Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Finnes det?

NYTT TEMA
Pratedama38
Pratedama38Innlegg: 19
09.10.09 22:10

Enkelte karaktertrekk som er veldig typisk mann og veldig typisk dame?

Og hvis det finnes går det da ann å skjønne at det er generelle ting og trenger ikke å gjelde den du snakker med?

Smaukjærring
SmaukjærringInnlegg: 15490
09.10.09 22:32

Dette var jammen ikke lett å forstå.....   Kan du fortelle litt mer om hva som ligger bak spørsmålet, eller kanskje forklare litt hva du mener?

:-)

Pratedama38
09.10.09 23:33

ok, er ny her....min feil, tror jeg glemte å spørre.

Finnes det enkelte ting som er bare mann og enkelte ting som er bare dame?

ranfinsen
ranfinsenInnlegg: 3701
10.10.09 00:07
Pratedama38: ok, er ny her....min feil, tror jeg glemte å spørre. Finnes det enkelte ting som er bare mann og enkelte ting som er bare dame?

Helt greit...

... du har en dame... ok?

... du har en mann... ok?

... ingen damer er like ... ok?

... ingen menn er like ... ok?

Hvem er det som skal beskrives? ;-)

Pratedama38
10.10.09 00:22

Tror ikke du skjønte...eller jeg var dårlig å forklare....mest sannsynelig

Det jeg lurte på er det noe du vil kalle typisk dame, feks. snakker mer om følelser. Er det noe du synes er mer mann feks. fotball. Altså en generell ting.

og nr. to kan den som ser sånne trekk skjønne at det er kun generelle trekk og ikke trenge å gjelde akkuratt den personen du snakker med? feks. til enmann eller foreldrelikeverd

ranfinsen
10.10.09 00:47
Pratedama38: Tror ikke du skjønte...eller jeg var dårlig å forklare....mest sannsynelig Det jeg lurte på er det noe du vil kalle typisk dame, feks. snakker mer om følelser. Er det noe du synes er mer mann feks. fotball. Altså en generell ting. og nr. to kan den som ser sånne trekk skjønne at det er kun generelle trekk og ikke trenge å gjelde akkuratt den personen du snakker med? feks. til enmann eller foreldrelikeverd

Jeg forstod, men det er litt fredag nå ;-)

Her er et utsnitt av et svar i en annen tråd:

Som jeg har vært inne på ved noen anledninger... individet er "deg." Og det er slik hele livet. Ved unnfangelse fester individet seg til livets strøm og holder seg der til det igjen slipper tak og skiller individet med strømmen som følger entropien... Men fra fødselen av begynner "helheten" å forme individet til å "tilpasse" seg. Til å finne sin plass... i helheten... så vi er den kulturelle ape.

"helheten" er kulturen og erfaringene. Ok.. det som er viktig er å skille det rent biologiske fra det kulturelle. Både kulturen og biologien (genene) styrer vår utvikling gjennom livet, men nå er det slik at kulturen har en formidabel effekt. Og mange klisjeer som vi tidligere gjerne tilegnet det biologiske, er egentlig et resultat av kulturen... er du med?

Så spørsmålene er:

1. Hva er rent biologisk? Vi vet jo en del av svarene, men her er det viktig å ta høyde for mer en gener. Her virker også biokjemi, slik som hormoner og en haug med nevrotransmittere etc...

2. Hva er kulturelt? Dette er også på mange måter lett... kvinner skal gå med skjørt... det høres ikke ut til å ha noe med genene å gjøre? Nei. Men det kan også være vanskelig... kvinner er dårligere i matematikk en gutter... og er det sant. Nei... men her kommer en annen viktig faktor inn... Individet, og det er det jeg åpnet med.

For alle er individer og alle individer er ulike. Grunnen til det er at genene er forskjellig og den kulturelle og erfaringsbaserte settningen for alle individer er unik for hvert individ. Dvs at alle er forskjellige, men der forskjellene er ganske små og der kulturen og biologien begge binder alle sammen til "menneskeheten."

Så til deg: Er det de kulturelle forskjellene eller bare de biologiske forskjellene du er ute etter?

(Innlegget ble redigert 10.10.09 00:48)

Pratedama38
10.10.09 00:56

Tja, ikke lange svar iallefall. Tror svaret ikke bør være verken det ene eller det andre bare hva grunntanken folk har, uten å overanalyse det.

Etter at en har svart kan vi jo analysere det, men hvis en prøver å analyse ting før svaret er kommet så blir det feil.

ranfinsen
10.10.09 01:13
Pratedama38: Etter at en har svart kan vi jo analysere det, men hvis en prøver å analyse ting før svaret er kommet så blir det feil.

Egentlig ikke. For om du er ute etter de kulturelle forskjellene, så kan man holde på ganske lenge med å nevne forskjeller.

Men her er noen:

1. Mannens hjerne er preget av testosteron

2. Kvinnens hjerne er preget av østerogen... egentlig litt av begge, og det gjelder for mannen også.

3. Det sies at mange menn kan finne nord i terrenget uten kompass, men ikke alle.

4. Kvinnens hjerne arbeider mer effektivt mellom de to hjernehavldelene en menns hjerner. Dette medfører at kvinner og menn, generelt har hjerner som arbeider "noe" ulikt... men ikke mye.

5. Slik jeg ser det så vil mannen foretrekke det han mestrer og kvinnen vil foretrekke det hun mester. Det man ikke mestrer miste man interessen for. Dette åpner for en rekke trekk som er overlappene mellom kjønnene alt etter hvilken erfaringsbakgrunn og arvemateriale individet har.

Pratedama38
10.10.09 01:18

Du kom med et "klart svar" for de som gidder å tenke......

1. Hva med å si at testosteronet hos menn gjør at flere av dem er voldelig?

2. Vet ikke sikkert hva østrogenet gjør for kvinner men sikkert ikke noe godt....

3. Vil si at de fleste menn er finkerer med kart enn kvinner???

4. Ikke for å legge ord i munnen din, men vil dette si at flere kvinner klarer flere ting samtidig enn menn?

Smaukjærring
SmaukjærringInnlegg: 15490
10.10.09 09:50

Er dette en seriøs tråd?

Earthquakejente
EarthquakejenteInnlegg: 40508
10.10.09 20:47
Smaukjærring: Er dette en seriøs tråd?

Jeg skjlønner ihvertfall lite

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg