Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvem mener hva om likestilling,yrke,kjønn,lønn os

NYTT TEMA
Sewercop

Sewercop
02.04.08 19:01
Si hva du mener om likestilling, pluss

alder
yrke
lønn
kjønn

Burde gi svar på hvilke grupper som ønsker eller ikke ønsker likestilling.

Arduinna

Arduinna
02.04.08 19:26
Gi oss ditt bidrag, så vi har en mal å gå ut fra. Er litt usikker på utifra hvilke sammenhenger du ønsker kommentarene om de enkelte emnene du skisserte.

Sewercop

Sewercop
02.04.08 19:55
Likestilling for meg betyr kun at andre krever mer enn det de har klart og fortjene på egen hånd.

28
selvstendig næringsdrivende
250000 før utbytte
mann
Sanyasi

Sanyasi
04.04.08 06:58
Sewercop skrev:
Si hva du mener om likestilling, pluss

alder: 28
yrke: Radiograf
lønn: 360 000 inkl overtid.
kjønn: Mann

- Jeg mener likestilling er et tomt ord som misbrukes av særinteressegrupper for å realisere psykotiske idealer av et samfunn som de bærer på. Ordet likeverd inneholder alt vi trenger. Det innebærer at menneskers verdi vurderes som lik uansett kjønn, legning, religion eller yrke. Likhet bør være et utgangspunkt, ikke et mål.
Snipp1

Snipp1
04.04.08 07:09
Sanyasi skrev:
Det innebærer at menneskers verdi vurderes som lik uansett kjønn, legning, religion eller yrke.
-------------------
Definer "menneskers verdi".
Sanyasi

Sanyasi
04.04.08 07:14
Snipp1 skrev:
Sanyasi skrev:
Det innebærer at menneskers verdi vurderes som lik uansett kjønn, legning, religion eller yrke.
-------------------
Definer "menneskers verdi".

- Må du ha alt i et jævla rutenett? Mener du at mennesker ikke er verdt noe?
Snipp1

Snipp1
04.04.08 07:16
Sanyasi skrev:
- Må du ha alt i et jævla rutenett?
-------------------
Nei, du trenger ikke å definere "verdi" inn i et rutenett, dersom du ikke synes det er en egnet måte å definere det på.

Jeg bare lurer på hva du mener med "verdi". Hva det betyr i praksis. Det kan da ikke være så vanskelig å svare på?

Mener du at mennesker ikke er verdt noe?
-------------------
Litt vanskelig å svare på når jeg ikke helt vet hva du legger i "verdi".
Sanyasi

Sanyasi
04.04.08 07:19
Hva er du verdt? Nøyaktig det samme er alle andre verdt. Menneskeverdet er grunnen til at vi har moral og etikk, og det er noe alle klarer å forholde seg til, åpenbart utenom deg.

Kan du definere "Stilling"? Dette er et virkelig meningsløst ord når det brukes på menneskers forhold til hverandre. Menneskeverd vet vi alle hva er for noe, og vi vet også når noen blir utsatt for diskriminering.
Snipp1

Snipp1
04.04.08 07:25
Sanyasi skrev:
Hva er du verdt? Nøyaktig det samme er alle andre verdt. Menneskeverdet er grunnen til at vi har moral og etikk, og det er noe alle klarer å forholde seg til, åpenbart utenom deg.
-----------------
Siden dette er så åpenbart for alle, så kan du jo sikker svare på spørsamålene mine, da. Men jeg kan jo presisere:

- hvordan måler du denne verdien? Den er jo tydeligvis helt absolutt, er det noe(n) som ikke har verdi?
- hvilke praktiske konsekvenser har det at alle er verdt nøyaktig det samme?
- hva er det ved mennesker liv, måten vi blir behandlet på, våre rettigheter osv som ikke kommer inn under begrepet "likeverd"?
- Hvordan regulerer du dette likeverdet i en lov, og hvem saksøker jeg dersom jeg mener at jeg ikke er like mye verdt som deg, eller at noen ikke tar konsekvensene av at jeg er verdt like mye som dem?

Kan du definere "Stilling"? Dette er et virkelig meningsløst ord når det brukes på menneskers forhold til hverandre. Menneskeverd vet vi alle hva er for noe, og vi vet også når noen blir utsatt for diskriminering.
-----------------
Hvorfor skal jeg definere "stilling"? Jeg kan derimot definere "likestilling". Det er en målsetning om at alle skal ha de samme mulighetene, rettighetene og pliktene i et samfunn. Dessverre blir "plikt" neglisjert i dette arbeidet.
Sanyasi

Sanyasi
04.04.08 07:46
Snipp1 skrev:
Sanyasi skrev:
-----------------
Siden dette er så åpenbart for alle, så kan du jo sikker svare på spørsamålene mine, da. Men jeg kan jo presisere:

- hvordan måler du denne verdien? Den er jo tydeligvis helt absolutt, er det noe(n) som ikke har verdi?

# I kroner og øre, eller karat, slik som alle andre ting. Så lenge verdien er lik, trenger du igrunnen ikke noen måleenhet på den. Du skal åpenbart ikke trekke fra eller legge til likevel. Men siden det er deg, må du gjerne bruke karat.

- hvilke praktiske konsekvenser har det at alle er verdt nøyaktig det samme?

# At samfunnet fokuserer på å verdsette ulikheter som tidligere har vært spyttet på, i stedet for å verdsette eksempelvis bare de kvinnene som ligner mest på menn. At man respekterer folks valg, ikke forsøker å tvinge dem inn i roller som vi har forhåndsdefinert for å oppnå "likestilling". Likestilling er et eneste stort populistisk prosjekt som sender motebølger gjennom befolkningen hver gang noe synker eller stiger i anseelse - da først er man likestilt når man er DER DET SKJER.

- hva er det ved mennesker liv, måten vi blir behandlet på, våre rettigheter osv som ikke kommer inn under begrepet "likeverd"?

# Likeverd er et utgangspunkt. Altså er man ikke mindre verdifull selv om man er mann eller kvinne eller homofil, og det skal heller ikke være akseptabelt at man gir uttrykk for at noen er mindre verdt som menneske. Det som ikke kommer innunder likeverd er tingene vi gjør, de får sin verdi ved at mennesker ønsker å gjøre disse tingene. Uansett hva vi gjør, er verdien der som en grunnstein når det gjelder å behandle andre mennesker - både i yrkesliv og privatliv.

- Hvordan regulerer du dette likeverdet i en lov, og hvem saksøker jeg dersom jeg mener at jeg ikke er like mye verdt som deg, eller at noen ikke tar konsekvensene av at jeg er verdt like mye som dem?

# Det fungerer på akkurat samme måten som ved diskriminering i dag. Føler du deg diskriminert, saksøker du.

-----------------
Hvorfor skal jeg definere "stilling"? Jeg kan derimot definere "likestilling". Det er en målsetning om at alle skal ha de samme mulighetene, rettighetene og pliktene i et samfunn. Dessverre blir "plikt" neglisjert i dette arbeidet.

- Jeg vet hva "like" betyr, så det var bare stilling jeg lurte på. Målsetningen er altså at fugl skal ha samme rettigheter og plikter som fisk, uten tanke for at deres natur kunne ha blitt styrket og oppmuntret - da de har verdi i seg selv. Det ville da stått i sterk konflikt til det rådende synet at vi må skape mennesker ut fra våre dogmer, fordi vi bare ser verdi i kroner og øre. Fugl er mer verdt enn fisk, så da er ikke fiskene likestilte før de flakser rundt på himmelen. Det er et materialistisk og tåpelig menneskesyn som ligger bak likestillingen.
Snipp1

Snipp1
04.04.08 07:57
Sanyasi skrev:
# I kroner og øre, eller karat, slik som alle andre ting. Så lenge verdien er lik, trenger du igrunnen ikke noen måleenhet på den. Du skal åpenbart ikke trekke fra eller legge til likevel. Men siden det er deg, må du gjerne bruke karat.
--------------------
Hvordan fastsetter du hvor mange karat et menneskeliv har, da? I flere land kan man kjøpe mennesker. De har ulik pris, så kroner holder jo tydeligvis ikke.

# At samfunnet fokuserer på å verdsette ulikheter som tidligere har vært spyttet på, i stedet for å verdsette eksempelvis bare de kvinnene som ligner mest på menn. At man respekterer folks valg, ikke forsøker å tvinge dem inn i roller som vi har forhåndsdefinert for å oppnå "likestilling". Likestilling er et eneste stort populistisk prosjekt som sender motebølger gjennom befolkningen hver gang noe synker eller stiger i anseelse - da først er man likestilt når man er DER DET SKJER.
---------------------
Dette synes jeg egentlig ikke var så veldig praktisk, annet enn at du personlig er uenig i likestillingsprinsippet.

Jeg lurer på hvordan du omsetter dette likeverdet til noe praktisk?

Jeg vil jo anta at dette er et globalt prinsipp, ikke bare noe som gjelder i Norge. For meg personlig, ut i fra en forståelse av "verdi" jeg har, er det svært lite som tyder på at et menneske i Sudan er like mye verdt som et menneske i Norge, feks.

# Det fungerer på akkurat samme måten som ved diskriminering i dag. Føler du deg diskriminert, saksøker du.
----------------
Men da har du omsatt "likeverd" til noe praktisk, som også omfatter diskriminering. Jeg vil jo anta at det er betydelig mer enn bare diskriminering som er konsekvensene av "likeverd". Kan du utdype? Komme med la oss si 5 eksempler utover "diskriminering", som også er ganske vagt?

Jeg tror jeg skjønner hvor du vil med begrepet "likeverd", men det er de praktiske implementasjonene av dette prinsippet som betyr noe - ellers blir det bare floskler. "Likestilling" er en praktisk implementasjon av "likeverd". Siden du mener man skal kunne saksøke dersom man er diskriminert, høres det ut som om du er en tilhenger av "likestilling".

- Jeg vet hva "like" betyr, så det var bare stilling jeg lurte på.
---------------
Nå er det ikke uvanlig at man har sammensatte ord i språket som betyr noe annet enn summen av delordene. "likestilling" er et eksempel på det.

Målsetningen er altså at fugl skal ha samme rettigheter og plikter som fisk
---------------
Nei, likestillingsprinsippet om like rettigheter, muligheter og plikter gjelder for mennesker.
Sanyasi

Sanyasi
04.04.08 13:35
Snipp1 skrev:
Sanyasi skrev:
--------------------
Hvordan fastsetter du hvor mange karat et menneskeliv har, da? I flere land kan man kjøpe mennesker. De har ulik pris, så kroner holder jo tydeligvis ikke.

- Du får finne på noe. Dette gidder jeg ikke. Du er jo bare en kverulant.

Målsetningen er altså at fugl skal ha samme rettigheter og plikter som fisk
---------------
Nei, likestillingsprinsippet om like rettigheter, muligheter og plikter gjelder for mennesker.

- Mennesker er ulike, og har ulike behov for tilrettelegging. De har ulike ønsker og ulike drifter. De ønsker ikke de samme plikter, og de rettighetene som noen trenger, de får de ikke, for de har jo allerede samme rettighetene som andre.

Ha det bra.
Snipp1

Snipp1
04.04.08 14:15
Sanyasi skrev:
- Du får finne på noe. Dette gidder jeg ikke. Du er jo bare en kverulant.
----------------
Kverulant? Overhodet ikke.

"Likeverd" er et abstrakt begrep. Jeg er ute etter den konkrete implementasjonen av dette. Du sliter veldig med å kommunisere hva det faktisk er.

- Mennesker er ulike, og har ulike behov for tilrettelegging. De har ulike ønsker og ulike drifter. De ønsker ikke de samme plikter, og de rettighetene som noen trenger, de får de ikke, for de har jo allerede samme rettighetene som andre.
-----------------
Det finnes en god del rettigheter, plikter og muligheter som er ganske universelle i et land som vårt. Som feks stemmerett, muligheter for utdannelse, og verneplikt - der det er en helt åpenbar diskriminering.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg