Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

For sterke rettigheter for gravide/småbarnsmødre

NYTT TEMA
Kjetil_e

Kjetil_e
26.03.08 12:52
Dette er sikker politks svært ukorekt og si av meg, men gravide og småbarnsmødre har tidvis for sterke retigheter i forhold til arbeidsgiver. Hadde f.eks ei småbarnsmor som gikk til sak mot banken hun jobbet i fordi hun ikke fikk Toppsjefjobben. Men altså dette var en stilling som krevde at vedkommende måtte være mye mere tilstede enn en vanlig 9 til 4 jobb, noe hun ikke kunne på grunn av småbarn. Og da mener jeg faktisk at arbeidsgiver må ha lov til å velge en annen til jobben, siden det skaper store problemer hvis hun ikke kan jobbe fult ut.

Dette bare som et eksempel av mange
Snipp1

Snipp1
26.03.08 12:55
Nå er det jo en generell rettighet å kunne klage inn at man mener man har blitt uriktig forbigått i forbindelse med en ansettelse.

Fikk hun jobben etter denne klagen?
Kjetil_e

Kjetil_e
26.03.08 13:42
Klagen endte i rettsaperatet, vet ikke om den er avgjort ennå.
Keva

Keva
26.03.08 13:46
Kjetil_e skrev:
Men altså dette var en stilling som krevde at vedkommende måtte være mye mere tilstede enn en vanlig 9 til 4 jobb, noe hun ikke kunne på grunn av småbarn. Og da mener jeg faktisk at arbeidsgiver må ha lov til å velge en annen til jobben, siden det skaper store problemer hvis hun ikke kan jobbe fult ut.

Ville det være OK for deg at en småbarnsFAR fikk jobben...?

Keva
Snipp1

Snipp1
26.03.08 13:48
Kjetil_e skrev:
Klagen endte i rettsaperatet, vet ikke om den er avgjort ennå.
-----------------
Og den samme retten til å klage har altså menn. Så dersom en mannlig søker mente at det ikke ble tatt tilstrekkelig hensyn til at han har små unger han må hente i barnehagen klokken 4, kan han også klage.

Jeg ser ikke helt hvordan dette eksempelet skal vise at småbarnsmødre har for mange rettigheter.
Kjetil_e

Kjetil_e
26.03.08 13:49
Hvis han ikke kunne ha ytt den ekstra jobbinga som denne jobben krever, så hadde det vært galt å måtte annsette han.

Poenget mitt er at når det er en jobb som krever ekstra og en person ikke kan jobbe dette ekstra være seg småbarn, graviditet eller annet så må bedriften ha lov til å ansette en annen person.
Kjetil_e

Kjetil_e
26.03.08 13:51
Poenget mitt gjelder og småbarnsfedre (men har ikke noe eks på det).

Snipp1

Snipp1
26.03.08 13:53
Kjetil_e skrev:
Poenget mitt gjelder og småbarnsfedre (men har ikke noe eks på det).
--------------
Da blir det jo kanskje litt pussig å poste dette på et Likestillings-forum? ;-)

Kjetil_e

Kjetil_e
26.03.08 15:40
Det er jo gjerne i likestillingens navn det skrikes opp. Og er vel som oftest kvinner det gjelder. Har aldri hørt problematikken der i forhold til menn.
GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
26.03.08 16:17
Dersom menn ikke krever å få gi ungene omsorg ved siden av en toppjobb, så viser det at det er store mangler i praktisk likstilling. Vil ikke menn også ha både unger og en god jobb?

Det var helt riktig av denne kvinnen å gå til sak.
Kjetil_e

Kjetil_e
26.03.08 22:51
Der er jeg som sagt dypt uenig, er det en stilling som krever mer enn 9 til 4 så må bedriften ha lov til å ansette en som faktisk kan gjøre en slik jobb. Og har ikke vedkommende mulighet til det f.eks på grunn av små barn så mener jeg at bedriften er i sin fulle rett til å ansette en annen. For da oppfyller ikke vedkommende de kravene som er til den stillingen.
Bit-ten

Bit-ten
26.03.08 23:54

Det er da helt vanlig at ledere har barn.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
27.03.08 01:10
Da Grete Berget var statsråd fødte hun og gikk tilbake til jobben etter bare et par måneder. Selv om hun måtte fylle stillingen som statsråd så greide hun likevel å amme babyen.
Er en banksjefstilling mer arbeidskrevende enn det å være statsråd?

Faktisk bør arbeidsgiver forvente at søkeren greier å ordne opp i familielogistikken samtidig som vedkommende yter maks på jobb.
Og barna har som oftest to foreldre.
Kjetil_e

Kjetil_e
27.03.08 09:38
Problemet her var at vedkommende sa hun ikke kunne jobbe utover 9 til 4. Det hadde hun ikke mulighet til.
pan12

pan12
27.03.08 12:00
Som oftest så er det i stillingsannonser nevnt ting som "det må påregnes noe overtid". Da kan man i anstendighetens navn ikke klage over å ikke få jobben fordi man sier fra om at man ikke er i posisjon til å arbeide overtid. Klart at en banksjef er nødt til å være fleksibel i henhold til arbeidstiden/tilgjengelighet.
adeline

adeline
27.03.08 15:09
Antar trådstarter mener det var skudd u blinde å forvente å bli ansatt som toppsjef. Men; hva er egentlig poenget med denne tråden? Menn oppfører seg jo minst like håpløst. Hvis man da mener at småbarnaforeldre ikke kan ha toppjobber. Burde ikke denne tråden vært flyttet til forumet som heter Jobb og Utdannelse?
lukrets

lukrets
27.03.08 22:53
hovedregelen i Norge er at det ikke er lov til å ha stillinger som tilsvarer at man må jobbe mer enn 37,5h per uke. ja, jeg vet at det florerer av disse stillingene men de bryter med arbeidsmiljøloven.

luc
Earthquakejente

Earthquakejente
27.03.08 23:54
Enig med Pan12, det burde opplyses om på forhånd at man må påregne litt overtid. Men hva dette har med kjønn å gjøre ser heller ikke jeg. Om man kan jobbe 9-4 er fullstendig uavhengig av kjønn
Klikk for å gå tilbake til toppen