Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skoleball i dag

NYTT TEMA
Heidbeg

Heidbeg
11.12.08 14:46

I dag skal vi ha skoleball for 4. klasse, og oppgaver er fordelt.  Guttenes familie skal bringe mat til hovedrett, jentenes familie skal bringe med dessert og kaker.  Gjett om kommentarene er mange fra småjentene i dag....  Monn om vi bør spise før vi kommer, for det blir vel uansett bare dessert.

Jeg vil ikke spå om fremtiden, men håper jentene må be om unnskyldning til guttene i morgen...:-)

Så fikk vi arbeidslisten.  I kveld stiller det 6 mødre og KANSKJE en far (om han får tid).  På min datters skole er det 65 % gutter i klassene....

Må også nevne at 35 % av elevene er fra ikke-vestlige land.  Så ingen unorske navn på listen over bidragsytere.

Vel.  Jeg kommer tilbake med mer spennende referat fra likestilte Oslo senere i kveld.  Om jeg ikke bare kommer dødsliten hjem da, og ramler ned i badekaret før jeg sovner etter en strevsom kveld.

Hvor er menn og utenlandske foreldre på dager som dette?  Hvorfor klager de i etterkant på manglende rettigheter?

Hysteria3

Hysteria3
11.12.08 14:48

Hvilken skole er dette?

sailor11

sailor11
11.12.08 14:52
Heidbeg: Hvor er menn og utenlandske foreldre på dager som dette?  Hvorfor klager de i etterkant på manglende rettigheter?  
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 17.04.20 19:26)

Heidbeg

Heidbeg
11.12.08 15:27
sailor11: Jo da jævla viktig - kanskje ikke mødrene med mannshatet sitt gjør det så hyggelig for mennene å delta.

Eh.... unnskyld?  De er jo gift med disse mødrene, så det kan vel ikke være SÅ ille?

En annen sak, Sailor11.  Hvor mye elsker du dine barn i forhold til vekten av hatet til dine barns mor?  tenk over det!

Jeg beundrer menn som setter sin egen stolthet, ære, følelser og sårhet så høyt, og som så jævlig tydelig driter i sine barn.  De er bare en unnskyldning for å hate kvinner.  En dårlig unnskyldning, men de føler sikkert dette som en byrde.

Heidbeg

Heidbeg
11.12.08 15:27
Hysteria3: Hvilken skole er dette?

Hva betyr det?  Øst i Oslo, men skolens navn bør jeg vel være forsiktig med å si.

sailor11

sailor11
11.12.08 15:35
Heidbeg: Hvor mye elsker du dine barn i forhold til vekten av hatet til dine barns mor?  tenk over det!

Jeg har ikke barn - jeg har en katt og kattemoren har jeg ikke noe forhold til.
Men når jeg leser de holdingene som du og dine kommer med er det ikke så fristene å sette barn til verden heller.

generelt burde menn vært mer restriktive med hvem de befrukter.
det er mange kvinner der ute som ALDRI burde vært mødre.

AtomicEgg

AtomicEgg
11.12.08 15:37
Heidbeg: Hva betyr det?  Øst i Oslo, men skolens navn bør jeg vel være forsiktig med å si.

Er. Ja. Ikke gi noen mer opplysninger enn det du alt har gjort.

Ellers: Sailor11.. Wth? Jeg vet du liker å provosere, men hvor i alle dager kom den fra? Du hevder at du til enhver tid omgir deg med damer langt over OK grensen.. men når du slenger ut slikt på en tråd som er såpass lite fordømmende som denne må jeg jo få lov å lure.

Sigyn

Sigyn
11.12.08 15:39

Leser du det ut ifra innlegg her inne sailor11? I så fall så lurer jeg på hva du har lest. Jeg har sett skremmende aggressivitet fra noen menn på dette forumet som hadde gjort meg betenkelig i forhold til egnethet som foreldre, men det er jo bare noen få. Av innlegg fra kvinnfolka som debatterer inne på likestilling så har jeg ikke sett ett eneste innlegg som tyder på uegnethet.

Heidbeg

Heidbeg
11.12.08 15:41
sailor11: Jeg har ikke barn - jeg har en katt og kattemoren har jeg ikke noe forhold til.
Men når jeg leser de holdingene som du og dine kommer med er det ikke så fristene å sette barn til verden heller.   generelt burde menn vært mer restriktive med hvem de befrukter.
det er mange kvinner der ute som ALDRI burde vært mødre.

Da forklarer det i grunnen ikke ditt hat til kvinner.  Du har ikke barn, men tror du vet hva jeg står for?  Av hvilken grunn

Kan du ta en titt på mitt innlegg, hvor jeg ber om å få vite hva vi kvinner kan gjøre for å få dere til å føle større velvære?  Jeg er sikkert klar til å få avdekket enkle grep, som vi kvinner mer enn gjerne vil bidra med for å få en bedre verden for både menn og kvinner.

Jeg er ikke feminist; og jeg kan huske at du har sendt meg noen bifall... men det har du kanskje glemt?  Jeg synes likestilling er eneste mål.  Men viktigst av alt; barnas ve og vel!

Sigyn

Sigyn
11.12.08 15:45

Jeg har også sett det samme på mitt barns skole, lite oppmøte fra fedre både på foreldremøter og i sosiale "hjelpe"-aktiviteter på skolen (dugnadsarbeid, hjelp til skoleball/skoledisco og lignende). Det virker som om en del av dette fortsatt regnes som mors ansvar. Jeg ser dog ikke bort ifra at noen menn synes det er ubehagelig å være eneste hane i hurven, men når det gjelder barna burde man vel kunne heve seg over den følelsen? Det er da flere av mødrene på mitt barns klassetrinn jeg ikke ønsker å være mye sammen med sosialt, men stiller da opp når det går.

Heidbeg

Heidbeg
11.12.08 15:57

Hehe.. ja du sier noe.  Når jeg vokste opp var fedrene i FAU, fordi menn gikk i møter, kvinner passet barn.  Dugnad var for menn, kvinner bakte kaker og serverte kaffe.  Menn jobbet, kvinner stelte hjem og serverte når far stakk innom.

Det er jo noen år siden da.  Ser jo i FAU på skolen "vår" at vi er 30 % menn, ingen utlendinger.  (heller ingen utlendinger stiller på kvinnefronten).  Stiller meg undrende til dette, og litt kritisk.  Møtene har en tendens til å bli litt for lange når for mange kvinner har noe på hjertet...:-)

Ellers er mitt barn også med i korps.  Der er det fantastisk godt oppmøte blandt mennene.  Spesielt på loppemarked og reiser.  De er helt utrolig positive, og det er en fryd. 

Må rose der det er rom for det...!

Hysteria3

Hysteria3
11.12.08 16:25
Heidbeg: Hva betyr det?  Øst i Oslo, men skolens navn bør jeg vel være forsiktig med å si.

Bare nysgjerrig jeg.

Men ja, det er nok kjempeskummelt å si skolens navn. Blodhevn og slikt.

Heidbeg

Heidbeg
11.12.08 16:27

hehe... eller fedre som blir forbannet fordi jeg røper deres totale fravær på slike "festligheter"....:-)

Vel jeg får stikke.  Det bør vel forberedes noe før barna kommer.

AtomicEgg

AtomicEgg
12.12.08 08:51

Spent på hvordan dette gikk?

EnMann

EnMann
12.12.08 09:14
Sigyn: lite oppmøte fra fedre både på foreldremøter og i sosiale "hjelpe"-aktiviteter på skolen (dugnadsarbeid, hjelp til skoleball/skoledisco og lignende). Det virker som om en del av dette fortsatt regnes som mors ansvar

huhumm Sigyn

men så er det ikke alltid lett å gjøre dere kvinner til lags heller da - det er ikke lett å ikke diskriminere dere ser det ut til...

Heidbeg skriver at det var nesten bare menn i FAU før - men også det var av diskriminerende og antilikestillings-grunner. Det var fordi bare menn gikk i møter - kvinner fikk visst ikke lov. Så veltet kvinnene inn, og når det nå blir for få menn så er dere jammen diskriminerte igjen.

Men "fortsatt regnes som mors ansvar" er det vanskeligere å ordlegge seg hvis Heidbeg snakker sant - med mindre man refererer i forhold til nær fortid selvsagt - som i fjor - ja da kan man faktisk si "fortsatt regnes som mors ansvar"...   ...selv om det enda før var far som holdt mor borte...

Kvinner og Goblin har kanskje rett - det ER komplisert dette her, så kom ikke her å forenkle noe...

:)

Snipp1

Snipp1
12.12.08 09:17
EnMann: Men "fortsatt regnes som mors ansvar" er det vanskeligere å ordlegge seg hvis Heidbeg snakker sant

Jeg er temmelig sikker på at det å ta med boller til skolearrangementer har vært mors ansvar ganske lenge, gitt.

Snipp1

Snipp1
12.12.08 09:20
Heidbeg: Må også nevne at 35 % av elevene er fra ikke-vestlige land.  Så ingen unorske navn på listen over bidragsytere.

Personlig mener jeg at dette er langt mer alvorlig enn at det er mødrene som stiller opp i "norske" familier. Det er et stort problem at mange foreldre med ikke-vestlig bakgrunn ikke er tilstrekkelig tilstede i barnas skolegang.

Her kan man jo snakke om en annen form for manglende likestilling som jeg tror vil få langt større samfunnsmessige konsekvenser enn at farsan slipper unna gryterettlaging til skolefesten - har Ahmed og Fatima de samme forutsetningene for å lykkes på skolen som Ole og Kari?

EnMann

EnMann
12.12.08 09:33
Snipp1: det å ta med boller til skolearrangementer har vært mors ansvar ganske lenge

men Snipp1

det å sitte i FAU selv - eller overlate plassen til mor - er jo også diskriminering fra Menn enten kvinnene er for mange eller for få når dere ikke får opptellingen til å stemme...

Det må da gå an å lage noen nye regler og prosedyrer - eller kanskje et par forbud eller påbud som kan sikre det tallet dere til enhver tid ønsker dere - det kan da ikke være vanskeligere vel...

...eller kan det  :)

EnMann

EnMann
12.12.08 09:52
Snipp1: har Ahmed og Fatima de samme forutsetningene for å lykkes på skolen som Ole og Kari?

Snipp1, Snipp1,

norske Ahmed og Fatima er jo fremfødd i skolen og verden selv om de ikke møter opp. De er ofte flinkere til å lære barna livets alvor enn vi blendahvite er (nytt propagandauttrykk fra dagbladets kampanje for flere fargede i posisjoner - eller skape mangfold som det heter).

Har de jentebarn og velger å slippe henne inn i den norske kulturen - eller ukulturen om man vil - kan hun rekke opp hånda og vips er hun på APs stortingsliste for Oslo eller hun sluses rett inn som statsråd - ihvertfall for noen uker før virkeligheten luker ut eventuell inkompetanse...

Jeg klarer ikke å hisse meg så voldsomt opp over hvem i familien eller hvilke familier som stiller opp på skolen fordi lang fartstid som deltager viser at det er uviktig utover det sosiale og at foreldre stort sett er tullealibi for at politikere og skoledamer skal kunne smykke seg med "en inkluderende skole". Det var bedre om skolen brukte tiden på å lære ungene våre å lese og skrive enn å fjase rundt med foreldrene.

Kanskje har negrene og andre Nye Landsmenn skjønt dette. Foreldrene møter vi jo også i korpset og på balettøving hvis vi absolutt vil være venner...

Snipp1

Snipp1
12.12.08 09:53
EnMann: Har de jentebarn og velger å slippe henne inn i den norske kulturen - eller ukulturen om man vil - kan hun rekke opp hånda og vips er hun på APs stortingsliste for Oslo eller hun sluses rett inn som statsråd - ihvertfall for noen uker før virkeligheten luker ut eventuell inkompetanse...

Ja, sånn er virkeligheten for det store flertallet av "våre nye landsmenns" barn.

Jeg bare lurer - tror du på dette selv?

Snipp1

Snipp1
12.12.08 09:54
EnMann: Det må da gå an å lage noen nye regler og prosedyrer - eller kanskje et par forbud eller påbud som kan sikre det tallet dere til enhver tid ønsker dere - det kan da ikke være vanskeligere vel...

Tviler på at det er nødvendig. Men skulle du ønske det for å sikre menn plass blant driftige kvinner i framtiden, får du kjempe fram forslaget ditt.

EnMann

EnMann
12.12.08 10:03
Snipp1: Jeg bare lurer - tror du på dette selv?

jeg Snipp1

tror vi er på et nivå der alt legges til rette for at nye landsmenn som ønsker det har alle muligheter ja.

Som denne tråden viser er vi nå bekymret for de som tross alle muligheter ikke bruker dem - vi vil gjerne aktivt inn å hjelpe de som ikke skjønner at de vil hjelpes til den hjelpen det legges opp til for dem i samfunnet og som de selvsagt har krav på som alle oss andre...

At de ivrigste av oss har riktignok vekslende motiver for å gå helt inn i familiene deres og bestemme hvordan de skal forholde seg til hverandre og norskheten de pålegges får så være - noe må på konto for nordmenns naive tiltro til egen fortreffelighet og oppskriften på hvordan liv kan og skal leves...

Snipp1

Snipp1
12.12.08 10:12
EnMann: tror vi er på et nivå der alt legges til rette for at nye landsmenn som ønsker det har alle muligheter ja.

Hvor bor du egentlig? Montebello?

Navnebruker

Navnebruker
12.12.08 10:22
EnMann: tror vi er på et nivå der alt legges til rette for at nye landsmenn som ønsker det har alle muligheter ja.

Dette kan oversettes med "vi liker bare nye landsmenn dersom de oppfører seg akkurat som oss". Det er jo en kjent holdning.

Det kan hende at en innvandrerfamilie tenker at sånne kveldsaktiviteter på skolen er noe stort tull og velger å la være å delta. Det er jo en mening det er fullt tillatt å ha. Jeg syns det høres ut som det er ganske mange aktiviteter for foreldre i forbindelse med skolen og skjønner ikke helt at det er nødvendig. Ungene er der for å lære, og det tar lærerne seg av på dagtid.

EnMann

EnMann
12.12.08 11:14
Navnebruker: vi liker bare nye landsmenn dersom de oppfører seg akkurat som oss". Det er jo en kjent holdning.

det Navnebruker

er en kjent holdning ja - og hvis du leste innlegget mitt er jeg mer enn litt kritisk til de som inviterer seg helt inn i familiene for å "ordne opp" på norsk vis - eller som "krever" at DNL stiller på skolen med kake og smil som "oss andre".

Jeg synes vi skal respektere annerledesheten og mangfoldet - også når det ikke kan tilpasses den rigide norske formelen. Tellerne -  de som kvoterer og krever å speile samfunnet i alle andre grupper enn i rene politisk korrekte kvinnegrupper og kvinnenettverk - påtvinger jo også oss etnisk norske sin fasit for å leve liv...

EnMann

EnMann
12.12.08 11:18
Snipp1: Hvor bor du egentlig? Montebello?

er det Snipp1

et nivå der alt legges til rette for at nye landsmenn som ønsker det har alle muligheter i Montebello  :)

Goblin_9

Goblin_9
13.12.08 12:50
Navnebruker: Dette kan oversettes med "vi liker bare nye landsmenn dersom de oppfører seg akkurat som oss". Det er jo en kjent holdning. Det kan hende at en innvandrerfamilie tenker at sånne kveldsaktiviteter på skolen er noe stort tull og velger å la være å delta. Det er jo en mening det er fullt tillatt å ha. Jeg syns det høres ut som det er ganske mange aktiviteter for foreldre i forbindelse med skolen og skjønner ikke helt at det er nødvendig. Ungene er der for å lære, og det tar lærerne seg av på dagtid.

Innvandrere fra de fleste land har sterk tradisjon for dugnadsånd og for å gjøre ting sammen i lokalsamfunnet. Problemet er å få dem med første gang. De frykter gjerne at vi gjør ting helt annerledes, at de vil bli stående halvveis utenfor av den grunn osv. Når de først er der og får oppleve at de er med, at de er godtatt,  er det ingen bedre.

Heidbeg

Heidbeg
13.12.08 17:31

Festen var strålende.  Med unntak av de mange som ikke kom...  Men det var (iflg. lærererne) helt normal.

Ingen fedre kom til forberedelsene, men de kom til underholdning og mat.  Det får vi være takknemlige for, og de var kjempepositive.

Av 20 elever med ikkevestlig bakgrunn kom 2.  De andre hadde ikke gitt beskjed, men iflg. læreren er dette normalt.  De har ikke samme "verdisyn som oss, må vite". 

Elevene hadde en super forestilling, og etter kaffe ble det faktisk noen menn igjen for å hjelpe til med å rydde.  HERLIG!!!!

Jeg tror jeg fikk rett i min antagelse.  Når det gjelder oppfølging av barn så er kvinner langt mer ivrige enn menn, men de som engasjerer seg er verdt å ta vare på!  Supert!  At utendlandske foreldre ikke har kontroll på sine barn.... forstår jeg ennå bedre nå.  De er jo ikke interessert... her heller!

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
14.12.08 18:00
Heidbeg: Festen var strålende.  Med unntak av de mange som ikke kom...  Men det var (iflg. lærererne) helt normal. Ingen fedre kom til forberedelsene, men de kom til underholdning og mat.  Det får vi være takknemlige for, og de var kjempepositive. Av 20 elever med ikkevestlig bakgrunn kom 2.  De andre hadde ikke gitt beskjed, men iflg. læreren er dette normalt.  De har ikke samme "verdisyn som oss, må vite".  Elevene hadde en super forestilling, og etter kaffe ble det faktisk noen menn igjen for å hjelpe til med å rydde.  HERLIG!!!! Jeg tror jeg fikk rett i min antagelse.  Når det gjelder oppfølging av barn så er kvinner langt mer ivrige enn menn, men de som engasjerer seg er verdt å ta vare på!  Supert!  At utendlandske foreldre ikke har kontroll på sine barn.... forstår jeg ennå bedre nå.  De er jo ikke interessert... her heller!  

Koselig å høre at festen var vellykket. Slike arr blir til gode minner når det går noen år og barna plutselig er voksne.

Men jeg lurer på om det er geografiske forskjeller ute å går når det gjelder likestilling blant foreldre i skolen. Mitt eldste barn begynte i første klasse i 1982, og mitt yngste gikk ut av ungdomskolen i 2002. I alle dise årene var mine aktive i en drøss fritidsaktiviteter. Også korps.

Nå bor jeg i ei bygd i Midt-Norge. I alle årene med foreldremøter og alskens arr i skole, speider, korps og idrett opplevde jeg at både mødre og fedre var like engasjert på alle trinn. Riktignok var fedrene gjerne de mest taletrengte på ungdomskolenivå. Men møtte gjorde de helt fra barnehagenivå.

Når det gjaldt ulike arr og dugnader så var det gjerne oss kvinner som samlet oss om kjøkkenoppgaver, mens mennene tok seg av sjauing med bord og stoler osv.

Korpset ble helst styrt av mødre, men det var ikke så vanskelig å få med menn der heller. Vi klarte også i min tid å få med en mannlig leder. Idretten var mannsdominert med kvinner som kaffekokere og pølseselgere.

Johan-Jon

Johan-Jon
14.12.08 18:11
sailor11: generelt burde menn vært mer restriktive med hvem de befrukter.
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 17.04.20 19:26)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg