Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjønnsforskjeller på topp og bunnivå.

NYTT TEMA
GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
12.01.09 16:52

Vet dette er på kanten, men jeg tror Johan Jon har rett i at menn er både på topp og bunn  når det gjelder.  http://www.abcnyheter.no/node/81315

Iallefall i utholdenhet.

Tålmodig kone iallefall,  mulig tålmod èr en kvinnelig egenskap tross alt?

Noen som har flere "bevis"?

L2

L2
12.01.09 17:07

Dette er et debattforum.

Hva vil du debattere i denne tulletråden?

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
12.01.09 17:16
L2: Dette er et debattforum. Hva vil du debattere i denne tulletråden?

Tja, kjønnsforskjeller på topp og bunnivå. Var det ellers noe?

L2

L2
12.01.09 17:21

Jeg mistenker at du og dine likesinnede ønsker å benytte seg av "kunnskap" om slike "kjønnsforskjeller" til å rettferdiggjøre forskjellsbehandling.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
12.01.09 17:35
L2: Jeg mistenker at du og dine likesinnede ønsker å benytte seg av "kunnskap" om slike "kjønnsforskjeller" til å rettferdiggjøre forskjellsbehandling.

Må få kunnskapen først. Derfor denne tråden.

L2

L2
12.01.09 18:10

Du har spesialisert deg i å lage kjipe, uinteressante tråder?

Johan-Jon

Johan-Jon
12.01.09 18:37

Jeg tror dette er et godt eksempel.  Kanskje ikke på en "bunn" eller "topp" i tradisjonell forstand, men på noe ganske ekstremt som jeg tviler på at noen kvinne ville finne på (kanskje, men jeg innbiller meg at det er slik). Det er den typen "galskap" som driver menn i dass, men som også driver dem til topps, hvis "galskapen" på et eller annet vis er samfunnsgavnlig

Man trenger ikke gå så langt, jeg mener å huske på OL på Lillehammer, noen stakk en mic i fjeset på Dan Jansen etter at han vant OL-gull, noe han nok hadde jobbet en hel del med å få til.  Det som gikk på lufta var hans gledesstrålende kone som i vill jubel utbrøt noe sånt som "Fantastic!  It's finally over!"  Jeg ble sittende og tenke litt over den.

(Innlegget ble redigert 12.01.09 18:38)

Byjente

Byjente
12.01.09 19:11
Johan-Jon: Jeg tror dette er et godt eksempel.  Kanskje ikke på en "bunn" eller "topp" i tradisjonell forstand, men på noe ganske ekstremt som jeg tviler på at noen kvinne ville finne på (kanskje, men jeg innbiller meg at det er slik). Det er den typen "galskap" som driver menn i dass, men som også driver dem til topps, hvis "galskapen" på et eller annet vis er samfunnsgavnlig Man trenger ikke gå så langt, jeg mener å huske på OL på Lillehammer, noen stakk en mic i fjeset på Dan Jansen etter at han vant OL-gull, noe han nok hadde jobbet en hel del med å få til.  Det som gikk på lufta var hans gledesstrålende kone som i vill jubel utbrøt noe sånt som "Fantastic!  It's finally over!"  Jeg ble sittende og tenke litt over den.

Ikke dum... jeg forstår godt hvorfor du undret deg. Ikke lett å tilbringe hverdagen med en person som er så fullstendig oppslukt av en hobby etc.

Jeg kan til tider være svært oppslukt av jobben... ikke så veldig positivt det heller, så fremt jeg ikke forsøker å løsrive meg inni mellom.

Byjente

Byjente
12.01.09 21:23
L2: Du har spesialisert deg i å lage kjipe, uinteressante tråder?

Denne tråden er langt fra uinteressant!

Det er mange forskjeller mellom kjønnene, og det er utrolig interressant å se på hvilke områder vi skiller oss mest ut når det gjelder egenskaper.

Ta for eksempel kjøring i tunneller.... her har det mannlige kjønn en stor fordel i og med at de er utstyrt med bedre "kikkert-syn" og nattsyn enn det vi damer har. Når det derimot kommer til å få med seg helhetsbildet når en kjører, så har kvinner en fordel siden de har et bedre sidesyn enn menn. Alt skyldes evulosjonen, og de oppgaver vi har hatt størstedelen av tiden vi har vært på jorden. Menn som jegere, og kvinner som har oversikt over barn etc.

Dette er hentet fra tidligere forskning. Vi hadde en lignende tråd her tidligere, og da hadde jeg bøker å vise til. Jeg vil ikke ta bryderiet med å finne frem titlene og forskerne nå, men at det er interessant? Helt klart !!!

:-) 

Johan-Jon

Johan-Jon
12.01.09 21:32

Vi får vel reiterere den linken fra kongressen til amerikanske psykologer i forfjor, som vi egentlig aldri fikk ordentlig diskutert her, før jul, hvorfra sitatet er hentet:

In an important sense, men really are better AND worse than women.

Den er meget velskrevet og anbefales på det sterkeste for å forstå kjønnsforskjeller.

(Innlegget ble redigert 12.01.09 21:33)

Byjente

Byjente
12.01.09 21:35
Johan-Jon: Vi får vel reiterere den linken fra kongressen til amerikanske psykologer i forfjor, som vi egentlig aldri fikk ordentlig diskutert her, før jul, hvorfra sitatet er hentet: In an important sense, men really are better AND worse than women. Den er meget velskrevet og anbefales på det sterkeste for å forstå kjønnsforskjeller.

Egentlig er det et kompliment til menn.

Kan ikke tenke meg noe kjedeligere enn å være midt på treet på alt.   Sukk....

Goblin_9

Goblin_9
12.01.09 22:04
Byjente: Ta for eksempel kjøring i tunneller.... her har det mannlige kjønn en stor fordel i og med at de er utstyrt med bedre "kikkert-syn" og nattsyn enn det vi damer har. Når det derimot kommer til å få med seg helhetsbildet når en kjører, så har kvinner en fordel siden de har et bedre sidesyn enn menn. Alt skyldes evulosjonen, og de oppgaver vi har hatt størstedelen av tiden vi har vært på jorden. Menn som jegere, og kvinner som har oversikt over barn etc.

Akkurat det der ble trukket fram allerede i en studie som US Air Force bestilte en gang på 80-tallet. De som sto bak studien mente at sidesyn og simultankapasitet gjennomsnittlig var bedre hos kvinner, og at kvinner dermed burde være like godt eller muligens bedre egnet som jagerflygere enn menn.

Ordet gjennomsnittlig gikk jagerkuskene hus forbi. Jeg tviler på om noen studie noen sinne er blitt hatet så intenst som denne ble av jetjockeyene - . Den ble visst behørig begravd også!

joandearc

joandearc
12.01.09 22:16
GARDSDATTRA: Vet dette er på kanten, men jeg tror Johan Jon har rett i at menn er både på topp og bunn  når det gjelder.  http://www.abcnyheter.no/node/81315

Den kunne jeg fikse ganske raskt etterhvert for noen år siden , savner den.

Hvor kan en få kjøpt den?

(Innlegget ble redigert 12.01.09 22:18)

Goblin_9

Goblin_9
12.01.09 22:47
joandearc: Den kunne jeg fikse ganske raskt etterhvert for noen år siden , savner den. Hvor kan en få kjøpt den?

Det skal være en ledig en i England nå, har jeg hørt.

Goblin_9

Goblin_9
12.01.09 22:48
L2: Du har spesialisert deg i å lage kjipe, uinteressante tråder?

Ja, det er fælt når noen går deg i næringa.

joandearc

joandearc
12.01.09 22:49
Goblin_9: Det skal være en ledig en i England nå, har jeg hørt.

Hva snakker du om?

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
12.01.09 22:52
joandearc: Hva snakker du om?

Tror Goblin snakker om en ledig kube.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
12.01.09 22:55
L2: Jeg mistenker at du og dine likesinnede ønsker å benytte seg av "kunnskap" om slike "kjønnsforskjeller" til å rettferdiggjøre forskjellsbehandling.

Skal forskjeller mellom folk behandles likt, må folk behandles forskjellig.

Mulig du trenger tid til å tenke over denne setningen. I såfall er du i godt selskap på dette forum.

(Innlegget ble redigert 12.01.09 22:56)

Anouk

Anouk
12.01.09 23:16
Byjente: Ikke dum... jeg forstår godt hvorfor du undret deg. Ikke lett å tilbringe hverdagen med en person som er så fullstendig oppslukt av en hobby etc. Jeg kan til tider være svært oppslukt av jobben... ikke så veldig positivt det heller, så fremt jeg ikke forsøker å løsrive meg inni mellom.

Eller for å si det på en annen måte:

En person som kun er opptatt av seg selv...

Byjente

Byjente
12.01.09 23:19
Goblin_9: Akkurat det der ble trukket fram allerede i en studie som US Air Force bestilte en gang på 80-tallet. De som sto bak studien mente at sidesyn og simultankapasitet gjennomsnittlig var bedre hos kvinner, og at kvinner dermed burde være like godt eller muligens bedre egnet som jagerflygere enn menn. Ordet gjennomsnittlig gikk jagerkuskene hus forbi. Jeg tviler på om noen studie noen sinne er blitt hatet så intenst som denne ble av jetjockeyene - . Den ble visst behørig begravd også!

*ler*

Det kan jeg levende forestille meg...  Men - det er jo bra vi er forskjellige og kan utfylle hverandre. Problemet er når vi bare kriger om å være best - og ikke ser at ulikheter kan være en stor fordel i mange sammenhenger :-)

Byjente

Byjente
12.01.09 23:20
Anouk: Eller for å si det på en annen måte: En person som kun er opptatt av seg selv...

nja....    jeg liker ikke å se på meg selv som en som er bare opptatt av meg selv   ;-)

Imidlertid er jeg en utpreget JA-person som tror jeg får tid til alle oppgaver, og dermed ender opp med alt for mye arbeid. I tillegg liker jeg å gjøre ting selv slik at jeg vet det blir gjort når det skal. Forsøker å delegere, men er nok ikke en foregangsfigur i så måte. Er blitt bedre, da ;-)

Tror likevel at du har rett i at mange er litt for opptatt av egne interesser, og dermed glemmer at andre kan ha litt behov for noe av og til.... Når alle antenner er snudd innover istedenfor utover, kan det bli litt feil.

(Innlegget ble redigert 12.01.09 23:21)

Byjente

Byjente
12.01.09 23:24
GARDSDATTRA: Skal forskjeller mellom folk behandles likt, må folk behandles forskjellig. Mulig du trenger tid til å tenke over denne setningen. I såfall er du i godt selskap på dette forum.

med fare for å tråkke i klaveret.... kan det sies på en annen måte? - som dette:

Dersom du skal opptre rettferdig ovenfor andre, må du behandle dem ulikt.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
12.01.09 23:30
Byjente: med fare for å tråkke i klaveret.... kan det sies på en annen måte? - som dette: Dersom du skal opptre rettferdig ovenfor andre, må du behandle dem ulikt.

Slik var der ja.....

Byjente

Byjente
12.01.09 23:35
GARDSDATTRA: Slik var der ja.....

Min daglige utfordring på jobb.....    Ikke lett, alltid!

Anouk

Anouk
12.01.09 23:35
Byjente: nja....    jeg liker ikke å se på meg selv som en som er bare opptatt av meg selv   ;-) Imidlertid er jeg en utpreget JA-person som tror jeg får tid til alle oppgaver, og dermed ender opp med alt for mye arbeid. I tillegg liker jeg å gjøre ting selv slik at jeg vet det blir gjort når det skal. Forsøker å delegere, men er nok ikke en foregangsfigur i så måte. Er blitt bedre, da ;-) Tror likevel at du har rett i at mange er litt for opptatt av egne interesser, og dermed glemmer at andre kan ha litt behov for noe av og til.... Når alle antenner er snudd innover istedenfor utover, kan det bli litt feil.

Ops! Nå var det slett ikke deg jeg siktet til.

Men skal man bli verdens beste i noe som helst må man være renhåret egoist.

Tenk på kona til den mannen som fiklet med kuben sin i 26 år..

Jeg hadde tvunget ham til å spise den!

Byjente

Byjente
12.01.09 23:37
Anouk: Ops! Nå var det slett ikke deg jeg siktet til. Men skal man bli verdens beste i noe som helst må man være renhåret egoist. Tenk på kona til den mannen som fiklet med kuben sin i 26 år.. Jeg hadde tvunget ham til å spise den!

Jeg tolket det heller ikke slik, min venn... men kunne ikke dy meg ;-)   *ler*

Og - jeg er helt enig. Jeg ville vel kastet den for lengst!

hmmm..... ved nærmere ettertanke så ville jeg vel ikke valgt han dersom han viste seg å være sykelig opptatt av en kube. Det blir ikke så mye samsvar mellom meg og han ifbm mål og mening i livet... snakk om kollisjon!    

(Innlegget ble redigert 12.01.09 23:39)

Anouk

Anouk
12.01.09 23:42
Byjente: Jeg tolket det heller ikke slik, min venn... men kunne ikke dy meg ;-)   *ler* Og - jeg er helt enig. Jeg ville vel kastet den for lengst! hmmm..... ved nærmere ettertanke så ville jeg vel ikke valgt han dersom han viste seg å være sykelig opptatt av en kube. Det blir ikke så mye samsvar mellom meg og han ifbm mål og mening i livet... snakk om kollisjon!    

Tja, det burde vel ringt en alarmbjelle eller fjorten hvis han satt og fiklet med kuben på første, andre og tredje  date:)

Ha en riktig god natt!

Byjente

Byjente
12.01.09 23:43
Anouk: Tja, det burde vel ringt en alarmbjelle eller fjorten hvis han satt og fiklet med kuben på første, andre og tredje  date:) Ha en riktig god natt!

uansett hva han fiklet med... dersom han fiklet for mye, ville det være over og ut     *ler*

Sov godt, Anouk!

Goblin_9

Goblin_9
14.01.09 23:59
Byjente: uansett hva han fiklet med... dersom han fiklet for mye, ville det være over og ut     *ler*

Fiklet med kubben -?

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
15.01.09 00:05
Goblin_9: Fiklet med kubben -?

Det ville være over og ut - iallefall om det skjedde på første date.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg