Det har versert en del rykter på likestillingsforum over hvor dårlig guttene gjør det i "jenteskolen". Hva nå den såkalte "jenteskolen" egentlig er for noe. Derfor leste jeg litt om kjønnsforskjellene i de nasjonale prøvene for 2007.
http://www.udir.no/templates/udir/TM_Artikkel.aspx?id=3545
Jeg leste ikke alt - stoffet var rimelig omfattende, leste bare om kjønnsforskjellene. Og det jeg forsto ut fra det jeg leste, så gjør jentene det merkbart bedre enn guttene i lesing.
Ikke så rart egentlig da det knapt finnes gode guttebøker, mens det er mye mer å velge i blant jentebøker. Men det kan også være at jenter utvikler seg tidligere enn gutter i språkforståelse?
Guttene gjør det merkbart bedre enn jentene i regning.
Kan det være at gutter utvikler denne delen av hjernen tidligere enn jenter? Eller skyldes det andre ting?
I engelsk var kjønnsforskjellene svært små. Mulig jentene ligger litt over guttene, men forskjellene er små.
Etter min mening har både gutter og jenter lik mulighet til å lære engelsk gjennom media. Mulig guttene ser mer på filmer og dataspill med engelsk tekst enn jenter, og at det gjør at jentene som har et forsprang i språkforståelse scorer bare litt bedre?
Før i tiden var det også slik, at det var flest jenter på engelsklinjen på gymnaset, mens det var flest gutter på reallinjen.
Målet i dag er det samme som det har vært i noen tiår,bl.a få flere jenter inn i realfag og naturfag. Er det målet nådd?
Jeg lurer på om "jenteskolen" virkelig eksisterer andre steder enn i fantasien.