Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hun blåser i om du er syk

NYTT TEMA
MadHamish

MadHamish
30.11.08 16:10

Satt veldig på spissen hos DinSide Helse (som vanlig egentlig).

"En gjennomsnittlig kvinnelig partner gir nemlig mannen fem minutters oppmerksomhet før tålmodigheten (og sympatien) hennes forsvinner som dugg for solen.

Når kvinnen derimot er nede for telling, vil ikke mannen nøle et øyeblikk med å ta seg fri fra jobb for å bli hjemme og stelle med henne."

Det var jo litt interessant, dog kan jeg ikke si at jeg ble veldig overrasket. Jeg mistenker at Mannen har et litt dårligere rykte enn hva han kanskje burde ha :p

Det jeg reagerte på, var imidlertid dette:

"- Utgangspunktet for studien var nettopp å dokumentere hvor lite sympatiske menn kan være i gitte situasjoner..."

Javel? Høres ut som et fantastisk bra og gjennomtenkt utgangspunkt for et forskningsopplegg. Og når resultatet overrasker?:

"Hun legger til at det kan ligge skjulte motiver til grunn, som at han håper på litt goodwill fordi han er så snill, eller at han ønsker seg partneren på beina så fort som mulig slik at hun kan gjenoppta kontrollen over hus og hjem."

Jeg kan ikke være snill, samme faen hva jeg gjør. De kunne vel bare sagt det rett ut: Når madammen er syk, så pussler jeg med henne fordi jeg vil ha sex. Og man kan ikke sex når hun er syk. Jeg er en mann, sexgal og egoistisk...

Kanskje de kunne bruke den siste antagelsen som utgangspunkt for en ny undersøkelse. Kanskje de finner ut at menn, stort sett, er greie. Hvem vet? Det er en fantastisk verden vi lever i, man kan ikke unngå å bli forbløffet av og til :o

Goblin_9

Goblin_9
30.11.08 17:07

Og "studien" var laget av legemiddelfirmaet Lemsip All In One - og som regel har slike firmaer svært spesifikke hensikter med slikt noe. Jeg kan ikke dy meg for å lure på hva slags pille de tenkte å markedsføre denne gang? Noe á la Den almenne snillhetspillen, Lurium XI eller noe slikt?

SebaRuler

SebaRuler
30.11.08 19:24

Konklusjonene til denne damen er nok riktige, men jeg tviler på om hun hadde spekulert i samme årsakssammenheng om det var kvinnene som var mest "sympatiske".

Alle mennesker handler først og fremst utifra egoistiske hennsyn.

Johan-Jon

Johan-Jon
30.11.08 20:53
MadHamish: "- Utgangspunktet for studien var nettopp å dokumentere hvor lite sympatiske menn kan være i gitte situasjoner..."

Enig i at det utgangspunktet neppe ville gitt uttelling i en semesteroppgave i noe forskningsfelt jeg har hørt om.

Jeg er forsåvidt ikke veldig overrasket over resultatet.  Samfunnet forutsetter at menn skal tåle mer enn kvinner, det gjør de også. Alt fra barn er svært små får gutter beskjed om å slutte å klage over skrubbsår og komme seg på bena igjen, jenter får trøst og nye strømpebukser.  Menn er bare dumme hvis de går gjennom Rosenkrantz gate i brytertrøye en varm sommernatt, kvinner skal derimot ha rett til å gå uantastet samme sted og tid i miniskjørt.  Det er menn som går inn i det hotellet i Mumbai med et våpen i hånden for å finne og drepe galninger, eller bli drept, ingen klaging tolereres.  Menn skal beskytte. Kvinner skal beskyttes.

Intet er nytt under solen.

(Innlegget ble redigert 30.11.08 20:59)

poeten2

poeten2
01.12.08 08:57
Goblin_9: Og "studien" var laget av legemiddelfirmaet Lemsip All In One - og som regel har slike firmaer svært spesifikke hensikter med slikt noe.

Har du sett. I stedet for å diskutere artikkelen så skal man i stedet kaste dårlig lys over den. Tror du eller tror du ikke på resultatet som kom frem?

Poeten

Navnebruker

Navnebruker
01.12.08 10:44
MadHamish: Når kvinnen derimot er nede for telling, vil ikke mannen nøle et øyeblikk med å ta seg fri fra jobb for å bli hjemme og stelle med henne."

Hm. Jeg kan huske 1 gang at en mannlig kollega har tatt seg fri for å være hjemme med en syk hustru, og hun lå for døden med kreft.

Når det er sagt, så husker jeg heller ikke at kvinnelige kolleger har tatt seg fri for å stelle med syk mann.....

Sigyn

Sigyn
01.12.08 10:58

Det kommer vel an på hvor syk han er. Jeg har vel et iboende pleiegen som kicker inn på et eller annet tidspunkt, men kan ikke huske å ha fått samme forpleining selv de få gangene jeg blir skikkelig dårlig. Men når jeg blir dårlig så vil jeg bare ligge alene så jeg innbyr ikke akkurat til noen pleie i de tilfellene hehe. Det er liksom litt bakdelen med et immunforsvar som regelrett går berserk når kroppen blir invadert av uhumskheter. Går det en forkjølelsessykdom så blir jeg sjuk i to dager der andre ligger i to uker. Jeg er dog dausjuk i de to dagene. Litt synd det der for det virker som om man får mer "tillatelse" til å være dårlig i to uker enn bare to dager. (Er du tilbake på jobben ALLEREDE?? Trodde du var skikkelig sjuk..)

Syntes den undersøkelsen hørtes litt merkelig ut. Trodde ikke noen voksne mennesker tok seg fri for å ta seg av en syk partner med mindre det er snakk om alvorlig langvarig sykdom. Hvis det virkelig er slik at flere menn blir hjemme med kona så er jo det hyggelig det, at menn viser slik omsorg.

Sigyn

Sigyn
01.12.08 11:01

Det jeg synes høres veldig rart ut her er hennes spekulasjoner om underliggende motiver. Tror ikke at menn generelt tenker på den måten egentlig. Har i løpet av min ikke veldig lange livstid fått det inntrykket av at det er vi kvinner som overtenker situasjoner, ikke menn. Trist hvis denne damen tror det er bakenforliggende årsaker hver gang gubben viser henne omsorg. Da klarer man jo ikke å sette skikkelig pris på det. Hennes tap i så fall.

Det vil alltid finnes noen som har "ufine" motiver, men det er ikke flertallet.

Goblin_9

Goblin_9
01.12.08 12:19
poeten2: Har du sett. I stedet for å diskutere artikkelen så skal man i stedet kaste dårlig lys over den. Tror du eller tror du ikke på resultatet som kom frem? Poeten

Jeg skulle gjerne sett grunnlagsmaterialet, i stedet for tabloidversjonen.

LoL - jeg samarbeidet tett med bedriftshelsetjenesten i en av landets store bedrifter i fem år, og du vil ikke tro hvor mange brosjyrer, rundskriv (og noen ganger smilende konsulenter) fra diverse legemiddelfirmaer som kom flommende!  Og alle støttet de reklamen for dette eller hint på undersøkelser, gjort av dem selv, eller på oppdrag fra dem selv. Vi fikk et nokså kynisk syn på det hele, etterhvert, fordi  vi krevde å se grunnlaget for statistikkene, dersom de skulle ha håp om å selge oss noe. Da kom mye for en dag, særlig når vi lot våre egne som av og til laget spørreundersøkelser se på sakene--- . Kort sagt: Ofte skreddersys spørsmålene for å gi de svarene oppdragsgiveren ønsker.

Jeg kan faktisk tro litt på denne undersøkelsen, nettopp fordi den viste det motsatte av det oppdragsgiver i følge artikkelen var ute etter.

Om jeg skal ha en teori om selve saken, blir det at i det mannen bikker på rygg, knuser han det bildet av menn som Tarzans nære slekt som vi menn har bygget rundt oss selv. Det gjør kvinner usikre, og da blir de gjerne sinte.  Desssuten sier alle kvinner at menn syter verre enn kvinner når de først blir syke. Om det er sant, aner jeg ikke. Men i så fall blir de vel kanskje ganske fort lei av det, med påfølgende surhet.

Sigyn

Sigyn
01.12.08 12:32

Sykdomsopplevelsen er subjektiv og derfor ikke egentlig målbar. Poenget er hvordan man føler seg der og da, og føler man seg dausjuk, ja da føler man seg dausjuk og ferdig med det. Det er nok en del kvinner som har bitt på myten om at menn overdriver så veldig når de er syke, og derfor kanskje blir irriterte over sytingen? Jeg vet ikke.  Min erfaring er at mange menn faktisk opplever seg subjektivt som sykere og derfor er de faktisk sykere. Dette er selvfølgelig veldig generelt da det er bøttevis av individuelle forskjeller. Poenget er vel at man skal ta hensyn til hvordan personen føler seg og ikke hvordan man selv tror man ville vært/ har vært under samme type sykdom. Noen tåler knapt feber, andre tåler å få godt over 38 før de blir slått ut. Man kan aldri bruke seg selv som sammenligningsgrunnlag, men det tror jeg mange gjør. "Jeg hadde aldri ligget på sofaen og pepet etter vann og kald klut hvert femte minutt."

MadHamish

MadHamish
01.12.08 13:45
Goblin_9: Desssuten sier alle kvinner at menn syter verre enn kvinner når de først blir syke. Om det er sant, aner jeg ikke. Men i så fall blir de vel kanskje ganske fort lei av det, med påfølgende surhet.

Jeg vet heller ikke om det er sant, men vi kan jo like gjerne påstå at det er en eneste stor bortforklaring av egen mangel på tålodighet. Litt på samme måte som når menn bortforklarer sin konemishandling med at det var konen som "provoserte". Mye enklere å legge skylden der, enn å innrømme at man er en jævel. Det må være enklere å skylde på mannen og hans syting, snarere enn å innrømme at man selv er drittlei av en person som egentlig bare har det vondt.

Eller at kvinner forventer at menn er mer macho og dermed ikke klager, så når det først skjer så er terskelen for at det blir "syting" ganske lav.

Eller kanskje  menn klager mer for å rettferdiggjøre at de er satt ut av spill. Det skal tross alt litt til :p

Men la oss anta at menn faktisk klager litt da, hva så? Når det er snakk om å bære tunge ting, så tar kjæresten min det hun klarer (det er ikke særlig mye) og så må jeg fint finne meg i å ta resten. Skal jeg da håne henne for at hun ikke er sterk nok? Skal jeg bli sint og sur for at hun ikke kan bære mer? Kanskje jeg skulle ta en artig variant av denne, og ringe svigerfar: "Du, jentungen din har pakket alt for mye greier og klarer ikke å bære alt. Du får komme og hjelpe henne." Man bretter selvfølgelig opp ermene og tar i et tak. Kanskje menn, generelt sett ikke, takler sykdom veldig bra, kanskje det er en svakhet mange har.  Hva vet jeg. Kan vel ikke bli sint og sur av den grunn, where is the love? :p

MadHamish

MadHamish
01.12.08 13:52
Sigyn: Det jeg synes høres veldig rart ut her er hennes spekulasjoner om underliggende motiver. Tror ikke at menn generelt tenker på den måten egentlig. Har i løpet av min ikke veldig lange livstid fått det inntrykket av at det er vi kvinner som overtenker situasjoner, ikke menn. Trist hvis denne damen tror det er bakenforliggende årsaker hver gang gubben viser henne omsorg. Da klarer man jo ikke å sette skikkelig pris på det. Hennes tap i så fall. Det vil alltid finnes noen som har "ufine" motiver, men det er ikke flertallet.

Ja, det var dette jeg reagerte på egentlig. Dette og det at målet med undersøkelsen var å vise hvor usympatiske menn kan være.

Et visst element av egoisme kan vel forekomme. Men jeg tror ikke det avhenger av kjønn. Ingen vil vel være alene om å "drifte" et forhold. Det er jo selvfølgelig mye bedre å være to om arbeidsoppgavene, og da er det jo naturlig at man ønsker sin partner frisk av den grunn. Det er jo litt egoistisk, men jeg vil ikke si at det er galt. Samtidig så kan man også føle genuin sympati med den syke. Det ene utelukker ikke det andre.

Uansett, så var det denne "second guess" virksomheten i artikkelen jeg synes var litt ufin. Det blir ikke bra forskning om man hele tiden skal tolke alt menn gjør (eller kvinner for den saks skyld) negativt.

Sigyn

Sigyn
01.12.08 14:23

Det er jo litt artig at denne undersøkelsen er basert ut ifra hypotesen om at menn er usympatiske, og at hun så får et helt motsatt svar av det hun i utgangspunktet trodde hun skulle få. Derfor har jeg mer tiltro til dette resultatet enn om hun hadde bekreftet sin påstand.

Men når hun da har blitt motbevist så må hun komme med denne sidekommentaren, bare sånn fordi det jo ikke kunne stemme heeeelt..

MadHamish

MadHamish
01.12.08 14:42

Ja det var akkurat det =)
Virker som om hun har et merkelig behov for å tro at menn er usympatiske :p

Anouk

Anouk
03.12.08 00:15

Menn klager mye mer enn kvinner når de er syke, i alle fall mennene i mitt liv.

At kvinner ikke viser omsorg og sympati for disse mennene, er heller ikke tilfelle,

i alle fall ikke kvinnnene i mitt liv.

Men kanskje vi bare har hatt flaks/uflaks?

:)

Carebear

Carebear
03.12.08 02:15
MadHamish: Når kvinnen derimot er nede for telling, vil ikke mannen nøle et øyeblikk med å ta seg fri fra jobb for å bli hjemme og stelle med henne."

Jss, hvor finner jeg en slik mann? Opplevde ikke akkurat at eksen ble hjemme fra jobb da jeg lå rett ut med lungebetennelse, og med to små unger i huset... Ikke da jeg kom hjem med unge nummer tre, og hadde vært en ekstra tur på sykehuset pga blodpropp i lunga ("bivirkning" etter keisersnitt) heller...

MadHamish

MadHamish
03.12.08 18:18
Carebear: Jss, hvor finner jeg en slik mann? Opplevde ikke akkurat at eksen ble hjemme fra jobb da jeg lå rett ut med lungebetennelse, og med to små unger i huset... Ikke da jeg kom hjem med unge nummer tre, og hadde vært en ekstra tur på sykehuset pga blodpropp i lunga ("bivirkning" etter keisersnitt) heller...

Hmm, du får ta kontakt med hun som ledet undersøkelsen. Kanskje hun er villig til å avsløre identiteten til noen av disse fantastiske mennene. Som en mottjeneste kan jo du gi henne tlfnr til eksen din, så hun kan gå tilbake til å bevise hvor usympatiske menn kan være :p

Goblin_9

Goblin_9
03.12.08 18:47

Ærlig talt tror jeg ikke det finnes bastante, målbare kjønnsforskjeller her.  Jeg mistenker heller at både de som bestilte undersøkelsen, den som laget den og hun som skrev artikkelen var aldri så lite påvirket av populær mytologi? Dere vet - den der "alle vet at", osv....

Carebear

Carebear
04.12.08 00:33
MadHamish: Hmm, du får ta kontakt med hun som ledet undersøkelsen. Kanskje hun er villig til å avsløre identiteten til noen av disse fantastiske mennene. Som en mottjeneste kan jo du gi henne tlfnr til eksen din, så hun kan gå tilbake til å bevise hvor usympatiske menn kan være :p

Takk for et glimrende forslag:) Men har en samboer som jeg har bodd sammen med i noen år nå, så får vel beholde ham, selv om han ikke tar seg fri fra jobben så fort jeg hoster litt;)

Yousof

Yousof
07.12.08 19:27

Ja, hvorfor skal norske kvinner vise for mye oppmerksomhet til sin tjener, når de krever å få 99% av den selv.

Goblin_9

Goblin_9
13.12.08 20:07
Yousof: Ja, hvorfor skal norske kvinner vise for mye oppmerksomhet til sin tjener, når de krever å få 99% av den selv.

For å få ham på beina igjen, skjønner du vel! Ellers har jo ikke de treske norske feministene som lager alle de verdensomspennende, normgivende føringene noen glede av ham!

Claire_8

Claire_8
20.12.08 01:59
MadHamish: "En gjennomsnittlig kvinnelig partner gir nemlig mannen fem minutters oppmerksomhet før tålmodigheten (og sympatien) hennes forsvinner som dugg for solen. Når kvinnen derimot er nede for telling, vil ikke mannen nøle et øyeblikk med å ta seg fri fra jobb for å bli hjemme og stelle med henne."

Det kommer jo veldig ann på hvor syk parteren faktisk er... og hvor mange var med i denne testen? Dette blir for dumt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg