Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Utesteder og likestilling

NYTT TEMA
kalio1

kalio1
10.12.08 01:16

Gang på gang i det siste har jeg opplevd at jeg og et par kamerater blir nektet inngang på utesteder hvor kjæresten min og hennes venninner kommer inn uten problemer. Kommer jeg og mine kamerater til døren sammen med noen jenter slipper vi selvsagt rett inn. Vi bor riktignok i London og forskjellene er kanskje større her borte, men jeg har ofte sett reklame om feks "gratis inngang for jenter før klokken 23" eller lignende i Oslo, gjerne på 18-års steder.

Tar jeg feil hvis jeg påstår at det hadde blitt ramaskrik og førsteoppslag i VG dersom utesteder i Norge diskriminerte jenter ved å kun gi gratis inngang for gutter? Jeg er fullt klar over at kvinner diskrimineres i mange sammenhenger, men jeg reagerer på at folk i stor grad aksepterer at det er ok for dørvakter å nekte inngang kun pga. kjønn(så fremt det er gutter som blir stående ute).

Assets

Assets
10.12.08 03:30

Men hvem er det som nekter dere inngang? Menn som nekter menn?

De vil nok ha masse jenter før de slipper inn gutta.

Carebear

Carebear
10.12.08 03:52

Husker da jeg var i London for noen år siden, og mange av nattklubbene der hadde plakater med "couples only"... Kjempekjekt siden vi var på fotballtur og var relativt mange flere gutter enn jenter... I tillegg så var det; ingen doc martens, ingen fotballdrakter, ingen skinna hoder osv osv... Vi sleit før vi fant et sted der alle kom inn da ja...

Så jeg er ikke overraska over at de har enda flere sære regler på enkelte steder..

(Innlegget ble redigert 10.12.08 03:52)

Navnebruker

Navnebruker
10.12.08 12:49
kalio1: Tar jeg feil hvis jeg påstår at det hadde blitt ramaskrik og førsteoppslag i VG dersom utesteder i Norge diskriminerte jenter ved å kun gi gratis inngang for gutter?

Du tar nok ikke feil i det, nei.

Personlig har jeg aldri vært på et utested hvor bare menn må betale. Så jeg lurer litt på hvilke type utesteder dette er?

Goblin_9

Goblin_9
13.12.08 13:28
Navnebruker: Personlig har jeg aldri vært på et utested hvor bare menn må betale. Så jeg lurer litt på hvilke type utesteder dette er?

Det er kanskje steder med samme filosofi som den sjappa der en mye yngre kjenning av meg var dørvakt en sommer. Han sa det slik: " - For å få et rykte som det ultimate sjekkested, vil de ha minst 40% jenter i lokalet til enhver tid. Det trekker dessuten hit mannfolk med penger, og så har vi ordre om å nekte dem som ikke ser vel bemynta ut. Kort sagt tror de at de skal få "the cool crowd".

Om de fikk det? Tja, jeg var der én gang med kolleger, og syntes vel ikke det var så coolt at det gjorde noe. Kjenningen beskrev klientellet som - sitat:  "Overstæsja jenter og en del nyklekka BIere med belånt Porsche, pluss  guttunger født og oppblåst i Bærumstraktene, med pappas penger og hormoner opp til øyenbryna". 

EnMann

EnMann
13.12.08 14:30
Goblin_9: BIere med belånt Porsche, pluss  guttunger født og oppblåst i Bærumstraktene, med pappas penger og hormoner opp til øyenbryna

når Goblin

USAs tidligere utenriksminister kan uttale at "det finnes en spesiell plass i Helvete for kvinner som ikke støtter hverandre" er det kanskje lov selv på nye vgd å forsiktig ytre at dere ikke bør være så misunnelige på andre Menn...

...uten å overskride terskelen din for personangrep...

:)

Goblin_9

Goblin_9
13.12.08 16:05
EnMann: når Goblin USAs tidligere utenriksminister kan uttale at "det finnes en spesiell plass i Helvete for kvinner som ikke støtter hverandre" er det kanskje lov selv på nye vgd å forsiktig ytre at dere ikke bør være så misunnelige på andre Menn... ...uten å overskride terskelen din for personangrep... :)

Og relevansen var - ?

Johan-Jon

Johan-Jon
15.12.08 19:47
kalio1: jeg har ofte sett reklame om feks "gratis inngang for jenter før klokken 23" eller lignende i Oslo, gjerne på 18-års steder.

Høres ut som en måte å sikre et lokale fullt av billige jenter og rike menn.  Funker sikkert utmerket hvis målet er å tjene penger. Og det er det vel.

Carebear

Carebear
16.12.08 16:39
Johan-Jon: Høres ut som en måte å sikre et lokale fullt av billige jenter og rike menn.  Funker sikkert utmerket hvis målet er å tjene penger. Og det er det vel.

Vanker det virkelig *menn* på utesteder med attenårsgrense? Trodde de stedene kun ble brukt av dem som ikke engang var 18 jeg, men utstyrt med fake ID...

Selv er jeg prinsipielt imot cover på utesteder. Pokker heller, skal jeg betale for å kunne gå inn og drikke opp pengene mine? Og garderobeplikt?

Unntakene er steder der de har live musikk av en viss kvalitet (nei, jeg mener ikke vanlige pianobarer) eller private steder, f.eks. der jeg vanligvis går ut. Men der får vi til gjengjeld lov til å røyke inne:)

olasam

olasam
17.12.08 10:39

dørvakter kan være skikkelige rasshøl. Er liksom ikke så nøye med legitimasjon for jenter, spesielt for de "pene".

påpekte en gang att de slapp in ei jeg visste var 16 på ett sted med 18års aldersgrense, skjønt da var det mere intressant å kaste meg ut for å være for full.

Bor på en liten plass, så det kan vel heller ikke sammenlignes med en uteplass i en by.

By the way: Kvinnfolkarbeid finns visst ikke, men det gjør mannfolk arbeid!

AtomicEgg

AtomicEgg
17.12.08 11:08
olasam: dørvakter kan være skikkelige rasshøl. Er liksom ikke så nøye med legitimasjon for jenter, spesielt for de "pene".

Har jobbet som dørvakt lenge, og må si meg uenig. Om noe blir jenter sjekket betrakgelig oftere enn gutter. Selv om du kjenner jenter som er unge som har kommet inn på enkelte steder.

Når det kommer til kjønns % derimot, så setter ofte "huset" reglene. faktum er at mange jenter fører til spandervillige gutter/menn. Dette har jo også noe med at Jenter svært sjelden velger gutter på lavere alder, men gutter sjelden har de alt for store hemningene den veien.

Inevitable_Destiny

Inevitable_Destiny
17.12.08 23:45

dørvakter kan være skikkelige rasshøl. Er liksom ikke så nøye med legitimasjon for jenter, spesielt for de "pene".
_:_:_:_:_:_

Hmm, tror dette har mere med at de er "pene" en at de er damer, selv går jeg rett inn uten å være gammel nok;) ( 20+ års grenser)

Så spørs om du bør vurdere å bli penere, før du vurderer et kjønnsskifte.

AtomicEgg

AtomicEgg
18.12.08 08:54
Inevitable_Destiny: Hmm, tror dette har mere med at de er "pene" en at de er damer, selv går jeg rett inn uten å være gammel nok;) ( 20+ års grenser)

Så spørs om du bør vurdere å bli penere, før du vurderer et kjønnsskifte.

Hahaha

Eventuelt ser det ut som du har pappas gullkort i baklomma, og aaaalt for dyre klær på deg. Ditt fysiske utseende som gutt betyr lite. Det er ikke pene gutter som drar inn "the crowds".

muzzIe

muzzIe
18.12.08 08:57

Hulen i Bergen forsøkte seg på en gimmick 8. mars i år, ved å tilby jenter gratis inngang i anledning kvinnedagen, mens gutter måtte betale de 30 kronene det vanligvis koster å komme inn på lørdager. Det var noen jus-studenter som tok dette ille opp. Selv klarte jeg ikke helt engasjere meg.

Navnebruker

Navnebruker
18.12.08 09:50
AtomicEgg: Ditt fysiske utseende som gutt betyr lite. Det er ikke pene gutter som drar inn "the crowds".

Jeg innrømmer herved at jeg flere ganger har insistert på at venninneflokken skal gå på Onkel Donald, med begrunnelsen "der er det så mange kjekke".

EnMann

EnMann
18.12.08 09:53
Navnebruker: gå på Onkel Donald, med begrunnelsen "der er det så mange kjekke

aaah Navnebruker

er det dit vi kjekke skal gå - det var dagens tips  :)

AtomicEgg

AtomicEgg
18.12.08 10:20
Navnebruker: Jeg innrømmer herved at jeg flere ganger har insistert på at venninneflokken skal gå på Onkel Donald, med begrunnelsen "der er det så mange kjekke".

Kjære navnebruker

De kjekke gutten er der fordi dere søte jenter går dit :-D (I det håp om at du nå er jente da). Cause and effect :-)

Navnebruker

Navnebruker
18.12.08 10:21
EnMann: er det dit vi kjekke skal gå - det var dagens tips  :)

Ja, om du er i aldersgruppen ca 30 så vil du gli bra inn...:)

Navnebruker

Navnebruker
18.12.08 10:22
AtomicEgg: De kjekke gutten er der fordi dere søte jenter går dit :-D (I det håp om at du nå er jente da). Cause and effect :-)

Eller win-win, som det også kan kalles! :) 

StevieY_

StevieY_
18.12.08 10:25
muzzIe: Hulen i Bergen forsøkte seg på en gimmick 8. mars i år, ved å tilby jenter gratis inngang i anledning kvinnedagen, mens gutter måtte betale de 30 kronene det vanligvis koster å komme inn på lørdager. Det var noen jus-studenter som tok dette ille opp. Selv klarte jeg ikke helt engasjere meg.

En gang jeg var på Fincken var det enda verre: adgang kun for gutter, jenter slapp ikke inn engang!

AtomicEgg

AtomicEgg
18.12.08 10:46
Navnebruker: Eller win-win, som det også kan kalles! :) 

Nå skal ikke jeg spekulere i at jenter er bedre kledd, generelt ser søtere ut etc. Men faktum er at kvinner/jenter er mer verdt for et utested enn Menn er. Basert på en del års erfaring som dørvakt.

Men selvfølgelig, win-win for de som drar dit.

EnMann

EnMann
18.12.08 10:55
AtomicEgg: faktum er at kvinner/jenter er mer verdt for et utested enn Menn er

nå AtomicEgg

er vel jenter mer verdt for utesteder fordi de trekker Menn som bruker penger - og dermed er det Menn som er mest verdt for utestedet de ikke ville vært på om det ikke var for de pene jentene der, så da er det vel likevel jentene som er...

Blir Høna som egger dette... :)

Johan-Jon

Johan-Jon
18.12.08 11:34
StevieY_: En gang jeg var på Fincken var det enda verre: adgang kun for gutter, jenter slapp ikke inn engang!

Vi spør oss hva du gjorde på et sånt sted.  Jeg havnet en gang på homsebar i San Francisco i fylla, men jeg går da ikke rundt og husker hva den het, eller akkurat hvor det var.  Ikke har jeg tenkt meg dit igjen, heller.

Inevitable_Destiny

Inevitable_Destiny
18.12.08 16:21
AtomicEgg: Eventuelt ser det ut som du har pappas gullkort i baklomma, og aaaalt for dyre klær på deg. Ditt fysiske utseende som gutt betyr lite. Det er ikke pene gutter som drar inn "the crowds".

Har ikke altfor dyre klær, kunne ikke brydd meg mindre om merker osv, dongribukse og tettsitende tshorte duger i massevis;)

Ikke har jeg pappas gullkort i lommen heller, men det har sikkert lønt seg, mitt eget har en tendens til å bli tomt , og det å våkne neste dag, sjekke saldo, å finne ut at 1000lappene har flydd er ikke gøy.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg