Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sexkjøploven undertrykker kvinnen

NYTT TEMA
DrSchwei

DrSchwei
05.01.09 11:42

En av de beste kommentarene jeg har lest om denne tragiske loven:

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentatorer/olsen/article2848475.ece

AtomicEgg

AtomicEgg
05.01.09 13:54

Akkurat det som nevnes i  artikkelen her har av flere blitt sagt her på likestillingsforumet.

Men faktum er at de som får avsmak i munnen av ordet prostitusjon, og som ser på det som skittent vil til enhver tid ta på seg "rettferdighet" kappen og hevde at loven er der for å beskytte de svake. Så lenge du er på de svakes side har du et uangripelig standpunkt, og ting som "fakta" og "virkelighet" skal ikke komme og ødelegge det.

Navnebruker

Navnebruker
05.01.09 13:57
AtomicEgg: ting som "fakta" og "virkelighet" skal ikke komme og ødelegge det.

Det er da MER enn nok fakta og virkelighet rundt prostitusjon som tilsier at det ikke er et vakkert bilde.

Det virker som du sliter litt med å takle at andre har andre meninger enn dine, siden du liksom fremstiller andres meninger som bare dum synsing, mens din egen mening er basert på fakta. Klassisk.

AtomicEgg

AtomicEgg
05.01.09 14:05
Navnebruker: Det er da MER enn nok fakta og virkelighet rundt prostitusjon som tilsier at det ikke er et vakkert bilde. Det virker som du sliter litt med å takle at andre har andre meninger enn dine, siden du liksom fremstiller andres meninger som bare dum synsing, mens din egen mening er basert på fakta. Klassisk.

Nå.. sliter jeg litt med å se hva du sikter til. Leste du meg rett?

Om ikke, så er jeg spent for hvem sine meninger jeg ukritisk anngriper? Om du mener de generelle "feministiske" ideene om at denne loven reelt er laget for å beskytte de tvangsprostisuerte, og at den ikke bare er der for å forskjønne bybildet for alle oss menneskene i gata så står jeg inne for den. Men selv når jeg er uenige i disse ideene er jeg sjelden spesielt ukritisk i mine uttalelser.

Men du har vell noe konkret å vise til håper jeg?

Batucada

Batucada
05.01.09 14:05

Prostitusjonsmotstanderes omsorg for kvinnene er like troverdig som abortmotstandere som skvaldrer om at aborterende kvinner i større grad pådrar seg psykiske problemer og what not og derfor må 'beskyttes' gjennom umyndiggjøring.

Kanske man burde forby dagens utgave av feminisme for å beskytte kvinner mot den intellektuelle forråtnelse som fremkalles av å lefle med slikt? Ja, utfra samme tenkning da, jeg vil jo ikke forby kvinner å gjøre noe tull med egen kropp og intellekt personlig. Tull ivei dere.

Johan-Jon

Johan-Jon
05.01.09 14:08
AtomicEgg: Så lenge du er på de svakes side har du et uangripelig standpunkt

Denne strategien er kjent blant annet som "godhetsmakt" (denne avhandlingen handler om verdikommisjonen, men det er det samme prinsippet).

EnMann

EnMann
05.01.09 14:53
DrSchwei: En av de beste kommentarene jeg har lest om denne tragiske loven

ja Dr. Schwei

det var en reflektert artikkel - av den typen som ikke slapp til før loven var sikret...

"Ved bare å forby kjøp, utpekes kvinnen som det svake kjønn. En som ikke vet sitt eget beste. En som er så ynkelig at hun ikke engang skal straffes for sine gjerninger. Men mannen, han er tilregnelig. Han vet hva han gjør når han går ut og kjøper kjønn. Han kan straffes for det."

skriver Inger Anne - og tar kanskje på kjernen i hele problemstillingen.

Kanskje det virkelig ER slik at Kvinnene er så stakkarslig og ynkelig som de her gjør seg - for loven er jo hausset igjennom av kvinner for kvinner. Da er det kanskje slik at vi Menn bør være snillere og mer forsiktig med kvinnene i alle livets sider - vi bør kanskje applaudere kvoteringer og særfordeler for kvinnene - offentlig forsørgelseskasse - og vi bør kanskje ikke skrive for mye mot her på vgd.

Vi ser jo hvor ofte det koker over på forumet - pms eller ikke - og vi skal kanskje ikke undervurdere hvor ulikt vi stiller - tross likestilling og like muligheter i alle år.

"de siste årene har Norge sett prostituerte som er klare i hodet og i tankene, som hverken er avhengig av halliker eller rusmidler"

skriver Inger Anne seg videre enig med det jeg har hevdet en stund. Selvsagt er det en pussighet i artikkelen at også Inger Anne som synes kvinner stakkarsliggjør seg gjennom den nye loven selv gjør kvinner til offer når hun vil at også kvinnen som selger skal kriminaliseres.

Hvorfor får ikke kvinner lov å bli kriminaliserte når Menn får. Tro meg - dette vil vokse i styrke og komme som et feministisk krav - de vil likestilles også her - eller de vil ikke - jo de vil likevel - tror de - eller ikke...

Kanskje MÅ kvinner hjelpes og strykes med hårene - alltid...

...fordi de faktisk ER det svake kjønn likevel  :)

(Innlegget ble redigert 05.01.09 14:59)

Navnebruker

Navnebruker
05.01.09 15:13
AtomicEgg: Men du har vell noe konkret å vise til håper jeg?

Jeg tolket ditt innlegg som at du mente at fakta om prostitusjon motbeviste tankene hos prostitusjonsmotstandere. Fakta som at noen skrev en bok og sa at de var kjempelykkelige som prostituerte, og liknende.

Og jeg sier da at om man leter etter mindre hyggelige fakta om prostitusjon, så er det ikke spesielt vanskelig å finne.

Dersom man skulle la fakta avgjøre, så er vel det negative i temmelig stor overvekt.

AtomicEgg

AtomicEgg
05.01.09 16:00

Det at prostitusjon ikke er noe positivt skal jeg ikke motsette meg. Om du ønsker å lese det ut fra den settningen du siterte har du en enorm stråmann med en flik av sannhet i seg, som nok en gang med rettferdighet i blikket blir ganske enkel å slå i bakken. Men å tro at størsteparten av de prostituerte gjør dette på grunn av tvang, eller at de tragiske "Her og Nå" historiene er normen blir også noe ovenfra og ned.

Det jeg motsetter meg er den snillistiske naiviteten som hevder å ligge bak den nye loven. Faktum er at de prostituerte som rammes av loven ikke er de tragiske tvangsprostituerte, men heller de som med viten og vilje bedriver prostitusjon. Det eneste resultatet man får er at de som har det vondt, vil få det værre, og mannen i gata slipper å bli plaget ved synet av de prostituerte. De tvangsprostituerte og menneskehandlede ofrene slipper ikke ut på gata uansett, og vil nå måtte leve enda mer kummerlig og skjult enn før for at bakmenenne skal få sitt.

Om det å fjerne prostitusjon fra bybildet i seg selv er målet, så "woho" mission accomplished. Men i så fall bør politikerne ha baller nok til å stå for nettopp det. Den mangel på dokumentasjon som ligger bak vedtaket er skremmende, og virker mer bassert på godtmenende ideolog og mindre bassert på fakta.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg