Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Syn på kvinner er tydeligvis litt ambivalent.

NYTT TEMA
Heidbeg

Heidbeg
30.03.08 18:29
Refleksjoner etter å ha lest Dagsavisen lørdag 29/3-2008

Leser i dag at forsvarsministeren er svært skuffet over at kvinner i Norge ikke skal ha obligatorisk militærtjeneste. Hun mener at det aldri ville vært naturlig å utelukke 50% av befolkningen, dersom reglen skulle innføres i dag.

Noen sider senere leser jeg at en høyst respektert megler (i forbindelse med lønnsoppgjøret) uttaler at USA er helt fantastisk land. De gjør det mulig for KVINNER og SVARTE å stille til valg for president. Det er jo helt utrolig at han er så imponert. Han synes tydeligvis at mer enn 50% av befolkningen i USA skal være TAKKNEMLIGE over å bli vurdert verdige til å være likestilt med hvite menn!

Det er jammen kommet langt med likestillingen. Fremdeles har kvinner flest deltidsjobber, som gjør at de tjenener minst, og får dårligst alderdom.

Noen som synes vi har kommet spesielt langt i likestillingen?

Og i mens diskuterer flåsete radio"stjerner" (Mina...whatever) at kvinner må slutte å mase.... vi har fått nok nå. Det er jammen misforstått informasjon; men hun er vel mer opptatt av å skravle enn å observere ulikhetene og kontroversene.
Arduinna

Arduinna
30.03.08 19:15
Dette er ikke populære meninger blant en del av dem som frekventerer dette forumet!

Regn med å bli satt skikkelig på plass av enkelte!

;-)

Anouk

Anouk
30.03.08 21:17
Nemlig!
All urett mot kvinner kan kvinner takke seg selv for.
All urett mot menn kan vi også takke kvinner for.

Tenk for en vakkert fredfull verden vi hadde hatt dersom menn fikk være enerådende.
Nei, vent nå litt, det har vært prøvd før.....
Exession

Exession
30.03.08 21:19
Dine betraktninger vedr. Dagsavisen er helt riktige, men som Arduinna sier,
dette kommer ikke til å bli tatt godt imot av enkelte her inne.

Mene mene tekel upharsin.
sara_snorkfrøken

sara_snorkfrøken
30.03.08 21:23
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 13:26)

Anouk

Anouk
30.03.08 21:34
Satt på plass, og satt på plass....
Det vil jeg nå først se.
Men ramaskrik blir det!
forelderlikeverd

forelderlikeverd
30.03.08 21:46
Dårligere alderdom???

Kvinner lever da lenger enn menn - det tyder da ikke akkurat på dårligere alderdom!?
Sewercop

Sewercop
30.03.08 22:07
Vel, usa bryr meg mindre, bare de fortsetter og være våre allierte.
Sigyn

Sigyn
30.03.08 22:10
Livslengde er ikke ensbetydende med livskvalitet. Foretrekker å ta kvelden når jeg er 75 framfor å bli syk som 80 og leve 10 år på sykehjem med store smerter, manglende evne til å kommunisere med andre og sviktende hukommelse.
LiKri

LiKri
30.03.08 23:03
Hva ville du foretrukket flv:

Enten levd til du ble 85 som minstepensjonist som måtte snu på hver en krone, fryse på vinteren fordi du ikke hadde råd til å fyre mm.

Eller levd til du ble 80 med god levestandard, kanskje hatt en tremåneder i Spania på vinteren hvor du kunne kost deg med å spille golf?

forelderlikeverd

forelderlikeverd
30.03.08 23:08
Det er helt vanlig å måle livskvalitet i livslengde!

Eller mener dere at jo kortere liv desto bedre liv?

Hallo!
Sigyn

Sigyn
30.03.08 23:15
Du er klar over at du er på jordet nå håper jeg. Ingen her sa at et kortere liv er et bedre liv.

Hva om noe av dette har med biologi å gjøre? Hørt om blant annet forskjellen på hvordan hjerteinfarkt rammer kvinner i forhold til menn? Ikke lyst til å lese om sånt kanskje, for det passer ikke inn i konspirasjonsteoriene dine.
LiKri

LiKri
30.03.08 23:17
Hva ville du foretrukket flv:

Enten levd til du ble 85 som minstepensjonist som måtte snu på hver en krone, fryse på vinteren fordi du ikke hadde råd til å fyre mm.

Eller levd til du ble 80 med god levestandard, kanskje hatt en tremåneder i Spania på vinteren hvor du kunne kost deg med å spille golf?

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)
livskvalitet ~kvalitet (etter eng. quality of life) jf livsstandard

Sigyn

Sigyn
30.03.08 23:22
Det du må forstå LiKri, er at menn dør tidlig på grunn av kvinner. Det er en del av hele konspirasjonen mot dem, som begynner allerede i spedbarnsalder. Vi driver dem til vanvidd, ødelegger livene deres, stjeler alle pengene deres slik at vi etter fylte 75, da alle disse ubrukelige mannfolka dør, kan sitte der alene og kose oss i 5 år til.
LiKri

LiKri
30.03.08 23:27
Hvorfor vente til man er 75? Man kan jo bare få en skokk med unger og ruinere far samtidig som en har sugerør i statskassa - leve som en millionær herrens glade dager fra man er 30!

forelderlikeverd

forelderlikeverd
30.03.08 23:30
Der er vanligvis en tett sammenheng mellom graden av undertrykkelse og livslengde - hvilket indikerer at menn er mer undertrykket enn kvinner i land som for eksempel Norge! Der er ikke andre faktorer som skulle tilsi at menn burde leve kortere enn kvinner!
Sigyn

Sigyn
30.03.08 23:33
=)
Så sant, så sant. Finnes det et sted vi kan utveksle ideer om på hvilken måte vi best kan suge penger ut av både mann og statskasse? Jeg har skikkelig lyst til å fly på byen og drikke meg sørpe full på dyre drinker minst hver helg, og trenger litt penger. Ferieturen til Zanzibar må også betales på en eller annen måte.
Sigyn

Sigyn
30.03.08 23:35
Denne kan du jo også komme med dokumentasjon på. Undertrykkelse fører til lavere levealder? Hallo? Se litt tilbake i historien du, så ser du at menns levealder også i 1910 var under kvinnens. Var dette på grunn av undertrykking? Neppe. Vi hadde jo ikke engang stemmerett.

I land der livslengden er 50 år snakker vi om noe helt annet, her spiller faktorer inn som dårlig kosthold, fattigdom osv osv inn. Men ikke i Norge i samme grad. Det er forskjell på øst og vestkanten.
Goblin_9

Goblin_9
30.03.08 23:36
Når jeg ser meg rundt i huset, mistenker jeg at kvinner lever lenger enn menn fordi noen må rydde opp etter oss.
Bit-ten

Bit-ten
30.03.08 23:40
forelderlik. skrev:
"Der er vanligvis en tett sammenheng mellom graden av undertrykkelse og livslengde - hvilket indikerer at menn er mer undertrykket enn kvinner i land som for eksempel Norge! Der er ikke andre faktorer som skulle tilsi at menn burde leve kortere enn kvinner!"

forelderlik. - nå også som vitenskapsmann.

forelderlikeverd

forelderlikeverd
30.03.08 23:43
Menn kan også undertrykkes av samfunnet - stikk i strid med hva de mest trangsynte feminister skulle tro!
Sigyn

Sigyn
30.03.08 23:46
Så den gangen samfunnet var styrt av menn, og kun menn, alle beslutninger ble foretatt av menn, kvinner ble sett på som mindre intelligente, hakket over fjøsdyra, så var det fortsatt systematisk undertrykking av mannen?
LiKri

LiKri
30.03.08 23:48
Goblin_9 skrev:
Når jeg ser meg rundt i huset, mistenker jeg at kvinner lever lenger enn menn fordi noen må rydde opp etter oss.

*Flir*

... Men med sugerør i statskassa så kan vi jo ha vaskehjelp :P

Sigyn

Sigyn
30.03.08 23:48
Hei Karmas_Bitch.

Jeg er sykepleier. Jeg sliter kroppen min i stykker jeg også, for å pleie syke og trengende mennesker. Jeg kommer ikke til å klare å stå i jobb til jeg er 67. Ikke kom og fortell meg at jeg ikke jobber for føden min.

Jeg skulle gjerne ha betalt mer skatt, for det betyr jo at jeg skulle hatt høyere inntekt også. Kanskje jeg til og med kunne spart litt penger dersom lønna mi gikk opp med noen titusner av kroner?

Det med levealder.. biologisk betinget. Dere får bare skyte oss alle ved 74 så blir det nok rettferdig.
gammelKaffe

gammelKaffe
30.03.08 23:49
haha, du har tydligvis ikke lest masteroppgaven til Peder Møller, Pen søker trygg.

Kvinner undertrykker menn fordi de søker en mann som er mer bemidlet enn dem selv. Sånn har det jo alltid vært. Det er en illusjon at kvinner noen gang har vært undertrykket.
LiKri

LiKri
30.03.08 23:54
Slapp av KB, ingen fare med meg. Jeg skal selv bo i Spania og spille golf på vinteren jeg.

Men poenget er at siden kvinnedominerte yrker ligger så mye lavere i lønn enn mannsdominerte yrker har mange kvinner ikke så mye å spare av. Mange får heller ikke jobbet fulltid av forskjellige årsaker og dermed ikke opptjent pensjon i like stor grad som de fleste menn. Resultatet fram til nå har vært at det er mange ganger flere kvinnelige minstepensjonister enn mannlige. Synes du det er rimelig å strafe eldre kvinner med at de må fryse på vinteren fordi de jobbet innen helsesektoren?

Karmas_Bitch

Karmas_Bitch
30.03.08 23:57
Signy, vist du ikke takler joben så finn deg noe annt å gjøre, det er nok av jobber og muligheter for videre utdanelse slik at du kan drive på med noe annt. jeg hadde heller ikke hat mer enn 320 000kr i året om jeg jobbet vanlige 8timer dagen og det er ikke bra nok ergo så jobber jeg MYE overtid slik at jeg har nok til alt jeg trenger og kan spare, kanskje en ide å jobbe mer også for dere kvinner? istede for å til stadig be om mer lønn og mindre arbeidstid.... den lønnen du får jobber jeg og alle i privat sektor for, skal vi betale mer skatt for at du skal ha mer lønn fordi du og dine medsøstrer ikke greier å pritore riktig?

Jeg takler fint jobben til jeg er langt opp i år og resten av årene kommer jeg til å spare slik at jeg kan trappe ned uten at det koster staten eller andre arbeider.
Sigyn

Sigyn
30.03.08 23:58
Hehehe. Høres ut som spennende sengelektyre.

Forsmådde menn ja..
Karmas_Bitch

Karmas_Bitch
31.03.08 00:00
for noe tull.... f.eks en kvinnlig lærer og en mannlig lærer tjenner like mye.

er det vår feil at dere velger yrker som er lønnet mindre??? DERE har valget så velg for ffff noen som dere er fornøyd med og ikke klag og syt.
gammelKaffe

gammelKaffe
31.03.08 00:01
jah! Når de er så dum å velge å ikke bli håndtverker eller ingeniør. Vi er alle klar over at tradisjonelle kvinneyrker har lav lønn, fordi de ikke fortjener bedre, og de som likevel velger å utdanne seg den veien får ta konsekvensene.

La alle bli ingeniører og økonomer og krysse fingra for at vi aldri, aldri, aldri blir syk eller gammel.

Og så kan man jo si som Døving: Lønn er ikke knyttet opp til den enkelte, men til husholdningen. Derfor gjør det ikke noe at lønningene i kvinnedominerte yrker er lave siden de selvfølgelig har en mann som tjener bedre.

Djises!

Klikk for å gå tilbake til toppen