Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man skal ikke slå jenter!

NYTT TEMA
bhll

bhll
24.11.08 20:25

Ja hva har dere feminister å si om denne saken? Synes det er greit å denge løs på menn uten å forvente en reaksjon?

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
24.11.08 20:59
bhll: Ja hva har dere feminister å si om denne saken? Synes det er greit å denge løs på menn uten å forvente en reaksjon?

Da jeg voks opp, lærte vi at det var feigt å slå de som var mindre og svakere.

Pencilcase

Pencilcase
24.11.08 21:02
bhll: Ja hva har dere feminister å si om denne saken? Synes det er greit å denge løs på menn uten å forvente en reaksjon?

Menn slår ikke jenter!

ACCSMD

ACCSMD
24.11.08 21:05

Og kvinner slår ikke menn! Man feier for sin egen dør. Om en kvinne slår en mann må hun kunne forvente at han slår igjen.

gammelKaffe

gammelKaffe
24.11.08 23:03
bhll: dere feminister å si om denne saken

Er det slik at hvis jeg ikke syns det er greitt at noen banker noen så kan jeg ikke være feminist?

jeg forstår ikke helt hvor feminisme kom inn i voldsdebatten.

Mag327

Mag327
25.11.08 10:08
gammelKaffe: Er det slik at hvis jeg ikke syns det er greitt at noen banker noen så kan jeg ikke være feminist? jeg forstår ikke helt hvor feminisme kom inn i voldsdebatten.

Ikke nødvendigvis feminismen, men likestillingsrelatert er det jo. Det trådstarter viste til var den gamle sannhet at menn ikke slår kvinner, fordi de er mindre og svakere. I dag, hvor - for det første - mange kvinner (feminister?) nekter for at det overhodet finnes fysiske forskjeller mellom kjønnene, og - for det andre - kvinner kan bli ganske fysiske under en krangel fordi de vet at de har en slags "immunitet" pga. at mannen ikke tar igjen, kan et slikt syn opprettholdes? Hvis så, på hvilket grunnlag?

Dette betyr på ingen måte at jeg støtter trådstarters syn (det gjør jeg ikke), som synes å mene det bør være greit å gå til slike tiltak, men spørsmålet er høyst legitimt. Det drar opp interessante sider ved likestillingen anno 2008, og sier mye om hvor vi står som samfunn.

Carebear

Carebear
25.11.08 10:46

Jeg synes ikke det er greit å slå! Uansett kjønn...

AtomicEgg

AtomicEgg
25.11.08 10:50

Jeg er generelt for likestilling, men her sliter jeg.

Det er dobbeltmoralsk men jeg syns ikke det er greit  slå jenter. Jeg syns generelt ikke det er greit å slå, men innser at det noen ganger ikke kan ungås. Jobbet som dørvakt en tid, og det eneste som virkelig gjorde meg sint var om en gutt slo en jente.
Andre dobbeltmoraler: Ikke ok for mine veninner å gå hjem sent om kvelden i mer utrygge nabolag. Selv tar jeg ingen slike forbehold.

Nå skal det sies at jeg er 2m og godt over hundrelappen i kilo, så jeg kan kanskje bruke det som unskyldning. Men i bunn og grunn er det dobbeltmoral.

Sjakkmatt_6

Sjakkmatt_6
25.11.08 11:09

Å slå noen betyr at man føler seg truet og at ingen ord går inn til den andre. Men man slår ikke, uansett.

Er ikke feminist, og ble på en meget sterk måte erklært uønsket på et seminar om frivillige til et Krisesenter. Jeg sa at jeg kunne FORSTÅ at en mann kunne miste beherskelsen ovenfor en kvinne som ALDRI ga seg i en krangel. Sånn SA og TENKE man ikke! For ALLE menn var noen drittsekker...Ikke min mann altså, prøvde jeg meg forsiktig.

Det er faktisk også mange kvinner som slår sine menn. Det hører man lite om, nettopp fordi det er flaut å bli slått av en kvinne. Men disse mennene bør få ros fordi de klarer å beherske seg og beholde sine indre gode holdninger: Man slår IKKE en kvinne!

En kvinne som VIL krangle, hun gir seg ikke. En mann som heller tyr til å slå, enn å snakke i en krangel, han slutter heller aldri. Har man et slikt forhold der den ene partneren VIL krangle og slå, bryt ut fortere enn svint.

Sjakkmatt.

(Innlegget ble redigert 25.11.08 11:11)

AtomicEgg

AtomicEgg
25.11.08 11:29
Sjakkmatt_6: Å slå noen betyr at man føler seg truet og at ingen ord går inn til den andre. Men man slår ikke, uansett.

Du har nok ofte rett angående motivasjonen bak et slag. Grunnen til at jeg ikke ser på "kvinner som nekter å gi seg i en krangel" som en god nok grunn til å slå er vell fordi jeg føler et bedre alternativ må være å gå ut døra, ned trappen, sette seg i bilen og kjøre seg en lang tur. Potensielt en tur der man aldri kommer tilbake.

Det finnes også muligheter for hjelp fra upartiske 3 personer.

Desverre blir også slag en måte å bedrive dominans over en partner. Både for jenter og gutter. Jenter kan nok slippe bort fra det lettere, nettopp fordi det er flaut for gutter å innrømme at man er offer for en overagresiv kvinne. Hvorvidt et kjønn er mer tilbøyelig til å gjøre det eller ikke tør jeg ikke begi meg ut på.

gammelKaffe

gammelKaffe
25.11.08 12:00
Mag327: - mange kvinner (feminister?) nekter for at det overhodet finnes fysiske forskjeller mellom kjønnene,

Jeg skal for all del ikke gjøre meg til talsmann for alle kvinner (feminister?), men jeg vil vedde venstre armen min på at du misforstår når du tror at kvinner/feminister hevder at det ikke er fysiske forskjeller mellom kjønnene. Man trenger ikke en gang være særlig intelligent for å se at det ikke stemmer.

Jenter har feks bryster (noen menn har det også, men det har sammenheng med vekt og ikke melkekjertler osv).

Menn har mer kroppshår enn kvinner

Menn har penis, det har ikke jenter

Kvinner kan føde barn

osv.

Det er også forskjell i muskelmasse for jenter og gutter. gjennomsnittsmannen (legg merke til begrepsbruken) har x% mer muskelmasse enn gjennomsnittskvinnen. Det utelukker ikke at jeg er sterkere enn en rekke menn siden jeg trener.

Det kvinner/feminister derimot kan ha forfektet er at kjønn ikke er avgjørende for hvilke ferdigheter man får og hvilke typer arbeid/oppgaver en egner seg for. Jeg vil fremdeles påstå at enhver person blir god til det en øver mye på.. og øver en mye på å tørke gamle folk i rompa så blir man flink til det også.

Mag327

Mag327
25.11.08 18:27
gammelKaffe: Jeg skal for all del ikke gjøre meg til talsmann for alle kvinner (feminister?), men jeg vil vedde venstre armen min på at du misforstår når du tror at kvinner/feminister hevder at det ikke er fysiske forskjeller mellom kjønnene. Man trenger ikke en gang være særlig intelligent for å se at det ikke stemmer. Jenter har feks bryster (noen menn har det også, men det har sammenheng med vekt og ikke melkekjertler osv). Menn har mer kroppshår enn kvinner Menn har penis, det har ikke jenter Kvinner kan føde barn   osv. Det er også forskjell i muskelmasse for jenter og gutter. gjennomsnittsmannen (legg merke til begrepsbruken) har x% mer muskelmasse enn gjennomsnittskvinnen. Det utelukker ikke at jeg er sterkere enn en rekke menn siden jeg trener.   Det kvinner/feminister derimot kan ha forfektet er at kjønn ikke er avgjørende for hvilke ferdigheter man får og hvilke typer arbeid/oppgaver en egner seg for. Jeg vil fremdeles påstå at enhver person blir god til det en øver mye på.. og øver en mye på å tørke gamle folk i rompa så blir man flink til det også.

Ja, mange innrømmer de fysiske og andre forskjellene mellom kjønnene, men mange gjør det heller ikke. Jeg er blant de som ser mange forskjeller mellom oss, og påpeker dermed det naturlige i at menn ikke slår kvinner, iom. at vi - generelt sett - er fysisk overlegne. Misforstått har jeg nok ikke, kjære deg, men takk for nedlatenheten.

Hva er imidlertid ditt synspunkt hvor kvinnen er på størrelse med mannen, og uten hemninger går fysisk til i en krangel? Er det da greit å ta igjen med samme mynt synes du (og det nytter ikke svare at man generelt sett er mot vold - det er de aller, aller fleste av oss)?

(Innlegget ble redigert 25.11.08 18:29)

gammelKaffe

gammelKaffe
25.11.08 21:39

missChance foreslo man bare skulle gå.

Hvem _er_ det som ikke har oppdaget at kvinner har pupper, mag?

Det er naturlig at menn ikke slår kvinner, og det er naturlig at kvinner ikke slår menn og det er naturlig at voksne folk ikke slår barn.

bhll

bhll
25.11.08 22:02

Da tenkte jeg ikke nødvendigvis på å denge løs på kvinnen, men at det får en nogelunde lik reaksjon som hvis en mann slår. Jeg ser jo det faktum at kvinner er gjennomsnittelig svakere enn menn og kanskje ikke forårsaker like mye skade, men jeg tenker mer på det at ingen burde ha lov å slå en annen person. Hvor sterk eller svak personen måtte være har vel egentlig ikke noe å si.

Fattige har ikke lov å fråtse vilt fra butikker uten å betale, bare fordi de har mindre penger enn andre?

Beklager at jeg trakk feminisme inn i bildet.

(Innlegget ble redigert 25.11.08 22:03)

Mag327

Mag327
26.11.08 00:20
gammelKaffe: missChance foreslo man bare skulle gå. Hvem _er_ det som ikke har oppdaget at kvinner har pupper, mag? Det er naturlig at menn ikke slår kvinner, og det er naturlig at kvinner ikke slår menn og det er naturlig at voksne folk ikke slår barn.

Ja, man kan gå, men det er nå ikke engang slik det alltid skjer i praksis. Det skjer relativt ofte - i hvert fall har jeg hørt om flere tilfeller, og det har tydeligvis flere her inne også - at en kvinne i en krangel tyr til fysiske midler, fordi hun vet det ikke blir tatt igjen. Spørsmålet er da - prinsipielt sett - om det er verre at en mann slår en kvinne enn omvendt? Klarer du å svare rett ut på det, eller kommer det enda flere generaliteter?

gammelKaffe

gammelKaffe
26.11.08 01:24

Nei, i egenskap av kjønn er det ikke verre at en mann slår enn at en dame slår.

I egenskap av muskelkraft er det verre med utslåtte tenner, brukne ribbein og sprukket leppe enn en klaps på kinnet eller et spark i skinnleggen.

Var det spesifikt nok?

Mag327

Mag327
26.11.08 11:06
gammelKaffe: Var det spesifikt nok?

Joda, selv om jeg poengterte ovenfor at jeg pratet om en kvinne og en mann som er på samme størrelse med hverandre. Da er du altså av den oppfatning at den gamle sannhet "menn slår ikke kvinner" ikke er gyldig i dag, men heller at man "ikke slår noen mindre og svakere enn seg"?

AtomicEgg

AtomicEgg
26.11.08 11:53
Mag327: Da er du altså av den oppfatning at den gamle sannhet "menn slår ikke kvinner" ikke er gyldig i dag, men heller at man "ikke slår noen mindre og svakere enn seg"?

Logisk er jeg enig med deg. Det er ingen grunn til at kvinner og menn bør behandles annerledes på dette punktet.

Reelt er jeg helt uenig med deg. Som nevnt tidligere har jeg her en dobbeltmoral jeg nekter å unnskylde. På samme måte som jeg åpner døra i større grad for kvinner enn for menn. Jeg går imellom om en kvinne og en mann slåss, og beskyttelses instinktet mitt tilsier at kvinnen skal taes vare på.

Nå slåss jeg veldig lite uorganisert, så jeg kan ikke si jeg har for vane å slå noen, men det er utvilsomt en større sperre for å slå en kvinne enn en mann.

Galt? Kanskje. Vil jeg endre meg. Nei. Da får heller rødstrømpene komme og fortelle meg hvor feil jeg tar.

Navnebruker

Navnebruker
26.11.08 12:06
AtomicEgg: Som nevnt tidligere har jeg her en dobbeltmoral jeg nekter å unnskylde.

Strengt tatt er det vel like farlig for gutter og jenter å gå fulle hjem om om natten i farlige nabolag (både ran, bank og voldtekt er vel aktuelt), men det er ikke dermed sagt at det er dobbeltmoral å tenke at jentene må ha ekstra beskyttelse, syns jeg. Føler ikke at du har noe å unnskylde egentlig. Mulig at noen rabiate feminister ville ha blitt sinte på deg, men disse rabiate feministene som stadig vekk nevnes her, har jeg egentlig aldri sett - hverken her inne eller andre steder :)

AtomicEgg

AtomicEgg
26.11.08 12:24
Navnebruker: Mulig at noen rabiate feminister ville ha blitt sinte på deg, men disse rabiate feministene som stadig vekk nevnes her, har jeg egentlig aldri sett - hverken her inne eller andre steder :)

Hehe, jeg forventer igrunn ikke den store mannejakten etter meg fordi jeg ikke ønsker å slå kvinner. Men det underliggende verdisynet derimot. Det er tydelig at jeg ser på kvinner som noen som trenger beskyttelse.

Jeg vil påstå at det kommer av en høy(ere) verdsettelse av kvinner enn av menn, ikke fordi jeg tror kvinner er mer hjelpesløse. Jeg er hetrosexuel, og selv om jeg ikke derfor ser alle kvinner som sexuelle objekter har de dog en ekstra verdi for meg.

Blir dette galt?

Navnebruker

Navnebruker
26.11.08 13:08
AtomicEgg: Hehe, jeg forventer igrunn ikke den store mannejakten etter meg fordi jeg ikke ønsker å slå kvinner. Men det underliggende verdisynet derimot. Det er tydelig at jeg ser på kvinner som noen som trenger beskyttelse.

Bare vent litt. Jeg må ut og kvesse knivene mine litt, og så kommer jeg og grisebanker deg.

:)

Dersom du mener at de trenger beskyttelse fordi de har en svakere fysikk eller fordi de kan bli voldtatt, så har jeg ikke noe problem med det. Men om du mener at de ikke får gå alene hjem fordi de er spesielt dumme eller evneveike, så stiller det seg litt annerledes...

Jeg er heller ikke spesielt glad i å se venninner gå alene hjem, bare så det er sagt. Vi avtaler alltid å sende melding når vi er trygt hjemme, så vi passer litt på. Har aldri følt noe behov for å passe på en gutt på samme måte, enda jeg rasjonelt sett vet at han risikerer å bli ranet eller banket på vei hjem. Så da har jeg samme dobbeltmoral som deg da, i tilfelle. Kanskje vi burde se litt bort fra kjønn og bekymre oss for våre venner uansett.

AtomicEgg

AtomicEgg
26.11.08 13:18
Navnebruker: Men om du mener at de ikke får gå alene hjem fordi de er spesielt dumme eller evneveike, så stiller det seg litt annerledes...

Har tilbrakt for mye tid med for mange ulike kvinner til å tro at "evneveik" er spesielt utbredt blant kvinner. De finnes! Ja for all del, de finnes. Men det gjelder uansett kjønn, alder, kultur, hudfarge etc.

Godt! Glad det finnes noen som deler synet! Og vennskap er absolutt i høysetet uansett. Selv om jeg nok ville gitt en lusing og en hard prat om en venn av meg begynte å slå noen som var svakere enn seg. Og unektelig spesielt om det var en gutt som slo en jente.

(Innlegget ble redigert 26.11.08 13:24)

NiGoZeroIchi

NiGoZeroIchi
26.11.08 17:01

Hvorfor gjøre det så vanskelig?  En enklere regel er:

Man skal ikke slå.

AtomicEgg

AtomicEgg
26.11.08 17:25
NiGoZeroIchi: Hvorfor gjøre det så vanskelig?  En enklere regel er: Man skal ikke slå.

Veldig sant, men det svarer ikke på spørsmålet som er stilt :-)

NiGoZeroIchi

NiGoZeroIchi
26.11.08 19:23
AtomicEgg: Veldig sant, men det svarer ikke på spørsmålet som er stilt :-)

Det svarer tilstrekkelig på det andre av de to stilte spørsmålene.

AtomicEgg

AtomicEgg
26.11.08 19:40
NiGoZeroIchi: Det svarer tilstrekkelig på det andre av de to stilte spørsmålene.

Beklager, men da jeg enda ikke har funnet "trådet" funksjonen, og du ikke spesifikt siterte til noen tekst anntok jeg at du svarte trådstarter. Hvilke 2 spm var det du tenkte på?

NiGoZeroIchi

NiGoZeroIchi
26.11.08 19:48
AtomicEgg: Beklager, men da jeg enda ikke har funnet "trådet" funksjonen, og du ikke spesifikt siterte til noen tekst anntok jeg at du svarte trådstarter. Hvilke 2 spm var det du tenkte på?

Antagelsen er rett:

Spørsmål I:

"Ja hva har dere feminister å si om denne saken?"  Har jeg ikke besvart, og kan jeg heller ikke besvare.

Spørsmål II:

"Synes det er greit å denge løs på menn uten å forvente en reaksjon?"  Dersom man holder seg til regelen "Man skal ikke slå", vil det ikke være greit å denge løs på noen - og dersom man får reaksjon på den slags oppførsel sier også regelen noe om hva slags reaksjon som ikke er akseptabel.

Jeg har heller ikke funnet noen trådet-funksjon.  Noen har ødelagt (eller gjemt) den viktigste funksjonen på forumet?

(Innlegget ble redigert 26.11.08 19:49)

joandearc

joandearc
26.11.08 21:09

Er ikke feminist, men det er ikke greit å denge løs på noen. hverken menn eller kvinner. Mennesker som denger løs på hverandre og slår har et kommunikasjonsproblem og vansker med å utrykke seg på en grei og tydelig måte.

AtomicEgg

AtomicEgg
26.11.08 22:58
joandearc: vansker med å utrykke seg på en grei og tydelig måte.

Nå er det unektelig en rimelig tydelig måte å utrykke seg på, selv om de færreste vil være uenig i at den ikke er "grei" :-)

joandearc

joandearc
26.11.08 23:04

Jeg mente at mennesker som tyr til vold ikke greier å utrykke seg gjennom språket på en grei og tydelig måte.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg