Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Menn brant kvinner på bålet om de bodde alene!

NYTT TEMA
joandearc

joandearc
20.12.08 10:07

I Norge ble 860 anklagd for trolldom og 677 av disse var kvinner.

http://www.geocities.com/hoeholthus/aphh.html

De ble brent på bålet !I dag er det fortsatt mange som holder tradisjonen ved hevd og brenner dukker på bålet på  Sangt Hans.

ER det riktig å fremelske en så kjønnsdiskriminerende handling som å brenne kvinner på bålet den dag i dag?

Om det gikk en svart katt i vinuskarmen til ei kvinne ble hun stempålet som heks av menn og om ei kvinne levde alene var hun og heks.Noen druknet de og noen brant de. Fløt de opp var var de hekser og sank de var de ikke hekser. Dette er det da ikke mye intelligens i.

Det er da tullete at vi fortsatt feirer at uskyldige kvinner blir brent på bålet av menn.

---

joandearc

joandearc

joandearc
20.12.08 10:12

I 1484 søkte Kramer og Sprenger den katolske Paven om tillatelse til å forfølge hekser. Paven svarte med sin "Summis desiderantes affectibus" som anerkjente eksistensen av hekser og som gav pavens fulle tillatelse til å forfølge dem, og gav også tillatelse til å gjøre hva som enn er nødvendig for å bli kvitt dem.

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=864920

Kirken gav tillatelsen til å brenne hekser og for det meste kvinner.ER kirken troverdig i dag når de fortsatt nekter kvinner like rettighter som menn? Samtidig gir den norske lov kirken lov til å  praktisere utenfor loven og forskjellsbahandle kvinner og menn.

(Innlegget ble redigert 20.12.08 10:13)

gammelKaffe

gammelKaffe
20.12.08 10:19

merkelig tråd. Det er mitt siste ord i denne tråden

-Vanaheim-

-Vanaheim-
20.12.08 10:24

Har aldri hørt at sankthansbål har noe forbindelse med heksebrenningene, og heller har jeg aldri sett eller hørt om dukker som blir brent. Så Sankthansbål fortsetter jeg med, med god samvittighet, bål er koselig.

joandearc

joandearc
20.12.08 10:30
-Vanaheim-: Har aldri hørt at sankthansbål har noe forbindelse med heksebrenningene, og heller har jeg aldri sett eller hørt om dukker som blir brent. Så Sankthansbål fortsetter jeg med, med god samvittighet, bål er koselig.

Jo, det brennes fortsatt"hekser" på bålet.Ellers er Sangt hans en trivelig feiring som jeg mener må fortsette uten dukke.

joandearc

joandearc
20.12.08 10:35
-Vanaheim-: Har aldri hørt at sankthansbål har noe forbindelse med heksebrenningene, og

Feiringen fortsetter i kristen regi med bl.a. brenning av hekser, men i vår tid viet til døperen Johannes (St. Hans, Jonsok).

http://www.arild-hauge.com/blot.htm

Det brennes fortsatt dukker der jeg bor.

joandearc

joandearc
20.12.08 10:38

Gammel kaffe, vi lever i en verden som alle observerer ulikt og er ulike i meninger og handlinger, og det kan noen ganger være vanskelig å akseptere, men det er lov å ignorere de merkelige tingene og fokusere på det som gjør deg glad og som du kjenner deg igjen i.

:-)

-Vanaheim-

-Vanaheim-
20.12.08 10:40
joandearc: Feiringen fortsetter i kristen regi med bl.a. brenning av hekser, men i vår tid viet til døperen Johannes (St. Hans, Jonsok).

Jeg velger å se på sankthansfeiring som en midtsommersfest, en fin sammenkomst der man også kan treffe kvinner, gjerne i en romantisk setting, uten å hive de på bålet.

joandearc

joandearc
20.12.08 10:44
-Vanaheim-: Jeg velger å se på sankthansfeiring som en midtsommersfest, en fin sammenkomst der man også kan treffe kvinner, gjerne i en romantisk setting, uten å hive de på bålet.

Helt enig, men synes du det er riktig at de kristne holder lilv i tradisjonen og blander inn heksebrenning noen steder i landet når en egentlig skal ha det koselig med ei dame eller familien?

-Vanaheim-

-Vanaheim-
20.12.08 10:53
joandearc: Helt enig, men synes du det er riktig at de kristne holder lilv i tradisjonen og blander inn heksebrenning noen steder i landet når en egentlig skal ha det koselig med ei dame eller familien?

Nei, hvis det medfører riktighet så er det ganske usmakelig, omtrent som en hypotetisk bisarr feiring i Tyskland der de plasserer dukker i ei bu for så å hive røykgranater inn.

EnMann

EnMann
20.12.08 11:40
joandearc: Det brennes fortsatt dukker der jeg bor.

det er Joan d'arc

kanskje flere hexer der du bor...   :)

joandearc

joandearc
20.12.08 11:43
EnMann: det er Joan d'arc kanskje flere hexer der du bor...   :)

Synes du det er morsomt at de holder en tradisjon om å brenne hekser i den norske kirke EnMann?

EnMann

EnMann
20.12.08 12:53
joandearc: morsomt at de holder en tradisjon om å brenne hekser

kanskje joandearc

er det mer nødvendig på dine trakter som du skriver. Hos oss brente vi visst de fleste heksene i Middelalderen, for St. Hans bålene består mest av gamle kommoder, aviser og kvist. Om det er nødvendig å brenne hekser enda er jeg ikke så sikker på, men det viste seg jo at det var nødvendig før i verden...

...for noen av dem fløt jo visselig   :)

(Innlegget ble redigert 20.12.08 12:54)

Arduinna

Arduinna
20.12.08 13:28
joandearc: Synes du det er morsomt at de holder en tradisjon om å brenne hekser i den norske kirke EnMann?

Sier du, joandearc, at det brennes 'hekser' i regi av den norske kirke? At kirken arrangerer St. Hans-bål med brenning av dukker som skal representere hekser?

joandearc

joandearc
20.12.08 15:40
EnMann: ...for noen av dem fløt jo visselig   :)

Idag er du en ertekrok :))~~

Greit, men jeg gidder ikke svare når du kutter i setningene for å få det til å høres ut som noe annet enn det jeg skrev.

joandearc

joandearc
20.12.08 15:42
Arduinna: At kirken arrangerer St. Hans-bål med brenning av dukker som skal representere hekser?  

Feiringen fortsetter i kristen regi med bl.a. brenning av hekser, men i vår tid viet til døperen Johannes (St. Hans, Jonsok).

http://www.arild-hauge.com/blot.htm

Ja det stemmer nok det ja, men det er sikkert ikke så mange steder de praktiserer dette. Jeg unngår feiring på disse  stedene.De sier ikke noe i forkant men brenner opp en "heksedukke" de lager.

Anouk

Anouk
20.12.08 16:27
joandearc: Idag er du en ertekrok :))~~ Greit, men jeg gidder ikke svare når du kutter i setningene for å få det til å høres ut som noe annet enn det jeg skrev.

Det er jo EnManns spesialitet :):)

Johan-Jon

Johan-Jon
20.12.08 18:57

Nå har jeg endelig forstått hva denne tråden handler om.  Siden "å brenne" er bøyd sterkt har jeg trodd det var et intransitivt verb og at det manglet et komma i tittelen, altså "Menn brant, kvinner på bålet ...", men nå har jeg endelig forstått at det egentlig er det transitive verbet som er i bruk, men jeg skjønner ikke noe mer av hva som diskuteres.

EnMann

EnMann
20.12.08 19:08
Johan-Jon: men jeg skjønner ikke noe mer av hva som diskuteres

vi Johan-Jon

flørter bare. Av og til er det nok   :)

EnMann

EnMann
20.12.08 19:26
joandearc: jeg gidder ikke svare når du kutter i setningene

argh Joandearc

hele teksten står jo 7 cm lenger oppe jo - jeg vil bare styre oppmerksomheten mot riktig sted...  :)

EnMann

EnMann
20.12.08 19:30
Anouk: Det er jo EnManns spesialitet :):)

å kutte tekst Anouk

for å vri og vrenge ? Langt derifra - da heller berette fortellinger fra virkeligheten på en sympatisk og humoristisk måte slik at alle hoder klarner og sannheten stråler frem.

Eller gjenfortelle eventyret om Keiseren uten klær om du vil - det er oftest nesten det samme når massene går vill seg i flokk...  

:) 

(Innlegget ble redigert 20.12.08 19:31)

Johan-Jon

Johan-Jon
20.12.08 19:44
EnMann: vi Johan-Jon flørter bare. Av og til er det nok   :)

Filler'n.  Alltid skal jeg dumme meg ut når det kommer til sånne litt intrikate sosiale ting.  Sikkert derfor de bare pleier å gå, eller ikke komme i det hele tatt.

Anouk

Anouk
20.12.08 20:07
EnMann: å kutte tekst Anouk for å vri og vrenge ? Langt derifra - da heller berette fortellinger fra virkeligheten på en sympatisk og humoristisk måte slik at alle hoder klarner og sannheten stråler frem. Eller gjenfortelle eventyret om Keiseren uten klær om du vil - det er oftest nesten det samme når massene går vill seg i flokk...   :) 

Neida, du kutter tekst for å sette motstanderen i et uheldig eller latterlig lys.

Og svarer konsekvent kun på det du vil, selv om du får femten direkte spørsmål.

Men det er jo noe av det som gjør deg til den du er. Frustrerende i blant, men også mange ganger svært festlig :)

joandearc

joandearc
21.12.08 09:17

Jeg skrev:

Synes du det er morsomt at de holder en tradisjon om å brenne hekser i den norske kirke EnMann?

Dette spurte jeg deg om enmann, og dette brukte du for å svare på:

morsomt at de holder en tradisjon om å brenne hekser i den norske kirke.

Jeg spør deg igjen:

Da kan du vel svare ja eller nei, eller la være å svare istedet for¨å kutte som det passer deg.

joandearc

joandearc
21.12.08 09:18

Det er irriterende når han bare er her for å ødelegge tråden.

joandearc

joandearc
21.12.08 09:19
EnMann: vi Johan-Jon flørter bare. Av og til er det nok   :)

Dette er ikke en flørtetråd, da får du gå over på backstage.

joandearc

joandearc
21.12.08 09:31
Anouk: Neida, du kutter tekst for å sette motstanderen i et uheldig eller latterlig lys.

Kan vi fortsette diskusjonen?

(Innlegget ble redigert 21.12.08 09:32)

Commodore64

Commodore64
21.12.08 09:32

Dette er ikke en flørtetråd, men en spammetråd. Du skriver jo nøyaktig det samme i alle dine innlegg samtidig som du ignorerer alle andre.

Johan-Jon

Johan-Jon
21.12.08 10:31
joandearc: Kan vi fortsette diskusjonen?

Dette er ikke en diskusjon.  Temaet er borti tåka.  Prøv noe annet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg