Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Til jenter angående eget "ansvar" for voldtekt..

NYTT TEMA
MaybeLeo

MaybeLeo
05.05.08 17:41
Jeg irriterer meg grenseløst over denne debatten. Når man uttrykker det opplagte faktum at jenter selv kan være med å minske risikoen for at hun blir voldtatt ved å ta visse forholdsregler, blir dette tolket som om man mener at jenta selv må ta den hele og fulle skylda om hun skulle bli voldtatt. Slik er det selvsagt ikke, saken er ikke så svart-hvit.

La meg først illustrere med to selvopplevde situasjoner, og så stille noen enkle spørsmål som avgjør hvilken side av saken man står på.

1) Hver gang jeg er ute sammen med en venninne av meg, så "må" jeg følge henne hjem, da hun må gå forbi et tvilsomt område der det bl.a. har vært et par voldtekter tidligere.

2) Jeg var ute med en annen venninne, vi stod utenfor puben og skulle hjem hver for oss (hun bor ikke langt unna) da en heller tvilsom type kom bort og lurte på om han skulle følge henne hjem til døra. Det var ikke antydet at det skulle skje noe mer, og hun var heller ikke interessert i at det skulle skje noe mer. Jeg gikk nesten i bakken av vantro da hun likevel takket ja til tilbudet, og jeg kom nesten i slåsskamp med fyren da jeg insisterte på at han ikke skulle følge henne noe sted som helst.

Spørsmålet er: I hvilken situasjon er det minst sjanse for at en jente skal bli voldtatt; når hun får noen hun kjenner og stoler på til å følge henne hjem, eller når hun sier ja til at fremmede menn skal følge henne hjem til døra?

Er det å ta visse forholdsregler så forbanna vanskelig? Er det bedre å stå på sine prinsipper om at man ikke trenger å bry seg om slikt i det hele tatt, og bli voldtatt, enn å forholde seg til faremomentene, og ikke bli voldtatt?

SebaRuler

SebaRuler
05.05.08 17:43
Tja, de fleste blir voldtatt av en mann de kjenner, så det er vel det første ekempelet som er farligst.
MaybeLeo

MaybeLeo
05.05.08 17:50
Vet ikke om du er seriøs eller hva, men det er selvsagt i helt andre situasjoner enn de jeg har skissert.
missChance

missChance
05.05.08 18:01
MaybeLeo skrev:
Vet ikke om du er seriøs eller hva, men det er selvsagt i helt andre situasjoner enn de jeg har skissert.

>Det har da vært oppe i nyhetene saker om jenter som ble fulgt hjem av en hun kjente og stolte på - og blitt voldtatt. Var det ikke blant annet en sak fra Rogaland, tro? Hva gjør det til "helt andre situasjoner"?
MaybeLeo

MaybeLeo
05.05.08 18:06
At det skjer i en sak er selvsagt umulig å beskytte seg imot, og slike enkelttilfeller vil alltid kunne oppstå.

Likevel; jeg vet du er en fornuftig person, så hvis du tenker over saken nå, hva vil du anta er mest risikabelt, å la en venn følge seg hjem, eller å la en ukjent følge seg hjem?
SebaRuler

SebaRuler
05.05.08 18:07
Stort sett så er det vel fyll og en venn som er bakgrunnen til de fleste voldtekter, selvom man stort sett leser om overfallsvoldtekter i avisen.

Så ja, jeg var seriøs, man vet jo ikke hva som foregår i ditt hode heller.

Men når det er sagt, det er 25 ganger større sjangse for å bli påkjørt av en bil og drept i Oslo enn at man blir voldtatt.
jotul

jotul
05.05.08 20:52
> Men når det er sagt, det er 25 ganger større sjangse for å bli påkjørt av en bil og
> drept i Oslo enn at man blir voldtatt.

"overfallsvoldtatt", that is..?
jotul

jotul
05.05.08 21:07
MaybeLeo,
Fortelling 1 og 2 er jo helt grunnleggende forskjellige. Det er også snakk om to forskjellige jenter. For alt jeg vet er det ikke sikkert at venninne 2 noensinne har bedt deg om samme beskyttelse som nr 1 har bedt om. Og selv om nr 2 også i utgangspunktet skulle ha bedt om bodyguard, så må du når som helst være klar til å avlyse planen og la henne trippe av gårde med hvem hun vil.
Bare i unntakstilfeller kan din sterke reaksjon bli sett på som et uttrykk for omsorg - og du får håpe at dette var et slikt unntakstilfelle og at hun takker deg fordi han egentlig var en ekkel drittsekk.

Men for all del, jeg følger deg helt i tankene bak eksemplene dine. Ja, sjansen for at jenta i eksempel 2 blir voldtatt, er mange ganger større enn for nr 1 hvis du ikke beskytter henne.

Dette viser at valgfrihet er en så viktig verdi i vårt samfunn at vi gjerne ofrer noens sikkerhet eller liv for å beholde den.

Generelt kan jeg ikke fordra menn som beskytter kvinner, nesten uansett. Det er noe jævlig tøflete over det. Men det er min personlige mening og du trenger ikke ta det innover deg.. ;-)
GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
05.05.08 21:15
MaybeLeo skrev:

1) Hver gang jeg er ute sammen med en venninne av meg, så "må" jeg følge henne hjem, da hun må gå forbi et tvilsomt område der det bl.a. har vært et par voldtekter tidligere.

SVAR: Hvem følger deg hjem etter å ha fulgt henne? Jeg oppfatter nicket ditt som om du er kvinne.

2) Jeg var ute med en annen venninne, vi stod utenfor puben og skulle hjem hver for oss (hun bor ikke langt unna) da en heller tvilsom type kom bort og lurte på om han skulle følge henne hjem til døra. Det var ikke antydet at det skulle skje noe mer, og hun var heller ikke interessert i at det skulle skje noe mer. Jeg gikk nesten i bakken av vantro da hun likevel takket ja til tilbudet, og jeg kom nesten i slåsskamp med fyren da jeg insisterte på at han ikke skulle følge henne noe sted som helst.

SVAR: Hvorfor prøver du å bestemme over venninna di? Dersom hun fikk kjøpe øl på puben så er hun voksen nok til å bestemme over seg selv. Eller er det slik at du innehar spesielle synske evner og kan "se" om det er en voldtektsmann du har foran deg? For du kan umulig tro at alle ukjente menn som du ikke liker utseendet til er voldtektsmenn. Kunne vært greit å få en definisjon på hva du mener med tvilsomme typer.
Dessuten er det som oftest en offeret kjenner som kan voldta henne - som en "straffereaksjon" eller "hevn for noe" mot henne.
Pass dere for ekstyper som føler seg forsmådd, eller lignende.

Lilleille

Lilleille
05.05.08 21:17

Hvorfor skal en jente følges hjem? Bedre å ta en taxi i alle tilfelle.
SebaRuler

SebaRuler
05.05.08 22:10
jotul skrev:
"overfallsvoldtatt", that is..?

Ja.
kanutten85

kanutten85
05.05.08 22:18
Dagsavisen: "Flest voldtas av folk de kjenner"

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article266503.ece

Så statistisk sett - alt. 2 er nok det tryggeste.
MaybeLeo

MaybeLeo
05.05.08 22:46
jotul skrev:
Fortelling 1 og 2 er jo helt grunnleggende forskjellige. Det er også snakk om to forskjellige jenter. For alt jeg vet er det ikke sikkert at venninne 2 noensinne har bedt deg om samme beskyttelse som nr 1 har bedt om. Og selv om nr 2 også i utgangspunktet skulle ha bedt om bodyguard, så må du når som helst være klar til å avlyse planen og la henne trippe av gårde med hvem hun vil.
Bare i unntakstilfeller kan din sterke reaksjon bli sett på som et uttrykk for omsorg - og du får håpe at dette var et slikt unntakstilfelle og at hun takker deg fordi han egentlig var en ekkel drittsekk.

Og selv om nr 2 også i utgangspunktet skulle ha bedt om bodyguard, så må du når som helst være klar til å avlyse planen og la henne trippe av gårde med hvem hun vil.

--
To forskjellige jenter, hva så? Selvsagt har jente nr 2 takket meg for dette i ettertid, og hun kunne knapt tro hvor teit hun hadde vært som åpnet for dette selv heller, selv om det at hun var grisefull selvsagt var grunnen.

Alle dere som svarer noe annet må virkelig være helt på styr. Dere mener virkelig at hvis man virkelig stoler på og kjenner en venn, så er det farligere å la ham følge seg hjem enn å la en tilfeldig fyr som kommer bort og spør om en jente skal ha skyss hjem gjøre det? Herregud, dere er håpløse.

Om hun absolutt vil gå med ham så må hun få det, men jeg kan ihvertfall opplyse henne om at det er en særdeles lite fornuftig ting å gjøre. Om hun likevel absolutt vil øke sjansen for å bli voldtatt med et par hundre prosent, så er jeg klar over at det er lite jeg kan gjøre med det.
kanutten85

kanutten85
05.05.08 22:48
Med tanke på at bare 20% av voldtektene er overfallsvoldtekter, sier vel statistikken sitt. Det er nok mang en jente som har fått seg en lite hyggelig overraskelse etter å ha blitt fulgt hjem av en "god" kompis.
MaybeLeo

MaybeLeo
05.05.08 22:52
GARDSDATTRA skrev:
SVAR: Hvem følger deg hjem etter å ha fulgt henne? Jeg oppfatter nicket ditt som om du er kvinne.

---
Jeg er mann.

---
GARDSDATTRA:SVAR: Hvorfor prøver du å bestemme over venninna di? Dersom hun fikk kjøpe øl på puben så er hun voksen nok til å bestemme over seg selv.

---
Bestemme og bestemme, jeg kan si fra når hun er i ferd med å sette seg selv i en farlig situasjon og ikke ser dette selv.
MaybeLeo

MaybeLeo
05.05.08 22:53
kanutten85 skrev:
Med tanke på at bare 20% av voldtektene er overfallsvoldtekter, sier vel statistikken sitt. Det er nok mang en jente som har fått seg en lite hyggelig overraskelse etter å ha blitt fulgt hjem av en "god" kompis.

--
Tror det er ekstremt sjeldent voldtekter blir gjort av nære venner, som jeg snakker om.
jotul

jotul
05.05.08 23:03
> Om hun absolutt vil gå med ham så må hun få det, men jeg kan ihvertfall
> opplyse henne om at det er en særdeles lite fornuftig ting å gjøre. Om hun
> likevel absolutt vil øke sjansen for å bli voldtatt med et par hundre prosent, så er
> jeg klar over at det er lite jeg kan gjøre med det.

Rrrrekti!
Du har rett til å opplyse henne om ditt synspunkt. Og hun har rett til å ta det til følge, eller la være. Og selv om du vet hun kommer til å angre, må hun likevel få gjøre som hun vil. Det er egentlig jævlig trasig å prøve å forstå disse damene. Been there, done that!

Om jeg var i dine sko, ville jeg følt meg som en idiot av å gjøre så mange tjenester for kvinner uten å få noe igjen for det selv - enten ved at de selv stilte opp, eller at de skaffet meg en knallbra date.
Men hvem vil vel ligge med en grei fyr?
Innerst inne vet du dette, og det gjør deg bitter. Dermed er det *du* som utgjør den største trusselen.

Ok, nå var jeg *litt* sarkastisk. Men bare litt.
MaybeLeo

MaybeLeo
05.05.08 23:07
jotul skrev:
Om jeg var i dine sko, ville jeg følt meg som en idiot av å gjøre så mange tjenester for kvinner uten å få noe igjen for det selv - enten ved at de selv stilte opp, eller at de skaffet meg en knallbra date.
Men hvem vil vel ligge med en grei fyr?
Innerst inne vet du dette, og det gjør deg bitter. Dermed er det *du* som utgjør den største trusselen.
Ok, nå var jeg *litt* sarkastisk. Men bare litt.

---
Hehe. "ok". Jeg antar du ikke er seriøs, derfor får vi la denne passere. For ordens skyld hadde jeg dame når begge disse episodene skjedde, og har aldri vært videre interessert i å ligge med noen av disse to, uten at det har så mye med saken å gjøre..
MaybeLeo

MaybeLeo
05.05.08 23:09
jotul skrev:
Rrrrekti!
Du har rett til å opplyse henne om ditt synspunkt. Og hun har rett til å ta det til følge, eller la være. Og selv om du vet hun kommer til å angre, må hun likevel få gjøre som hun vil. Det er egentlig jævlig trasig å prøve å forstå disse damene. Been there, done that!

--
Yes. Det er så håpløst; man ser at de er iferd med å gjøre noe utrolig dumt, men likevel så er det forbanna lite man kan gjøre med saken hvis de har bestemt seg.
jotul

jotul
05.05.08 23:12
Det lå en dyp sannhet bak min sarkasme. Men siden du hadde dame, så er du fritatt.
Men da kan man igjen lure på hvorfor du ikke lå hjemme og peisa på dama di, i stedet for å være på byen og beskytte *andre* damer. Var dette kanskje venninner av dama di, og så ville du gjøre et godt inntrykk på henne ved å behandle dem pent?

Mange dype sannheter her, ja. Mange dype sannheter..
jotul

jotul
05.05.08 23:13
> Yes. Det er så håpløst; man ser at de er iferd med å gjøre noe utrolig dumt, men
> likevel så er det forbanna lite man kan gjøre med saken hvis de har bestemt seg.

Ikke ti ville hester kan stoppe en kvinne som har bestemt seg for noe.

Gammelt jungelordtak.

God natt.
pooo

pooo
05.05.08 23:55
Selvfølgelig kan b å d e jenter og gutter minske risikoen for å blir voldtatt ved å ta visse forhåndsregler. Det vet alle som vil vite.

Det å "blande seg inn i" hvordan sine venninner eller kamerater opptrer på byen/fester, hva/hvor mye de drikker, hvordan/med hvem de kommer seg hjem/nachspiel etc. handler overhodet ikke om å "bestemme" over andre myndige personer. Det handler om å vise ansvar i en situasjon og vise omsorg for noen man er glad i.

Politiet sier at det er noe av det viktigste ungdommer kan gjøre (voksne også - for den saks skyld)...for å forebygge både voldsepisoder, ulykker av ulike slag og ikke minst voldtekter.

Fortsett med å vise at du er glad i dine venner ved å vise at du bryr deg. Hvis noe galt likevel skulle skje, betyr ikke det at du er ansvarlig. Alle må ta ansvar for seg selv, men det er positivt å bry seg om hverandre - og vise ansvar ved å "blande seg" de gangene det trengs:))
Lilleille

Lilleille
05.05.08 23:57
MaybeLeo skrev:
kanutten85 skrev:

--
Tror det er ekstremt sjeldent voldtekter blir gjort av nære venner, som jeg snakker om.

> Forhold deg til statistikk og ikke egen synsing. Kanskje du vil bli overrasket.
MaybeLeo

MaybeLeo
06.05.08 00:00
Lilleille skrev
> Forhold deg til statistikk og ikke egen synsing. Kanskje du vil bli overrasket.

--
Nei, jeg er sikker på at i de aller aller fleste tilfeller så er det ikke nære venner det er snakk om, heller vanlig bekjente som man er på nach med og slikt.
MaybeLeo

MaybeLeo
06.05.08 00:03
pooo skrev:
Selvfølgelig kan b å d e jenter og gutter minske risikoen for å blir voldtatt ved å ta visse forhåndsregler. Det vet alle som vil vite.

--
Skulle tro det. Det er helt utrolig at så mange jenter ikke skjønner noe som er så opplagt. Sier man dette, så er det svært mange som vil se på det som at man sier at jenta selv har skylden om hun blir voldtatt.
Lilleille

Lilleille
06.05.08 00:05
MaybeLeo skrev:
Lilleille skrev

--
Nei, jeg er sikker på at i de aller aller fleste tilfeller så er det ikke nære venner det er snakk om, heller vanlig bekjente som man er på nach med og slikt.

> Faktisk er det ganske vanlig å bli voldtatt av kjæresten sin.
MaybeLeo

MaybeLeo
06.05.08 00:19
Lilleille skrev:
> Faktisk er det ganske vanlig å bli voldtatt av kjæresten sin.

--
Nja. Jeg har alltid hørt dette, men skjønner ikke helt at det kan stemme. Hva er det egentlig man regner som voldtekt her? Dama mi skal kjøre på med noe rimelig drøyt før jeg ville kalt det voldtekt.

Denne statistikken kan ihvertfall ikke være bygd på "vanlige" forhold som fungerer bra uten vold og dritt ellers.
Lilleille

Lilleille
06.05.08 00:22
Men sånn er det, Leogutten.

De aller fleste voldtekter anmeldes heller aldri. Tygg på det.
promille_krapylet

promille_krapylet
06.05.08 00:25
Lilleille skrev:

jeg vet bare 1 ting:

det finnes like mange sinnsvake gutter som det finnes sinnsvake damer.
derfor alle elsker krapylet. stødig som få, sexy som få, sjarmerende som få.

*knegg knegg*
MaybeLeo

MaybeLeo
06.05.08 01:12
Lilleille skrev:

De aller fleste voldtekter anmeldes heller aldri. Tygg på det.

--
Tygg på hva? Jeg er fullstendig klar over dette, men det har ikke noe med trådens tema å gjøre. Jeg mener du selv fikk en klikkebyge en gang jeg ymtet frempå om at det er visse ting en jente kan gjøre for å miske risikoen for voldtekt? Eller husker jeg feil?

Om en jente går full og alene i en park hvor det forekommer mange voldtekter, er det da ikke større risiko for at hun blir voldtatt enn om hun -ikke- går full og alene i denne parken? Om man nå tar denne på spissen- historien ned et par hakk, er det ingen lærdommer å trekke fra dette?
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg