Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mest overflødige forum?

NYTT TEMA
johnx2

johnx2
27.12.08 11:34

Hvilke områder er det egentlig menn og kvinner ikke er likestilte i dagens samfunn?

Bortsett fra militæret og barnefordelingssaker og andre områder hvor kvinner ikke vil være likestilte?

Heidbeg

Heidbeg
27.12.08 12:00

Ditt innlegg er selve beviset på at vi ikke er likestilt.  Vi har langt igjen, når du mener at kvinner er forfordelt i saker som militæret og barnefordeling, og alt annet er balansert.

Så begynn å les deg opp på kunnskap, så kan vi diskutere senere.

Johan-Jon

Johan-Jon
27.12.08 13:13

Ja, hvilke saker var det nå igjen?  Og må det være balansert over alt?  Er kvinner og menn helt like, bortsett fra det som har direkte med reproduksjon å gjøre?  Eller skal det tillates at menn og kvinner kommer forskjellig ut i gjennomsnitt på noen områder på grunn av forskjellige valg og prioriteringer?

johnx2

johnx2
27.12.08 14:20
Heidbeg: Ditt innlegg er selve beviset på at vi ikke er likestilt.  Vi har langt igjen, når du mener at kvinner er forfordelt i saker som militæret og barnefordeling, og alt annet er balansert. Så begynn å les deg opp på kunnskap, så kan vi diskutere senere.

Jaha, du klarer ikke å komme på noe du heller altså.

StoreBjørn

StoreBjørn
31.12.08 06:27

Det er her jeg sliter med hele likestillingsdebatten..

Selvfølgelig er menn og kvinner likestilte når man snakker om verdien av et menneske, men begge kjønn har sine "spesialfelt" hvor kompetansen stereotypt sagt ikke kan være likestilt.

Så lenge man respekterer hverandre og har innsikt nok til å kunne gjenkjenne kompetanse så bør ikke kjønn ha noe med saken å gjøre.

Navnebruker

Navnebruker
31.12.08 10:16
StoreBjørn: Selvfølgelig er menn og kvinner likestilte når man snakker om verdien av et menneske, men begge kjønn har sine "spesialfelt" hvor kompetansen stereotypt sagt ikke kan være likestilt.

Det hadde vært artig om du kunne ramse opp noen slike kompetanse-typer.

joandearc

joandearc
31.12.08 10:25
johnx2: Hvilke områder er det egentlig menn og kvinner ikke er likestilte i dagens samfunn? Bortsett fra militæret og barnefordelingssaker og andre områder hvor kvinner ikke vil være likestilte?

Vil bare påpeke at der er jeg IKKE enig med Wikipedia. De mener nøyaktig det samme som du skriver at menn IKKE er likestillte på de områdene i samfunnet.

Vet du hva? Det er omvendt. Kvinner er blitt diskriminert for sitt kjønn altfor lenge og blitt holdt utenfor millitæret imot deres vilje.

På grunn av en så idiotiske påstander her inne at kvinner er svakere enn menn og føder barn.Hvordan i alle verdens dager skal kvinner greie å ta en utdanning å jobbe om barn er et problem? Da får de jo slutte med å føde.

Når det gjelder barnefordeling, stiller menn og kvinner likt om de har hatt et registrert forhold.Det viser seg imidlertidig at menn ofte ikke vil ha en 50% delings løsning men de ønsker mindre ansvar.

Ellers kan jeg ramse opp ting vi ikke er likestillte på, men ikke idag.

Godt Nyttår!

(Innlegget ble redigert 31.12.08 10:27)

joandearc

joandearc
31.12.08 10:32
johnx2: Jaha, du klarer ikke å komme på noe du heller altså.

Vi kan jo begynne med.

1)Kvinner har blitt  tvangsholdt utenfor millitæret altfor lenge, og en endreing er heldigvis på vei.

2)Kvinner får skylda for at de fleste menn IKKE vil ta ansvar for sine barn etter et samlivsbrudd eller skillsmisse.Jeg snakker ikke om den ene prosentern som vil men ikke får lov av en eller annen grunn.

(Innlegget ble redigert 31.12.08 10:33)

johnx2

johnx2
31.12.08 14:18

Interessant holdning. Du mener altså at jenter VIL være i militæret. Selvsagt bare tull. Det er kun en brøkdel som gjennomfører førstegangstjeneste, selv om det er full anledning til det.

Men jeg er selvsagt enig i at jenter bør ha et tilsvarende system som gutter, enten et år i militæret eller på sykehjem/gamlehjem.

Navnebruker

Navnebruker
31.12.08 16:09
johnx2: Men jeg er selvsagt enig i at jenter bør ha et tilsvarende system som gutter,

Man kan vel si at jenter gjør sin samfunnstjeneste ved å føde barn da, selv om ikke alle gjør det. Det finnes noe som heter siviltjeneste som barnløse kvinner risikerer å bli kalt inn til. Tror ikke så mange blir det, men til gjengjeld så blir jo også stadig færre gutter tvunget til å gjennomføre førstegangstjenesten.

Jeg syns begge deler virker like urettferdig og syns ikke at hverken gutter eller jenter bør tvinges til militærtjeneste eller noe annet.

johnx2

johnx2
31.12.08 16:14

Men barn er noe man ønsker. Jeg ønsket ikke å ligge i en myr i Nord-Norge, det kan jeg love deg.

joandearc

joandearc
31.12.08 16:30
johnx2: Interessant holdning. Du mener altså at jenter VIL være i militæret. Selvsagt bare tull. Det er kun en brøkdel som gjennomfører førstegangstjeneste, selv om det er full anledning til det. Men jeg er selvsagt enig i at jenter bør ha et tilsvarende system som gutter, enten et år

Må du ha det inn med t-skje?Hvorfor gjennomfører en brøkdel av kvinnene førstegangstjeneste?Fordi  de er diskriminert og IKKE blir innkalt på lik linje med menn.

Nå må du bestemme deg. Du starter innlegget ditt med at kvinner IKKE vil være likestillte på det å gå i millitæret uten å henvise til en link hvor det kan bekreftes.Så påstår du at kvinner IKKE vil i millitæret.

Selvfølgelig vil like mange kvinner i millitæret og i førstegangstjeneste som menn om de ble innkalt til førstegangstjeneste på lik linje med menn.Akkurat som like mange kvinner som menn gjennomfører grunnskolen eller videregående.

joandearc

joandearc
31.12.08 16:32
johnx2: Jeg ønsket ikke å ligge i en myr i Nord-Norge, det kan jeg love deg.

Jeg ligger gjerne i en myr i Nord-Norge for å forsvare landet mitt istedet for å føde.

johnx2

johnx2
31.12.08 16:45
joandearc: Må du ha det inn med t-skje?Hvorfor gjennomfører en brøkdel av kvinnene førstegangstjeneste?Fordi  de er diskriminert og IKKE blir innkalt på lik linje med menn. Nå må du bestemme deg. Du starter innlegget ditt med at kvinner IKKE vil være likestillte på det å gå i millitæret uten å henvise til en link hvor det kan bekreftes.Så påstår du at kvinner IKKE vil i millitæret. Selvfølgelig vil like mange kvinner i millitæret og i førstegangstjeneste som menn om de ble innkalt til førstegangstjeneste på lik linje med menn.Akkurat som like mange kvinner som menn gjennomfører grunnskolen eller videregående.

Hva i all verden? Din virkelighetsoppfatning er meget spesiell, og fullstendig motsatt av det som nok faktisk er tilfelle, nemlig at kvinner ikke vil i militæret. Hvis man vil en sak, så gjør man det, slik fungerer det stort sett. Og kvinner har alle muligheter til å gå inn i militæret, men velger å la være.

Men vi er i hvert fall enige om at det bør være likt for begge kjønn, og det er vel hovedsaken.

johnx2

johnx2
31.12.08 16:54
joandearc: Jeg ligger gjerne i en myr i Nord-Norge for å forsvare landet mitt istedet for å føde.

Du har ihvertfall et valg ;)

poeten2

poeten2
31.12.08 17:40
Heidbeg: Vi har langt igjen, når du mener at kvinner er forfordelt i saker som militæret og barnefordeling, og alt annet er balansert. Så begynn å les deg opp på kunnskap, så kan vi diskutere senere.

Litt søtt at du skriver dette, siden du selv ikke vet hva du snakker om her.... :)

PS! Forfordelt betyr at man får MINDRE enn motparten, ikke MER. Så i ditt tilfelle skulle det stå at menn ble forfordelte, eventuelt at kvinner fikk fordelen, ikke forfordelt :)

Poeten

joandearc

joandearc
31.12.08 17:58
johnx2: Hva i all verden? Din virkelighetsoppfatning er meget spesiell, og fullstendig motsatt av det som nok faktisk er tilfelle, nemlig at kvinner ikke vil i militæret

Vil ikke kvinner i millitæret?

http://www.bfo.no/index.php/bfo/sak/jenteinvasjon_i_hv/

http://www.sivilforsvaret.no/presentation/content_details.asp?id=5463

http://vgd.no/samfunn/likestilling/tema/1429653/tittel/verneplikt-for-kvinner/side/1

det er bestemt en ny lov om at alle kvinner som ikke har født barn før de er 30 skal innkalles til førstegangstjeneste i 2009.

Dette har jo vært innført i over 20 år, så det er bare tull for at det skal virke som de gjør noe for kvinner. Kvinner KOMMER ikke inn i førstegangstjeneste på lik linje med menn bare så det er sagt.

Hadde de gort det hadde selvfølgelig flere av dem valgt en millitær karriære enn i dag.

Johan-Jon

Johan-Jon
31.12.08 18:01
joandearc: det er bestemt en ny lov om at alle kvinner som ikke har født barn før de er 30 skal innkalles til førstegangstjeneste i 2009.

Jøsses.  Tidligere kunne kvinner innkalles til siviltjeneste hvis de ikke hadde klemt ut noe før de fylte 28.  Det går jo gærne veien dette.

joandearc

joandearc
31.12.08 18:01
johnx2: Du har ihvertfall et valg ;)

Jeg har ikke et valg johnx2!

Jeg er tilsidesatt på grunn av kjønn.Så enkelt er det om du liker det eller ei.

joandearc

joandearc
31.12.08 18:03
Johan-Jon: Jøsses.  Tidligere kunne kvinner innkalles til siviltjeneste hvis de ikke hadde klemt ut noe før de fylte 28.  Det går jo gærne veien dette.

Det går i gal retning, samtidig får de det til å høres ut som om de de jobber i riktig retning.

"Ifølge avisa Nationen er regjeringa i ferd med å snu i spørsmålet om verneplikt for kvinner. Fra høsten av testes ei ordning der Kvinner over 30 år som ennå ikke har fått barn skal avtjene verneplikt."

http://sungame.wordpress.com/2008/04/01/verneplikt-for-kvinner-likevel/

Dette har sin naturlige forklaring som henger nøye sammen med publiseringsdatoen: hele greia er selvfølgelig en aprilspøk!

Som aprilsnarr må oppslaget kunne sies å være relativt vellykka.

FY faen!!

Det er var en aprilspøk!Ikke rart en stusset på 30 år når de for 20 år siden hadde 28 år.

(Innlegget ble redigert 31.12.08 18:11)

StoreBjørn

StoreBjørn
01.01.09 01:02
Navnebruker: Det hadde vært artig om du kunne ramse opp noen slike kompetanse-typer.

Merker at det spørsmålet er en hovedvei til giljotinen :P

Men stereotypt; kvinner er flinkere til omsorgsyrker enn menn, de er generelt flinkere å se dypere i det følelsesmessige enn menn. Menn igjen har generelt en fordel når det kommer til harde fysiske yrker.

johnx2

johnx2
01.01.09 14:14

I tillegg til at vi er bedre i yrker hvor vi må lese kart og kjøre bil!

joandearc

joandearc
01.01.09 15:20
johnx2: I tillegg til at vi er bedre i yrker hvor vi må lese kart og kjøre bil!

Den skal du få lov å leve med om det får deg til å føle deg som en bedre mann ;-))

Heidbeg

Heidbeg
01.01.09 20:12
poeten2: Litt søtt at du skriver dette, siden du selv ikke vet hva du snakker om her.... :) PS! Forfordelt betyr at man får MINDRE enn motparten, ikke MER. Så i ditt tilfelle skulle det stå at menn ble forfordelte, eventuelt at kvinner fikk fordelen, ikke forfordelt :) Poeten

Poteter bør ikke diskutere med kvinner med vett i skallen....:-)  Fordeling betyr ikke at man for mindre, men at det blir fordelt.  Kvinner blir forfordelt i noen saker, og det er trist.  Menn forfordeler sine likemenn i alt for mange saker.  Blandt annet leder-roller.  Menn er IKKE bedre ledere enn kvinner, men kjenner flere menn (som ønsker kameraderi)

Synd, men her taper poteter. (poet er du nemlig ikke)

johnx2

johnx2
01.01.09 20:37
Heidbeg: Poteter bør ikke diskutere med kvinner med vett i skallen....:-)  Fordeling betyr ikke at man for mindre, men at det blir fordelt.  Kvinner blir forfordelt i noen saker, og det er trist.  Menn forfordeler sine likemenn i alt for mange saker.  Blandt annet leder-roller.  Menn er IKKE bedre ledere enn kvinner, men kjenner flere menn (som ønsker kameraderi) Synd, men her taper poteter. (poet er du nemlig ikke)

Mange menn er ledere i sitt eget firma, og menn har flere firma enn kvinner. Ergo blir det flere mannlige ledere. Kvinnelig kameraderi finnes i aller høyeste grad også, se bare på saken med Ramina-Osmundsen. Ellers er jeg enig i at menn ikke nødvendigvis er bedre ledere enn kvinner, men det er det vel heller ingen som har påstått.

poeten2

poeten2
01.01.09 20:45
Heidbeg: Synd, men her taper poteter. (poet er du nemlig ikke)

Godt med et personangrep når argumentasjonen mangler? Ellers er det like søtt å se at du hopper bukk over det enkel faktum at du brukte ordet forfordelt i helt gal sammenheng...... og valgte å ikke kommentere det i det hele tatt

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
01.01.09 23:26
johnx2: Hvilke områder er det egentlig menn og kvinner ikke er likestilte i dagens samfunn? Bortsett fra militæret og barnefordelingssaker og andre områder hvor kvinner ikke vil være likestilte?

Dessverre er det fremdeles noen områder der kvinner blir diskrimminert på grunn av kjønn. Rart egentlig at disse feltene overhodet ikke har blitt debattert på likestillingsforum.

1 Nyttårsdag starter som kjent hoppuka, og hvor er de kvinnelige hopperne, hvorfor får ikke kvinnene adgang til skiflyvningsbakkene?

Vi kan også se litt på de øvrige idrettsgreiner, er sponsormidler likt fordelt mellom kvinner og menn?

Vi har også flere områder innen kulturlivet. I den delen av underholdningslitteraturen som kalles seriebøker, finnes det flest kvinnelige forfattere og noen få menn. Sist jeg sjekket var ingen av disse kvinnelige forfatterne med i forfatterforeningen. Noen tror seriebokforfattere ikke er velkomne i forfatterforeningen. Det trodde jeg også helt til jeg av ren nysgjerrighet sjekket. Det var i fjor.
En seriebokforfatter er medlem, og selvfølgelig er det en mann.

(Innlegget ble redigert 01.01.09 23:34)

Johan-Jon

Johan-Jon
01.01.09 23:37
Heidbeg: Poteter bør ikke diskutere med kvinner med vett i skallen....:-)  Fordeling betyr ikke at man for mindre, men at det blir fordelt.  Kvinner blir forfordelt i noen saker, og det er trist.  Menn forfordeler sine likemenn i alt for mange saker.  Blandt annet leder-roller. 

Kvinner bør tie i forsamlinger hvor fhv leksikografer ferdes..... :-)

Fra bokmålsordboka:

forfordele (etter lty, påvirket av *fordele) gi en mindre enn en har rett
på ved fordeling bli forfordelt / kjenne seg forfordelt

Altså, gi mindre enn en har rett på.  Poteten har rett, kvinnen mangler vett i skallen....:-)

(Innlegget ble redigert 01.01.09 23:41)

Keto-dama

Keto-dama
01.01.09 23:52

Er over 30, kunne ikke tenkte meg et år førstegangstjeneste/verneplikt, langt mindre føde barn........Og ja, jeg er gift...... ;)

Forbeholder meg dog retten til å få samme lønn for likt utført arbeide som hvilken som helst mann som måtte jobbe med det samme som meg og å stille likt i forhold til vurdering opp mot og ansettelse mtp ledige jobber.

AlpArslan

AlpArslan
02.01.09 00:03
GARDSDATTRA: 1 Nyttårsdag starter som kjent hoppuka, og hvor er de kvinnelige hopperne, hvorfor får ikke kvinnene adgang til skiflyvningsbakkene? Vi kan også se litt på de øvrige idrettsgreiner, er sponsormidler likt fordelt mellom kvinner og menn? Vi har også flere områder innen kulturlivet. I den delen av underholdningslitteraturen som kalles seriebøker, finnes det flest kvinnelige forfattere og noen få menn. Sist jeg sjekket var ingen av disse kvinnelige forfatterne med i forfatterforeningen. Noen tror seriebokforfattere ikke er velkomne i forfatterforeningen. Det trodde jeg også helt til jeg av ren nysgjerrighet sjekket. Det var i fjor.
En seriebokforfatter er medlem, og selvfølgelig er det en mann.

Ingen bryr seg om kvinnehopping (dvs nesten ingen), hvorfor skal sponsormidler være likt fordelt, er det forbud mot kvinner i forfatterforeningen?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg