Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

LO til kamp for at kvinner skal jobbe heltid.

NYTT TEMA
Rambooo

Rambooo
21.12.08 20:32

Det er veldig utbredt med at kvinner som ønsker å jobbe heltid kun får tilbud om deltid eller å bli time-ansatt. Dette i følge Roar Flåthen i dagens Dagsavisen (på nett).

Stemmer dette? Eventuelt, er det riktig for noen yrker og ikke for andre?

Min erfaring fra service-sektoren, kundesentre, kontorjobber er at det stort sett bare er kvinner som er interessert i deltidsstillinger, men det kan være disse stedene ikke er representative. Det har vært vanskelig å få kvinner til å ta fulltidsstillinger, rett og slett.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
21.12.08 22:08
Rambooo: Det er veldig utbredt med at kvinner som ønsker å jobbe heltid kun får tilbud om deltid eller å bli time-ansatt. Dette i følge Roar Flåthen i dagens Dagsavisen (på nett). Stemmer dette? Eventuelt, er det riktig for noen yrker og ikke for andre? Min erfaring fra service-sektoren, kundesentre, kontorjobber er at det stort sett bare er kvinner som er interessert i deltidsstillinger, men det kan være disse stedene ikke er representative. Det har vært vanskelig å få kvinner til å ta fulltidsstillinger, rett og slett.

Noen må utføre alt det ubetalte arbeidet også. Ubetalt arbeid er: Husarbeid, barnepass, innkjøp, eldreomsorg, annen familieoppfølging, dugnader, foreldremøter, oppfølging av barnas fritidsaktiviteter og annet frivillig arbeid.

At mange kvinner fremdeles foretrekker deltid, kan selvfølgelig komme av at det er kvinner som utfører det meste av alt det ubetalte arbeidet. Dermed får de ikke tid til heltid.

Menn må ta sin halvpart av det ubetalte arbeidet, men flere og bedre sykehjemsplasser ville også hjelpe. Samt bedre og flere barnehageplasser, gjerne døgnåpne.

Sekstimersdagen burde snart bli en realitet, det ville især hjelpe familier som sliter med tidsklemma, og sørge for at flere vil jobbe heltid. Likedan hjelper kontantstøtten, slik at familien kan slippe den verste tidsklemma et par år ekstra. Tidsklemme sliter ut folk før tiden.

Rambooo

Rambooo
21.12.08 23:50

Jeg har ikke inntrykk av at kvinnene jeg jobber sammen med/har jobbet sammen med ikke har tid til fulltidsstilling.

Det er mer snakk om at de prioriterer sosialt samvær og privatliv/familieliv framfor jobb, men jeg har ingen forutsetning for å si at dette gjelder over hele linja.

Jeg tror bare det skal bli vanskelig å få til en prosentvis lik fordeling basert på kjønn innen visse sektorer, hvis det stemmer at en stor andel kvinner overhodet ikke ønsker full stilling, uansett begrunnelse.

Ellers er jeg 100 % for 6-timersdagen.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
22.12.08 00:06
Rambooo: Jeg har ikke inntrykk av at kvinnene jeg jobber sammen med/har jobbet sammen med ikke har tid til fulltidsstilling. Det er mer snakk om at de prioriterer sosialt samvær og privatliv/familieliv framfor jobb, men jeg har ingen forutsetning for å si at dette gjelder over hele linja. Jeg tror bare det skal bli vanskelig å få til en prosentvis lik fordeling basert på kjønn innen visse sektorer, hvis det stemmer at en stor andel kvinner overhodet ikke ønsker full stilling, uansett begrunnelse. Ellers er jeg 100 % for 6-timersdagen.

Riktig observert. Men innenfor det du kaller sosialt samvær og familieliv, ligger mye av det ubetalte arbeidet. Likevel så trenger alle sosialt påfyll. Kanskje mennene kunne bidratt mer på hjemmefronten slik at kvinner fikk mer tid til slikt? Og fikk tid til full jobb ved siden av?

Menn vil også ha tid til sosiale aktiviteter utenom jobb, det gjelder bare at de tar sin del av husarbeid og omsorgsarbeid først - de også. Kanskje menn også kunne ta mer av det ubetalte omsorgsarbeidet når det gjelder familiens eldste? Mange menn er flinke,  men det er en skjevdeling her.

Og hvorfor er det alltid kvinner som fronter saker som dreier seg om omsorg for utviklingshemmede på hjemmebane i media? Og menn som fronter de som er i institusjon?

Navnebruker

Navnebruker
22.12.08 09:23
Rambooo: Stemmer dette? Eventuelt, er det riktig for noen yrker og ikke for andre?

Det er nok slik at i noen yrker, særlig innenfor helsesektoren, så er det veldig mange deltidsstillinger. Og mange kvinner som ønsker heltidsstilling, får ikke det. Det gjelder antagelig også noen menn.

Samtidig er det nok også mange av de som tar en deltidsstilling som er fornøyd med det. Det er jo fint at det er mulighet for slike stillinger, slik at det er mulig å bruke livet på flere ting enn jobb. Det være seg studier eller å passe på hus og heim.

Jeg sier som Mette Marit (Pernille Sørensen): Jeg mener litt av det, og litt av det. Det er hipp som happ.

(Innlegget ble redigert 22.12.08 09:24)

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
22.12.08 10:18
Navnebruker: Det er nok slik at i noen yrker, særlig innenfor helsesektoren, så er det veldig mange deltidsstillinger. Og mange kvinner som ønsker heltidsstilling, får ikke det. Det gjelder antagelig også noen menn. Samtidig er det nok også mange av de som tar en deltidsstilling som er fornøyd med det. Det er jo fint at det er mulighet for slike stillinger, slik at det er mulig å bruke livet på flere ting enn jobb. Det være seg studier eller å passe på hus og heim.  Jeg sier som Mette Marit (Pernille Sørensen): Jeg mener litt av det, og litt av det. Det er hipp som happ.  

Jeg har hørt fra unge, sterke menn at det er tungarbeid i helsesektoren? Sønnen min fikk faktisk muskler av å jobbe på sykehjem, sliten var han da han kom heim også. Og han er ingen smågutt.

Navnebruker

Navnebruker
22.12.08 10:31
GARDSDATTRA: Jeg har hørt fra unge, sterke menn at det er tungarbeid i helsesektoren? Sønnen min fikk faktisk muskler av å jobbe på sykehjem, sliten var han da han kom heim også. Og han er ingen smågutt.

Ok. Var det noe jeg sa som strider imot dette, eller?

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
22.12.08 11:51
Navnebruker: Ok. Var det noe jeg sa som strider imot dette, eller?

Nei,  men jeg påpeker noe som kan være årsak til deltidsønske fra flere. Det er alt for få årsverk i enkelte tunge, kvinnedominerte yrker. Folk sliter seg ut på å jobbe fullt fordi det ofte er mangel på kvalifisert folk. Når faglig, kvalifiserte folk kun er innom noen timer nå og da, så blir det gjerne huller i logistikken. Folk som går på tilkalling, de tar kanskje ikke telefonen når de ser det er arbeidsplassen som ringer - de ringer gjerne ubeleilig for den enkelte osv.

Arbeidsfolk som kun er innom noen timer i uka, og som jobber flere steder får ikke den jevne oversikten på arbeidsplassene som trengs. Og det svekker kvaliteten på arbeidet.

Dersom det ble flere folk i fulle stillinger, kunne slitasjen på den enkelte bli mindre, og arbeidsfolket ville få en bedret økonomisk situasjon. Samt større trygghet. Dette ville igjen bedret kvaliteten på arbeidet.

Men stat og kommune tjener penger på å la folk jobbe deltid, i stedet for å opprette flere fulle stillinger.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg