Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Likestillingsombudet med skivebom

NYTT TEMA
kiddos

kiddos
29.03.08 09:06
Likestillingsombudets uttalelse om at Harstad bryter loven når to avdelingssykepleiere får lavere lønn enn kommunale avdelingsingeniører er kunnskapsløs og gir negativt fokus på et viktig likestillingsspørsmål. Bare for å slå det fast, ombudet tar her opp et viktig spørsmål som har vært diskutert jevnlig siden de store likestillingsdebattene på 70 tallet. Hvorfor har kvinnerelaterte yrker lavere lønnsnivå enn yrker som har like lang utdannelse og som domineres av menn. Mange svar finnes og problemstillingen er det forsket på opp og i mente uten at man er kommet noe særlig nærmere målet. Den delen av spørsmålet skal jeg la ligge for måten ombudet drar i gang debatten her er en skivebom, men kanskje det var hensikten for å få fokus rundt en gammel sak igjen. Vi har et fritt arbeidsmarked i norge med fri lønnsdannelse også for sykepleiere og ingeniører. Kommunene opplever spesielt utfordringene med et norge som går som det suser på byggefronten. Dette har medført at man har måttet bruke lønn som middel både til å rekruttere og behold ingeniører, som for tiden er spesielt attraktive i det private arbeidsmarkedet. Da blir det åpenbart hvordan ombudet bommer med sitt utspill. Skulle sykepleierne få tilsvarende lønnsøkning som følge av ingeniørenes attraktivitet i det private markedet. Spørsmålet er for viktig til at ombudet henger seg på en vilkårlig kommune som Harstad og bevisst tar et standpunkt i forhold til lovverket som neppe holder vann juridisk. Men det vet man vel og ble vel gjort for å få satt saken på dagsorden. Skivebommen er det imidlertid for saken blir jo ikke diskutert, men måten ombudet har gått ut på – og det var vel ikke hensikten!
Keva

Keva
29.03.08 12:12
kiddos skrev:
Likestillingsombudets uttalelse om at Harstad bryter loven når to avdelingssykepleiere får lavere lønn enn kommunale avdelingsingeniører er kunnskapsløs og gir negativt fokus på et viktig likestillingsspørsmål.

Bare for å slå det fast, ombudet tar her opp et viktig spørsmål som har vært diskutert jevnlig siden de store likestillingsdebattene på 70 tallet. Hvorfor har kvinnerelaterte yrker lavere lønnsnivå enn yrker som har like lang utdannelse og som domineres av menn.

Mange svar finnes og problemstillingen er det forsket på opp og i mente uten at man er kommet noe særlig nærmere målet. Den delen av spørsmålet skal jeg la ligge for måten ombudet drar i gang debatten her er en skivebom, men kanskje det var hensikten for å få fokus rundt en gammel sak igjen.

Vi har et fritt arbeidsmarked i norge med fri lønnsdannelse også for sykepleiere og ingeniører. Kommunene opplever spesielt utfordringene med et norge som går som det suser på byggefronten. Dette har medført at man har måttet bruke lønn som middel både til å rekruttere og behold ingeniører, som for tiden er spesielt attraktive i det private arbeidsmarkedet.

Da blir det åpenbart hvordan ombudet bommer med sitt utspill.
Skulle sykepleierne få tilsvarende lønnsøkning som følge av ingeniørenes attraktivitet i det private markedet.

Spørsmålet er for viktig til at ombudet henger seg på en vilkårlig kommune som Harstad og bevisst tar et standpunkt i forhold til lovverket som neppe holder vann juridisk. Men det vet man vel og ble vel gjort for å få satt saken på dagsorden.

Skivebommen er det imidlertid for saken blir jo ikke diskutert, men måten ombudet har gått ut på – og det var vel ikke hensikten!

(Jeg måtte gjøre dette for å klare å lese innlegget ditt!)

Sier ombudet at _alle_ sykepleiere og _alle_ ingeniører skal lønnes likt?

Slik jeg forsto det, gjelder det avdelingslederstillinger. I min kommune har ingeniørene avdelingslederstatus over "hver sin skrivepult", mens avdelingssykepleierne har ansvar for et stort antall ansatte samt 10 - 15 pasienter.

Klart ingeniørene må ha bedre lønn da - jadda...

Keva
Sigyn

Sigyn
29.03.08 18:21
Det er snakk om at mellomledere i kommunen skal ha samme lønn for det ansvaret de har, noe jeg ikke synes er problematisk i det hele tatt.

Problemet for sykepleiere er at det ikke finnes et privat marked (vel.. det er forsvinnende lite) som kan være med på å drive lønningene oppover, samtidig som ingeniører. Derfor er det lite fri lønnsdannelse for sykepleiere som stort sett er ansatt i stat og kommune.

Det er med andre ord ikke snakk om alle sykepleiere og ingeniører, men mellomledere.
poeten2

poeten2
29.03.08 22:59
Steike, du skal være bra sprengt for å kunne påsto noe slikt. Er det noe rart at man påstår at kvinner ikke kan tenke rasjonelt....
enigma_undercover

enigma_undercover
29.03.08 23:13
Det essensielle er at ombudet sammenligner sykepleierutdannelse og ingeniørutdannelse. DET er skivebom ja.

Hva med "sykepleie-ingeniør" som felles faglig plattform i fremtiden i et politisk korrekt samfunn?

Sivil-jordmor? Nukleær-psykolog? Biologi-journalist? Alene-astronaut?

Ja jøss.
gammelKaffe

gammelKaffe
30.03.08 00:05
Hvorfor er det skivebom å sammenligne en treårig utdannelse med en annen, e_u?
enigma_undercover

enigma_undercover
30.03.08 00:25
gammelKaffe skrev:
Hvorfor er det skivebom å sammenligne en treårig utdannelse med en annen, e_u?

**
Fordi: (1) Etterspørsel avgjør lønnsnivå etter markedsprinsippet (som jeg selvsagt legger til grunn i et ikke-kommunistisk samfunn), og (2) fordi ingeniørutdannelse er betydelig mer faglig krevende enn sykepleierutdannelse.

At man bruker like mye tid på utdannelsen, sier ingen ting om man faktisk utdanner seg like mye innenfor hvert sitt fagfelt. Det vil jo i så fall kunne bety at hvis man velger å være evighetsstudent (feks innenfor humanoira), skal få høyere lønn enn folk som har utdannet seg til noe nyttig.

Ikke misforstå meg nå: Sykepleiere har en viktig og ansvarsfull oppgave i det norske samfunnet. Men de er ikke ingeniører.

Hilsen lille meg.

Sigyn

Sigyn
30.03.08 01:43
Hva som regnes som "krevende" er opp til hver enkelt. En ingeniør synes kanskje at sykepleierutdannelsen er krevende med all den praksis en skal igjennom ubetalt, mye krevende pasienter, vanskelige arbeidsforhold (også som student som blir brukt som pleieassistenter pga. underbemanning). Hvorfor er det bare matematisk teori som regnes som krevende? Ganske tåpelig påstand. Studiene er krevende på forskjellige måter.

Sykepleierlønninger er forøvrig ikke markedsstyrte i samme grad som ingeniørlønninger da det ikke finnes et stort privat marked for sykepleiere å tre inn i der de kan presse opp statlige/kommunale lønninger.

Til deg som kaller meg irrasjonell uten evne til å tenke: I dette tilfellet var det snakk om lederstillinger. Det var ikke snakk om alle ansatte sykepleiere og alle ansatte ingeniører, vi vet alle at ingeniører generelt har høyere lønn enn sykepleiere. Det var snakk om mellomleder-stillinger i kommunen, og jeg synes ikke det er for mye å be om at en avdelingsleder med lederansvar for 15 ansatte har samme lønn som en annen med samme personalansvar og samme stillingsposisjon i kommunen.

Hva det har med likestilling å gjøre er vel kanskje noe fjernt da det finnes mannlige sykepleier-leder og kvinnelige ingeniører.
lukrets

lukrets
30.03.08 11:41
hvorfor skal dette prinsippet om likelønn bare gjelde lederstillinger? hvorfor burde det ikke gjelde overalt?

luc
Snipp1

Snipp1
30.03.08 11:45
enigma_undercover skrev:
Fordi: (1) Etterspørsel avgjør lønnsnivå etter markedsprinsippet (som jeg selvsagt legger til grunn i et ikke-kommunistisk samfunn), og (2) fordi ingeniørutdannelse er betydelig mer faglig krevende enn sykepleierutdannelse.
-----------------
1) enig, og dette er selvsagt hovedgrunnen til at dette er skivebom. Også kommuner må få mulighet til å i det minste PRØVE å tiltrekke seg så gode mellomledere som mulig, og da må man kunne tilby i nærheten av konkurransedyktig lønn. Siden lønnsnivået generelt er høyere blant ingeniører enn sykepleiere, må de dermed kunne tilby høyere lønn til kvalifiserte ingeniører i lederstillinger.

2) her er det vel strengt talt DU som skyter på feil skive. Ærlig talt. Aner du i det hele tatt hva du snakker om?

Anouk

Anouk
30.03.08 12:03
poeten2 skrev:
Steike, du skal være bra sprengt for å kunne påsto noe slikt. Er det noe rart at man påstår at kvinner ikke kan tenke rasjonelt....
Hey!!
Spist spiker eller bare stått opp på feil side av senga i dag?
:)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg