Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ikke gå alene

NYTT TEMA
Sigyn

Sigyn
25.03.08 16:37
Nå blir kvinner advart mot å gå alene om natten i Stavanger. Dette er noe vi bare må godta fordi det finnes menn der ute som ødelegger livene våre. Heldigvis er det ikke alle, men noen, og de skaper mye frykt og gjør at vår frihet blir innskrenket.

Hva synes egentlig menn om dette? Tar dere hensyn til damer som går alene om kvelden slik at dere krysser gata eller ikke går raskt etter henne? Eller tenker dere kanskje ikke over det. Jeg vet ihvertfall at når mørket faller på så har jeg øyne i nakken, og hvis en mann kommer gående bak meg så krysser jeg gata eller andre tilsvarende ting, kommer det menn mot meg så gjør jeg det samme. I og med at "dumhet" og "naivitet" blir argumenter for å mistenkeliggjøre offeret så må man jo behandle alle menn som potensielle voldtektsforbrytere når man går alene etter at mørket har falt på.

Er det noe dere menn kan gjøre for at kvinner skal føle seg tryggere i gatene? Det er nå faktisk slik at vi må passe oss for dere alle sammen fordi det finnes et par av deres brødre som voldtar. Eller synes dere at dette er helt greit at kvinner ikke får gå ute om natten alene fordi det er for risikabelt.

Jeg mener ikke at alle menn har et medansvar. Det er virkelig ikke alle menns skyld at noen er syke individer. Jeg bare lurer på om dere har forståelse for at for kvinner så er dere alle potensielle voldtektsforbrytere i en mørk gate, og lurer på om dere gjør noe for å bli oppfattet mindre truende. Det er synd at det skal være sånn.
Kleptomaniac

Kleptomaniac
25.03.08 17:39
Sigyn skrev:
Nå blir kvinner advart mot å gå alene om natten i Stavanger. Dette er noe vi bare må godta fordi det finnes menn der ute som ødelegger livene våre. Heldigvis er det ikke alle, men noen, og de skaper mye frykt og gjør at vår frihet blir innskrenket.

Det er vel bra å kunne forholde seg til realitetene, er det ikke?

Sigyn skrev:
Hva synes egentlig menn om dette? Tar dere hensyn til damer som går alene om kvelden slik at dere krysser gata eller ikke går raskt etter henne? Eller tenker dere kanskje ikke over det. Jeg vet ihvertfall at når mørket faller på så har jeg øyne i nakken, og hvis en mann kommer gående bak meg så krysser jeg gata eller andre tilsvarende ting, kommer det menn mot meg så gjør jeg det samme. I og med at "dumhet" og "naivitet" blir argumenter for å mistenkeliggjøre offeret så må man jo behandle alle menn som potensielle voldtektsforbrytere når man går alene etter at mørket har falt på.

Det er jo dumt å vimse alene på natterstid - både for menn og kvinner.

Sigyn skrev:
Er det noe dere menn kan gjøre for at kvinner skal føle seg tryggere i gatene? Det er nå faktisk slik at vi må passe oss for dere alle sammen fordi det finnes et par av deres brødre som voldtar. Eller synes dere at dette er helt greit at kvinner ikke får gå ute om natten alene fordi det er for risikabelt.

Det er da ingen som synes det er greit, men slik er samfunnet. Derfor må man forholde seg til det. At noen hevder sin rett til å gå alene natterstid i utsatte områder gjør vitterlig ikke risken noe mindre. Voldtektsmenn bryr seg fint lite om din rett til å gå i fred. Men de er nok takknemlige for at såpass mange går alene.

Sigyn skrev:
Jeg mener ikke at alle menn har et medansvar. Det er virkelig ikke alle menns skyld at noen er syke individer. Jeg bare lurer på om dere har forståelse for at for kvinner så er dere alle potensielle voldtektsforbrytere i en mørk gate, og lurer på om dere gjør noe for å bli oppfattet mindre truende. Det er synd at det skal være sånn.

Hva skal man så gjøre for å bli oppfattet mindre truende? Tror neppe det lar seg gjøre. Ja, det er synd at det skal være sånn, men sånn er det dessverre, og man er nødt til å forholde seg etter realitetene.
Sigyn

Sigyn
25.03.08 19:29
Du har helt rett i at man må forholde seg til realitetene. Det er bare så frustrerende at man ikke kan ta nattbussen hjem engang fordi det er for langt å gå fra holdeplassen til at det er trygt, og dermed er man dømt til å måtte ta dyr taxi hver gang man er sammen med venner etter midnatt. Jeg er bare frustrert av dette.

Det menn faktisk KAN gjøre for at kvinner kan føle seg tryggere er:

a) Går en dame alene foran deg, kryss gata. Du kan være 100 prosent sikker på at hun er veldig klar over at du er tilstede, hun kan også være ganske redd.

b) Ikke ta kontakt med damer som går alene på gata seint på natta, ikke for å be om fyr til røyken eller lignende, med mindre det er mye mennesker rundt.

Selvfølgelig er ikke alle damer like utrygge, og ikke alle blir like engstelige av å møte menn i mørke bakgater midt på natta, men det betyr ikke at dere ikke virker skremmende på oss når vi vet vi ikke kan forsvare oss. Løpe nytter som regel ikke, ofte er vi ikke sterke nok til å sloss godt nok til å komme unna osv. Akkurat som vi kvinner alle må passe oss for hvor vi går, hvem som går i nærheten, hvilken gate vi befinner oss i, hvor sent det er, hvor langt det er hjem, hvem vi kjenner i nærheten som vi kan ringe på til hvis det er noen som virker skumle osv, så kunne kanskje menn tenke litt over små ting, slik som å krysse gaten.
Einherjarr

Einherjarr
25.03.08 20:04

For å gjøre dette enkelt:

1. Ikke klag på oss menn, du bør klage på de som styrer landet. Hvorfor skal folk som kommer fra krig og eldenighet bo i Norge? Det sier seg selv at det ikke vil gå bra.

Alle voldtektene i stavanger utenom den siste har vært utført av folk som snakker gebrokkent norsk/engelsk.

2. Slik samfunnet er nå kan man ikke gå alene noen sted nesten i store byer om natten. Forskjellen på menn og kvinner er at menn blir banket opp/drept mens kvinner blir voldtatt. Det er like farlig for menn og kvinner og ferdes rundt. Men voldtekt er jo så mye verre enn å bli banket opp og drept som menn blir.

3. "Det menn faktisk KAN gjøre for at kvinner kan føle seg tryggere er:

a) Går en dame alene foran deg, kryss gata. Du kan være 100 prosent sikker på at hun er veldig klar over at du er tilstede, hun kan også være ganske redd.

b) Ikke ta kontakt med damer som går alene på gata seint på natta, ikke for å be om fyr til røyken eller lignende, med mindre det er mye mennesker rundt.
"

Det er ikke menn som skal gjøre noe for at kvinnene skal føle seg trygge , det er kvinnene. Man må bruke hodet, er man liten og svak er det ikke lurt å gå rundt i byen alene enten man eller kvinne eller mann, som sagt blir bare utfallet forskjellig av voldsgjerningen.

Kan ikke alle menn hva et hvitt flagg i lommen, så hvis du ser en kvinne på 100 m avstand kan du vifte med det for å vise at det er trygt å passere...

Mine tips:
1.bruk hodet
2.få mer politi i gatene
3.ikke gå alene i mørket hvis du er liten og svak.

Hannenord

Hannenord
25.03.08 21:20
Einherjarr skrev:

"....3.ikke gå alene i mørket hvis du er liten og svak."

----

Eh.. Hvis du ikke har oppdaga det, så der faktisk jenter/kvinner en del fysisk svakere enn menn generelt, då dette har vel ikke noe med å være liten og svak å gjøre...??
Selv klarer jeg helt fint å slå fra meg, men mot en voksen og aggressiv mann har man vel ikke store sjangsen uansett!
Sigyn

Sigyn
25.03.08 21:29
Omtrent det eneste vi kan gjøre for å ta "ansvar" for ikke å bli voldtatt er jo å ikke gå ut døra. Mener du at dette er et alternativ?

Jeg snakket nå ikke om blind vold mot menn, men hva menn faktisk kan gjøre, virkelig minimale ting som ikke koster noe som helst, som kan hjelpe til med at vi kanskje føler oss trygge. Blind vold mot menn blir jo også for det aller meste utført av andre menn forøvrig.

Dette med "liten og svak" passer vel for nesten alle kvinner i forhold til å møte en mann alene i en mørk gate. Det betyr at ingen kvinner skal få lov til å gå ute alene etter mørkets frembrudd etter hva du sier.

Selv om voldtektene i Stavanger nå har vært utført av ikke-etniske nordmenn betyr det ikke at norske menn ikke voldtar, og det betyr at vi må passe oss for dem også når vi går alene på natta. Det er kanskje uansvarlig av oss å gå rundt fristende og sprade med "mulig voldtektsoffer" skrevet i panna, men det hadde blitt veldig kjedelig hvis det etter mørkets frembrudd hver dag kun fantes menn ute. Det er nesten det som blir anbefalt her. Hvilke andre "forholdsregler" vi kan ta annet enn å være forsiktige og å prøve å få følge hjem vet jeg ikke, annet enn å bure oss inne? Hvorfor blir det alltid vridd til at det er kvinnens dumhet/naivitet/idioti at hun blir voldtatt? Jeg forstår at jeg må være forsiktig, men er det riktig?
Kleptomaniac

Kleptomaniac
25.03.08 21:42
Ja, det er riktig at du må være forsiktig. Ene og alene av den grunnen at det er det eneste som kan hindre det. Hva andre menn mener om saken hindrer da ikke en voldtekt. Det er såklart dumt at det er slik, men når det først er slik så må man dessverre innse at det er en risiko. Risikoanalyse er jo noe enhver gjør ofte, så hvorfor er det så galt å gjøre det i dette tilfellet?

Er det vanskelig å få følge hjem av venner? Hva med en taxi? Eller er man ute så ofte at penger blir et problem?

Det er ikke kvinnens dumhet/naivitet/idioti, men man må huske på at labber man rundt i mørke bakgater nattestid, tar man en risiko. Akkurat som hvis en mann gjør det. Å avfeie det med at det er menn som begår begge lovbrudda synes jeg er stygt mot de som skulle bli utsatt for blind vold. Den volden kan lemleste og drepe, og det er ikke offerets skyld, enten det er mann eller kvinne, at det er en mann som har utført det.

Overfallsvoldtekter blir jo som regel utført mot kvinner som går alene om natten. Da må man jo unngå å gå alene om natten. Å låse seg inne blir litt ekstremt synes nå jeg.
Sigyn

Sigyn
25.03.08 21:49
Det var ikke min mening å latterliggjøre blind vold. Jeg vet veldig godt hva blind vold kan gjøre med folk, det er bare det at jeg gjorde et forsøk på å få dette til å handle om kvinner og voldtekt, ikke om menn siden alle tråder her inne til slutt handler om menn som ofre. Det hadde vært hyggelig om en tråd hadde fått lov til å fortsette å handle om overfallsvoldtekter uten å måtte trekke inn at menn er ofre også. Enhver med en hjerne er klar over at menn blir mer utsatt for vold enn kvinner. Det var bare ikke det denne tråden handlet om.

Jeg lurte faktisk ganske enkelt på om menn er klar over hva slags trussel de blir sett som når det er mørkt ute og om det er noe dere gjør for å roe ned den enslige dama som går foran dere. Altså.. det handlet ikke om blind vold.
jakoline

jakoline
25.03.08 22:00

Myndighetene skulle heller satt skikkelige resurser inn på natt-patruljering i gatene,
enn å advare kvinner mot "å gå alene når det er mørkt"..

Og gjort alt for å finne de skyldige,-pluss at voldtekter skulle straffes minst på linje med
mord.
Nå er det mer straffbart å gjøre økonomisk underslag...

Egene,stats-støttede taxier for kvinner som f.eks jobber sene kvelds.vakter ol. Gratis kurs i selvforsvar....Egene "kvinne-busser" hjem fra byen nattes-tid...billige..

Har man råd til å ta disse voldtekts-mannfolka inn til landet,-må man også ha råd til å beskytte landets kvinner...

..sene høst/vinter -kvelder i Norge er det mørkt alt ved 4-5-tiden...

...skal vi kvinner slutte å leve,-kun bevege oss ute på høylys dag?

Det er litt for enkelt å be kvinner ikke gå ut alene når det er mørkt....men det er billigst...
Kleptomaniac

Kleptomaniac
25.03.08 22:05
Sigyn skrev:
Det var ikke min mening å latterliggjøre blind vold. Jeg vet veldig godt hva blind vold kan gjøre med folk, det er bare det at jeg gjorde et forsøk på å få dette til å handle om kvinner og voldtekt, ikke om menn siden alle tråder her inne til slutt handler om menn som ofre. Det hadde vært hyggelig om en tråd hadde fått lov til å fortsette å handle om overfallsvoldtekter uten å måtte trekke inn at menn er ofre også. Enhver med en hjerne er klar over at menn blir mer utsatt for vold enn kvinner. Det var bare ikke det denne tråden handlet om.

Jeg lurte faktisk ganske enkelt på om menn er klar over hva slags trussel de blir sett som når det er mørkt ute og om det er noe dere gjør for å roe ned den enslige dama som går foran dere. Altså.. det handlet ikke om blind vold.

Jeg skjønner det. Men mange kvinner klager over at de må ta forhåndsregler når menn er nødt til å gjøre akkurat det samme. Det er ikke meningen å sette sakene opp mot hverandre, men begge sakene er et uttrykk for dominans fra overgriperens side. I min erfaring er det gjerne kvinnene som inviterer til sammenligningen, ettersom de ønsker frihet til å gå hvor de vil, når de vil - uten å bli utsatt for noe. Dette hadde selvfølgelig vært ønskelig, men det samme gjelder menn også. Dere har ikke et enestående problem i å måtte ta deres forhåndsregler. Poenget mitt var kort sagt at kvinner bare må finne seg i det å ta forhåndsregler hvis de vil redusere risikoen for å bli utsatt for noe sånt. Men forhåndsregler er ikke det samme som å låse seg inne.

Nå kan ikke jeg snakke for menn generelt, men jeg tenker ikke på at jeg blir sett på som en potensiell overgriper. Og bortsett fra å krysse gata kan jeg heller ikke se hva annet man kan gjøre for å roe ned den enslige dama som går foran.
Kleptomaniac

Kleptomaniac
25.03.08 22:07
Og det er det eneste den vanlige mannen i gata kan råde dere til. Du kommer med noen gode eksempler, men det er politikerne det står på. Dessverre er det der problemet ligger også.

Det er da mange menn som deler ditt syn, er det ikke?
gammelKaffe

gammelKaffe
25.03.08 23:07
Jeg vet hva jeg ville satt pris på hvis jeg var på vei hjem på nattestid:

Kryss gata. Kryss gata, kryss gata og gå vekk fra meg. Kryss gata og vis helt tydlig med hele deg at du ikke er farlig.

Og til gjengjeld skal jeg krysse gata når jeg kommer mot deg så du ser at jeg ikke har tenkt å verken slå deg eller drepe deg.
EnMann

EnMann
26.03.08 08:33
Duverden for en problemstilling.

Hva jeg kan gjøre for at andre mennesker rundt meg skal føle seg trygge på meg?

Vi menn har riktignok båret kvinner på gullstol til alle tider. Når vi fikk lov oppvartet vi, geleidet vi, forsørget vi, beskyttet vi, ga vi opp plassen i livbåten og kutiserte vi etter beste evne - men nå går trådstarter og andre en smule for langt.

Jeg kan love at jeg skal styrte til å hjelpe så godt jeg kan hvis folk er i trøbbel, men jeg vil ikke underbygge paranoiaen Den Moderne Kvinnen bygger opp mot Mannen ved å gå slalom rundt alle damer jeg møter eller går forbi...

Det går en grense gjennom livet - selv for En Mann.
:)

Snipp1

Snipp1
26.03.08 08:41
Unnskyld meg, men dersom du er så til de grader nervøs av deg, tror jeg nesten at du enten:

A) for følge rådet om å ikke gå alene om natten, eller

B) holde deg hjemme
Ronaldo09

Ronaldo09
26.03.08 12:31
Hva med å pakke pistol? Da tror jeg du ville følt deg ganske trygg?

forelderlikeverd
27.03.08 16:32
Jeg tror der er større og bedre grunn til å advare menn til å få barn med kvinner i Norge - enn der er grunn til å advare kvinner om å gå alene i Stavanger!

Sannsynligheten for å få krenket forholdet sitt til eget barn, når man er mann, er snart større enn å slippe å bli forulempet! Dvs 1:1!

Hvor stor er sannsynligheten for å bli overfalt? 1:100.000? Eller mindre?
gammelKaffe

gammelKaffe
27.03.08 16:40
Det er helt utrolig hvordan du klarer å få ENHVER tråd til å handle om fedres krenket forholdet sitt til eget barn.

forelderlikeverd

forelderlikeverd
27.03.08 16:46
Det er sannsynligvis det verste overgrep på menneskerettigheter i dette landet - støttet av staten og landets ledelse - så det fortjener vel oppmerksomhet?

Det er iøvrig viktigt å se ulike problemer litt i perspektiv!
Sigyn

Sigyn
27.03.08 21:53
Kutt ut å trolle tråder som handler om noe helt annet. Hijacking er virkelig dårlig nettikette. Du bryr deg vel ikke om sånt du da, men du kan ihvertfall kutte ut. Dette handlet om noe helt annet.
pan12

pan12
28.03.08 18:45
Hvorfor skulle jeg gjøre noe for å roe ned en enslig kvinne jeg møter på min nattlige vandring? Jeg har like stor rett som henne til å fredes der, og jeg har ikke planer om å forgripe meg på noen. Det er ikke min skyld at enkelte menn ikke klarer å styre lystene sine, jeg trenger ikke ta noe ansvar for det andre gjør, det er da helt urimelig.
enigma_undercover

enigma_undercover
28.03.08 18:50
Jeg pleier å luske etter enslige kvinner nattestid, går ca 100 meter bak. Kommer gjerne nærmere som 10-20 meter hvis de går inn i mørklagte smug. Hensikten er å beskytte kvinnene mot overfall fra slemminger.
sara_snorkfrøken

sara_snorkfrøken
28.03.08 18:57
Klart man, både kvinner og menn, bør ta sine forhåndsregler når man ferdes ute alene om natten. Men: Det er viktig å ikke bli hysterisk.
Vi har alle ansvar for å passe på oss selv og det er, med all respekt å melde, ikke den uskyldige mannen som går bak meg på veien hjem, fordi han også skal samme veien, sitt ansvar å gi meg en trygghetsfølelse. På samme måte som det ikke er mitt ansvar å gi ham en trygghetsfølelse.
Vi må ikke bli helt paranoide her...
hillebillys

hillebillys
29.03.08 07:36
Dine forslag kan også tolkes feil.

har selv vært ute og kryssa gata fo og ungå ei berte.
hun gikk da halveis over.. og plutslig kasta seg rundt og løp.

snubla så i fortauskanten....

jeg gik litt usikker bort for og se hvordan det gikk med henne.
hun var nærvøs. men hadde fått vridd ankelen sin.

så på noen meters hold spurte jeg om hun trengte hjelp.
noe hun gjorde. Hun sa mens jeg fulgte hun hjem.
att hun blei redd når jeg krysset veien. akkurat når hun gjorde det. (jeg viste ikke att hun skulle krysse veien)

når vi kom hjem til henne. stelte jeg meg noen meter unda når hun låste seg inn.
hun sa da att hun var flau for att hun blei redd. og takket for følget.

så det kan faktisk slå feil.

jeg trur det beste er og gå rolig forbi.

og ja aldri opptre som om du flger etter...

Tj..
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg