Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Huitfeldt strammer grepet om bidragsgjeldsslavern

NYTT TEMA
forelderlikeverd

forelderlikeverd
01.04.08 20:36
http://www.aftenbladet.no/innenriks/article619158.ece

Jeg tenker at fru Huitfeldt ønsker å forhindre fedre med bidragsgjeld i å skaffe seg nødvendig kapital på noe som helst vis - de skal først og fremmest være gjeldsslaver under Innkrevingssentralens brutale regime - kvinnesakskvinnenes nådesløse torpedoer - som slår hardt ned på fedre som ikke leverer varene til tiden - med bøter, fengsel, tvangsutpanting og beslagleggelse av lønn.
gammelKaffe

gammelKaffe
01.04.08 20:40
Ja, for all del - la oss lage flere gjeldsslaver, flv.

Jeg sier ikke at det foreslåtte gjeldsregister er en god ting, men at folk forhindres i å ta opp mer lån enn de har mulighet til å betjene kan umulig være en ulempe.
sara_snorkfrøken

sara_snorkfrøken
01.04.08 20:40
Dette handler vel om at både kvinner & menn som ikke klarer å betjene sin gjeld ikke skal kunne klare å pådra seg enda mer gjeld ved å opprette et slik register.
Kan ikke lese av artikkelen at dette bare gjelder fedre...
forelderlikeverd

forelderlikeverd
01.04.08 20:43
Jeg bare forsøker meg med litt tankelesning!
sara_snorkfrøken

sara_snorkfrøken
01.04.08 20:45
forelderlikeverd skrev:

Blir gjerne veldig unyansert når man prøver seg på det samt at man ofte ender opp med å tillegge andre helt andre meninger og hensikter enn det de har.
Nei, det beste er å forholde seg til det som sies og blir sagt enn å synes i det "vide og brede" og forsøke å "lese andres tanker" (som i seg selv er en umulighet)
forelderlikeverd

forelderlikeverd
01.04.08 20:46
Hadde jeg ikke kunnet ta opp forbrukslån når Innkrevingssentralen med sedvanlig råskap og kynisme har konfiskert store deler av min lønn - så hadde jeg blitt kastet ut av det hus jeg tilbyr mine barn når de ikke er hos mor!

Strøm og telefon hadde blitt kuttet og bil til å frakte barna i og ellers bringe meg til jobben kunne jeg også se langt etter!

Derfor ser jeg ikke noe som helst godt i Huitfeldts forslag.

Sett gjennom mine øyne forsøker Huitfeldt å forsure livet ytterligere til de mange fedre som er tynget sterkt under bidragsgjeldens åg!

Jeg lever i denne virkelighet!
gammelKaffe

gammelKaffe
01.04.08 20:53
Er du uenig i at begge foreldre skal bidra til barnas livsopphold, flv?
sistemann

sistemann
01.04.08 20:53
Foreldrelikeverd, skjønner du ikke at du skader din egen sak med denne totale mangelen på seriøsitet? Du fremstår som en totalt ureflektert, selvhevdende, paranoid og enkel mann. Jeg aner ikke om du har blitt utsatt for noen stor urettferdighet eller ei, men du kommer ingen vei når du takket være din oppførsel mangler det minste gram av troverdighet og integritet. For utenforstående ser det ut til at du simpelthen ELSKER offer-rollen. Det er faktisk plent umulig å føle noen sympati for deg. Du er i stedet en frustrasjonskilde for oss som kommer i skade for å lese innleggene dine.
Snipp1

Snipp1
01.04.08 20:58
forelderlikeverd skrev:
"Jeg tenker at fru Huitfeldt ønsker..."
---------------
dersom du leste artikkelen du selv linket til, så står det at Stortinget har bedt departementet om å utrede dette.
sara_snorkfrøken

sara_snorkfrøken
01.04.08 20:59
At du har kommet i en økonomisk situasjon hvor du ikke kan betale for dine barn er da ingen andre enn din egen skyld. Akkurat som mennesker som lever over evne og tar opp lån de ikke kan betjene. Man kan ikke skylde på andre.

Ja, det er kjipent. Klart det er. Men jeg skjønner ikke hvordan du kan si at et slikt register, som faktisk kan hindre at din økonomiske situasjon kan bli verre (ved å ta opp enda flere lån) er å gjøre livet surt for fedre?

Kanskje du heller burde spørre deg selv om hvorfor du kom i den situasjonen du er i? Hva skjedde som gjorde at du ikke klarte å betale dine regninger og betale for dine barn? Og hva kan du gjøre for å bedre din egen situasjon?

Jeg mener ikke å være kjip, men det virker som du ikke helt tar ansvar for din egen situasjon. Men er man voksen nok til å lage barn må man også være voksen nok til å betale for dem...
forelderlikeverd

forelderlikeverd
01.04.08 21:01
Ligger det ikke i sakens natur at sistemann neppe kan ha fått med seg hva alle de andre før ham har gått igjennom?
forelderlikeverd

forelderlikeverd
01.04.08 21:03
Jeg betviler at sara vet hvordan det er å være forelder til barn man formelt ikke bor sammen med! Kun mangel på kunnskap - eller manglende evne til å sette seg inn i andres situasjon - kan vel produsere slik arroganse!?
sistemann

sistemann
01.04.08 21:05
Jeg sier det i beste mening, foreldrelikeverd. Det beste hadde vært om du bestemte deg for å ta ting som en mann, akseptere situasjonen slik den er, og så heller arbeide seriøst og målrettet mot det som eventuelt måtte være av reell urettferdighet i systemet. Denne barnslige, useriøse og akk! så evinnelige sytingen på VGD oppnår du ingenting med.
Xanadu

Xanadu
01.04.08 21:06
forelderlikeverd skrev:

Det er mulig du har rett forelderlikeverd men dersom et slikt forslag er til ulempe for kvinner blir det nok fort lagt i skuffa av de som egentlig har makta i AP; kvinnenettverket på Oslo Vest. Er et forslag "kvinnediskriminerende" i norsk politikk, uansett hva det skulle være, blir det raskt begravet.

Men det overrasker ingen at AP vil innføre nok et byråkratisk og ressursskrevende register som tvinges ned over oss borgere.

forelderlikeverd

forelderlikeverd
01.04.08 21:07
Hvilken befatning har så sistemann med den situasjon som majoriteten av alle fedre havner i etter skilsmisse/samlivsbrudd?

Ikke mye, tenker jeg.

Jeg er faktisk glad i mine barn og tenker ikke å svikte dem fordi samfunnet forventer at jeg skal gjøre nettopp det!
sara_snorkfrøken

sara_snorkfrøken
01.04.08 21:10
forelder likeverd skrev:
Jeg betviler at sara vet hvordan det er å være forelder til barn man formelt ikke bor sammen med!

Vel, nå var det vel heller ikke det denne tråden handlet om. Men om økonomi og gjeldsproblemer. Eller?
Xanadu

Xanadu
01.04.08 21:10
sistemann skrev:
Jeg sier det i beste mening, foreldrelikeverd. Det beste hadde vært om du bestemte deg for å ta ting som en mann, akseptere situasjonen slik den er, og så heller arbeide seriøst og målrettet mot det som eventuelt måtte være av reell urettferdighet i systemet. Denne barnslige, useriøse og akk! så evinnelige sytingen på VGD oppnår du ingenting med.

Det var riktig så stigmatiserende!
Forelderlikeverd fører en politisk kamp mot et kvinnesystem innen barn- og omsorg og er i sin fulle rett til å utrykke sine meninger; ref Grunnlovens § 100 og EMK artikkel 10 som står over norsk lov.
Han er også i sin fulle rett til å utrykke politiske meninger.

VG bør også la sine jurister studere disse lovtekstene med tilhørende domsavgjørelser. At landets største avis krenker ytringsfriheten er utrolig.
gammelKaffe

gammelKaffe
01.04.08 21:12
Hvor vanskelig kan dette egentlig være?!!!!! Huitfelt foreslår et sentralt register over samlet gjeld slik at færre skal slippe å bli gjeldsoffer og så påstår du og flv at det er en del av en hemmelig agenda for å gjøre livet surt for menn?

At det går ann.

Jeg kjenner jeg blir psyk av å lese innlegg på vgd likestilling. Mange av de som skriver her kan umulig leve i samme land og samme år som meg.

¤/&(%R&/(
sistemann

sistemann
01.04.08 21:15
forelderlikeverd skrev:
"Jeg er faktisk glad i mine barn og tenker ikke å svikte dem fordi samfunnet forventer at jeg skal gjøre nettopp det!"

Poenget mitt er altså at du ikke hjelper dine barn ved å poste på VGD. Med din oppførsel motarbeider du snarere saken.
Snipp1

Snipp1
01.04.08 21:16
Xanadu skrev:
de som egentlig har makta i AP; kvinnenettverket på Oslo Vest.
---------------
Tihi... dere er nå litt søte også da, med alle konspirasjonsteoriene deres.
sistemann

sistemann
01.04.08 21:20
Xanadu skrev:
"Det var riktig så stigmatiserende!
Forelderlikeverd fører en politisk kamp mot et kvinnesystem innen barn- og omsorg og er i sin fulle rett til å utrykke sine meninger; ref Grunnlovens § 100 og EMK artikkel 10 som står over norsk lov.
Han er også i sin fulle rett til å utrykke politiske meninger."

>> Jeg har da aldri påstått noe annet. Men en aktivitet kan være kontraproduktiv og dum på tross av at den er lovlig.

"VG bør også la sine jurister studere disse lovtekstene med tilhørende domsavgjørelser. At landets største avis krenker ytringsfriheten er utrolig."

>> Et privat rettssubjekt kan ikke krenke ytringsfriheten, og ytringsfriheten sikrer deg ingen rett til å ytre deg på VGD. Akkurat som den ikke sikrer deg noen rett til å ytre deg prime time på TV2.

Snipp1

Snipp1
01.04.08 21:27
Xanadu skrev:
Det var riktig så stigmatiserende!
Han er også i sin fulle rett til å utrykke politiske meninger.
-----------------
Ah.

Jeg ser du er en av dem som mener at "ytringsfrihet" innebærer at man skal få preke helt uimotsagt.

Men det er nok ikke helt slik det funker, skjønner du. "Ytringsfrihet" innebærer også en risiko for å bli motsagt, latterliggjort eller motta gode råd om hvordan man bør vinkle budskapet sitt for å nå fram. Sistnevnte, som du reagerer så kraftig på her, er jo til og med på å styrke ytringsfriheten.
Snipp1

Snipp1
01.04.08 21:30
sistemann skrev:
>> Et privat rettssubjekt kan ikke krenke ytringsfriheten, og ytringsfriheten sikrer deg ingen rett til å ytre deg på VGD. Akkurat som den ikke sikrer deg noen rett til å ytre deg prime time på TV2.
----------------
Det er MANGE som tror at ytringsfriheten innebærer at media har publiseringsplikt.

forelderlikeverd

forelderlikeverd
01.04.08 22:01
Det å skrive debattinnlegg kan vel neppe kategoriseres som "oppførsel"!?

Jeg forstår at du, sistemann, opplever meg som "umandig" - dette er jeg fullt ut klar over at du neppe er den eneste som gjør!

Jeg, derimot, ser det ikke som umandig å kjempe for mine barns rett til å ha et forhold til sin far utover de penger han greier å skaffe tilveie!

Hvis fedre presses for hardt, kan det resultere i at barna får for lite glede av det å ha en far.

Jeg prøver å forandre verden til et bedre sted å være for oss alle - samtidig med at jeg forsøker å være en god far!

Det kan hende en dag, sistemann, at du vil skjønne hva jeg prater om - men det er da slett ikke sikkert. Prøv likevel å respektere at andre mennesker kan ha ulike erfaringer enn de du har gjort deg!
gammelKaffe

gammelKaffe
01.04.08 22:31
forelderlikeverd skrev:
.....Prøv likevel å respektere at andre mennesker kan ha ulike erfaringer enn de du har gjort deg!
----
Godt råd. Så gjenstår det å se om teori kan omsettes til praksis, flv.
Turbolady

Turbolady
01.04.08 22:33
forelderlikeverd skrev:
Det kan hende en dag, sistemann, at du vil skjønne hva jeg prater om - men det er da slett ikke sikkert. Prøv likevel å respektere at andre mennesker kan ha ulike erfaringer enn de du har gjort deg!

Turbolady: Kanskje du skulle følge ditt eget råd i så måte? Du respekterer nemlig lite andre mennesker som fremlegger andre erfaringer enn det du har erfart. Når de gjør det, angriper du dem for full musikk og beskylder dem for at de ikke har peiling eller så beskylder du dem for å ha en sjult agenda. Eller dårlige holdninger.
KokkaKola

KokkaKola
02.04.08 00:10
sara_snorkfrøken skrev:
At du har kommet i en økonomisk situasjon hvor du ikke kan betale for dine barn er da ingen andre enn din egen skyld.

Jeg aner ingen til flv økonomiske situasjon. men etter og ha betalt barnebidrag i snart 20 år, vet jeg hva han mener.
Jeg betaler 3600,- pr. mnd.av uføretrygden min.
Vi er 3 her som må greie oss på ca 11000,- i mnd.

Men det er min skyld at mottaker sitter på baken, har alldri vert i arbeid, med 3 unger med 3 forskjellige. Og mottar ca 30,000,- i mnd.
Og når hun ikke har noen intekt flyr "barnebidraget" rett til himmels.

Men hus, bil og sydenferie har hun råd til.
I en av søknadene om høyere bidrag, (og de har det vert mange av, koster meg 860,- i tillegg ver gang).
Begrunnet hun kravet med dyr røyk og dyr taxi fra byn.
900,- invilget NAV da.
Men det er min skyld.

JEG føler at setningen din, for meg, er enda en spiker i kista.
Men det er min skyld.
Ja jeg vet det jeg er MANN for faen!!
gammelKaffe

gammelKaffe
02.04.08 00:19
Jeg har full sympati med deg, kokkakola, men det er da ei heller min skyld som KVINNE at din eks oppfører seg som en idiot. Og hun er heller ikke representativ for KVINNER flest heller. Kan ikke du og andre menn bare for en gangs skyld være med på tanken at MENNESKER gjør idiotiske ting fordi de er dumme MENNESKER, ikke fordi de er KVINNER eller MENN.

De nye bidragsreglene gjør forresten slik at samværsforelder som har mye samvær betaler mindre bidrag.
gammelKaffe

gammelKaffe
02.04.08 00:23
Men - uten at jeg skal analysere din økonomiske situasjon, kokkakola, så hør dette:

Jeg vet at når jeg fikk fastsatt mitt bidrag så tok de hensyn til andre familiemedlemmer som jeg forsørget før bidraget skulle fastsettes. Å forsørge en familie på tre for 15000 kr mnd er bortimot umulig med mindre du bor i indre hardanger og dyrker potenene dine selv. Jeg vet - jeg har prøvd og jeg bor ikke i indre hardanger. Og fordi jeg hadde lav inntekt ble jeg bidragspliktig, men ikke betalingsdyktig. Staten betalte bidraget og siden jeg var betalingsudyktig har jeg heller ikke fått bidragsgjeld.
forelderlikeverd

forelderlikeverd
02.04.08 01:13
Vet du hva GammelKaffe!?

Hvis bidragsyter får flere inntekter i husholdningen gjør det negativ innvirkning - dvs den økonomiske situasjonen for bidragsyter gjøres vanskeligere ved at bidraget settes opp.

Men hvis bidragsmottaker flytter sammen med Røkke - så har det ingen innvirkning!

Bidragsmottaker får kort og godt penger for å holde barnas egen far borte!

Jeg er det eneste menneske i hele verden som kan sette ekskonas ekstrainntekter i fare!

Jeg er det mest uønskede menneske i mine egne barns liv!

Jeg er det eneste menneske som ved min tilstedeværelse kan utløse innstramninger i de økonomiske pengeoverføringer til barnas mor!

Det er ondskapsfullhet og kjønnskrig satt i system - men det er åpenbart ikke for hvem som helst å gjennomskue!
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg