Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mye artig rundt omkring, men denne var ny...

NYTT TEMA
KjetilHansen_2
KjetilHansen_2Innlegg: 2692
24.09.09 18:32

http://www.nettavisen.no/bolig/article2714693.ece

Eller egentlig veldig gammel (siden 1923). Det som ER pussig, er vel at en diskriminering som går i den, etter sikkert manges oppfatning politisk korrekte retningen - fortsatt opprettholdes - i 2009. Det hele har jo i dag (ikke den gang da, bare for å ha sagt det) et noe komisk skjær over seg.... ;oD

(Innlegget ble redigert 24.09.09 18:35)

KjetilHansen_2
24.09.09 18:41

-Tillater meg å gjengi en kommentar fra debatten under artikkelen:

"Hva med et borettslag kun for etniske nordmenn, ville det bli godtatt..?
Skjønner ikke at kvinner i 2009 vil seg selv så vondt at de holder liv i denne form for "symbol på likestilling"" (sitat slutt)  :oD

(Innlegget ble redigert 24.09.09 18:41)

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 57603
24.09.09 20:01
KjetilHansen_2: http://www.nettavisen.no/bolig/article2714693.ece Eller egentlig veldig gammel (siden 1923). Det som ER pussig, er vel at en diskriminering som går i den, etter sikkert manges oppfatning politisk korrekte retningen - fortsatt opprettholdes - i 2009. Det hele har jo i dag (ikke den gang da, bare for å ha sagt det) et noe komisk skjær over seg.... ;oD

Hva er det diskriminerende elementet her? Det finnes mange borettslag som utestenger folk som har dyr, utestenger barnefamilier, vi har borettslag for folk over femti, for bare pensjonister og altså for bare kvinner.

I innlegget ditt virker det som om du tror denne praksisen bare går tilbake til opprettelsen av dette borettslaget i 1921 (?).

Der tar du styggelig feil. Jeg vet at det i Trondheim ble bygget et helt kvartal kun for damer, dvs eldre damer som hadde levd et sedelig liv uten samkvem med menn. Byggherren og giveren av dette kvartal var ingen ringere enn Thomas Angell, og byggeåret var en gang på syttenhundretallet.

Kvartalet het forøvrig Thomas Angells stuer. Så vet du det.

Man bør ikke kaste vrak på alle gode tradisjoner.

(Innlegget ble redigert 24.09.09 20:02)

KjetilHansen_2
24.09.09 20:10
GARDSDATTRA: Jeg vet at det i Trondheim ble bygget et helt kvartal kun for damer, dvs eldre damer som hadde levd et sedelig liv uten samkvem med menn. Byggherren og giveren av dette kvartal var ingen ringere enn Thomas Angell, og byggeåret var en gang på syttenhundretallet. Kvartalet het forøvrig Thomas Angells stuer. Så vet du det. Man bør ikke kaste vrak på alle gode tradisjoner.

-"Ka' du veit"!  :o)

(Innlegget ble redigert 24.09.09 20:10)

Znorkfrøken
ZnorkfrøkenInnlegg: 177
25.09.09 01:16

Måtte le av dette innlegget unner artikkelen: 

"Hvor vil denne feminismeepedemien føre oss? Skal vi drive kun kunstig befruktning av egg, og bare beholde noen menn i fegsler så de kan donere sæd til beboere i denne blokka?, som sikkert ville kastet ut sine egne guttebarn, dersom de ikke var hjermnevaket med feministisk propaganda. Likestilling...nei dette er ren feminisme og har ingen sammenheng med likestiliing.

Det mest skuffende er at disse feministene er sååå egoistiske!!! Ville ikke brydd seg et døyt om voldtatte kvinner i Bigeria. Hvis de ikke er blonde og fuller på buyen hver helg.

"Lik lønn for samme jobb....Nei de forsvinner 1 år i svangerspaspermisjon meg en gang de får en fast stilling. De gjør med andre ord ikke samme jobb!!! I tilegg til at de ikke bruyr seg om jobb når de er tilbqake fra permisjon, for da har de barn. Skal vi ikke bare skyte oss selv allle menn, så kan feministene får rett? NEI jeg vil komme til å kjempe med nebb og klør før jeg lar feministene få makta her i landet."

Smakkz
SmakkzInnlegg: 2678
25.09.09 22:57
GARDSDATTRA: Hva er det diskriminerende elementet her? Det finnes mange borettslag som utestenger folk som har dyr, utestenger barnefamilier, vi har borettslag for folk over femti, for bare pensjonister og altså for bare kvinner.

Hva med borettslag basert på hudfarge eller etnisitet?

Hvordan kan de være diskriminerende, samt at kjønnsdiskriminering i dette tilfellet ikke er det?

Goblin_9
Goblin_9Innlegg: 22080
27.09.09 14:01
GARDSDATTRA: I innlegget ditt virker det som om du tror denne praksisen bare går tilbake til opprettelsen av dette borettslaget i 1921 (?). Der tar du styggelig feil. Jeg vet at det i Trondheim ble bygget et helt kvartal kun for damer, dvs eldre damer som hadde levd et sedelig liv uten samkvem med menn. Byggherren og giveren av dette kvartal var ingen ringere enn Thomas Angell, og byggeåret var en gang på syttenhundretallet. Kvartalet het forøvrig Thomas Angells stuer. Så vet du det.

Saken er at for ikke så altfor lang tid siden hadde mange enker og kvinner som aldri hadde vært gift, ofte lite eller ingenting i retning av sosialt sikkerhetsnett, og svært svak økonomi. Derfor ble slike tiltak som både Thomas Angells stuer og den boligblokken det er snakk om skapt.
Den boligblokken er forøvrig nokså gammelmodig, bl a finnes det bittesmå leiligheter som deler kjøkken.
Selvsagt er det hele en slags anakronisme i vår tid, og forsvinner nok etterhvert. Men det bør ikke skje over natten, fordi det faktisk bor mange redde, gamle og enslige der som ville få nokså store plager dersom hele klientellet brått ble annerledes. Her må den tiden som trengs få gå, mens man lemper reglene litt etter litt.

Forresten har jeg vært i Thomas Angells gravkammer en gang!
Thomas Angell var en mann som hadde arbeidet seg opp fra relativt små kår til å bli en av landets rikeste. Han kjente forholdene i datidens Trondhjem... Klausulen om at kvinner måtte ha levd et sedelig liv for å få bo i Thomas Angells stuer, skyldtes ikke overdreven moralisme, men at han ikke ønsket det skulle utvikle seg til et arnested for prostitusjon. Dette ville skremt bort dem stedet var ment for.
Det sies at noe av årsaken til at han testamenterte det meste av sin formue til dette foretaket, var at han røk uklar med familien. De skal ha lagt press på ham for å få ham til å legge av seg sine "plebeierske" livsvaner - bla annet hans enkle matvaner!
Jeg tar av meg hatten (felleskjøpscapsen) for den mannen.

rts26
rts26Innlegg: 3291
27.09.09 21:26

Har ingen videre moralske indignasjoner overfor dette fenomenet - tvert om. Finner det heller praktisk at knipemusene og millitante dildofeminister samler seg under samme adresse. Det gjør det mye lettere for oss menn som er på jakt etter søte, yndige kvinner som ikke går i fistel bare fordi vi avser et sekund eller to til å rette blikket nedover på brystpartiet deres.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg