Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Flerkoneri noe for norske menn?

NYTT TEMA
cbawa

cbawa
17.12.08 19:11

En venn av meg som er muslim, og oppvokst i et land hvor flerkoneri er en normalitet, kom med denne kommentaren: "de fleste menn også i Norge, elsker tanken på å ha flere koner/kjærester enn en, og hadde gjort det om det var allmenn godkjent i det norske samfunnet å ha flere jente kjærester på en gang". Spørsmålet mitt er: sant eller usant??

Yousof

Yousof
17.12.08 19:33

Er vel derfor mange er så utro hele tiden. Klarer seg ikke med en.

Bene

Bene
17.12.08 19:42
cbawa: "de fleste menn også i Norge, elsker tanken på å ha flere koner/kjærester enn en, og hadde gjort det om det var allmenn godkjent i det norske samfunnet å ha flere jente kjærester på en gang". 

Og dei fleste damene har jo som kjent fleire menn gjennom livet, så i og for seg er nok likestillinga kommen godt i gong der også. Korfor berre spørje om dei fleste norske menn kunne tenkje seg fleirkoneri?

Kva var det no Henrik sa om dette, då? "Tenke det, ønske det, ville det med - men gjøre det? Nei."

Noko sånt. Og Henrik var kanskje inne på noko der. Nokonlunde reflektert, han.

Goblin_9

Goblin_9
17.12.08 20:14

Det klokeste er nok å vente med flerkoneri til samtlige av de aktuelle  svigermødrene er døde.

Bene

Bene
17.12.08 21:51

Faktisk kjem dei fleste over eins med svigersane sine, er visstnok berre sånn ca 6 % som er misnøgde med dei. Langt fleire er misnøgde med partnaren.

Altså, fleirmanneri? Ein bestmann f.eks., og nokre arbeidsmenner?

Hmmmm .... og fire greie svigermødre til å hjelpe til, og fire elskelege svigerfedre tessmesrs?

Let seg høyre, det.

Johan-Jon

Johan-Jon
17.12.08 22:22
cbawa: de fleste menn også i Norge, elsker tanken på å ha flere koner/kjærester enn en

Øh, ja, hmm, nei det hadde vel blitt litt strevsomt.  Ihvertfall for en enkel sjel som meg.

Arduinna

Arduinna
17.12.08 22:32
Bene: Altså, fleirmanneri? Ein bestmann f.eks., og nokre arbeidsmenner? Hmmmm .... og fire greie svigermødre til å hjelpe til, og fire elskelege svigerfedre tessmesrs? Let seg høyre, det.

Jeg går for den, Bene!

;-)

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
17.12.08 22:50
cbawa: En venn av meg som er muslim, og oppvokst i et land hvor flerkoneri er en normalitet, kom med denne kommentaren: "de fleste menn også i Norge, elsker tanken på å ha flere koner/kjærester enn en, og hadde gjort det om det var allmenn godkjent i det norske samfunnet å ha flere jente kjærester på en gang". Spørsmålet mitt er: sant eller usant??

I fjor minnes jeg at var en mann som sto fram med sine to kvinnelige samboere. Det ble et lurveleven på vgd etter dèt oppslaget. Ellers har jeg venner (ikke de som sto fram)  som lever på denne måten. Så at det finnes slike samboerskap, jada. Og de som lever polygamt, de lever tilsynelatende godt med det. (En mann - to damer)

Men jeg tror ikke slike forhold bør formaliseres i ekteskap. Jeg ser for meg ei juridisk floke a.la en gordisk knute om så skjer. Slike ekteskap ville etter stor sannsynlighet ende med at en eller flere ville skilles, med alt det ville avstedkomme av deling osv. Deling av hva med hvem forresten? Skikkelig floke. Og hva med eventuele barn etter en slik skillsmisse. Barna vil kunne kreve samvær med fler enn bare far........

Folk må uansett tenke seg veldig godt om før de går inn i et slikt forhold, uansett hvor fristet man måtte være. Jeg tror ikke det er ukomplisert, verken følelsesmessig eller praktisk.

Goblin_9

Goblin_9
18.12.08 11:36

Dersom menn skal kunne leve med flere kvinner i et noenlunde moderne samfunn, må nødvendigvis kvinner kunne leve med flere menn også. Elllers blir nokså mange menn gående alene, i og med at det bare er marginalt fler kvinner enn menn. I de kulturene hvor flerkoneriet oppsto og var vanlig, var det nettopp slik det fungerte - mange menn var uten hustru fordi de var slaver, arbeidere på bunnen av samfunnet eller soldater på evig krigstokt. Dermed skaptes et kvinneoverskudd som de bedrestilte kunne øse av.

sailor11

sailor11
18.12.08 12:06
cbawa: sant eller usant??

Usant,
livet er mer enn sex - mye mer enn sex - målet med livet er fortrolighet og gjensidig tillitt, og fravær av mistro og sjalusi.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
18.12.08 21:17
sailor11: Usant,
livet er mer enn sex - mye mer enn sex - målet med livet er fortrolighet og gjensidig tillitt, og fravær av mistro og sjalusi.

Mener du at polygami dreier seg om sex mer enn monogami gjør det? Dersom det er det du mener, hvordan har du tenkt ut en slik tanke?

Eller mener du at polygami kun dreier seg om sex? Få ei logisk oppbygging av ei slik mening.

EnMann

EnMann
18.12.08 21:39
GARDSDATTRA: polygami dreier seg om sex mer enn monogami

det må vel Gardsdattra

være lavere terskel for hodepine med 4 koner vel - og sjansen for at 4 kvinner finner på å rotte seg sammen mot den ene Mannen er vel knøttliten...  :)

(Innlegget ble redigert 18.12.08 21:42)

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
18.12.08 22:18
EnMann: det må vel Gardsdattra være lavere terskel for hodepine med 4 koner vel - og sjansen for at 4 kvinner finner på å rotte seg sammen mot den ene Mannen er vel knøttliten...  :)

Du får lese innlegget mitt en gang til, så får du sikkert øye på at du ved en feil kom til å bedrive sitatfusk.

Men okei, over til innlegget ditt.

Flerkoneri kan selvfølgelig føre til lavere terskel for hodepine hos kvinnene. Detimot ser jeg helt klart at mannens terskel for samme lidelse muligens kan øke.

Selv kunne jeg av ren bekvemmelighet tenkt meg flermanneri.

Jeg ville hatt en mann som var lik en arbeidsmaur, og med krefter som en bjørn. Den andre skulle vært et pakkesel. Var der også en som var lik en rev, ville han bygd meg flere utganger, det kunne bli stunder jeg ble lei. Den tredje skulle være en selslapsløve, og den fjerde som en hingst blant hopper. (Tjo hei for et liv). Og selvfølgelig måtte jeg hatt en stut til å betale.

Kan ikke dere menn tenke praktisk, eller har dere kun sju tanker i hodet samtidig - sex og øl. Sukk.

(Innlegget ble redigert 18.12.08 22:20)

EnMann

EnMann
18.12.08 22:42
GARDSDATTRA: Jeg ville hatt en mann som var lik en arbeidsmaur, og med krefter som en bjørn. Den andre skulle vært et pakkesel. Var der også en som var lik en rev, ville han bygd meg flere utganger, det kunne bli stunder jeg ble lei. Den tredje skulle være en selslapsløve, og den fjerde som en hingst blant hopper. (Tjo hei for et liv). Og selvfølgelig måtte jeg hatt en stut til å betale.

neimen Gardsdattra

dette er jo bare det dere krever av enhver Mann jo, og som de fleste sliter med å oppfylle hver eneste dag - for man må jo holde sin quinde smuk og ubelemret i livet må vite  :)

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
18.12.08 22:49
EnMann: neimen Gardsdattra dette er jo bare det dere krever av enhver Mann jo, og som de fleste sliter med å oppfylle hver eneste dag - for man må jo holde sin quinde smuk og ubelemret i livet må vite  :)

Så da er du en varm tilhenger av polygami?

EnMann

EnMann
18.12.08 23:50
GARDSDATTRA: Så da er du en varm tilhenger av polygami?

ikke Gardsdattra

for egen del nei - jeg skriver sin quinde ser du vel - men andre må gjerne styre på. Det er jo fullt lovlig med fler-samboeri, og siden samboeri er like vanlig og greitt som gifteri ser jeg ikke riktig sensasjonen i å forby bi- eller polygami - eller å drive med det for den del...

For meg er den ene akkurat perfekt - flere ville ta den fine eksklusiviteten ut av gode forhold tror jeg nok - og fråtsing gjør deg alltid mett blassert, utakknemlig og ubrukelig.

Jeg foretrekker å være takknemlig og brukelig  :)

(Innlegget ble redigert 18.12.08 23:50)

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
18.12.08 23:54
EnMann: ikke Gardsdattra for egen del nei - jeg skriver sin quinde ser du vel - men andre må gjerne styre på. Det er jo fullt lovlig med fler-samboeri, og siden samboeri er like vanlig og greitt som gifteri ser jeg ikke riktig sensasjonen i å forby bi- eller polygami - eller å drive med det for den del... For meg er den ene akkurat perfekt - flere ville ta den fine eksklusiviteten ut av gode forhold tror jeg nok - og fråtsing gjør deg alltid mett blassert, utakknemlig og ubrukelig. Jeg foretrekker å være takknemlig og brukelig  :)

Hm, og likevel klager du over alle rollene du alene må fylle, Tenk praktisk mann,

EnMann

EnMann
19.12.08 00:09
GARDSDATTRA: likevel klager du over alle rollene du alene må fylle

jeg Gardsdattra

klager vel aldri. Jeg er jo historieforteller kvinner. Jeg forteller historier fra virkeligheten :)

PakWan

PakWan
19.12.08 16:43

Ettersom kona truer med å skjære av stellet, kjøre det et par runder gjennom "food professorn" får så å fore det hele til endene om jeg så my som tenker tanken på en annen dame... har jeg slått meg til ro med at jeg i grunnen har det fint sammen med fruen. Ja en til av hennes kaliber...huttetu!

Anouk

Anouk
19.12.08 17:39
GARDSDATTRA: I fjor minnes jeg at var en mann som sto fram med sine to kvinnelige samboere. Det ble et lurveleven på vgd etter dèt oppslaget. Ellers har jeg venner (ikke de som sto fram)  som lever på denne måten. Så at det finnes slike samboerskap, jada. Og de som lever polygamt, de lever tilsynelatende godt med det. (En mann - to damer) Men jeg tror ikke slike forhold bør formaliseres i ekteskap. Jeg ser for meg ei juridisk floke a.la en gordisk knute om så skjer. Slike ekteskap ville etter stor sannsynlighet ende med at en eller flere ville skilles, med alt det ville avstedkomme av deling osv. Deling av hva med hvem forresten? Skikkelig floke. Og hva med eventuele barn etter en slik skillsmisse. Barna vil kunne kreve samvær med fler enn bare far........ Folk må uansett tenke seg veldig godt om før de går inn i et slikt forhold, uansett hvor fristet man måtte være. Jeg tror ikke det er ukomplisert, verken følelsesmessig eller praktisk.

Når jeg ser meg rundt på nødvendig vedlikehold, kunne jeg tenkt meg et par menn til.

Da kunne min kjære mann bruke all sin tid på avslapping, sport og tv uten fnugg av dårlig samvittighet :)

Anouk

Anouk
19.12.08 17:40
PakWan: Ettersom kona truer med å skjære av stellet, kjøre det et par runder gjennom "food professorn" får så å fore det hele til endene om jeg så my som tenker tanken på en annen dame... har jeg slått meg til ro med at jeg i grunnen har det fint sammen med fruen. Ja en til av hennes kaliber...huttetu!

Du må ikke tegne slike bilder!

Au-au på alle menns vegne!

(Innlegget ble redigert 19.12.08 17:41)

Johan-Jon

Johan-Jon
19.12.08 20:22
Anouk: Du må ikke tegne slike bilder! Au-au på alle menns vegne!

Jeg sitter nå her oppe på arbeidsrommet og gjemmer meg, jeg da. Jeg har ødelagt eggen på alle kjøkkenknivene, men jeg tror jeg glemte igjen en av mine egne jaktkniver i en kommode nedi stuen et sted, vi får håpe hun ikke finner den.  Jeg har hagla og to patroner, én slug og én nr 3.  Gledelig jul.

Det var da ikke lenge siden det kom både bøker og filmer om søte små damer som tok livet av mannen på de mest bestialske måter, som hevn for et eller annet damegreier.  Tror tilogmed disse historiene ble feiret i enkelte feministmiljøer som "frigjorte".

Bene

Bene
19.12.08 21:17
Johan-Jon: som hevn for et eller annet damegreier. 

Jah. Sleeemme damene. Klage seg over pittelitt oppfiking, vel fortent?

("Den brennende sengen" trur eg ei av desse bøkene heiter).

Før nokon ramlar av julepinnen sin i heilag forarging her, nemner eg at eg udelt er for rettssystemet vårt, og mot dødsstraff. Så kan ein alltids stridast om kva som er sjølvforsvar og ikkje.

Johan-Jon

Johan-Jon
19.12.08 21:21
Bene: Jah. Sleeemme damene. Klage seg over pittelitt oppfiking, vel fortent?

Ja, okei, da.  Jeg leser ikke sånne bøker eller ser sånne filmer.  Ellers er det jo nok av filmer hvor menn tar livet av damer, men da er jo mennene stort sett syke i hodet, ikke "frigjorte"?

(Innlegget ble redigert 19.12.08 21:27)

Bene

Bene
19.12.08 21:24

For min del har eg vel komme til at folk som skadar andre/drep er sjuke. På ein eller annan måte.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
19.12.08 21:30
Johan-Jon: Jeg sitter nå her oppe på arbeidsrommet og gjemmer meg, jeg da. Jeg har ødelagt eggen på alle kjøkkenknivene, men jeg tror jeg glemte igjen en av mine egne jaktkniver i en kommode nedi stuen et sted, vi får håpe hun ikke finner den.  Jeg har hagla og to patroner, én slug og én nr 3.  Gledelig jul. Det var da ikke lenge siden det kom både bøker og filmer om søte små damer som tok livet av mannen på de mest bestialske måter, som hevn for et eller annet damegreier.  Tror tilogmed disse historiene ble feiret i enkelte feministmiljøer som "frigjorte".

Går ut fra at du bl.a mener den filmen som het "Den brennende sengen". Var en god film det, med mange snertne tips for oss stakkars kvins. Kanskje menn også fikk noen oppdragende gode råd?

Ang husets sløve kniver, tror du ikke det kan bli rabalder i det lune redet nå i juleinnspurten med huset fullt av sløve kniver? Gjem vekk våpnene du, og slip knivene igjen. Er du snill, så får du sikkert skjære opp juleribba i år også.

Selv er jeg på utkikk etter flere menn. Skulle gjerne hatt et helt harem. I dag for eksempel skulle jeg mer enn gjerne hatt en som kunne dratt visa`n i butikkene. Pakkesel mangla jeg også. Og nå skulle jeg hatt en kokk som kunne steika kjøttkaker av tre kilo kjøttfarse, som jeg også måtte lage selv. Hvor er alle menn når man trenger dem?

Bene

Bene
19.12.08 21:31

Kor var det no vi slapp? Fleirmanneri og fleirkoneri. Som kokar ned til bl.a. ynske, behov og gjerne litt pragmatisk moral også (av typen "unne det andre kjønnet det same som seg sjølv").

Eg støttar meg elles på Dick Francis som meiner damer ynskjer seg ein mink om halsen, ein tiger i senga, ein jaguar i garasjen og eit esel til å betale for gildet.

Slik i desse julekuletider?

godwind

godwind
19.12.08 21:38
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 18:16)

Bene

Bene
19.12.08 21:43

Riili? Ser ikkje attraksjonane der, eg.

Iallfall ikkje om du går for tredeling og ikkje treenighet der.

Johan-Jon

Johan-Jon
19.12.08 21:44
GARDSDATTRA: Ang husets sløve kniver, tror du ikke det kan bli rabalder i det lune redet nå i juleinnspurten med huset fullt av sløve kniver? Gjem vekk våpnene du, og slip knivene igjen. Er du snill, så får du sikkert skjære opp juleribba i år også.

Uff, det tenkte jeg ikke på, men, nei, det der har jeg ikke noe tro på.  Starten på denne knivgreia var en fyr som var plaget med en kone som truet med sånt bare han tenkte på andre damer.  Kanskje min er sånn også tenkte jeg med en gang, og ikke bare har jeg tenkt på, men borti en annen tråd her har jeg tilogmed tilbudt meg å kle av meg helt gratis for Ariadne (eller, nei, ja noe ganske pent het hun ihvertfall), og det vet jeg, at selv om dette selvfølgelig var et rent altruistisk tilbud fra min side, hvis hun bare hadde penger og tiltak til å reise fra Stavanger, så ville kona mi straks begynne å tenke koffert og bli sur fordi hun ikke fikk være med, men det går ikke fordi da blir det to mot én og da vet jeg av erfaring at jeg kommer til å bli objektifisert, og det har jeg lest i en feministblekke en gang at det er slettes ikke bra.

Men, okei, det er mulig ikke kona leser denne diskusjonen, eller ikke kjenner meg igjen, eller ikke er sånn knivdesperado allikevel, så kanskje jeg skulle ta sjansen på å sette opp knivene igjen.  Det er jo jul.

Klikk for å gå tilbake til toppen