menn historisk sett har hatt alle fordeler......

Åå, den har vi hørt mange ganger du. Feministisk verdensanskuelse servert på fat, resirkulert i det uendelige. For en skjebne det var å bli født som kvinne inn i denne verden. Ikke fikk dere dø på slagmarken heller :'(

LiKri

LiKri
24.03.08 15:32
Det er vel feil det da mener du? At menn historisk sett har hatt fordelene? Dokumenter det gjerne :)

DrSchwei

DrSchwei
24.03.08 15:47
Leste nettopp en bok om konvoifarten under 2. verdenskrig. Det var skildringer av et forlis, der en håndfull menn og to kvinnelige sykepleiere ble værende om bord i en livbåt i flere uker. Kvinnene fikk ligger under "le" hele tiden, og de fikk dele på det ene ullteppet som fantes om bord. Mennene rodde til de blødde i hendene for å holde båten opp mot bølgene. Kvinnene gjorde ingenting!

En av mennene påpekte dette da han ble despreat, men de andre mennene mente at det var riktig at kvinnene skulle være "passasjerer"....
Turbolady

Turbolady
24.03.08 15:53
DrSchwei skrev:
Leste nettopp en bok om konvoifarten under 2. verdenskrig. Det var skildringer av et forlis, der en håndfull menn og to kvinnelige sykepleiere ble værende om bord i en livbåt i flere uker. Kvinnene fikk ligger under "le" hele tiden, og de fikk dele på det ene ullteppet som fantes om bord. Mennene rodde til de blødde i hendene for å holde båten opp mot bølgene. Kvinnene gjorde ingenting!

En av mennene påpekte dette da han ble despreat, men de andre mennene mente at det var riktig at kvinnene skulle være "passasjerer"....

Turbolady:

Vel i dag hadde ikke kvinner funnet seg i slikt.
GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
25.03.08 15:50
Kvinner og menn har ulik muskelstyrke, og da kan det være mest effektivt å bruke denne forskjellen for det den er verdt.
Mulig det derfor er best at kvinnene er passasjerer og at mennene ror dersom det står om livet?
Kanskje at kvinner og barn skulle berges først, og få all hjelp fordi menn var i bedre stand til å berge seg selv? Selv om resultatet kunne bli at de fleste menn døde.

En annen ting er at dette også er biologisk forankret i oss. Vi gjør mye rart fordi det er naturlig for oss å gjøre det sånn på grunn av biologi.
Så derfor:
Å berge kvinner foran menn har mye å si for reproduksjonen. En mann kan bli far til et utall barn, mens en kvinne kun kan få et begrenset antall.

EnMann

EnMann
26.03.08 08:53
For en utrolig diskusjon dette er.

Isteden for å erkjenne Mannens Gentlemannsgen, og en av de opplagte fordelen Kvinnen har hatt opp gjennom historien - det finnes jo mange andre som for eksempel at Kvinnen slapp å slaktes på slagmarker for en fjern Konge og et løst Fedreland - går Damene på forumet med reptil forutsigbarhet i skyttergravene...

Hannenord drar den vanlige du-er-ikke-mye-til-mann regla som er så vanlig når kvinnens privilegier pirkes i. LiKri forsøker retorikken fra suksessen med det-er-mor-som-eier-barna-likevel - den gamle hvem-er-best-på-omsorg-når-det-gjelder konkurransen. Turbolady vet om at reglene nå er endret - som om det finnes slike regler utenfor Mannens anstendighet og beskytterinstinkt. Gardsdattra forsøker seg med evolusjonsteori - som om det er Darwin som står fremst i panna til Mannen når skipet synker under ham.

Dere dør jo ikke av å innrømme mannen noen edle og gode sider av og til...
:)
pan12

pan12
26.03.08 09:39
Husker godt noe som irriterte meg ganske mye da jeg var i militæret. Den gangen fikk nemlig de kvinnelige soldatene noe som populært ble kalt "trusetillegg". Dette fordi jenter har noen finesser med underlivet sitt sånn ca en gang i måneden, og dermed måtte bruke privat undertøy. Jeg for min del hadde en annen utgiftspost, og den var lik hele måneden, nemlig en svært kraftig skjeggvekst. For meg var, og er det komplett umulig å bruke et barberblad mer enn en gang. Det er rene stålulla i trynet mitt. Jeg brukte nær halve "månedslønna" bare i barberblader og skum. Hvorfor fikk ikke jeg kompensert for dette? Ren og skjær diskriminering, intet mindre.
Hannenord

Hannenord
26.03.08 10:30
enigma_undercover skrev:
Du kan vel bedre en dette? Som kvinne påkaller du menns æreskodeks fordi du er svak kvinne. Ellers er dere selvsagt likestilte og minst like gode i alt? Men uten ære?

---

Jeg påkaller meg absolutt ingenting da... :-) Jeg bare poengterte at hvis trådstarter ønsker å berge seg selv ut av et forlis e.l lignende uten å forsøke å få med seg andre, så må han jo for all del bare gjøre det! Spørs bare hvordan han hadde hatt det etterpå...

Har dessuten aldri påberopt full likestilling, da det ikke er mulig. Bare les innleggene mine..
Hannenord

Hannenord
26.03.08 10:31
EnMann skrev:
"...Hannenord drar den vanlige du-er-ikke-mye-til-mann regla som er så vanlig når kvinnens privilegier pirkes i. "

---

Nå har ikke jeg dradd akkurat den strofa da, men når du nå nevner det, så klarer jeg ikke for mitt bare liv å finne noe galt i å ha en mann som tar vare på en kvinne?
Bene

Bene
26.03.08 10:43
... og MrMann kjem dragsande med Mannens Gentlemans-gen igjen.

Nei, du har rett, vi kvinner dør ikkje av å innrømme menn ein mengde gode eigenskapar. Kva vi også gjer, stadig vekk, på dette forfjomsande "likestilling"-sforumet også.

Eit lite spørsmål: Skiljer Mannen - på gruppenivå - seg eigentleg frå Kvinna ad dette spesse genet? Eg meiner, innehar ikkje kvinna eit liknande Gentlewomans-gen? Som i alt Kvinna har gjort for Mannen i århundra bak oss: Kaffikokinga, skjortestrykinga, matlaginga, sjukepleien, avkomspleien, klevaskinga, husstellet ...? Desse greiene som MrMann synest vi kvinnene er best på, ikkje sant? Det er ikkje utslag av eit Gentlewomans-gen? Same beauty, different wrapping, for å lage nytt ordtak.

Og den der med at kvinnene slapp å dra i krig: Det var kvinnene som absolutt, bokstaveleg på død og drepe ville ut og krige?

Puha. Åtak på kvinner er ein morosam båt, tydelegvis.
EnMann

EnMann
26.03.08 10:51
jeg Hannenord,

ser heller ikke noe galt i at en Mann tar vare på en Kvinne.

Feminismen derimot møter seg selv i døra med et brak hvis det innrømmes at kvinner liker å bli tatt vare på og at Kvinner faktisk har hatt privilegier gjennom historien blant annet ved å bli beskyttet av sine Menn.

Feminismens historieskrivere og ideologer blåholder på en versjon av verden og fortiden som hausser opp kvinners problemer og ulemper men de glatt overser alle særfordeler og privilegier kvinner har hatt gjennom tiden.

Historieforfalskere som ønsker å male Kvinnens underkuede fortid der hun stelte hus og passet unger - grøss og gru - "glemmer" å fortelle at Mannen i samme tidsepoke slet ryggen av seg på åkeren eller pustet seg helseløs i kullgruver for en luselønn som knapt holdt familien i live.
Hannenord

Hannenord
26.03.08 10:57
Har ingen problemer med å innrømme at jeg liker å bli tatt vare på av en MANN. Det er, tro det eller ei, det som får meg til å føle meg som en kvinne...

Tradisjonelt sett var det kvinnen som stelte hus og hjem, og mannen som sto for føda og inntekter. Nå om dagen er alt blandet, og alle gjør (skal gjøre) det samme. Men det skal vel ikke hindre en mann i å ta vare på sin kvinne, og motsatt?
Bene

Bene
26.03.08 11:01
Ein kvar tosk likar å bli teken vare på, MrMann. Kvinner som menn, born som vaksne. Sjølvsagt. Vi er prinsippielt framleis aper, vi likar å bli verna og lyska og sånn.

Og det er rein historieforfalsking å hevde at ikkje kvinner flest _også_ sleit seg ut, som bonde-, fiskar- og arbeidarkvinner i dei ulike epokane. Skal ikkje nemnde all risikoen med alle fødslane heller, eg ... (men den var no der likefullt, då). Det har ikkje vore lett å vere _menneske_ på noko tidspunkt, muligvis med unntak av dei fyrste tidene på savannene, med få menneske og overflod av mat.

Kva kvinnesak dreier seg om, er ikkje å demonisere menn, sjølv om ein såklart har kvinner som er blitt mishandla så til dei grader at dei aldri vil greie å tru på menn att. Som det finst menn som er blitt etc, sånn at dei aldri vil klare å sjå noko godt i kvinner.

Kva kvinnesak dreia seg om, var å sikre kvinner like rettar som menn, i ekteskap, i utdanningshøve, i arverett, lønsnivå vs menn, likefordeling av ansvaret for hus og heim - like vilkår.

Dei moderne båtredningsførsegnene om å redde dei veikaste fyrst høyrest eminent menneskeleg høgverdige ut, methinks.

Ikkje sant? Og der høyrer neppe friske kvinner inn, sånn grovt rekna.
EnMann

EnMann
26.03.08 11:11
hei Bene,

merker jeg at du er blitt litt skarpere i kantene her inne på forumet? Jeg savner fortsatt svar på hvordan du kunne spørre om "det er slik vi vil ha det" i din forrige tråd etter at en undersøkelse om hva menn og kvinner mener om likestilling viste nettopp dette - hvordan folk vil ha det...

Gentlemanns-genet ja - nei, kvinner har ikke dette genet. Kvinner går først i livbåten med største selvfølge, på samme vis som de lar seg spandere på og nesten alltid tar seg til rette ved samlivsbrudd. Jeg har sett mange menn gi seg fattig ved brudd, men aldri en kvinne. Kvinnen er så vant til å få at hun ikke ser det mer - bare hva hun enda ikke har.

Du gjør deg skyldig i å pålegge meg meninger og tanker, Bene. Du kan jo ikke vite om jeg synes kvinner er best på alt det du ramser opp - for slik skriver jeg aldri. Kvinnens del av arbeidet slik det ble fordelt før, er ikke resultat av et gentlewoman gen. Det er ikke et offer til fordel for andre - hun dør aldri for å spare mannen.

Jeg er rimelig trygg på at bøndene som ble tvunget til å følge makten i krig mot motstandere de knapt visste hvem var, heller ikke brant etter å stå i den fremste dødsrekken i stygge sverdslag. Mange hadde nok blitt hjemme heller enn å angripe, selv om de fleste nok ønsket å delta når de selv ble angrepet, for å forsvare hus og hjem samt - javisst - kvinnene og barna.
EnMann

EnMann
26.03.08 11:23
passer jo fint Hannenord,

for de fleste Menn ønsker å føle at vi tar litt vare på vår Kvinne samme hvor likestilt vi ellers er - det får oss til å føle oss verdsatt som Menn.

Helt enig i at det er fint å ta vare på hverandre på våre måter. Likestilling er forlengst en selvfølge og kvinnen som husmor og tjener for mannen eksisterer i dag bare i feminismens skrekkpropaganda.

Vanlige Menn - og Kvinner - tenker ikke slik mer...
GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
26.03.08 11:44
Så det er gentlemannsgenet til menn dette handler om. Dette genet har stort sett forsvunnet i misforstått likestilling.
Menn er fysisk sterkere enn kvinner, og derfor VENTER jeg at den mann jeg er sammen med bærer de tyngste varene mine når vi er ute og handler. Er jeg på reise sammen med en mann så er det klart at han skal være koffertbærer.

Arbeider jeg sammen med en mann, så venter jeg også at han tar de tyngste takene, det blir mer effektivt på den måten. Det betyr ikke at jeg sparer meg. Jeg kan stå på like hardt som en mann, det gjør jenter som går tremila også mens menn går femmila på ski.
Denne forskjellen er også en av grunnene til at jeg er imot verneplikt for kvinner.

Jeg venter også høflighet fra menn, at han skal åpne døra for meg når vi er ute på vift, eller trekke ut stolen for meg.Selvfølgelig bør han gå foran meg i trappa.......
Det er kun kjæresten jeg tillater går bak......Sent på kvelden bør han det....
At en mann viser høflighet mot ei dame på denne måten, har ingenting med likestilling å gjøre. Det har mer med flørt og spenning mellom kjønnene å gjøre og bør ikke forsvinne.
Gammeldags høflighet er nemlig sexy og stilig.
Hjemme styrer vi ikke med dette, selvsagt ikke.
Jaja, noen ganger så, fordi det er sexy.

Jeg oppdro sønnene mine i dette, så det finnes noen menn som kan dette i teorien,(sammen med mamma må de nok praktisere gammeldags høflighet ja) men når de fleste menn turer fram som vårkåte okser så er det ikke mye håp.
Heldigvis er kjæresten min flink på dette.
EnMann

EnMann
26.03.08 11:45
Bene,

i siste innlegget ditt (vi kom litt ut av sync) er jeg enig i at Kvinner og Menn jobbet hardt sammen før i tiden. Ingen sparte seg. Det var nødvendig og det var selvfølgelig. De bygde familier, og de gjorde det sammen etter en arbeidsdeling som var naturlig for dem. De gikk ikke når askebegeret var fullt.

Kjønnskampen har ødelagt denne harmonien. Kjønnssegregeringen vi ser i dag der verden defineres i svart og hvitt - Han og Hun - kvinnens kvoteringer og snarveier til kremposisjoner, mens mannen fremdeles får fryse alene på byggeplasser er feminismens frukter, og det er ikke rart Susanne Brøgger ikke kjenner igjen noe av det hun drømte om.

Tilgang på utdanning for alle, lettstelte hjem samt lettere fysisk arbeid, førte naturlig både kvinner og menn ut i nye yrker og roller - det er ikke feminismens fortjeneste at kvinner jobber utenfor hjemmet i dag. Feminismen kan ikke ta æren for mye annet enn kjønnskløften og krigen - kjønnsapartheid med egne hoteller og egne mobilselskaper for Kvinner..!..

Ja - så har feminismen ufyseliggjort den gamle mannen i parken som potensiell blotter og barneskjender for å holde ham unna lekeplassen med liv og latter og for å sikre den totale isolasjonen og ensomheten hans.
Hannenord

Hannenord
26.03.08 11:46
EnMann:
Når kvinnen idag er ute i jobb på lik linje med mannen, så forventes det jo selvfølgelig at mannen tar del i andre ting, på lik linje med kvinnen.. Men opp i alt dette, synes (ihvertfall jeg) at det er viktig at man tar vare på hverandre og får hverandre til å føle seg som det man er...
EnMann

EnMann
26.03.08 11:55
huhumm Gardsdattra,

hvis det er høflighet det er - hvor er høfligheten din da, når døra hans skal åpnes?
Drinkene blir vel sjelden så tunge at det er grunnen til et Han springer i baren og handler? Hvilken gave til Ham har du med når du er ute og reiser som matcher parfymen og krem-serien Han stiller med? Nei slips og sokker blir for smått - det gjelder ikke...

Jeg liker måten du sier at privilegiene du nyter som Kvinne ikke skal ha noe med likestilling å gjøre - vi vet jo at det er slik...
EnMann

EnMann
26.03.08 12:02
og det gjør vi da Hannenord,

vi tar del i andre ting. Alle undersøkelser viser at Menn deltar mye mer ved stellebordet og kjøkkenbenken enn noengang før. Vi vasker gulv og klær som aldri før, selv om vi ikke fullt ut deler Kvinnens visjon av hva som er nok...

Paradokset er at mens Menn er blitt langt bedre på alt Kvinnen sier Hun vil vi skal bli bedre på, flytter Hun fra oss mye oftere og raskere enn før. Nesten alle barnefamilier ryker, og mor tar barna sine med seg til neste Mann, mens far sitter frustrert igjen uten å forstå hva som traff ham...

Forstå det den som kan.
Snipp1

Snipp1
26.03.08 12:39
Bene skrev:
Og den der med at kvinnene slapp å dra i krig: Det var kvinnene som absolutt, bokstaveleg på død og drepe ville ut og krige?
----------------
Tja. Vår histories få kvinner med makt har da vært blodtørstige nok. Da Elizabeth I ved Tilbury egget sine menn til kamp mot den spanske armada med en tale på nivå med Churchills "Blood, sweat & tears", så var det ikke akkurat "legg ned våpnene, dra hjem til kone og barn og lev i fred" hun uttrykte ønske om.

I antikken var kvinners rolle nokså svak. I Hellas feks, hadde kvinner generelt få rettigheter, liten innflytelse og levde et skjermet liv. Det var imidlertid ett unntak - Sparta. Her hadde kvinner eiendom, de hadde stor politisk innflytelse, de gikk fritt omkring (og i mange tilfeller like spartansk kledd som sine menn), de var utdannet, de arvet sine fedre osv. Og med kvinner i så sentrale roller skulle man jo tro at Sparta var et fredelig og harmonisk samfunn der krig var bannlyst? Neida. Sparta er vel kanskje historiens mest utpreget militante samfunn, og kvinner var sentrale både som pådrivere for den svært strenge militære treningen av oppvoksende slekter, og beslutninger om å gå i krig.

Men - det er en skitten og uredelig retorikk å framstille det som om kun menn lider og dør under krig. Konsekvensene av krig er så uendelig mye mer enn "bare" det som skjer på slagmarken.
gogutten38

gogutten38
26.03.08 12:48
GARDSDATTRA skrev:
Så det er gentlemannsgenet til menn dette handler om. Dette genet har stort sett forsvunnet i misforstått likestilling.
Menn er fysisk sterkere enn kvinner, og derfor VENTER jeg at den mann jeg er sammen med bærer de tyngste varene mine når vi er ute og handler. Er jeg på reise sammen med en mann så er det klart at han skal være koffertbærer.

Arbeider jeg sammen med en mann, så venter jeg også at han tar de tyngste takene, det blir mer effektivt på den måten. Det betyr ikke at jeg sparer meg. Jeg kan stå på like hardt som en mann, det gjør jenter som går tremila også mens menn går femmila på ski.
Denne forskjellen er også en av grunnene til at jeg er imot verneplikt for kvinner.

Jeg venter også høflighet fra menn, at han skal åpne døra for meg når vi er ute på vift, eller trekke ut stolen for meg.Selvfølgelig bør han gå foran meg i trappa.......
----------------
Så mannen din skal ha hendene full av kofferter og samtidig ta opp dørene for deg, stakkars type.
Bit-ten

Bit-ten
26.03.08 13:15

EnMann skrev bl.a.:
"Nesten alle barnefamilier ryker, og mor tar barna sine med seg til neste Mann, mens far sitter frustrert igjen uten å forstå hva som traff ham..."

Bit-ten:
Du er i hvert fall flink til å påstå.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg