Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

"Bare ein mann!"

NYTT TEMA
joandearc

joandearc
12.12.08 20:32

Er sånn å være en mann, som Bjørn Eidsvåg skriver i sangen eller er kvinnen og slik?

BARE EIN MANN

Eg har pint meg, prøvd og prøve stadig

å bli mer sånn som du vil

men eg tryne titt og rakne radig

gode miner blir te særdeles slett spill

eg blir simpelthen sjuk av å shoppa

klesbutikkar gjør meg gal

men du fryde deg og lar deg'kje stoppa

det e nok du som e normal

Eg e bare ein mann

som gjør så godt han kan

men eg får det'kje te

det e bare sånn det e

eg e bare ein mann

bare ein mann

Kvalitetstid med tusener av temaer

følelsar ska dissekeras med ord

logistikk og utfylling av skjemaer

-gjor me'kje detta ifjor?

det krible i kroppen og svetten renne

det e ein rein refleks

det versta e at "blodet Brenne"

og eg tenke på sex?

Eg e bare ein mann......

Du lure på ka eg meinte deg sa det

eg kan'kje huska ka eg sa

kanskje det va viktig eller kanskje det ikkje va det

men eg vet'kje ka det va

du huske alt og har tenkt møkje på det

og du syns eg bør sei mer

eg skalut med gutta og vil gjerna nå det

kan du'kje bare la det vær

For eg e bare ein mann.........

http://www.lyricsdownload.com/bjrn-eidsvag-bare-ein-mann-lyrics.html

---

joandearc

Goblin_9

Goblin_9
13.12.08 12:30
joandearc: eg blir simpelthen sjuk av å shoppa klesbutikkar gjør meg gal

Kjenner meg igjen på akkurat de to linjene der, ja ---

MadHamish

MadHamish
13.12.08 15:01
joandearc: Du lure på ka eg meinte deg sa det eg kan'kje huska ka eg sa kanskje det va viktig eller kanskje det ikkje va det men eg vet'kje ka det va

Haha, jeg kjenner meg igjen der =)

Er egentlig mye av teksten jeg kjenner meg igjen i. Om kvinner også er slik, vet jeg ikke. Tviler litt. Kanskje noen.

joandearc

joandearc
13.12.08 23:39
Goblin_9: Kjenner meg igjen på akkurat de to linjene der, ja ---

Det gjør jeg og :)

joandearc

joandearc
13.12.08 23:42
MadHamish: Om kvinner også er slik, vet jeg ikke. Tviler litt. Kanskje noen.

Tror menn og kvinner er ganske like men ... noen menn synes vi er ulike på de områdene som er beskrevet i sangen.

Tror ikke kvinner heller synes det er gøy å handle, men kvinner føler mer ansvar for å få det gjort.

Synes han undervurderer mannen i sangen."bare ein mann"Det er ikke bare,bare å være en mann, men for å slippe unna det å handle og andre huslige aktiviteter kan det jo være at noen menn blir litt puslete for å slippe unna .Dette har Bjørn Eidsvåg forstått, så dermed støtter han mannen nettopp fordi han er mann selv :)

(Innlegget ble redigert 13.12.08 23:47)

dugalan

dugalan
14.12.08 01:14

Shopping som er så gøy, da gitt! Men jeg vet om menn som få frysninger av kjøpesentre - så sant det ikke er en Biltema eller Clas Ohlson-butikk der, da...

guttemann

guttemann
14.12.08 05:39
joandearc: eg blir simpelthen sjuk av å shoppa klesbutikkar gjør meg gal

Jeg synes at dette sier noe om fordommer mot menn. Menn elsker å shoppe under de rette omstendighetene. For eksempel så har Clas Ohlson forstått hva menn vil ha. Det er også et poeng at menn liker å shoppe klær, men det er ikke noe spesielt godt utvalg. Herreklær er utrolig lite utviklet. Menn går i det samme nå som vi gjorde for 100 år siden. Kvinner har opplevd en revolusjon i kles-veien. Enkelte meglerfirmaer synes at det er greit å si til menn at de ikke får lov til å gå i kortbukser, mens kvinner kan gå i miniskjørt. Å si til menn at de ikke kan ha langt hår. Kvinner har et skjønnhets-tyrrani. Menn har et "nøytralitets tyrrani".

missChance

missChance
14.12.08 09:52
guttemann: Jeg synes at dette sier noe om fordommer mot menn.

Eller så sier det noe om Bjørn Eidsvåg ...

joandearc

joandearc
14.12.08 10:41
guttemann: Jeg synes at dette sier noe om fordommer mot menn.

Hvorfor skal menn sykeligjøres når det er noe som er nødvendig å gjøre hjemme som de ikke liker?

Prøver Bjørn Eidsvåg å få det til å høres ut som om alle menn er skapt uten et handlegen slik at det er greit at de slipper å ta del i mathandling og kjøp av egne klær?

ER ikke det å legge enda flere puter under armene på menn at kvinner skal gjøre alt av innkjøp til hjemmet?

(Innlegget ble redigert 14.12.08 10:44)

Pencilcase

Pencilcase
14.12.08 10:48
joandearc: Prøver Bjørn Eidsvåg å få det til å høres ut som om alle menn er skapt uten et handlegen slik at det er greit at de slipper å ta del i mathandling og kjøp av egne klær?

Kanskje, men det blir vel bare tolkninger i fraværet av forfatteren selv.

Han sier jo dette som åpningshilsen, og den tyder ikke på at han gir opp.

"Eg har pint meg, prøvd og prøve stadig"

joandearc

joandearc
14.12.08 10:59
Pencilcase: Han sier jo dette som åpningshilsen, og den tyder ikke på at han gir opp. "Eg har pint meg, prøvd og prøve stadig"

Er det å handle mat en pinsel for menn, noe de kjemper en kamp for å ikke gi opp?

Da mener jeg de kan sulte ihjel. Hadde de som sultet i Afrika hatt mulighet til å handle mat hadde de gjort det uten å klage. "Gidder ikke å stå i kø", "å kjedelig å handle!" Tenk at det skal pålegges menn i rike Norge at det er kjedelig å ha velferd."bare ein mann"

Pencilcase føler du deg slik som i sangen at det er en pinsel å  handle mat ?

(Innlegget ble redigert 14.12.08 11:02)

Pencilcase

Pencilcase
14.12.08 11:05
joandearc: Pencilcase føler du deg slik som i sangen at det er en pinsel å  handle mat ?

Jeg liker å handle mat, men ikke å havne ut i endeløse shoppingrunder. Men, av hensyn til den andre, kan jeg fint "pine" meg gjennom dette også.

Kan legge til at ingen av mine kvinnelige kollegaer har hatt det minste imot at jeg både står fom matvarehandling og tilberedningen. Jeg tror 90% av disse oppgavene har tilfalt meg. Men det er fremdeles ikke en "pine". Det blir kanskje en verre "pine" hvis oppgavene skal innom gramsvekten hos den ene eller andre, for godkjennelse.

EnMann

EnMann
14.12.08 11:21
joandearc: Prøver Bjørn Eidsvåg å få det til å høres ut som om alle menn er skapt uten et handlegen

jeg joandearc

har hørt Bjørn Eidsvåg forklare denne sangen sin både på konsert og nå sist før den litt rocka versjonen under tv-konserten i helga. Han sier vel på sitt lune, varme og uhyre forsiktige vis - modne kvinner er jo hans dominerende menighet - at sangen var ment som en hyllest til menn som gjør alle disse tingene kvinnene presser oss til, selv om det sklir litt utenfor vår egen verden og det vi liker å holde på med. Han gjentar historien med den kvinnelige anmelderen som misforstod alt og rapporterte at her - her - fikk Mannen endelig passet sitt påskrevet...

Som Mann liker også jeg selvsagt å handle - jeg kan gå i timevis på Mall i USA og handle klær til meg selv -  men jeg misliker å dras med på konas handleturer. Som Mann er jeg begeistret for å snakke også om følelser og tanker - jeg liker å filosofere i grupper - men det kan bli drygt å imøtekomme kvinnens forventniger om følelsene jeg har rundt henne og hennes univers der ord må veies på gullvekt og fallgruvene uendelige - og der mine følelser rundt ting som ikke direkte angår henne er tabu - nesten truende for henne.

"Eg har pint meg, prøvd og prøve stadig å bli mer som du vil" er selvsagt kjernen i alt samliv sett fra Mannens side. Det er ingen vei utenom. Som Mann er du bare et råemne som Kvinnen straks begynner å bearbeide og forandre på. Det nye er at kvinner nå i tillegg krever dette som gruppe av mannen som gruppe - gjerne med lov, forbud, påbud og tette prosedyrer for hvordan liv ikke bare kan men skal leves...

:)

joandearc

joandearc
14.12.08 11:34
EnMann: Som Mann er du bare et råemne som Kvinnen straks begynner å bearbeide og forandre på. Det nye er at kvinner nå i tillegg krever dette som gruppe av mannen som gruppe - gjerne med lov, forbud, påbud og tette prosedyrer for hvordan liv ikke bare kan men skal leves...

Dette var jo et svært godt svart da EnMann, men om du føler at en eller flere kvinner rundt deg prøver å forendre på den du er må du være tydelig på at du ikke vil forandre deg og at du kanskje ikke er den rette for akkurat den kvinnen.

Når det kommer til lover og regler EnMann kan ikke kvinner i samfunnet alene få gjennomslag for dette. Det vedtas på storting og i regjering gjennom de folkevalgte.

Der mener jeg bestemt du er urettferdig i å legge skykda bare på kvinene for lover og regler som er en fordel for kvinner. Menn er like mye involvert. Det er samfunnet som er i endring ikke en feminisme so tar over.

joandearc

joandearc
14.12.08 11:37
Pencilcase: Det blir kanskje en verre "pine" hvis oppgavene skal innom gramsvekten hos den ene eller andre, for godkjennelse.

Helt enig. Den som handler eller lager mat MÅ få gjøre dette i fred uten noen som helst innblanding ellers faller gleden ved å lage mat og handle mat bort.Kvinner må slippe menn til på kjøkkenet.

Goblin_9

Goblin_9
14.12.08 11:50
dugalan: Shopping som er så gøy, da gitt! Men jeg vet om menn som få frysninger av kjøpesentre - så sant det ikke er en Biltema eller Clas Ohlson-butikk der, da...

Hvorfor peker du på MEG.... ?

EnMann

EnMann
14.12.08 11:53
joandearc: Dette var jo et svært godt svart da EnMann

nei men - takk gamle krigerske bålhexe :)

jeg tror ikke løsningen er å forlate en god og forstandig kvinne man er glad og som er mor til den man om mulig er enda mer glad i - selv om hun har Kvinnes hang til å forandre Mannen. Jeg har kommet til at alle kvinner har dette genet i større eller mindre grad og at det er som jeg skriver - og Bjørn har forstått - det er ingen vei utenom denne modelleringen hvis man vil bo med en kvinne. Vi smiler og gjør så godt vi kan.

Det er politikere som lager lover, men det er oftest pressgrupper og aktivister som står bak enkeltlover de er opptatt av - de hestehandler ofte for å få gjennom hjertesaker. Kvinner er sterkere enn representasjonen sin fordi den feministiske enigheten - female bonding - går på tvers av politikken ellers - partipolitikken. Menn har ingen male bonding som reell motvekt, men derimot mange skjødehunder som lefler med kvinnene i alle kvinnesaker av taktiske grunner.

Så får mennene heller litt medhold i sin versjon av energimeldingen eller samferdselsbudsjettet i retur - alt det som ikke er kjønnet politikk - i tillegg til at de får bade i kvinnegunst og stryk over håret som de godeguttene de fremstår som når de smyger seg inn i den nye rollen kvinnene definerer for menn... 

Audun Lysbakken - hva mer kan jeg si...  :)

joandearc

joandearc
14.12.08 12:05
EnMann: jeg tror ikke løsningen er å forlate en god og forstandig kvinne man er glad og som er mor til den man om mulig er enda mer glad i - selv om hun har Kvinnes hang til å forandre Mannen.

Alle kvinner er ikke opptatt av å forandre mannen. Hvordan kan du vite det forresten om du ikke har vært sammen med minst 10 kvinner over tid?

Begynner en kvinne eller en mann å skal forandre den andre er forholdet meningsløst.En knebles og får ikke puste.

Frihet er alternativet til fanghenskap, og ikke tilegg dette bare kvinnen. Det gjelder også i høyeste grad menn.

(Innlegget ble redigert 14.12.08 12:07)

MadHamish

MadHamish
14.12.08 16:20
joandearc: Tror menn og kvinner er ganske like men ... noen menn synes vi er ulike på de områdene som er beskrevet i sangen. Tror ikke kvinner heller synes det er gøy å handle, men kvinner føler mer ansvar for å få det gjort. Synes han undervurderer mannen i sangen."bare ein mann"Det er ikke bare,bare å være en mann, men for å slippe unna det å handle og andre huslige aktiviteter kan det jo være at noen menn blir litt puslete for å slippe unna .Dette har Bjørn Eidsvåg forstått, så dermed støtter han mannen nettopp fordi han er mann selv :)

Jeg var med madammen på en "liten" shoppingrunde. Inn kommer vi på en butikk. Det er bare kvinner der, og nede til høyre for meg, rett ved utgangen er en stol. Ved stolen ligger det blader; Bil! Motor! Jakt! og lignende =)

Jeg klarer aldri å bli enig med meg selv, om kvinner og menn er så forskjellige eller ikke. Noen ganger virker forskjellene overdrevet, andre ganger virker de nærmest selvsagt. Mine egne observasjoner skulle tilsi at det er en del forskjeller, dog er ikke mine erfaringer generaliserbare. Det kan jo være at det jeg observerer i mitt liv er forskjeller mellom individer og ikke mellom "kjønnene".

Men at en del mennesker "gjemmer" seg bak sine respektive kjønn, er det vel ingen tvil om :p

Når det gjelder det å handle, så tror jeg man kan skille mellom hverdagshandling og... "shopping".

Hverdagshandlingen vet jeg ikke om det er så mange som liker, uavhengig av kjønn =)

joandearc

joandearc
14.12.08 16:29
MadHamish: Jeg var med madammen på en "liten" shoppingrunde. Inn kommer vi på en butikk. Det er bare kvinner der, og nede til høyre for meg, rett ved utgangen er en stol. Ved stolen ligger det blader; Bil! Motor! Jakt! og lignende =)

Godt observert, men våger jeg å spørre hvilken butikk du var inni siden det bare var kvinner der og det lå herreblader ved en sol? 

MadHamish

MadHamish
14.12.08 16:59
joandearc: Godt observert, men våger jeg å spørre hvilken butikk du var inni siden det bare var kvinner der og det lå herreblader ved en sol?

Husker ikke navnet på den, men det var en butikk som solgte perler og lignende, som kan brukes til å lage smykker og slikt.

joandearc

joandearc
14.12.08 19:40
MadHamish: Husker ikke navnet på den, men det var en butikk som solgte perler og lignende, som kan brukes til å lage smykker og slikt.

En typisk kvinnebutikk, men jeg har hørt om den og at de som designer smykker handler der.Skulle gjerne vært der en tur.Sånne butikker liker jeg.

(Innlegget ble redigert 14.12.08 19:41)

joandearc

joandearc
20.12.08 10:21
EnMann: nei men - takk gamle krigerske bålhexe :) jeg tror ikke løsningen er å forlate en god og forstandig kvinne man er glad og som er mor til den man om mulig er enda mer glad i - selv om hun har Kvinnes hang til å forandre Mannen. Jeg har kommet til at alle kvinner har dette genet i større eller mindre grad og at det er som jeg skriver - og Bjørn har forstått - det er ingen vei utenom denne modelleringen hvis man vil bo med en kvinne. Vi smiler og gjør så godt vi kan.

Den første setningen kunne du spart deg. Du vet utmerket godt at joan d`arc ikke var heks men er en helgen i Frankrike og forsvarte landet sitt mot England gjennom stemmer hun hørte fra Gud.

Kvinner har det genet EnMann og menn har det genet. Det hele  har med kommunikasjon og respekt for hverandre å gjøre og har ikke den ene nok respekt for den andres interesser og frihet til selvstendige valg i forholdet ville jeg dumpet den glatt.

Ellers så blir det som små barn. "Jeg vil!", "Nei jeg vil!","Dummen!""Uuuuaa!"Lytte og respektere eller forsvinne.

EnMann

EnMann
20.12.08 11:27
joandearc: Lytte og respektere eller forsvinne

jammen bålbrente Joan d'Arc

jeg er jo Bare En Mann - har du ikke lest sangen til Bjørn? Er det andre ting du også kunne tenke deg å forandre ved meg...  :)

(Innlegget ble redigert 20.12.08 11:28)

EnMann

EnMann
20.12.08 11:31
joandearc: stemmer hun hørte fra Gud

det er mulig Joandearc

at kvinner har et spesielt gen som hører stemmer fra Gud, men å dra i krigen for å forsvare Menn er vel et heller sjelden foretak - selv Joan var vel mest budbringer og symbol tror jeg...

Å overhode forsvare Menn synes forresten å sitte langt inne hos kvinner spør du meg - og Dagbladet... 

:)

(Innlegget ble redigert 20.12.08 11:33)

joandearc

joandearc
20.12.08 11:46
EnMann: jammen bålbrente Joan d'Arc jeg er jo Bare En Mann - har du ikke lest sangen til Bjørn? Er det andre ting du også kunne tenke deg å forandre ved meg...  :)

Du kan ikke gjemme deg bak en forvirret manns sang hver gang du ikke kan eller vil svare Enmann.

Jeg vil ikke forandre noen ting men håper både kvinner og menn hiver ut den andre så snart de unskylder seg med å være en mann eller en kvinne og dermed skal fritas fra samlivets plikter :)

joandearc

joandearc
20.12.08 11:48
EnMann: Å overhode forsvare Menn synes forresten å sitte langt inne hos kvinner spør du meg - og Dagbladet...  :)

Der tar du feil EnMann. Hvem er det som stiller opp for guttene våre i dette landet? Det er ikke menn.Oftest er det kvinner som er lærere og kvinner som stiller på foreldrekonferanser.

Der undervurderer du kvinner sterkt som vanlig.

EnMann

EnMann
20.12.08 12:46
joandearc: Der tar du feil EnMann. Hvem er det som stiller opp for guttene våre

huhumm Joandearc

du måtte ty til barnepass for å finne eksempler på at kvinner forsvarer Menn...  :)

EnMann

EnMann
20.12.08 12:49
joandearc: fritas fra samlivets plikter

slik joandearc

disse "pliktene" defineres av kvinner selvsagt...   :)

Anouk

Anouk
20.12.08 14:40
EnMann: slik joandearc disse "pliktene" defineres av kvinner selvsagt...   :)

Tja, ikke vet jeg hva mannen mener med at "kvinnen vil forandre ham".

Er det hennes forventing om at han skal "dra lasset" sammen med henne? Vokse opp? Ta ansvar uten å bli beordret rundt?

Hvis han forventer samlivet å være uforandret fra guttedagene med mors kjøttkaker, rydding  og oppvarting forstår jeg godt at han misliker forvandlingen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg