Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Æresdrap på norsk

NYTT TEMA
joplina
joplinaInnlegg: 63628
15.05.09 10:36

Hvorfor kalles rene henrettelser av kvinner for «familietragedier»?

http://www.abcnyheter.no/node/88711

"Siden årtusenskiftet er 81 kvinner drept av sine menn i Norge. Når det er hvite, heterofile norske menn det gjelder, så kalles drapene gjerne en familietragedie, dersom de har minoritetsbakgrunn kalles det «æresdrap». Bidrar begrepene til å tildekke at lite blir gjort med noe som er et alvorlig samfunnsproblem?

Vold i nære relasjoner er et stort samfunnsproblem i Norge, men skjules og ufarliggjøres bak begreper som «husbråk» og «familietragedier». Begrepene blir ikke mindre problematiske av at de impliserer at flere i familien bærer ansvaret for hendelsene. De eneste gangene nordmenn er villige til å anerkjenne at det er vold, overgrep og drap det handler om, er når det skjer i familier med minoritetsbakgrunn. Men da er det kulturelt betinget, «de er sånn», det kan ikke gjøres noe med. "

"Professor i psykiatri Gustav Wik ved Universitetet i Bergen mener at etnisk norske menn dreper sine koner for å gjenopprette æren de har tapt etter et brudd. Mannen mener ofte han har mistet så mye og vil markere. Psykolog Terje Galtung beskriver personligheten til menn som dreper som egosentriske og dominerende, men rause når de mestrer situasjonen og har kontrollen. Dersom kvinnen bryter ut av forholdet kan drap være en måte å gjenvinne kontrollen på. Det kan minne om æresdrap, sier han.

ÅRSAKEN TIL KVINNEDRAP i Norge kan ikke kategoriseres på bakgrunn av etniske eller kulturelle forskjeller alene. Ære, psykiske problemer, ønske om kontroll er noen av forklaringene. Den sterke følelsen av frustrasjon kan også ligge i at drapsmannen føler seg krenket av en motpart, altså kvinnen, som han ikke oppfatter som likeverdig.

I saken der en tidligere marineoffiser ble dømt for drapet på ekskona i Bergen, ble drapet beskrevet som en ren henrettelse i dommen. Til en kollega hadde drapsmannen sagt at han ville brenne ned huset hvis ekskona fikk det. Drapene på Nesøya kom etter et fire år langt bittert skilsmisseoppgjør der drapsmannen følte at han ble overkjørt i rettstvisten mellom han og hans tidligere kone. I saken der en iraker drepte sin kone og to barn, skal kona ha tryglet han om å oppsøke psykolog i Norge og opplevd mannens problemer så dramatisk at hun truet med brudd.

Verdens Helseorganisasjon (WHO) anslår at rundt halvparten av alle kvinner som blir drept, drepes av sin nåværende eller tidligere partner. I Storbritannia blir i gjennomsnitt to kvinner drept i uken, i Norge i underkant av ti i året. Ordet «tragedie» hentyder til noe uforutsett, en ulykke som rammer uten forvarsel. Psykolog Galtung sammenlikner kvinnedrap med trafikkulykker, og sier det ofte er umulig å hindre mennene som begår dem. Ser man nærmere på mange av sakene det gjelder, minner de allikevel om rene henrettelser av kvinner. "

"INNTIL VI SOM SAMFUNN er villige til å rette et speil mot oss selv og få fakta på bordet, vil hvert tredje drap i Norge være en kvinne som blir drept av sin nåværende eller tidligere partner. Kvinnedrap, i likhet med trafikkulykker, kan i mange tilfeller unngås dersom de riktige tiltakene blir iverksatt på riktig sted til riktig tidspunkt.

Uansett er verken begrepene familietragedie eller æresdrap spesielt dekkende. Begge deler er drap og ingen av dem ærefulle. "

- Ja, det var rene ord for penga'.

Jeg har lenge irritert meg over benevnelsen "familietragedie" som nettopp impliserer at flere i familien har ansvaret for at de blir drept.

Det blir som å kalle incestovergrep for en "familietragedie"...som om offret også er å klandre. Men det gjør vi ikke. Så hvorfor kaller vi drap og henrettelse for noe slikt??

Snipp1
Snipp1Innlegg: 24968
15.05.09 10:41
joplina: Jeg har lenge irritert meg over benevnelsen "familietragedie" som nettopp impliserer at flere i familien har ansvaret for at de blir drept.

Jeg er helt enig. Et drap er et drap - å bruke formildende ord fordi drapsmannen også tar sitt eget liv, er å avdramatisere et alvorlig lovbrudd og nedvurdere hensynet til de drepte.

Derimot mener jeg at "æresdrap" er noe annet - det brukes vanligvis om drap sanksjonert av de nærmeste omgivelsene. Her mener jeg at ansvaret ikke bare ligger hos drapsmannen, men også hos de som forventer/krever at han dreper.

(Innlegget ble redigert 15.05.09 10:42)

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 59151
15.05.09 11:22
Snipp1: Jeg er helt enig. Et drap er et drap - å bruke formildende ord fordi drapsmannen også tar sitt eget liv, er å avdramatisere et alvorlig lovbrudd og nedvurdere hensynet til de drepte. Derimot mener jeg at "æresdrap" er noe annet - det brukes vanligvis om drap sanksjonert av de nærmeste omgivelsene. Her mener jeg at ansvaret ikke bare ligger hos drapsmannen, men også hos de som forventer/krever at han dreper.

Det finnes personlig ære også. Vi kjenner støtt og stadig på denne æresfølelsen en og hver av oss. Iallefall kjenner vi det godt de gangene vi føler noe går på æren løs. Det er da vi føler at stoltheten har fått en knekk, og at noen fortsatt står og skal trampe oss ned.

De fleste av oss tåler ganske mye motgang før vi føler selveste æren står på spill, det siste som holder oss oppe. Egentlig har de aller fleste av oss veldig mye æresfølelse og stolthet igjen når vi føler vi ikke orker mer. Vi orker bestandig langt mer enn vi tror. Derfor dreper vi ikke andre eller oss selv, eller gjør andre grufulle ting.

Så er det noen da, som slett ikke tåler like mye. Kanskje er tålegrensa til disse på et nivå der vi andre ikke oppfatter at det burde være noen påkjenning å snakke om?

Noen har heller ingenting annet enn en personlig ære å skilte med.......De mangler kanskje både venner og familie utenom sin egen kjernefamilie, og har skaffet seg ei kone og kanksje barn kun for staffasje og som en kulisse i sitt eget liv?

Snipp1
Snipp1Innlegg: 24968
15.05.09 11:36
GARDSDATTRA: Det finnes personlig ære også. Vi kjenner støtt og stadig på denne æresfølelsen en og hver av oss. Iallefall kjenner vi det godt de gangene vi føler noe går på æren løs. Det er da vi føler at stoltheten har fått en knekk, og at noen fortsatt står og skal trampe oss ned.

Jada. Og drap har gjerne et eller annet motiv; det kan godt tenkes det er personlig ære som er en del av dette.

Poenget mitt er at man må skille på drap der drapsmannen alene er ansvarlig, og drap som blir sanksjonert eller til og med oppfordret til av omgivelsene.

Stuttis
StuttisInnlegg: 368
15.05.09 11:53

Joplina spurte:

"Hvorfor kalles rene henrettelser av kvinner for «familietragedier»?"

Regner med det er fordi ingen tør å kalle en spade for en spade!

Men som vi sier der jeg egentlig kommer fra, "Ingen klager på fortjent juling, og må folk skytes så er det fordi de lærer for sakte!"

Er det mulig at noen av disse kvinnene har plaget stakkaren så lenge og så mye at han ikke ser noen annen utvei enn å bli kvitt problemet?

Hadde vi hatt så mange "henrettelser" om vi ikke hadde hatt "krisesenter-effekten http://www.abcnyheter.no/node/88793 ?

GARDSDATTRA
15.05.09 12:04
Snipp1: Jada. Og drap har gjerne et eller annet motiv; det kan godt tenkes det er personlig ære som er en del av dette. Poenget mitt er at man må skille på drap der drapsmannen alene er ansvarlig, og drap som blir sanksjonert eller til og med oppfordret til av omgivelsene.

Nå er ikke slike sosiale æresdrap, altså slikt som oppfattes som en hellig og alminnelig kultur, lovlig her til lands heller. Og jeg foretrekker å holde meg i Norge.

Det kunne vært en ide om myndighetene oppfordrer til et mer personlig ansvar for slik (u)kultur. Jeg mener, myndighetene kunne oppfordret hver især til å si nei til slik kollektiv æresforvaltning.

Nå er ikke dette problemet stort i Norge, men vi har noe av det. Vi husker en som drepte søstrene sine for denne kollektive ærens skyld. Dette hendte for et par år siden, og skjedde et sted på østlandet.

Derimot virker det som om de personlige æresdrapene er et større problem, jeg er fremdeles i Norge.

Men det er klart, det finnes andre årsaker også.

Det verste er at det er først nå det startes forskning rundt dette. Derfor er det ingen som vet nok til at slike drap kan forebygges.

Derfor kommer det nok til å skje et i neste måned også, dessverre. 

GARDSDATTRA
15.05.09 12:16
Stuttis: Joplina spurte: "Hvorfor kalles rene henrettelser av kvinner for «familietragedier»?" Regner med det er fordi ingen tør å kalle en spade for en spade! Men som vi sier der jeg egentlig kommer fra, "Ingen klager på fortjent juling, og må folk skytes så er det fordi de lærer for sakte!" Er det mulig at noen av disse kvinnene har plaget stakkaren så lenge og så mye at han ikke ser noen annen utvei enn å bli kvitt problemet? Hadde vi hatt så mange "henrettelser" om vi ikke hadde hatt "krisesenter-effekten http://www.abcnyheter.no/node/88793 ?

Vi har en hellig og alminnelig ukultur i enkelte norske samfunn også, skjønner jeg.

Stuttis
15.05.09 12:48

Det finnes desverre mange hellige ukulturer i norge, en av dem er at enkelte kvinner misbruker muligheter som er ment for å hjelpe de som trenger det.

Det som skulle være en hjelp til kvinner og barn som er utsatt for vold og misbruk i hjemmet er blitt tatt i bruk som en billig og effektiv erstatning for advokater når du vil "bytte ut gubben".

Jeg kjenner kvinner som har måttet ta i bruk krisesenter, og min mening i noen av de tilfellene er at de ventet for lenge med å dra dit, å bli jaget rundt i huset av en mann med øks er vel ikke noe gøy?

Men så er det da noen kvinner blandt dere som misbruker disse sentrene, og i det hele tatt lovverket omkring vern av kvinner og barn på en sånn måte at det er avskyelig. Om dere kvinner kan ta dette mellom dere, så kan vi menn prøve å "lære opp" de utskuddene i herrestanden som banker unger og koner, de er ikke særlig godt likt av oss "normale" menn heller skjønner du!

GARDSDATTRA
15.05.09 13:22
Stuttis: Men som vi sier der jeg egentlig kommer fra, "Ingen klager på fortjent juling, og må folk skytes så er det fordi de lærer for sakte!"

Så lenge du ikke tar avstand fra slike utsagn, så oppfatter jeg det slik at du mener et drapsoffer kan takke seg selv.

Jeg mener morderen har skylda.

Stuttis
15.05.09 13:36
GARDSDATTRA: Så lenge du ikke tar avstand fra slike utsagn, så oppfatter jeg det slik at du mener et drapsoffer kan takke seg selv. Jeg mener morderen har skylda.

Det var egentlig så smått humoristisk ment, men jeg mener det er en kime av sannhet i det, for veldig ofte er det ikke uten grunn folk er sinte.

Drap er ikke legitimt uansett, så ja jeg mener også at morderen har skylda for å ha drept.

Det jeg stiller spørsmål ved er at hvorfor kan man ødelegge et liv med å bruke jus, hjelpeapparat og falske anklager uten å bli straffet for det men å forsvare seg mot sånt med hjelp av skytevåpen er forbudt.

Begge deler er forkastelig og ulovlig, og begge deler ødelegger liv.

For ikke snakke om at misbruk av både våpen og rettsvern ødelegger den nytten vi også har av de samme tingene!

Batucada
BatucadaInnlegg: 10039
15.05.09 14:38

Spørsmålet er ikke så mye om man kan kalle disse drapene æresdrap, som den evt hensiktsmessigheten i å gjøre det. Æresdrap er jo bare et ord som kan gis et hvilket som helst begrepsinnhold avsenderen føler for.

Får man nye erkjennelser av å utvide definisjonen av det? Avklarer det noe? Blir det i det hele tatt et nyttig verktøy for å få gjort noe? Oppnår man mer eller mindre i form av en presis diskusjon om fenomenene når man laster så vidt mye forskjellig i samme sekk?

Omgivelsenes rolle er jo for eksempel diametralt forskjellig, med skam og avsky som reaksjon fra omgivelsene når det gjelder den ene typen tilfeller (fanilietragedier), og omgivelsenes godkjennelse av, sogar forventning om, den andre typen tilfeller (æresdrap).

Utfra overflatiske karakteristika kunne man jo for så vidt lage en semiplausibel begrunnelse for å kalle en emo-ungdom som skyter vilt rundt seg på skolen en terrorist, men igjen er det dette med hensiktsmessighet. Begreper er verktøy, og bør brukes til den jobben de egner seg best til.

La det være sagt, at jeg finner familietragedie å være ikke bare upresist og generelt, men også krenkende og en slags bagatellisering av jævelskapen, men det betyr altså ikke at æresdrap er det riktige ord å bruke!

(Innlegget ble redigert 15.05.09 14:39)

GARDSDATTRA
15.05.09 15:07
Stuttis: Det jeg stiller spørsmål ved er at hvorfor kan man ødelegge et liv med å bruke jus, hjelpeapparat og falske anklager uten å bli straffet for det men å forsvare seg mot sånt med hjelp av skytevåpen er forbudt.

Falske anklager er straffbart, og mange er straffet for slikt. Strafferammene er sogar strenge.

(Men for ikke så lenge siden ble det faktisk lovlig for et voldtektsoffer å prate om overgrepet innenfor rammen av familie og venner, selv om voldtektsmannen ikke var dømt og derfor uskyldig. Sllikt snakk var også straffbart tidligere.)

Ellers er det merkelig at det skal være forbudt å rette skyevåpen mot noen du. Jeg skal ellers føye til at det er lv å ta liv i de tilfellene en ikke har noe valg, dvs at det dreier seg om nødverge.

Stuttis
15.05.09 15:53
GARDSDATTRA: Falske anklager er straffbart, og mange er straffet for slikt. Strafferammene er sogar strenge. (Men for ikke så lenge siden ble det faktisk lovlig for et voldtektsoffer å prate om overgrepet innenfor rammen av familie og venner, selv om voldtektsmannen ikke var dømt og derfor uskyldig. Sllikt snakk var også straffbart tidligere.) Ellers er det merkelig at det skal være forbudt å rette skyevåpen mot noen du. Jeg skal ellers føye til at det er lv å ta liv i de tilfellene en ikke har noe valg, dvs at det dreier seg om nødverge.

Ja det finnes nødverge og nødrett, men disse vernes veldig i norsk rettspraksis for å hindre nettopp misbruk, jeg har selv handlet i nødrett og fått rettens medhold i det.

Men dette om falske anklager er ikke alltid like lett å få pådømt, så resultatet er ofte at at mange lever med totalt fravær av livskvalitet under sånn anklager og resultatet blir ofte da disse "henrettelsene" som Joplina kaller dem.

Derfor brukes gjerne ordet "familietragedie" i mangel på bedre ord, drapet har jo skjedd og ofte har gjerningsmannen tatt sitt eget liv også, så det er jo en drapssak som er lukket det er snakk om. Selv om årsaken til at noen har valgt å ta livet til noen og deretter sitt eget kan være grusomt innviklet og komplisert å sette seg inn i, så er "logikken" i handlingen skremmende enkel: "Hun har tatt mitt liv og lar meg leve som et tomt skall for ytterligere å pine meg, jeg tar hennes for å hindre dette å skje igjen, og avslutter deretter min egen lidelse."

Riktig? Nei det er det så langt i fra, men når ikke folk greier å holde seg til kardemommeloven så blir folk krenket og da er tingene i gang.

Som noen engang sa: "Hadde to fireåringer i en sandkasse hatt tilgang til våpen hadde de drept hverandre!"

Sjalusi, penger og hevn er vel hovedårsakene til drap, og da er vi vel inne i den nære personlige krets for å få sånne motiver, så "familietragedie" er vel ikke så dumt ord likevel?

forelderlikeverd
forelderlikeverdInnlegg: 8963
15.05.09 17:17
joplina: Hvorfor kalles rene henrettelser av kvinner for «familietragedier»?

Hvorfor ikke? Tror du at det er i ren lykkerus og eventyrlyst at elskende turtelduer tar livet av hverandre?

Keto-dama
Keto-damaInnlegg: 8401
15.05.09 17:27
Stuttis: Sjalusi, penger og hevn er vel hovedårsakene til drap, og da er vi vel inne i den nære personlige krets for å få sånne motiver,

For ikke å glemme vårt "ansikt utad".....

Det er for gjennomsnitts-normannen viktig å holde korrekt fasade utad mens det som skjer innenfor husets fire vegger kanskje ikke er fult så bra.

Der skiller vi vel helt egentlig ikke så mye ut  fra alle andre ?!

(Innlegget ble redigert 15.05.09 17:29)

EnMann
EnMannInnlegg: 11729
15.05.09 17:34
Keto-dama: Det er for gjennomsnitts-normannen viktig å holde korrekt fasade utad

hos oss Keto-dama

er det kona som ikke liker besøk før huset er nystrøket og maten roper på Michelin stjerne...  :)

Keto-dama
Keto-damaInnlegg: 8401
15.05.09 17:38

Hehe, altså er det ikke så mye anderledes hjemme hos dere som i hvilket som helst annet gjennomsnittshjem i Norge i dag ;)

Har heldigvis et veldig så avslappet forhold til dette men vi tar nok en sjau i fellesskap i kveld tenker jeg. Er nemlig mulig at det ramler inn noen bursdagsgjester på søndag ser du... ;)

Når det er sagt var det nødvendigvis ikke renhold jeg tenkte på når jeg sier "innenfor husets fire vegger".

Eksempler på forhold i heimen som har blitt kjent i etterkant kan være både vold, incest og ymse andre forhold som ikke helt tåler dagens lys men som altså skjer bak lukkede dører.

GARDSDATTRA
15.05.09 17:44
Stuttis: Derfor brukes gjerne ordet "familietragedie" i mangel på bedre ord, drapet har jo skjedd og ofte har gjerningsmannen tatt sitt eget liv også, så det er jo en drapssak som er lukket det er snakk om. Selv om årsaken til at noen har valgt å ta livet til noen og deretter sitt eget kan være grusomt innviklet og komplisert å sette seg inn i, så er "logikken" i handlingen skremmende enkel: "Hun har tatt mitt liv og lar meg leve som et tomt skall for ytterligere å pine meg, jeg tar hennes for å hindre dette å skje igjen, og avslutter deretter min egen lidelse."

På red1 nrk1 var det en kveld i denne uken invitert med ei datter av en lege som gjorde seg skyldig i et slikt utvidet selvmord. Han hadde først drept sin fraskilte kone, deretter seg selv. Dette hendte for fire år siden.

Det som virkelig var interresant, var at absolutt ingen av de fire barna som satt igjen forsto noe som helst av hvorfor faren tok livet av moren og så seg selv. De visste at han var fratatt legelisensen på grunn av et rusproblem, men det skal likevel mye til før en åpenbart ressursterk mann gjør slike ting.

Jeg går ut fra at det er flere her som så dette programmet, og det er mulig det går an å se rep på slike program på nrk.no?

Dersom det går an å få red1 i reprise på nrk.no, så anbefales det å se dette.

(Innlegget ble redigert 15.05.09 17:47)

joandearc
joandearcInnlegg: 7257
15.05.09 18:49
joplina: "Siden årtusenskiftet er 81 kvinner drept av sine menn i Norge. Når det er hvite, heterofile norske menn det gjelder, så kalles drapene gjerne en familietragedie,

Det er ingen familetragedie men iskalde drapsmenn!

De er simpeltheten en mordere av feigeste sort, og det er vanskelig å skrive det slik det er.

Ofte er det menn som skriver om dette i media, og jeg har mistanke om at de ikke greier å sette seg inn i ofrenes situasjon.De har empati for menn fordi de er menn selv.

Nå rømte det nylig en slik morder, og det rare at såfort han er en fare for andre i samfunnet skrives det "farlig drapsmann!"

Den gangen han ble dømt var det garantert: Familietragedie!

Ergo har den drepte kvinnen like mye skyld som morderen av en eller annen merksnodig grunn.

Det er ikke dyktig journalistikk!

(Innlegget ble redigert 15.05.09 18:54)

EnMann
EnMannInnlegg: 11729
15.05.09 19:17
joandearc: såfort han er en fare for andre i samfunnet skrives det "farlig drapsmann!" Den gangen han ble dømt var det garantert: Familietragedie!

nå joandearc,

beskriver det første uttrykket mannen og det andre uttrykket situasjonen...

Ingen ville si at noen er en 'farlig Familietragedie' vet du - så nå må du, Joplina og GD ta dere et Norsk-kurs som straff - med pugging av preposisjoner og bøying av sterke verb.-..

...ingen nåde...   :)

joplina
15.05.09 19:17
Batucada: La det være sagt, at jeg finner familietragedie å være ikke bare upresist og generelt, men også krenkende og en slags bagatellisering av jævelskapen, men det betyr altså ikke at æresdrap er det riktige ord å bruke!

Jeg synes både æresdrap og familietragedie  er upresist og krenkende.

Æresdrap fordi det er drapsmannens ære som liksom er krenket, og derfor må han drepe for å gjenopprette den. Det er jo hevn. Å hevne seg.

I det hele tatt å bruke "ære" i forbindelse med drap er jo helt pyton.

Og familietragedie...hm hm...impliserer at hele familien påvirket utfallet (har delansvar/skyld)  for den ulykken som så rammet dem . Men det er jo hevn...en part hevner seg for at livet raknar..tar det ut på de nermeste som vedkommede mener har skylden -  eller mener ikke fortjener å ha det bra når vedkommede ikke har det - og tar eventuelt sitt eget liv etterpå.

Det er tragisk at  andre blir drept uten å kunne forhindre det. Å måtte dø for at en person ikke er i vater og full av hevntanker.

Så hva med å kalle det "hevndrap"  uansett vilken etnisk opprinnelse gjerningsmannen har...og hevntragedie hvis også  barn blir drept , og vedkommede på toppen av det hele tar sitt eget liv for å slippe ansvar. Utsletter familien, sine aller nermeste.

Hevn - å hevne seg, er jo det det dreier seg om i alle tilfeller.

Ordlyden er viktig......æresdrap  forteller oss at det ikke hører vår kultur til....noe vi kan distansere oss fra. Men det er hevn det handler om!

Familietragedie legger et respektfyllt hysj-hysj over det hele, slik at vi ikke skal gasse oss i det.....bare riste  det av oss så fort vi kan...betrakte det som noe ingen rår over....."det var så tragisk at" "forferdelig" "og barna som hadde hele livet foran seg"....Men det er faktisk hevn det dreier seg om.

Og før vi har en dekkende benevnelse som gjør at vi ikke automatisk distanserer oss eller blir hysj-hysj-respektfulle - så sprekker ikke trollet i solen.  Og jeg tror at det er viktig at disse drapene blir belyst, kjøres frem åpent for alle å mene noe om.....at hevnaspektet får komme frem og skrelle vekk alle lag av misforstått forståelse for sårede følelser.

Vi må ikke distansere oss og vi må ikke pakke "familitragediene" inn i bomull. De minker ikke i omfang av det. Men det er jo det vi vil...allesammen....at det skal minke i omfang.

Ingen av oss vil at noen av våre barn eller barnebarn skal ende sine dager som offer for HEVN - og ingen av oss vil at noen av våre barn eller barnebarn skal være en slik dødelig hevner!

joplina
15.05.09 19:20

foreldrelikverd: Hvorfor ikke? Tror du at det er i ren lykkerus og eventyrlyst at elskende turtelduer tar livet av hverandre?

Ta deg en bolle. Hvordan i alle dager skal de fikse å drepe hverandre??

Det er èn part som dreper den andre og eventuelt seg selv etterpå. Og det er hevn som er drivkraften. Å hevne at de føler seg elendige, såret, skuffet, sveket, vraket osv. Ikke noe annet.

forelderlikeverd
15.05.09 19:35

Jeg bilder meg inn, ikke uinspirert av egne erfaringer, at der finnes fedre, som blir så forferdede over å erkjenne at kvinnen de elsker og har fått barn med, kan forårsake så mye lidelse og smerte, at de i ren desperasjon og blind av raseri, vil forsøke å stoppe og stanse galskapen én gang for alle, men i samme sekund som udåden er gjennomført, oppdager at de selv nå har det fulle ansvaret for at andre igjen blir påført enorm, ulidelig og umenneskelig smerte, like godt tar hele kjernefamilien med i dragsuget. Det er helt forferdelig og jeg synes VIRKELIG at det er et (av mange) skritt i riktig retning å opprette krisesentre for menn som føler seg trakasserte, krenket, umyndiggjorte, undertrykte, diskriminerte, nedverdiget og ikke minst maktesløse! Hvis vi får gode "lavterskeltilbud" til familiefaren som føler sin tilknytning til egen kjernefamilie og egne barn truet, vil kanskje dette kunne fange opp noen, men desverre ikke alle, som holder på å miste besinnelsen! Det er der i alle fall god grunn til å tro! Men innføring av totalt og fullstendig likeverdig forelderskap for far som for mor, vil nok ha den største effekt, selv om jeg et sted inne i meg nok frykter at der finnes noen som kan miste besinnelsen av mindre (spontan sjalusi f.eks.?).

(Innlegget ble redigert 15.05.09 19:36)

joplina
15.05.09 19:50
forelderlikeverd: som blir så forferdede over å erkjenne at kvinnen de elsker og har fått barn med, kan forårsake så mye lidelse og smerte, at de i ren desperasjon og blind av raseri, vil forsøke å stoppe og stanse galskapen én gang for alle

Det kalles HEVN. De får utløp for sitt raseri og sin frustrasjon ved å hevne seg. Har ikke de det godt skal ikke den andre ha det heller. Mister de verdier eller føler at de mister barn, så skal ikke den andre komme unna med det, eller kunne kose seg med verdier/barn. Hevn, hevn og atter hevn.

forelderlikeverd
15.05.09 20:10
joplina: Det kalles HEVN

Det er ikke hevn å stoppe ondskap! Hevn er oftest en kalkulert gjengjeldelseshandling. Men at der finnes noen som kan finne på å frarøve noen livet, som har frarøvet hevneren sjelefreden og livslykken, DÉT kan vi nok ikke se bort fra!

En far, som merker ukontrollert ondskap true kjernefamiliens sammenhold og barnas oppvekstvilkår, kan kanskje i blendet raseri eliminiere mennesket som formidler ondskapen, men vil sannsynligvis (forhåpentligvis) i samme øyeblikk som udåden fullbyrdes, oppdage at vedkommende selv er blitt ondskapens tjener og videreformidler! Tilbake står barna som bare får forsterket smerten og lidelsen ved å oppleve ukontrollert ondskap fosse frem i begge foreldrene og i tillegg miste dem begge, den ene ved død og den andre ved fengsel, og da kan den forenklede konklusjonen bli å fri dem fra smerten ved å ta livet av dem og deretter (kjempefeigt, spør du meg) stikke av fra regningen ved å til slutt å ta sitt eget liv. Men likevel må vi huske at innenfor familien er det neppe lystmord men alvorlige tragedier som ligger bak drap på de nærmeste, næreste og kjæreste! 

joplina
15.05.09 20:22
forelderlikeverd: Det er ikke hevn å stoppe ondskap! Hevn er oftest en kalkulert gjengjeldelseshandling.

Og det er gjengjeldelse det handler om. En part er sint,frustrert,fortvilt,deprimert osv  og mener at den andre part er årsaken til det.

Den parten de mener har skylden og er årsaken til deres vanskeligheter, skal stoppes....få smake sin egen medisin, få hva vedkommede fortjener, skal ikke ha det bra når de selve har det ille eller forjævlig, skal ikke smile og le når de mistrøster og sliter. DET KALLES HEVN.

Ingen dreper sin kone,forlovede,samboer eller eks  (og/eller  barn) uten at de mener å gjengjelde noe/hevne noe de mener seg utsatt for.

- Jooo, forresten...det skjer en gang i blandt  - gjerne  når noen har misligholdt noe slik at de mister anseelsen og henges ut. Da kan de innbilde seg at de sparer familien for smerte ved å ta med de inn i døden. Syk,syk tankegang.

GARDSDATTRA
15.05.09 20:24
EnMann: Ingen ville si at noen er en 'farlig Familietragedie' vet du - så nå må du, Joplina og GD ta dere et Norsk-kurs som straff - med pugging av preposisjoner og bøying av sterke verb.-.. ...ingen nåde...   :)

Hvorfor skulle jeg det?

Stuttis
15.05.09 20:35
joplina: Og familietragedie...hm hm...impliserer at hele familien påvirket utfallet (har delansvar/skyld)  for den ulykken som så rammet dem . Men det er jo hevn...en part hevner seg for at livet raknar..tar det ut på de nermeste som vedkommede mener har skylden -  eller mener ikke fortjener å ha det bra når vedkommede ikke har det - og tar eventuelt sitt eget liv etterpå.

Det er jo nettopp det man ikke kan vite, og som regel har det jo ikke noe å si heller siden ofte drapsmannen er død, men mange menn har troll til kjerringer som de sier i eventyrene! Derfor brukes begrepet familietragedie av media fordi man ikke vet hva som er grunnen til at udåden er begått!

Og hadde det ikke vært like ondt for moren og faren til en mann som har blitt så plaget av en kvinne at han valgte å skyte henne i "selvforsvar", å få høre sin sønn omtalt som "kvinnehenretter" i media bare fordi ordet familietragedie er "FOR UPRESIST" til andre situasjoner?

forelderlikeverd
15.05.09 20:36
joplina: Og det er gjengjeldelse det handler om

Litt for endimensjonalt og ensidig, spør du meg!

Hvis det er et forsøk på å stanse ondskap i fremdrift, er det ikke hevn. Hevn skal påføre den andre skade, mens ved tapet av liv, tapes også følelsen av smerte, så drap er i så fall en dårlig hevn, for det er bare de som står igjen som blir påført smerten og det er jo ikke så sjeldent barna, og når dette går opp for "hevneren", litt vel seint, for seint, så befries de også for smerten, og så tar "hevneren" sitt eget liv, for selv å unnslippe smerten forårsaket av tapet. Nei, hevn er nok bare enda et skittent forsøk på å trykke mannen som kjønn stadig lenger ned i driten! Der gis ingen ære til menn som dreper kvinner og barn, og hevnteoriene slår sprekker ved første granskning, så det er nok snarere "familietragedier" der først og fremmest beskriver tilfredsstillende hva som ligger bak drap mellom de nærmeste, næreste og kjæreste! 

joplina
16.05.09 00:49
forelderlikeverd: Hvis det er et forsøk på å stanse ondskap i fremdrift, er det ikke hevn

Selvfølgelig er det det.

"Ondskap i fremdrift"...herreguuuud...hva er det egentlig??

Hvis jeg mener at du er ond,  og at alt du gjør er "ondskap i fremdrift" fordi det legger kjepper i hjulet for meg, eller påfører meg en følelse av tap og svik - vilket gjør at jeg føler meg rammet og urettferdig og sjofelt behandlet av deg...ja, at du ødelegger livet mitt, tar fra meg det jeg elsker og livsgleden likeså .Så får jeg en tanke om å stoppe deg og "ondskapen i fremdrift".... FORDI jeg har det jævlig og jeg mener det er din skyld.

Da foreldrelikverd, tar jeg hevn!

Og du kan spare deg for å trekke inn din verdensomspennende konspirasjonsteori om "enda et forsøk på å undertrykke mannen" bla bla bla

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg