Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Storberget

NYTT TEMA
jotul

jotul
21.12.08 13:41
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 18:16)

gammelKaffe

gammelKaffe
21.12.08 13:53

DETTE HØRES MER UT SOM ET TemA SOM PASSEr på norsk politikk, ikke likestilling.

JEG OPPFatter iallfall ikke likestillingsvinklingen.

hvem var det om oppfant caps lock\+ Måtte den brenne7%&%#¤%

jotul

jotul
21.12.08 15:07

> DETTE HØRES MER UT SOM ET TemA SOM PASSEr
> på norsk politikk, ikke likestilling.

> JEG OPPFatter iallfall ikke likestillingsvinklingen.

Politikere som, når det gjelder sresielt kvinner og homofile, har en irrasjonell, overtydelig og nesten spastisk handlemåte.. og du ser ikke linken??

Storberget begynte dette for et par år siden. Da var voldtekt et "lite drap". Slengte han ut i media med store bokstaver (omtrent som du med din Caps Lock?;). Nå skulle Svinet tas. Og Storberget ble stillferdig korrigert av jurister og andre som minnet ham om at virkeligheten ikke var så sort/hvitt. Så var det "hatvold"-saken, der han refset trossamfunn fordi han mente deres syn på homofile skaper hatvold. (Hallo, hvilket tiår lever han i??) Så kom reaksjonene, og han måtte moderere seg. Og nå følger han opp sitt store prosjekt og livsverk og vil heve straffene på voldtekt til det mangedobbelte. Til alles applaus, og ingen ser at dette bare er en del av hans partis livslange kulturelle kamp mot heterofile menn. Ingen tør å korrigere ham, for da blir de erklært som politisk døde og kvinnehatere. Og den eneste som tør å åpne kjeften, er den allerede ekstremt upopulære Staff. Og massemedia er for dumme til å skjønne hva Staff egentlig mener, de henger seg opp i et par ting han gjorde som gutt.

Jo da, akkurat når det gjelder kvinner og homser, så har disse fått en slags særbehandlings-status/helgenstatus i regjeringens ideologiske prosjekt. Storberget er ikke unik. Og denne ensrettingen er i høyeste grad en effekt av at feminismen som idé er satt i politisk system. Derfor passer dette innlegget minst like mye her som på Politikk - norsk. Regjeringspartiene, særlig to av dem, er fullt av kjerringer av begge kjønn, som ustoppelig snakker om å beskytte kvinnen og homsen. Det har blitt så påtrengende at jeg begynner å spørre hvor trusselen egentlig ligger for dagens kvinner og homser.

Jeg vil ha profesjonelle og nøkterne politikere som holder kjeft i spørsmål som angår verdier. Og som ikke blander seg i mitt eller ditt syn på mann og kvinne, hetero og homo, men som vet hvor politikkens jernstøvler slutter og hvor kulturen begynner. Og da må vi ha vekk de velmenende sosialdemokratene som sitter med makten i dag.

Heidbeg

Heidbeg
21.12.08 16:52
jotul: Jeg vil ha profesjonelle og nøkterne politikere som holder kjeft i spørsmål som angår verdier. Og som ikke blander seg i mitt eller ditt syn på mann og kvinne, hetero og homo, men som vet hvor politikkens jernstøvler slutter og hvor kulturen begynner. Og da må vi ha vekk de velmenende sosialdemokratene som sitter med makten i dag.

Det vil du ikke få i noe land, Jotul.  Det er ikke slik at politikere ikke kan eller skal følge opp verdisyn, blir også litt spesielt.  Hvilket syn skal de forfekte og hvordan skal dette IKKE ha grobunn i et eller annet verdisyn?

Tror du må forstå at alle verdisyn, også de som stritter i mot dine egne, har livets rett.  Men vi bør selvsagt bruke våre stemmer for å få frem de verdisyn vi kan leve under.  Og under rød-grønn-ikke-eksisterende-verdisyn, men-misforstått-snillisme-mot-alle-alle-norske-som-jobber-og-tjener-penger..... vil jeg ikke bli overrasket om vi slipper å se igjen. En stund, om ikke annet.  Politisk hukommelse er hos folk flest veldig kort.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
21.12.08 20:19

Hvorfor mener jotul at det er så ille at straffenivået for voldtekt økes? Riktignok vil det "ramme" flest menn, da kvinner fortsatt har store fysiske problemer med å fullbyrde en voldtekt overfor en mann.

Synes du ikke kvinner og barn bør ha nødvendig rettsikkerhet?  Jeg er glad vi nå har hatt to justisministere på rappen som har satt kvinners og barns rettsikkerhet på dagsordenen.

Selvfælgelig må regjering og storting handle etter verdispørsmål. Hva mener du ellers?

Turbolady

Turbolady
22.12.08 02:33
jotul: I 3 år har ikke den mannen gjort annet enn å løpe rundt og snakke om kvinner og homser. Nå vil jeg ha endring. Jeg ønsker en ny regjering som kan kunsten å holde kjeft i verdispørsmål, kjenne sine grenser som politikere, la levd liv være levd liv, og la oss heterofile menn være i fred. 9 måneder mer med dette, og jeg vurderer å stemme på Staffs horekundeparti, hvis de stiller liste denne gangen også. Jeg håper flest mulig andre tenker som jeg. Inkludert dere kvinner og homser - den sittende regjering er som en hønemor som kanskje er behagelig for dere å ha nå, men som beskytter dere så mye at det bare blir en ekstra bonus for reven å sette tennene i de små saftige kylligene.

Så du mener at utsatte grupper ikke skal ha beskyttelse?

Og hva er det heterofile menn skal være i fred for?

forelderlikeverd

forelderlikeverd
22.12.08 11:24
jotul: I 3 år har ikke den mannen gjort annet enn å løpe rundt og snakke om kvinner og homser.

Jeg undrer meg over hvorfor at kvinners vold mot menn og barn er så til de grader underfokusert!

Vi vet at kvinner slår barna mer enn menn og at menn oftere enn kvinner er voldsofre!

Hvorfor er der en slik ubalanse i satsingen mot vold?

Er det ikke viktigere å kjempe mot vold i all alminnelighet i stedet for å fokusere så voldsomt på den vold som oftest rammer kvinner?

Bør vi ikke ta avstand mot vold og voldtekt uansett hhvilket kjønn som er utøver? Vi bør se på volden og voldtektene som problematisk, ikke kjønnet!

Kvinners overgrep på forholdet mellom barn og deres fedre blir ikke bare godtatt, men direkte oppmuntret, finansiert og inspirert av myndighetene og det omkringliggende samfunnet!

Når skal det bli kriminelt og straffbart å legge hindringer mellom opphav og avkom uten god grunn?

I dag kan kvinnen fritt ødelegge forholdet mellom barn og fedre uten å risikere noe som helst annet enn pengedryss fra staten! 

Johan-Jon

Johan-Jon
22.12.08 12:20
forelderlikeverd: Jeg undrer meg over hvorfor at kvinners vold mot menn og barn er så til de grader underfokusert!

Det er fordi kvinners vold mot barn som oftest blir avverget av Menn.  Enten ved at det blir kvinners vold mot menn isteden, eller, om nødvendig, med menns vold mot kvinner. Så unngår mange barn dét, og feminister får flere voldsmenn å fantasere om, og det er jo kvinner som snakker høyt, menn bare gjør.

(Innlegget ble redigert 22.12.08 12:21)

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
22.12.08 13:54
Johan-Jon: Det er fordi kvinners vold mot barn som oftest blir avverget av Menn.  Enten ved at det blir kvinners vold mot menn isteden, eller, om nødvendig, med menns vold mot kvinner. Så unngår mange barn dét, og feminister får flere voldsmenn å fantasere om, og det er jo kvinner som snakker høyt, menn bare gjør.

Jeg siterer fra en artikkel jeg legger ved link til:

Etter mange år med bare mørketall, begynner vi nemlig endelig å få en oversikt over omfanget av vold mot norske kvinner. I mai i år offentliggjorde Norsk Institutt for By- og regionforskning (NIBR) og Statistisk Sentralbyrå (SSB) den første nasjonale forekomstundersøkelsen av vold i nære relasjoner. Tallenes tale er en knyttneve i trynet på dem som hevder at dette er et lite problem:

Hver fjerde nordkvinne mellom 20 og 54 år er blitt utsatt for vold eller trusler om vold av en partner. Ti prosent av kvinnene og to prosent av mennene har opplevd vold med stort skadepotensial fra samboer. Undersøkelsen står heller ikke alene. I juli offentliggjorde Justisdepartementet sin nye registrering av familievold, foretatt en tilfeldig uke i juni. Siden forrige registrering for to år tilbake, har antallet henvendelser til politiet økt med over 55 prosent.

http://www.amnesty.no/web.nsf/pages/ECF3D649191B07A6C125707B0035D2B2

Tallenes tale trenger ingen ytterligere kommentar. Dette er hva som er registrert. Vi kan holde oss til det som er dokumentert, selv om der er store mørketall.

Johan-Jon

Johan-Jon
22.12.08 14:11

Jada, og når det gjelder kvinners vold mot barn kan man f.eks. lese her om hvordan kvinnekultur i omsorgsinstitusjoner bidrar til overgrep mot barn. 

F.eks fra oppsummeringskapitlet:

Det er grunnlag for å trekke en konklusjon om at omsorgssvikt fant sted ved de fleste barnehjem, skolehjem/spesialskoler og verneskoler. Ved mange av disse barnevernsinstitusjonene var også fysiske overgrep en del av hverdagen.

og videre:

Ofte var det en bestyrerinne eller et bestyrerpar som drev virksomheten med noen få hjelpere. Hjelperne var i mange tilfeller unge, ufaglærte jenter [...]

Vi trenger vel ingen ytterligere kommentarer her heller, men jeg kan skaffe referanser til flere rapporter om du trenger det. 

Kvinners vold mot barn, Gardsdattera, er ikke noe pent syn.

(Innlegget ble redigert 22.12.08 14:12)

sailor11

sailor11
22.12.08 15:03
Johan-Jon: Kvinners vold mot barn, Gardsdattera, er ikke noe pent syn.

det er ikke mer enn et par uker siden en stor rapport om vold ble publisert, hvor forskerne innrømmet motvillig  at vold mot kvinner rapporteres mye oftere enn kvinners vold mot menn og barn, via krisesentre og politiet, så er mørketallene knyttet til kvinners vold mye større, menn løper ikke til krisesenteret eller politiet når serviset kommer flyende.
Jeg finner det underlig at kvinner flest som det virker som om er veldig opptatt av menns vold mot kvinner ikke virker like opptatt av kvinners vold mot barn.

Navnebruker

Navnebruker
22.12.08 15:17

Vold mot barn er ikke et tema for likestilling. Dersom man ønsker å diskutere dette, finnes det et forum som heter Foreldre og barn.

sailor11

sailor11
22.12.08 15:29
Navnebruker: Vold mot barn er ikke et tema for likestilling. Dersom man ønsker å diskutere dette, finnes det et forum som heter Foreldre og barn.

Morsomt med mennesker som tror de kan instruere andre.
dritt og dra!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anouk

Anouk
22.12.08 16:44
sailor11: Morsomt med mennesker som tror de kan instruere andre.
dritt og dra!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Voksent...

Johan-Jon

Johan-Jon
22.12.08 16:53
sailor11: Jeg finner det underlig at kvinner flest som det virker som om er veldig opptatt av menns vold mot kvinner ikke virker like opptatt av kvinners vold mot barn.

Jeg har bare én gang opplevd en voldelig kvinne, jeg involverte meg med en aktiv håndballspillerske en gang for lenge siden i "ungdommen".  Hun hadde det litt som enkelte menn, når argumentene tok slutt kom slagene, fullstendig uten forvarsel.  Hun slo hardt.  Det tredje slaget traff ikke ansiktet mitt, bare høyrehånden min, som tvang henne i kne med et ufarlig etthånds smertegrep.  Hun hadde vært så opptatt av å snakke om sine egne bedrifter på håndballbanen at hun ikke hadde fått med seg at en sånn intellektuell nerdespjæling kunne tenkes å ha ganske mørkt belte i Bushido.  Heller ikke hadde hun forstått at menn tenker rasjonelt når de blir utsatt for vold, det gjør de færreste kvinner.  Jeg dumpet henne der og da, gråtende på knærne.  Det er mitt verste minne.  Hvem pokker dro frem det nå i jula?!  Ikke anmeldte jeg henne heller, da hadde jeg vel blitt ledd ut.

Jeg tror ikke det er så stor forskjell på kvinner og menn sånn, hvis de har anlegg for vold så bruker de det, forutsatt at de tror seg sterkest.  Menns vold går derfor utover kvinner (og menn).  Kvinners vold går stort sett utover barn.  Det blir ikke noe penere av det.

(Innlegget ble redigert 22.12.08 17:00)

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
22.12.08 17:48
Johan-Jon: Jada, og når det gjelder kvinners vold mot barn kan man f.eks. lese her om hvordan kvinnekultur i omsorgsinstitusjoner bidrar til overgrep mot barn.  F.eks fra oppsummeringskapitlet: Det er grunnlag for å trekke en konklusjon om at omsorgssvikt fant sted ved de fleste barnehjem, skolehjem/spesialskoler og verneskoler. Ved mange av disse barnevernsinstitusjonene var også fysiske overgrep en del av hverdagen. og videre: Ofte var det en bestyrerinne eller et bestyrerpar som drev virksomheten med noen få hjelpere. Hjelperne var i mange tilfeller unge, ufaglærte jenter [...] Vi trenger vel ingen ytterligere kommentarer her heller, men jeg kan skaffe referanser til flere rapporter om du trenger det.  Kvinners vold mot barn, Gardsdattera, er ikke noe pent syn.  

Og derfor skal fokus trekkes bort fra menns vold mot kvinner i nære relasjoner? Dette er lavmål.

Men uansett er det en tragedie det som skjedde på institusjoner for barn og unge for noen tiår siden. Det er bare en annen sak!

Anouk

Anouk
22.12.08 17:52
Johan-Jon: Jeg har bare én gang opplevd en voldelig kvinne, jeg involverte meg med en aktiv håndballspillerske en gang for lenge siden i "ungdommen".  Hun hadde det litt som enkelte menn, når argumentene tok slutt kom slagene, fullstendig uten forvarsel.  Hun slo hardt.  Det tredje slaget traff ikke ansiktet mitt, bare høyrehånden min, som tvang henne i kne med et ufarlig etthånds smertegrep.  Hun hadde vært så opptatt av å snakke om sine egne bedrifter på håndballbanen at hun ikke hadde fått med seg at en sånn intellektuell nerdespjæling kunne tenkes å ha ganske mørkt belte i Bushido.  Heller ikke hadde hun forstått at menn tenker rasjonelt når de blir utsatt for vold, det gjør de færreste kvinner.  Jeg dumpet henne der og da, gråtende på knærne.  Det er mitt verste minne.  Hvem pokker dro frem det nå i jula?!  Ikke anmeldte jeg henne heller, da hadde jeg vel blitt ledd ut. Jeg tror ikke det er så stor forskjell på kvinner og menn sånn, hvis de har anlegg for vold så bruker de det, forutsatt at de tror seg sterkest.  Menns vold går derfor utover kvinner (og menn).  Kvinners vold går stort sett utover barn.  Det blir ikke noe penere av det.

Vold er ikke pent uansett hvem som utøver det, og hvilke det rammer.

Menns vold mot kvinner og barn blir ikke penere av at man trekker frem kvinners vold mot menn eller barn.

Men det er merkelig nok alltid det denne type diskusjoner koker ned til.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
22.12.08 18:04
Johan-Jon: Jeg har bare én gang opplevd en voldelig kvinne, jeg involverte meg med en aktiv håndballspillerske en gang for lenge siden i "ungdommen".  Hun hadde det litt som enkelte menn, når argumentene tok slutt kom slagene, fullstendig uten forvarsel.  Hun slo hardt.  Det tredje slaget traff ikke ansiktet mitt, bare høyrehånden min, som tvang henne i kne med et ufarlig etthånds smertegrep.  Hun hadde vært så opptatt av å snakke om sine egne bedrifter på håndballbanen at hun ikke hadde fått med seg at en sånn intellektuell nerdespjæling kunne tenkes å ha ganske mørkt belte i Bushido.  Heller ikke hadde hun forstått at menn tenker rasjonelt når de blir utsatt for vold, det gjør de færreste kvinner.  Jeg dumpet henne der og da, gråtende på knærne.  Det er mitt verste minne.  Hvem pokker dro frem det nå i jula?!  Ikke anmeldte jeg henne heller, da hadde jeg vel blitt ledd ut. Jeg tror ikke det er så stor forskjell på kvinner og menn sånn, hvis de har anlegg for vold så bruker de det, forutsatt at de tror seg sterkest.  Menns vold går derfor utover kvinner (og menn).  Kvinners vold går stort sett utover barn.  Det blir ikke noe penere av det.  

Den parerte du fint. Hadde kvinner klart å ta igjen på samme viset, kunne politiet fått mindre å gjøre. Ikke hadde kvinner trengt å opprette, samt opprettholde krisesenterbevegelsen heller.

Johan-Jon

Johan-Jon
22.12.08 18:17
Anouk: Menns vold mot kvinner og barn blir ikke penere av at man trekker frem kvinners vold mot menn eller barn.

Nå var vel poenget her hvorfor det er ensidig fokus på menns vold mot kvinner i samfunnsdebatten?  Det er interessant. All den stund de aller fleste voldsofre er menn.

En annen ting er ordbruken, altså "menns vold mot kvinner"; det er en bevisst ordbruk for liksom å ansvarliggjøre alle menn.  Det har jo også vært uttrykt flere ganger fra feministhold at man får visstnok ikke bukt med slik vold før alle menn tar et oppgjør med dette som liksom skal være del av en mannskultur.  Det er like mye mannskultur som kvinners vold mot barn er del av en kvinnekultur.  Altså ikke i det hele tatt.  Når feminister slutter å bruke uttrykket "menns vold mot kvinner", så skal maskulinister slutte å bruke uttrykket "kvinners vold mot barn", for det er verken alle kvinners eller alle menns ansvar. 

Normale mennesker vil ikke ha noe av feministers kjønnskrig, men man får ingen fred så lenge en part fortsetter å føre krig.  Sålenge feminister fører krig så blir det krig.  Jeg er egentlig ikke tilhenger av at gode Menn fører krig mot kvinner, mitt forehavende her er å vise hva en slik krig fører med seg hvis Menn også begynner med det.  Ingen vil tjene på det. 

Min mening er også at feminister generelt er svært dårlige på analyse og strategi, de ser seg selv og sitt i nærperspektiv, men er uten egentlige evner til å se dynamikken i det de setter igang, men det er min helt private mening som jeg ikke har tenkt å forsvare.

Johan-Jon

Johan-Jon
22.12.08 18:25
GARDSDATTRA: Den parerte du fint.

Det gjorde jeg faen ikke.  Jeg kunne fint ha kommet meg ut levende uten å påføre en skrekkinnjagende smerte.  Jeg gjorde akkurat det jeg ikke skulle gjøre.  Man går ikke rundt med livsfarlige hender og mister besinnelsen.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
22.12.08 18:59
Johan-Jon: Det gjorde jeg faen ikke.  Jeg kunne fint ha kommet meg ut levende uten å påføre en skrekkinnjagende smerte.  Jeg gjorde akkurat det jeg ikke skulle gjøre.  Man går ikke rundt med livsfarlige hender og mister besinnelsen.

Men så flott da, hva var da problemet? Du ble ikke skadd, hun ble ikke skadd, so what? Dessuten tror jeg en godt trent håndballspiller tålte såpass, selv om det var en kvinne. De får verre juling på banen, dessuten forsvarte du deg, sånn passelig. To idrettsfolk.

Men over til saken.

Ettersom du er så tvilende til forekomsten av menns vold mot kvinner i nære relasjoner, og mener menn er utsatt for mer vold, så har jeg sakset dette avsnittet.

I aldersgruppen 25-44 år er det omtrent like mange enslige personer, som personer som lever i en familie med barn i skolealder. Selv om det er dobbelt så mange ofre for vold blant de enslige, har ofrene i de to gruppene opplevd nesten like mange voldsepisoder. Helsekonsekvensene etter den volden de har opplevd, er også noe ulike: Volden mot de enslige har i nesten hvert fjerde tilfelle endt med behandling hos helsepersonell, og i hvert femte tilfelle med at offeret ble sykemeldt. Ofre som bor i parforhold og med barn i skolealder, i all hovedsak mødre, oppsøker helsepersonell i langt mindre grad ? sjeldnere enn hver tiende gang de utsettes for vold. De etterfølgende konsekvensene av voldsepisodene ser imidlertid ut til å være større for disse kvinnene enn for de enslige, da de i hvert tredje tilfelle blir sykemeldt eller på annen måte hindret fra å gjøre sine daglige gjøremål. Etter hver fjerde voldsepisode ble offeret sykemeldt eller på annen måte hindret i sine daglige gjøremål i mer enn 8 dager.

De fleste kartlagte volds- og trusseltilfellene mot "enslige forsørgere" og "par med barn 7-19 år" i alderen 25-44 år har skjedd mot kvinner.(2) Selv om det må tas forbehold på grunn av de lave antallene kartlagte tilfeller, finner vi også andre likheter: Disse to gruppene har det til felles at de er utsatt for overgrep som ikke er så sterkt knyttet til rus, da to tredjedeler av alle tilfellene av vold og trusler er begått av en gjerningsperson som ikke er påvirket av alkohol eller andre rusmidler. Av alle tilfeller av vold mot disse kvinnelige ofrene, er om lag 45 prosent "familievold" ? det vil si at voldsutøveren er et nåværende eller tidligere familie-medlem. Ingen andre grupper av voldsofre har en så høy andel familievold, uansett familiefase.

Her en link: http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200506/06/index.html 

Tror du virkelig to ulike regjeringer ville satt menns vold mot kvinner på dagsordenen, og fått stortinget til å vedta lover i sakens anledning, dersom slikt ikke var godt dokumentert? Det er ikke så mange årene siden at en Barne-og familieminister heller aldri hadde hørt  om at det forekom seksuell tvang i ekteskap. Tror jeg hørte dette på slutten av nittitallet.

Men likevel er det altså fremdeles ordførere som ikke vet at slikt foregår i deres egen kommune. Les artikkelen jeg linket til i et tidligere innlegg på denne tråden.

Jeg synes det er forferdelig at så mange kvinner og barn ikke kan føle trygghet i sine egne hjem. Og at barn blir øyenvitner til denne type vold. For det blir de.

Johan-Jon

Johan-Jon
22.12.08 19:39
GARDSDATTRA: De får verre juling på banen

Dét tviler jeg meget sterkt på.  Ingen på håndballbanen er sikre på at de skal dø der og da.

Men, over til saken, det utøves vold i hjemmet, men har du noengang reflektert over hvorfor alle menn skal bebreides med det generelle uttrykket "menns vold mot kvinner" som jo du også bruker?  Forstår du ikke at det virker svært provoserende?  Hvorfor ikke det mer beskrivende "vold i nære relasjoner", eller "familievold" (som jo brukes i en del utredninger og lovforarbeider)?

Det er jo nok å se på kriminalstatistikken, så ser du at de fleste voldsofre er menn, dog ikke som resultat av vold i nære relasjoner.

(Innlegget ble redigert 22.12.08 19:40)

joplina

joplina
22.12.08 19:48

Det er flest menn som utøver vold mot kvinner. Det er også flest menn som utøver vold mot andre menn.

Og hvis det føles stigmatiserende  at det omtales, så kan kanskje du selv relatere til hvordan "kvinneskolen" (når noe negativt om skolen skal presenteres og spesiellt skyld fordeles fordi gutter gjør det dårligere   enn før under utdanning) -  stigmatiserer kvinner . Hver eneste gutt har en mor....så det burde  falle deg ikke inn at "kvinneskolen" som ødelegger for gutter og favoriserer jenter  er en stigmatisernede benevnelse for enhver kvinne med en sønn, ...ja, hvis du bruker den samme logikken som du gjør når det kommer til "menns vold mot kvinner" vel a merke. Meeeeen...det er sikkert noe heeelt annet det....

Johan-Jon

Johan-Jon
22.12.08 20:27
joplina: Og hvis det føles stigmatiserende  at det omtales, så kan kanskje du selv relatere til hvordan "kvinneskolen" (når noe negativt om skolen skal presenteres og spesiellt skyld fordeles fordi gutter gjør det dårligere   enn før under utdanning) -  stigmatiserer kvinner . Hver eneste gutt har en mor....så det burde  falle deg ikke inn at "kvinneskolen" som ødelegger for gutter og favoriserer jenter  er en stigmatisernede benevnelse for enhver kvinne med en sønn, ...ja, hvis du bruker den samme logikken som du gjør når det kommer til "menns vold mot kvinner" vel a merke. Meeeeen...det er sikkert noe heeelt annet det....

Nei, det er ikke noe annet.  Det er akkurat det samme.  Som du sier.  Det er ikke jeg som begynte med kjønnskrig, det var feminister med alle sine tøvete postmoderne idéer om at språket styrer tankene.  Det styrer ikke mine, for meg er det tankene som styrer språket, men det offentlige ordskiftet er fullt av sånne skitne retoriske knep og for en del mennesker er det til en viss grad slik at språket styrer tankene.  Jeg kan disse knepene meget godt.  Velg å se på mitt nærvær i dette forumet som et speil.  Et lite innblikk i hvordan den offentlige debatten blir hvis også Menn går inn i feministenes krig for full kraft, med luftstøtte fra elfenbenstårnet.  Det blir ikke pent.  Ingen kommer til å tjene på det.  Det ville være lurt å gi seg og heller holde seg til faktabasert argumentasjon.

(Innlegget ble redigert 22.12.08 20:34)

Anouk

Anouk
22.12.08 20:59
Johan-Jon: Nei, det er ikke noe annet.  Det er akkurat det samme.  Som du sier.  Det er ikke jeg som begynte med kjønnskrig, det var feminister med alle sine tøvete postmoderne idéer om at språket styrer tankene.  Det styrer ikke mine, for meg er det tankene som styrer språket, men det offentlige ordskiftet er fullt av sånne skitne retoriske knep og for en del mennesker er det til en viss grad slik at språket styrer tankene.  Jeg kan disse knepene meget godt.  Velg å se på mitt nærvær i dette forumet som et speil.  Et lite innblikk i hvordan den offentlige debatten blir hvis også Menn går inn i feministenes krig for full kraft, med luftstøtte fra elfenbenstårnet.  Det blir ikke pent.  Ingen kommer til å tjene på det.  Det ville være lurt å gi seg og heller holde seg til faktabasert argumentasjon.

Begrepet "menns vold mot kvinner" har dukket opp fordi det er menn som har vært "ledende" der.

Begrepet "kvinneskolen" dukket opp fordi skolen har vært dominert av kvinner de siste årene.

Så kan man jo mislike det eller ikke.

Uansett er det en grunn til at begrepene dukker opp og blir brukt av media og andre.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
22.12.08 21:08
Johan-Jon: Nei, det er ikke noe annet.  Det er akkurat det samme.  Som du sier.  Det er ikke jeg som begynte med kjønnskrig, det var feminister med alle sine tøvete postmoderne idéer om at språket styrer tankene.  Det styrer ikke mine, for meg er det tankene som styrer språket, men det offentlige ordskiftet er fullt av sånne skitne retoriske knep og for en del mennesker er det til en viss grad slik at språket styrer tankene.  Jeg kan disse knepene meget godt.  Velg å se på mitt nærvær i dette forumet som et speil.  Et lite innblikk i hvordan den offentlige debatten blir hvis også Menn går inn i feministenes krig for full kraft, med luftstøtte fra elfenbenstårnet.  Det blir ikke pent.  Ingen kommer til å tjene på det.  Det ville være lurt å gi seg og heller holde seg til faktabasert argumentasjon.

Jeg kan også bruke retoriske knep. Det er derfor jeg bevisst ikke bruker begrep som famiievold. Ordet familievold privatiserer denne type vold i folks bevissthet. Og det private holder vi innenfor husets fire vegger.

Alvorlig voldsbruk skal ikke holdes innenfor hjemmets lune rede. Slikt er et off anliggende, slik andre alvorlige forbrytelser er det. Jeg vil gjøre deg oppmerksom på at her snakkes det ikke om ei enkelt ørtæv. Ei heller ikke annen type mild vold som engangstilfeller. Vi snakker om gjentatte voldsepisoder over tid. Noen ganger grov vold. Og gjentatte trusler om vold, samt drapstrusler. Også voldelig forfølgelse etter samlivsbrudd.

Jeg har brukt begrepet "menns vold mot kvinner", fordi det er det  det er. Samt at jeg har brukt begrepet "vold i nære relasjoner", som illustrerer hvor volden finner sted.

Dette betyr IKKE at alle menn er voldsutøvere. Hvor mange ganger må det gjentaes? Ordet "kvinner" betyr heller ikke alle kvinner. Hvorfor protesterer du ikke mot ordet ransmenn?

Men har du bedre begreper, så kom igjen. Jeg holder meg til de begreper to regjeringer, skiftende storting pg presse bruker.

Johan-Jon

Johan-Jon
22.12.08 21:18
Anouk: Uansett er det en grunn til at begrepene dukker opp og blir brukt av media og andre.
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 18:16)

Johan-Jon

Johan-Jon
22.12.08 21:32
GARDSDATTRA: Jeg har brukt begrepet "menns vold mot kvinner", fordi det er det  det er. Samt at jeg har brukt begrepet "vold i nære relasjoner", som illustrerer hvor volden finner sted. Dette betyr IKKE at alle menn er voldsutøvere. Hvor mange ganger må det gjentaes? Ordet "kvinner" betyr heller ikke alle kvinner. Hvorfor protesterer du ikke mot ordet ransmenn? Men har du bedre begreper, så kom igjen. Jeg holder meg til de begreper to regjeringer, skiftende storting pg presse bruker.

Når du bruker "menns vold mot kvinner" er det en agenda, det er beskrivende, men det er samtidig et snikende forsøk på å stigmatisere menn i sin alminnelighet.  Særlig siden feminster har påstått at vold i nære relasjoner er noe alle menn må ta ansvar for som del av en påstått mannskultur.  Du går rett inn i denne agendaen.  Du kan rope til du blir blå om at dette ikke betyr at alle menn er (potensielle) voldsutøvere, men det er akkurat den idéen du snikende innfører med ordvalget.  

Jeg kan gjerne protestere på ordet ransmann, men det er tross alt et gammelt ord med datidens måte å bygge ord på, som formann, legmann, lagmann, stortingsmann, storkar, osv.  På engelsk betyr "man" også "menneske", det er et snev av den betydningen også på litt gammelt norsk.

Jeg er veldig klar over at politikere og presse manipulerer med ord, det at mange gjør det betyr ikke at det ikke er manipulering.  Det er en dårlig unnskyldning for å gjøre det selv.  Hvis du leser seriøse rapporter, ikke postmodernistiske feministers demagogiske tekster, vil du finne "vold i nære relasjoner".  Det er fullgodt og dekkende, også for vold som utøves av kvinner mot sine barn.  For det dekkes jo friskt over med din "menns vold mot kvinner".  Ja, og det er jo vold i nære relasjoner som er kjernen i problemet, altså vold hvor offeret er følelsesmessig bundet til overgriperen og derfor har vanskelig for å forsvare seg/flykte.

(Innlegget ble redigert 22.12.08 21:47)

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
22.12.08 21:43
Johan-Jon: Når du bruker "menns vold mot kvinner" er det en agenda, det er beskrivende, men det er samtidig et snikende forsøk på å stigmatisere menn i sin alminnelighet.  Særlig siden feminster har påstått at vold i nære relasjoner er noe alle menn må ta ansvar for som del av en påstått mannskultur.  Du går rett inn i denne agendaen.  Du kan rope til du blir blå om at dette ikke betyr at alle menn er (potensielle) voldsutøvere, men det er akkurat den idéen du snikende innfører med ordvalget.   Jeg kan gjerne protestere på ordet ransmann, men det er tross alt et gammelt ord med datidens måte å bygge ord på, som formann, legmann, lagmann, stortingsmann, storkar, osv.  På engelsk betyr "man" også "menneske", det er et snev av den betydningen også på litt gammelt norsk. Jeg er veldig klar over at politikere og presse manipulerer med ord, det at mange gjør det betyr ikke at det ikke er manipulering.  Det er en dårlig unnskyldning for å gjøre det selv.  Hvis du leser seriøse rapporter, ikke postmodernistiske feministers demagogiske tekster, vil du finne "vold i nære relasjoner".  Det er fullgodt og dekkende, også for vold som utøves av kvinner mot sine barn.  For det dekkes jo friskt over med din "menns vold mot kvinner".

Jeg ba deg finne bedre ord og begreper, som illustrerer alvorligheten, og at dette er et off anliggende.

Johan-Jon

Johan-Jon
22.12.08 21:54
GARDSDATTRA: Jeg ba deg finne bedre ord og begreper, som illustrerer alvorligheten, og at dette er et off anliggende.

Jeg har jo sagt at "vold i nære relasjoner" er et aldeles udmerket begrep.  Det dekker akkurat det jeg tror vi vil det skal dekke, uten å stigmatisere store grupper. "Menns vold mot kvinner" er ikke et utmerket begrep, i likhet med "kvinners vold mot barn", fordi det er alt for generelt i sin beskrivelse av både offer og overgriper.  "Familievold" er jeg enig i er et problematisk ord, det er antagelig også en agendadrevet greie.

Det som er virkelig interessant, er å høre psykiateres ordforråd når de beskriver de mest hårreisende sjelelige avvik.  De gjør seg en utrolig umake med ikke å stigmatisere, selv ikke torturister og barnepulere får seg tildelt en nedsettende betegnelse. (En annen sak er selvfølgelig at psykiatriens uttrykk etter en stund blir nedsettende, men det er antagelig ikke til å unngå.)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg