Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tips for lykkelig samliv

NYTT TEMA
bakoversveis

bakoversveis
11.12.08 16:54

Dette er utdrag fra en heimkunnskapsbok fra tidlig på 50-tallet. Denne lærdommen, som er rettet til kvinnen er  artig å lese og gode tips til kvinnen for å få et lykkelig samliv.

Få arbeidet unnagjort

Planlegg oppgavene dine nøye, og hold øye med klokken. Bli ferdig en time før han ventes hjem. Mannen føler ikke at varmen strømmer mot han når hører deg bryte ut ? Er du hjemme allerede??

Ha middagen klar

Planlegg et deilig måltid allerede kvelden før. Da viser du at du bryr deg om han og hans behov. De fleste menn er sultne når de kommer hjem og en god middag er en del av den nødvendige velkomsten.

Forbered deg selv

Bruk et kvarter til hvile slik at du er opplagt når han kommer hjem. Da blir du også glad for å se ham, i stedet for at du er for sliten til å bry deg. Glem alle bekymringer du måtte ha og vær evig takknemlig for at du har mannen som snart kommer inn døren. Mens du hviler kan du tenke på avtaler og ting du kan gjøre for å gi han åndelig oppløftning. Når du står opp, ta hånd om  utseende ditt. Fiks på sminken, sett et bånd i håret og se frisk og opplagt ut. Han har nettopp vært sammen med mange frustrerte og arbeidstrette mennesker. Vær litt mer festlig og interessant enn vanlig. Han kan trenge en oppkvikker etter den lange arbeidsdagen.

Rydd vekk rotet

Ta en siste tur gjennom huset før han kommer hjem, samle opp skolebøker, leker, papir osv. i en bøtte eller søppelkurv og legg dem i soverommet for senere sortering. Så går du over bordene med en støvklut. Mannen i ditt liv må føle at han har kommet til et sted med ro og orden, og det vil få deg til også føle deg mer avslappet. Å ha orden i huset er nok en måte å vise ham at du virkelig bryr deg om hans hjemkomst.

Forbered barna

Bruk noen minutter på å vaske barnas hender og fjes (dersom de er små), kam håret deres og skift klærne dersom de er skitne. Barna er hans små skatter, og de bør se slik ut.

Minimer all lyd

Legg spesielt merke til dersom mannen din må kjøre i rushtrafikken. Når han kommer hjem eliminer all lyd fra vaskemaskinen (selvsagt dersom denne står på). Oppfordre barna til å være stille når han kommer. La dem bråke litt på forhånd, slik at de får det ut av systemet sitt.

Vær glad for å se ham

Motta ham med et varmt smil og vær lykkelig. Si at det er bra å ha ham hjemme. Dette kan tilføre ytterligere verdi til dagens hans. Han trenger all romantikken han kan få fra deg.

Ikke!!

Ikke motta ham med plager eller klager. Løs problemene før han kommer hjem, hvis ikke, vent med dem til kvelden kommer. Også, ikke klag dersom han kommer sent hjem til middagen. Regn dette som et lite problem i forhold til hva han kan ha gjennomgått på jobben den dagen. Ikke la barna oversvømme han med problemer eller krav. Bare la dem hilse kort på faren deres.

Vær hyggelig mod ham

Gi ham godstolen eller foreslå at han hviler seg litt på soverommet. Ha en kjølig eller varm drikk klar for ham. Tilby deg gjerne å massere føttene hans, men ikke insister på dette. Snakk til ha med en myk og avslappende stemme. La ham slappe av.

Hør på ham

Du har kanskje et dusin ting å fortelle ham, men hans hjemkomst er ikke det korrekte tidspunkt. La ham snakke først, så hører han bedre på hva du har å fortelle ham senere.

La kvelden være hans

Klag aldri dersom han ikke tar deg med ut på restaurant eller i teateret. Prøv å forstå hans stressende og trykkende verden og hans behov for å være hjemme og kunne slappe av. Er han sur eller irritabel, ikke slå tilbake igjen, forstå hans stressende verden.

Målet

Prøv å gjøre deres hjem til et sted med ro og orden der mannen din kan forfriske seg selv i kropp og ånd. Gjør du dette vil han heller være sammen med deg enn noe annet i verden og han vil bruke all sin fritid på deg og barna. Forsøk å leve etter disse reglene for hjemkomst og se hva som skjer. Dette er den rette måten å få en mann hjem til deg på, ikke ved å klage og være til irritasjon.

Anouk

Anouk
11.12.08 18:35

Kanskje ikke så rart at mange menn misliker feminismen og hva de har stelt i stand.... :)

(Innlegget ble redigert 11.12.08 18:35)

Sigyn

Sigyn
11.12.08 19:10

Ja, det der hørtes jo faktisk ganske herlig ut - for en mann. :)

AtomicEgg

AtomicEgg
11.12.08 21:20
Sigyn: Ja, det der hørtes jo faktisk ganske herlig ut - for en mann. :)

Heh.. i allefall om man ser på det med humor. Tror de fleste menn i dag ville hatt problemer med å takle en husarbeidsdrone.

Sigyn

Sigyn
11.12.08 21:24

Ja, det høres utrolig kjedelig ut.

Lurer på hva samtaleemnene rundt bordet var egentlig..

dugalan

dugalan
11.12.08 23:04

Det later til at det visse menn vil ha ikke er en kone, men en androide...

EnMann

EnMann
11.12.08 23:09
bakoversveis: Prøv å gjøre deres hjem til et sted med ro og orden der mannen din kan forfriske seg selv i kropp og ånd. Gjør du dette vil han heller være sammen med deg enn noe annet i verden og han vil bruke all sin fritid på deg og barna.

dette folkens

må jo være helt forferdelig - for en kvinne... :)

EnMann

EnMann
11.12.08 23:23

og quinder

av i dag - desto mere jeg leser desto mer forferdes jeg over de fryktelige tilstander og åk dere levde under.

Hør nu bare :

Planlegg oppgavene dine nøye...Planlegg et deilig måltid allerede kvelden før...Bruk et kvarter til hvile...Glem alle bekymringer du måtte ha...ta hånd om  utseende ditt...Barna er hans små skatter...

...Vær glad for å se ham...

...Motta ham med et varmt smil og vær lykkelig. Si at det er bra å ha ham hjemme...Han trenger all romantikken han kan få fra deg...Ikke motta ham med plager eller klager...

Jammen bra alt sammen er grundig utdatert i dag ja :)

(Innlegget ble redigert 11.12.08 23:26)

Sigyn

Sigyn
12.12.08 00:56

Det er så fint å klippe ut noen setninger her og der uten å faktisk få med seg helheten - at livet KUN dreide seg om mannens lykke og ingenting annet.

Og barna skulle ses men ikke høres, de skulle se pene ut dog, for de var jo mannens skatter. Men høres skulle de ikke, og de skulle ikke plage far eller lage lyd når han kom hjem.

joplina

joplina
12.12.08 01:05

"Bruk noen minutter på å vaske barnas hender og fjes (dersom de er små), kam håret deres og skift klærne dersom de er skitne. Barna er hans små skatter, og de bør se slik ut.

Minimer all lyd

Legg spesielt merke til dersom mannen din må kjøre i rushtrafikken. Når han kommer hjem eliminer all lyd fra vaskemaskinen (selvsagt dersom denne står på). Oppfordre barna til å være stille når han kommer. La dem bråke litt på forhånd, slik at de får det ut av systemet sitt.

Ikke la barna oversvømme han med problemer eller krav. Bare la dem hilse kort på faren deres"

- Dette syns jeg tok kaka....ikke rart at mange menn gjennom flere generasjoner var/er fremmed for sine barn. Onkel pappa - hyyyyyysj!

Resten var jo rent fornøyelig :D

AtomicEgg

AtomicEgg
12.12.08 08:32

Herremann.. Ok, denne "siden" sirkulerte kontoret vårt her for et års tid siden. Med mindre noen kan komme med en seriøs kilde vil jeg stå ved min tro at dette har grunn i humor før et julebord eller liknende tilstelning. Selv om det nok kan ha snev av den virkeligheten man fant her for 50-100 år siden.

Og klipp og liming av dette blir for dumt, både å gjøre og å la seg provosere av.

EnMann

EnMann
12.12.08 08:49
bakoversveis: artig å lese og gode tips til kvinnen for å få et lykkelig samliv

det kunne jo bakoversveis

være morsomt å vite hvem som skrev denne boka di - om det for eksempel var kvinners råd til kvinnen for å få et lykkelig samliv. Hvis det er slik mange hevder at Menn ikke kjente barna sine før i verden, har vel kvinner en stor del av ansvaret for å tulle bort også neste generasjon.

Vi kan jo ikke alltid skylde på mannen bare fordi han er Mann heller.

Jeg tror forøvrig ikke de to søstrene til bestefaren min som definerte sine egne liv og seilte til sjøs på 60-tallet leste denne boken - så kvinners liv var vel ikke skrevet i stein før i verden heller. Kanskje det var slik da som nå at kvinner flest gikk etter det mest bekvemme og lettvindte - de fulgte strømmen og likte egentlig å bli forsørget da som nå...

:)

(Innlegget ble redigert 12.12.08 08:51)

joplina

joplina
12.12.08 10:14
EnMann: Kanskje det var slik da som nå at kvinner flest gikk etter det mest bekvemme og lettvindte - de fulgte strømmen og likte egentlig å bli forsørget da som nå...

..Og kanskje er det fortsatt  slik som den gang, at menns behov for kontroll gir slike forestillinger som over...

forelderlikeverd

forelderlikeverd
12.12.08 10:22
joplina: menns behov for kontroll

For, som vi alle vet, kontrollbehov forekommer jo aldri hos kvinner!?

Sigyn

Sigyn
12.12.08 12:24

Det kan jo absolutt være at dette er en liten julebordsspøk. Men på den annen side så er det denne typen lærdom min mormor forsøkte å innprente meg da jeg var liten. Hvordan få en lykkelig mann.. hun levde selv etter disse prinsippene og min morfar var ganske utilnærmelig der han satt i godstolen med pipa og regjerte stua. 

(Jeg ble ikke provosert forresten, Atomic :P)

Min mormor fortalte også om livet da hun selv var liten, som er en del år tidligere igjen, og det var strengt forbudt å forstyrre far - selv om barna gjorde det når mor ikke så fordi han var spennende, og så hadde han ofte en liten pose med karameller i røykejakka.

Filmen "støv på hjernen" er forøvrig ganske artig, og den gjør vel narr av både manns- og kvinnerollen på den tiden.

Goblin_9

Goblin_9
13.12.08 12:24

For noen år siden grov jeg meg gjennom et lass gamle dameblader fra sen førkrigstid, krigstid og tidlig etterkrigstid, på jakt etter kjøps-, salgs- og bytteannonser som kunne si noe om både priser og levekår i dette tidsrommet.

Og de var absolutt der, mange av disse "rådene", mellom spalter om sparsommelig kokekunst, kunsten å holde sin mann lykkelig og oppdra hans barn. Alt var åpenbart basert på en livssituasjon der bare mannen arbeidet utenfor hjemmet, og så sånn passe middelklasseaktig ut. Det var også åpenbart basert på at mannen var skapningens herre - og at kvinnen var skapningen.

Om akkurat det trådstarter siterer kan stamme fra en julebordspøk vet jeg ikke, men i så fall er den basert på en virkelighetsoppfatning som en gang var - og som hang igjen som en vond lukt til ut på syttitallet. Hos noen henger den jo der ennå.

-FaceMe

-FaceMe
13.12.08 13:16
bakoversveis: Legg spesielt merke til dersom mannen din må kjøre i rushtrafikken. Når han kommer hjem eliminer all lyd fra vaskemaskinen (selvsagt dersom denne står på). Oppfordre barna til å være stille når han kommer. La dem bråke litt på forhånd, slik at de får det ut av systemet sitt.

Var det virkelig særlig med rushtrafikk i Norge tidlig på 50-tallet?

EnMann

EnMann
13.12.08 15:07
-FaceMe: Var det virkelig særlig med rushtrafikk i Norge tidlig på 50-tallet?

godt poeng FaceMe

det kan jo godt hende det er en oppdiktet historie - jeg venter enda på svar hvem forfatteren er - som mer enn noe demonstrerer den massive propagandaen og mannsforakten feminismen står for ute i samfunnet og behovet for å skrive historien på en måte som holder liv i de gamle fiendebildene som ble skapt på 70-tallet.

Lenge etter at alle er likestilte og egentlig burde være godt fornøydde...

:)

bakoversveis

bakoversveis
14.12.08 01:35
EnMann: jeg venter enda på svar hvem forfatteren er

Jeg aner ikke hvem forfatteren er da jeg selv har fått den tilsent på mail som en liten morsomhet. :) For øvrig så tror jeg at dette ikke er så ulikt hvordan mange kvinner hadde det på den tiden.

Goblin_9

Goblin_9
14.12.08 23:15
-FaceMe: Var det virkelig særlig med rushtrafikk i Norge tidlig på 50-tallet?

Det kan godt hende at dette er en julebordspøk, men den er nok basert på "råd" og holdninger som var nokså framherskende f eks på 50-tallet. (Jeg var guttunge den tida, så jeg så jo en del!). Som ung voksen så jeg jo at mye av dette hang grundig igjen i middelklassen og deler av arbeiderklassen fram til tidlig i 70-årene. Lenger dess større mannens inntekt var, vil jeg påstå.

Men dette med rushtrafikk kan jeg avklare litt, fordi jeg jobbet i mange år med et prosjekt der levekårene i norsk etterkrigstid fra 1945 - 1963 var viktige:

- Det var sterke klager på "rushtrafikken" allerede under krigen. Da, og i de første etterkrigsårene, mente man imidlertid trengselen på kollektive transportmidler. Selv høyere funksjonærer var henvist til buss og trikk. Uttrykket "å henge i stroppen" henspeiler faktisk på ståplass på trikken! (Det ble ikke bedre av at mangelen på bakepulver under og rett etter krigen gjorde at husmødrene bakte med natron - med en viss gassutvikling hos folk som resultat).

- Privatbilismen var økte jevnt i 50-årene, men med kjøpetillatelse og behovsprøving. Lensmann, doktor og dyrlege hadde fortrinnsrett, ellers viser arkivene titler som disponent, direktør etc, dvs den høyere og midlere middelklassen, men også lavere funksjonærer, små næringsdrivende etc.  Jeg tror vi kan snakke om en reell rushtid rundt de større byene først ca 1956-58, fordi veistandarden slett ikke hadde bedret seg så det akkurat gjorde noe. Det ble ikke bedre av at arbeidstidene var mindre spredt enn nå - de fleste arbeidere begynte og sluttet så å si samtidig, og det samme gjorde funksjonærstanden, bare på litt andre klokkeslett.

- I 1960 ble bilhandelen frigitt, bilparken økte kraftig og veistandarden hang fremdeles langt etter. Vi fikk da en virkelig rushtid, der trafikken trolig var mer slitsom enn i dag fordi verken vei- eller bilstandard kan sammenlignes. Den som har kjørt f eks 1961-modell Moschwitz Pilot vil vite hva jeg snakker om -.

- Og, by the way og litt off topic - hvor mange vet at det var rasjonering og kjøpetillatelse på badekar de første årene etter krigen?  Slikt var luksus og måtte importeres, du måtte ha legeattest for at du hadde psoriasis eller annet for å få nedsenke ditt legeme i vann!

Carebear

Carebear
15.12.08 03:00
EnMann: Kanskje det var slik da som nå at kvinner flest gikk etter det mest bekvemme og lettvindte - de fulgte strømmen og likte egentlig å bli forsørget da som nå...

Men hvis kvinner foretrekker å bli forsørget, hvorfor velger da de fleste å være i jobb?

Min mor er forøvrig født i 1934. Hun begynte i full jobb i 16-årsalderen, hun jobbet på kontor i det meste av sitt arbeidsliv. Hun fikk ikke barn før i 1960, og var ikke spesielt lenge hjemmeværende. Jeg ble født i 69, og hadde først dagmamma, så gikk jeg i barnehage. Mulig at det var mer vanlig med utearbeidende kvinner i Oslo? Kikket litt på statistikken for førstegangsfødendes alder for ikke så lenge siden, og den var hvertfall høyere i Oslo enn mange andre steder. Så uansett om "instruksen" til TS er reell eller en julebordsspøk, ikke alle kvinner var hjemmeværende på 50-tallet...

Johan-Jon

Johan-Jon
15.12.08 14:42
Sigyn: Det kan jo absolutt være at dette er en liten julebordsspøk. Men på den annen side så er det denne typen lærdom min mormor forsøkte å innprente meg da jeg var liten. Hvordan få en lykkelig mann.. hun levde selv etter disse prinsippene og min morfar var ganske utilnærmelig der han satt i godstolen med pipa og regjerte stua. 

Interessant.

I en annen tråd, om sex, heter det at hvis kvinnen ikke har lyst så er det fordi mannen ikke kjenner kvinnens behov og kurtisekrav, derfor blir hun sint og sur og får ikke lyst.  Løsningen da skulle visstnok være at mannen får stille opp på kvinnens premisser, så blir samlivet straks bedre.  Men at kvinnen skulle bekymre seg om "hvordan få en lykkelig mann", nei det er selvfølgelig helt uhørt.  Han får greie seg sjøl, søke sin egen lykke.  Så mye for likestilling.

Kanskje vi skulle gå i oss selv, noen hver av oss?

(Innlegget ble redigert 15.12.08 14:47)

Sigyn

Sigyn
15.12.08 15:50

Det finnes noe som heter en gylden middelvei vettu.

Og når det kommer til sex så er vi temmelig forskjellige, og det har ingenting med likestilling å gjøre at menn må jobbe litt hardere sånn generelt for å få dama tent enn omvendt. Det har med biologi å gjøre.. ikke så lett å forandre på slikt selv om det finnes både menn og kvinner som ønsker det hadde vært mulig.

Johan-Jon

Johan-Jon
15.12.08 18:01
Sigyn: Det finnes noe som heter en gylden middelvei vettu.

Ja, var det ikke den jeg foreslo, da?

Sigyn

Sigyn
15.12.08 20:54

Nja, jeg så nå ikke helt den. Når du sammenligner det faktum at kvinner og menn har forskjellig tenningsmønster med den gangen da svært mange gifte kvinner kun levde for mannen sin.. og så snakker om manglende likestilling, da ser jeg ikke hvor du foreslo en gylden middelvei nei. Jeg så en sammenligning som ikke henger på greip, i tillegg til en ønsket misforståelse (med vilje?) av at vi kvinner her inne ler av å gjøre vår mann til lags og aldri ville finne på noe slikt. Nei, trådstart beskrev alt annet enn noe hjem med likeverd og respekt, men et hjem der kvinnen levde kun for å gjøre mannen lykkelig. De fleste burde klare å se at kritikk av dette ikke er det samme som å gå imot å gjøre sin mann lykkelig. Trodde de fleste i parforhold gjorde det beste for å gjøre sin kjære lykkelig jeg.. altså begge veier da.

MentalMind

MentalMind
15.12.08 21:15

Var det vanlig med vaskemaskin i norske husstander på 50-tallet?

ruaru

ruaru
15.12.08 21:25

Den smørbrødlista tipper jeg er laget av kvinner selv, pussig nok! :o)

Ellers så ligner det sån som det var i det hjemmet jeg vokste opp, for sån var min mor opplært.

Men jeg kan ikke huske at min far la så mye merke til det, eller ga noen spesiell ros heller. Men det spørs om han ikke hadde gjort det hvis tilstandene hadde vært anderledes.

Hans eneste plikt var å passe jobben sin. :o) 

EnMann

EnMann
15.12.08 21:47
ruaru: Hans eneste plikt var å passe jobben sin. :o) 

å passe jobben sin ruaru

var vel streng t tatt mors eneste plikt også - var ikke hun husmor...   :)

Sindto

Sindto
15.12.08 21:59
bakoversveis: Minimer all lyd Legg spesielt merke til dersom mannen din må kjøre i rushtrafikken. Når han kommer hjem eliminer all lyd fra vaskemaskinen (selvsagt dersom denne står på). Oppfordre barna til å være stille når han kommer. La dem bråke litt på forhånd, slik at de får det ut av systemet sitt.

Hehe, dette er favoritten min :) Utrolig at dette ble skrevet for bare 50 år siden.

EnMann

EnMann
15.12.08 22:12
Sindto: Utrolig at dette ble skrevet for bare 50 år siden

men Sinto

så viser det seg at dette nok er skrevet enda mye senere - det er visst bare fordommene og fiendebildene fra feminstsmiene vi leser - for å rettferdiggjøre hardkjøret mot Mannen vet du...   :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg