Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

LIKESTILLING FOR OSS FUNKSJONSHEMMEDE I ARBEIDSLIV

NYTT TEMA
gunnerna
gunnernaInnlegg: 314
02.11.09 15:53

MANGSFOLDSPRIS EKSKLUDERER VÅR STØRSTE MINORITETSGRUPPE

Mangfoldsprisen som årlig deles ut av Arbeids- og inkluderingsdepartementet ekskluderer oss funksjonshemmede som utgjør 12 – 17 % av befolkningen. Funksjonshemmede er Norges største og mest diskriminerte majoritet.

Mangfoldsprisen 2009 deles ut for femte gang til en virksomhet som har utmerket seg i forhold til etnisk mangfold på arbeidsplassen. Hensikten med prisen er å sette fokus på de gode eksemplene på etnisk mangfold i arbeidslivet

Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDI) utgjør sekretariatet for prisen og juryen består av representanter for arbeidslivets parter, Kontaktutvalget mellom innvandrerbefolkningen (KIM) og NAV.

Hvorfor er ikke funksjonshemmedes interesseorganisasjoner med i juryen ? Hører ikke funksjonshemmede (fysisk og psykisk) med til mangfoldet ?

Arbeidsledigheten blant innvandrere er 6,8 % og 54,7 % av mennesker med nedsatt funksjonsevne står utenfor arbeidslivet. Blant sistnevnte er det en høy prosent med skjult arbeidsledighet da mange ikke er registrert som arbeidssøkere. Ledigheten blant den øvrige befolkningen er 2,6 %. Antall uføretrygdede i Norge er i dag 343 277 og under halvparten av funksjonshemmede i yrkesaktiv alder har en fot innenfor arbeidsmarkedet. Funksjonshemmede tjener 75 % av gjennomsnittelig bruttoinntekt. Utestengning fra arbeidsmarkedet er hovedårsak til dårlig økonomi.

Den 25. oktober 2004 ble Menneskerettsalliansen stiftet med Stopp diskrimineringen, Antirasistisk senter, Landsforeningen for transeksuelle og Landsforeningen for lesbisk og homofil frigjøring og funksjonshemmedes organisasjoner som initiativtagere . Menneskerettsalliansen arbeider for samme grad av rettslig vern for alle diskriminerte grupper, enten diskrimineringen skyldes kjønn, hudfarge, seksuell orientering, funksjonshemning eller andre ting. Landsmøtet i Mental Helse Norge 2004 uttrykte glede over at Menneskrettsalliansen ble stiftet. Kamp mot alle former for diskriminering fører og vil bli ført av Mental Helse.

Avtalen om inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen) kom i gang i 2001. IA-avtalen er ønske om å skape et arbeidsliv med plass til ALLE som kan og vil arbeide.

Lov om forbud mot diskriminering p.g.a. nedsatt funksjonsevne trådte i kraft 1. januar 2009. Lovens formål er å fremme likestilling og likeverd, sikre muligheter og rettigheter til samfunnsdeltakelse for alle, uavhengig av funksjonsevne og hindre diskriminering p.g.a. nedsatt funksjonsevne. Loven gjelder på alle samfunnsområder (inkludert arbeidslivet) med unntak av familieliv og andre forhold av personlig karakter.

Det er et paradoks at funksjonshemmede (både fysisk og psykisk) ikke er representert i juryen som deler ut Mangfoldsprisen. Dette oppfatter jeg som tydelig diskriminering.

Er det en mulighet for at virksomheter som utmerker seg i forhold til mangfold på arbeidsplassen INKLUDERT FUNKSJONSHEMMEDE kan bli aktuelle kandidater til Mangfoldsprisen ? Kan vi få til at funksjonshemmedes interesseorganisasjoner får plass i juryen ? Eller må vi funksjonshemmede etablere en egen Mangfoldspris ? I så fall er det veldig synd, for det kan føre til flere ENFOLDSRPISERr istedenfor en MANGFOLDSPRIS.

Vennlig hilsen

Gunn Pound

joandearc
joandearcInnlegg: 7257
02.11.09 22:23
gunnerna: Arbeidsledigheten blant innvandrere er 6,8 % og 54,7 % av mennesker med nedsatt funksjonsevne står utenfor arbeidslivet

Det er en skamplett! Mennesker med nedsatt funksjonsevne er like gode i jobb som noen andre.

De må bare ikke gi opp å søke jobb.

Smaukjærring
SmaukjærringInnlegg: 15490
02.11.09 22:44
joandearc: Det er en skamplett! Mennesker med nedsatt funksjonsevne er like gode i jobb som noen andre. De må bare ikke gi opp å søke jobb.

Dette er avhengig av type funksjonshemming -  og selvsagt type jobb.

Det er holdningene som må gjøres noe med. 
Bedrifter ser ofte en økonomisk utfordring i forhold til ansettelse av en med funksjonshemming. Jeg har forståelse for dette i mange tilfeller, og de funksjonshemmede må av den grunn få rådgivning i hvordan markedsføre rest-arbeidsevnen m.m. Større fokus på muligheter og ikke begrensninger o.l.

Jobbsøking er markedsføring - og salg.

(Innlegget ble redigert 02.11.09 22:45)

Stereopol
StereopolInnlegg: 9945
02.11.09 22:57
Smaukjærring: Dette er avhengig av type funksjonshemming -  og selvsagt type jobb. Det er holdningene som må gjøres noe med. 

Hvorfor er det holdningene det må gjøres noe med...om det avhenger av type funksjonshemming- og type jobb...?

joandearc
joandearcInnlegg: 7257
02.11.09 23:03
Stereopol: Hvorfor er det holdningene det må gjøres noe med...om det avhenger av type funksjonshemming- og type jobb...?

Det meste kan tilrettelegges med god vilje.

Stereopol
02.11.09 23:05
joandearc: Det meste kan tilrettelegges med god vilje.

Nei, det kan ikke det.

Man kan ønske at det var sånn, men det hjelper fint lite med fagre ønsker.

Vi lever tross alt ikke i en eventyrverden.

Stereopol
02.11.09 23:19

Så kledelig...

flesvik
flesvikInnlegg: 849
03.11.09 01:01
joandearc: Det meste kan tilrettelegges med god vilje.

Jepp, bare vent snart kommer det sterkt funksjonshemmede røykdykkere og redder deg ut fra brennende hus. Tilrettelagt selvsagt....

Selvfølgelig kan mye tilrettelegges, men det finnes grenser for hvor mye man skal tilrettelegge også. Og bedrifter burde ikke måtte tape penger for å ansette en med funksjonshemninger. Staten burde tilrettelegge for funksjonshemmede, og gi støtte til bedrifter som ansetter funksjonshemmede, men ikke til en hver pris. Man kan ikke gi en bedrift mer i støtte for en med funksjonshemning enn det han tjener for bedriften og man burde heller ikke bruke millioner for å tilrettelegge for at en person med funksjonshemning skal kunne jobbe.

Det blir for dummt å bruke mer på tilretteleggende maskiner enn det ville ha kostet å automatisere hele prosessen bare for at en funksjonshemmed skal få jobbe.

Getwell
GetwellInnlegg: 2398
03.11.09 10:07

Å tilrettelegge for arbeidsgiver ser ut som stadig tilbakevendende krav. Hva om den funksjonshemmede selv valgte utdannelse som passet med den situasjon man var i, og forholdt seg til virkeligheten?

Sånn er det for alle oss andre.

gunnerna
03.11.09 11:27

Tusen takk for at du svarte. Det var oppmuntrende. Under temaet har jeg skrevet et innlegg om åpenhet om psykisk helse på arbeidsplassen. Drøyt 100 000 mennesker er idag uføretrygdet p.g.a. psykiske lidelser. Derfor er jeg så engasjert i dette. Igjen tusen takk og ha en fin dag.

Hilsen Gunn

gunnerna
03.11.09 11:29

Tusen takk for godt svar. Under temaet arbeid og utdanning har jeg skrevet et innlegg om åpenhet om psykisk helse på arbeidsplassen. Der gir jeg arbeidsgiveren og meg selv råd om tilrettelegging for psykisk funksjonshemmede.

Hilsen Gunn

gunnerna
03.11.09 11:32

Takk for svaret. Blir så glad når folk leser det jeg skriver. Holdninger og kunnskaper er viktig i hvordan takle folk med funksjonshemninger. Jeg har skrevet et innlegg om åpenhet om psyisk helse i arbeidslivet under temaet Jobb og utdanning. Der gir jeg råd til både arbeidsgiver og arbeidstaker med funksjonshemming.

Hilsen

Gunn

gunnerna
03.11.09 11:35

Tusen takk for svaret. Er enig i at type funksjonshemming er med på å avgjøre. For å belyse hva jeg mener kan jeg vise til mitt innlegg om åpenhet om psykisk helse i arbeidslivet under temaet Jobb og utdanning. Der gir jeg arbeidsgiver og arbeidstaker med funksjonshemning råd om hvordan de kan tilrettelegge.

Hilsen

Gunn

gunnerna
03.11.09 11:38

Takk for svaret. Ofte kan tilrettelegging gjøre helt kostnadsfritt. Under temaet jobb og utdanning har jeg skrevet et innlegg åpenhet om psykisk helse i arbeidslivet, og der gir jeg råd til både arbeidsgiver og arbeidstaker med funksjonshemning. I mange tilfelle kan staten med NAV yte tilskudd til bedrifter som får høye utgifter i forbindelse med tilrettelegging.

Hilsen Gunn

gunnerna
03.11.09 11:41

Takk for svar. Du har gode poenger. Den funksjonshemmede har også et ansvar for sin situasjon. Under temaet jobb og utdanning har jeg et innlegg som heter åpenhet og psykisk helse på arbeidsplassen. Der skriver jeg om det du tar opp. Jeg gir råd til både arbeidsgiver og arbeidstakeren med funksjonshemning. Derfor innrømmer jeg at jeg skulle taklet situasjonen annerledes. Det må ansvar på begge sider. Men jeg opplevde stengte dører.

Hilsen Gunn

Getwell
03.11.09 12:34

Psykisk handikappet og fysisk handikappet er jo litt ulikt, og kan muligens legges opp av arbeidsgiver forskjellig.  Det er jo veldig avhengig av hva slags type arbeid det er snakk om.

Vet at vi har mange former for tilrettelegging av bl.a. arbeidssted i mitt firma, og mange ulike hjelpemidler for folk med skader etter mange år PC-bruk.  Det har ikke gjort noe stort utslag på sykefravær, da det ser ut til at folk er like syke uansett.

Er vi blitt litt kravstore, slik at vi ikke forstår at arbeidsgiver ikke skylder oss noe (objektivt sett) men kjøper en tjeneste vi ser ut til å være uegnet til å yte?

Muligens høres dette veldig brutalt ut, men jeg har jobbet i databransjen i mange år, og ser at sykefravær er altfor høyt spesielt hos kvinner.  Og det ser ut som det er ARBEIDET som er den vanskeligste situasjon for dem.  De fikser utrolig mye ellers...!

Navnebruker
NavnebrukerInnlegg: 11785
03.11.09 12:54
Getwell: Muligens høres dette veldig brutalt ut, men jeg har jobbet i databransjen i mange år, og ser at sykefravær er altfor høyt spesielt hos kvinner.

Verden er jaggu variert. Jeg jobber også i databransjen og her er det utvilsomt menn som oftest er sjuke.

Om det er arbeidet som gjør det eller andre ting aner jeg egentlig ikke.

Getwell
03.11.09 16:30
Navnebruker: Verden er jaggu variert. Jeg jobber også i databransjen og her er det utvilsomt menn som oftest er sjuke. Om det er arbeidet som gjør det eller andre ting aner jeg egentlig ikke.

Helt utrolig hvor lite jeg kan tro dette.  Har vært i kontakt med IT-forbundet og Lederene (interesseforbund for ledere i IT-bransjen), og de sier at kvinner topper statistikken i ALLE selskap som har 1 eller fllere medlemmer.

Men det er sikkert noe du vet som ikke vi andre vet.

rts26
rts26Innlegg: 3291
03.11.09 19:11
Getwell: Men det er sikkert noe du vet som ikke vi andre vet.

Internett er bløffmakernes hjemmebane, må vite..

Lady_P
Lady_PInnlegg: 749
04.11.09 00:39
Getwell: Å tilrettelegge for arbeidsgiver ser ut som stadig tilbakevendende krav. Hva om den funksjonshemmede selv valgte utdannelse som passet med den situasjon man var i, og forholdt seg til virkeligheten? Sånn er det for alle oss andre.

tja for det første så kan man bli funksjonshemmet etter eller mens man tar utdannelsen sin.. skal man da bruke masse masse penger og tid på å ta en helt ny utdannelse? JEg skjønner jo selvfølgelig enkelte yrker i forhold til enkelte funksjonshemninger. f.eks så er det veldig vanskelig å være brannmann eller politibetjent ute på gata hvis man er avhengig av rullestol. Det er noen begrensninger man ikke kan gjøre noe med, slik er det med alle mennesker, akkurat som at mennesker som er allergiske aldri akn jobbe med dyr, eller at før i tiden var det også begrensninger for dem i sykepleier yrke.

Men jeg synes det skal gjøres bedre innsats for å tilrettelegge. De bør kunne ha flere muligheter til å jobbe i de yrkene der det bare skal litt tilrettelegging til for at de kan jobbe.

Immaculate
ImmaculateInnlegg: 1952
04.11.09 00:45
Lady_P: tja for det første så kan man bli funksjonshemmet etter eller mens man tar utdannelsen sin.. skal man da bruke masse masse penger og tid på å ta en helt ny utdannelse? JEg skjønner jo selvfølgelig enkelte yrker i forhold til enkelte funksjonshemninger. f.eks så er det veldig vanskelig å være brannmann eller politibetjent ute på gata hvis man er avhengig av rullestol. Det er noen begrensninger man ikke kan gjøre noe med, slik er det med alle mennesker, akkurat som at mennesker som er allergiske aldri akn jobbe med dyr, eller at før i tiden var det også begrensninger for dem i sykepleier yrke. Men jeg synes det skal gjøres bedre innsats for å tilrettelegge. De bør kunne ha flere muligheter til å jobbe i de yrkene der det bare skal litt tilrettelegging til for at de kan jobbe.

Kan ikke du f.eks starte en bedrift som er tilrettelagt for funksjonshemmede? Hvorfor må man vente til staten kommer og hjelper, har ikke staten sørget 100% for helse, rehabilitering og livsopphold?

Finnes det ingen funksjonshemmede som kan ordne litt greier på egen hånd uten å få hjelp fra staten?

Lady_P
04.11.09 01:13
Immaculate: Kan ikke du f.eks starte en bedrift som er tilrettelagt for funksjonshemmede? Hvorfor må man vente til staten kommer og hjelper, har ikke staten sørget 100% for helse, rehabilitering og livsopphold? Finnes det ingen funksjonshemmede som kan ordne litt greier på egen hånd uten å få hjelp fra staten?

Jeg tror funksjonshemmede gjør mye selv for å få dette gjennom. Men staten kunne absolutt gjort mer.. Jeg bare tenker på sakene som kom opp om butikker og innganger i oslo for ikke lenge siden. Hvis jeg hsuker riktig var dette en sak i fjor?! Om at funksjonshemmede som satt i rullestol ikke kom inn i halvparten av buttikkene i oslo fordi de fleste hat store trapper eller terkler som det er umulig å komme seg opp. Du kan jo også bare se deg rundt når du går inni en butikk på et senter eller i oslo.. Det er så vidt plass til meg, en gående person å komme meg forbi bordene med klær og stativene.

Det er VELDIG mye som ikke er tilrettelagt! og når det da kommer til jobb, som er en så stor del av livet ditt så synes jeg det må gå ann å tilrettelegge litt mer. Innenfor visse grenser selvfølgelig, men der det er mulig hvorfor ikke?? hvorfor skal man ikke tilrettelegge? De har da aboslutt ikke valgt å bli funksjonshemmet selv, og når det er så mye i livet som da kan bli begrenset så synes ikke jeg at jobben skal bli en del av den begrensingen. Hvis det er mulig å tilrettelegge!!

Jeg skal ikke starte noen bedrift desverre, men hvis jeg noen gang gjør det eller har noe å si som teller i denne saken så kommer jeg HELT klart til å prøve å tilrettelegge for mennesker med funksjonshemninger, så lenge det er relaistisk innenform yrket! Det burde ikke være et spørsmål en gang, bare en automatikk!

Turbolady
TurboladyInnlegg: 8059
04.11.09 01:14
Immaculate: Kan ikke du f.eks starte en bedrift som er tilrettelagt for funksjonshemmede? Hvorfor må man vente til staten kommer og hjelper, har ikke staten sørget 100% for helse, rehabilitering og livsopphold? Finnes det ingen funksjonshemmede som kan ordne litt greier på egen hånd uten å få hjelp fra staten?

Det er nok noen som gjør det og får det til, men funksjonshemming er så mangt, og man skal ha ressurser både på den ene og den andre måten for å klare slikt.

Immaculate
ImmaculateInnlegg: 1952
04.11.09 01:22
Lady_P: Jeg tror funksjonshemmede gjør mye selv for å få dette gjennom. Men staten kunne absolutt gjort mer.. Jeg bare tenker på sakene som kom opp om butikker og innganger i oslo for ikke lenge siden. Hvis jeg hsuker riktig var dette en sak i fjor?! Om at funksjonshemmede som satt i rullestol ikke kom inn i halvparten av buttikkene i oslo fordi de fleste hat store trapper eller terkler som det er umulig å komme seg opp. Du kan jo også bare se deg rundt når du går inni en butikk på et senter eller i oslo.. Det er så vidt plass til meg, en gående person å komme meg forbi bordene med klær og stativene. Det er VELDIG mye som ikke er tilrettelagt! og når det da kommer til jobb, som er en så stor del av livet ditt så synes jeg det må gå ann å tilrettelegge litt mer. Innenfor visse grenser selvfølgelig, men der det er mulig hvorfor ikke?? hvorfor skal man ikke tilrettelegge? De har da aboslutt ikke valgt å bli funksjonshemmet selv, og når det er så mye i livet som da kan bli begrenset så synes ikke jeg at jobben skal bli en del av den begrensingen. Hvis det er mulig å tilrettelegge!! Jeg skal ikke starte noen bedrift desverre, men hvis jeg noen gang gjør det eller har noe å si som teller i denne saken så kommer jeg HELT klart til å prøve å tilrettelegge for mennesker med funksjonshemninger, så lenge det er relaistisk innenform yrket! Det burde ikke være et spørsmål en gang, bare en automatikk!

Kort sagt; fordi det koster sinnsykt mye penger og at det har liten verdi i form av økt profitt eller verdiskapning.

Hvorfor tar ikke noen og finner opp noen rullestoler som kan gå opp enkle trappetrinn o.l i stedet for å tilrettelegge titusenvis av bedrifter som KANSKJE vil få besøk av en eller to funksjonshemmede i løpet av et år?

Lady_P
04.11.09 11:12
Immaculate: Kort sagt; fordi det koster sinnsykt mye penger og at det har liten verdi i form av økt profitt eller verdiskapning. Hvorfor tar ikke noen og finner opp noen rullestoler som kan gå opp enkle trappetrinn o.l i stedet for å tilrettelegge titusenvis av bedrifter som KANSKJE vil få besøk av en eller to funksjonshemmede i løpet av et år?

Hvordan vet du det?? I noen tilfeller kan det vel også øke profitten og verdiskapning.. selv om du er funksjonshemmet betyr det ikke at du er en byrde til firmaer. Du kan være kjempe smart og ha masse kunnskaper. Men hva slags jobber mener da du de skal få seg?? hvilken utdannelse og jobb skal de få seg som er "greit", uten å skape sin egen bedrift som bare ansetterf funksjonshemmede.

Mange av trappetrinnene for å komme seg inn i butikker i oslo er ikke enkle, men store, bratte og høye! Også klarer ikke bedriftene å lage en rampe så rullestol brukere kan  komme seg opp? for noe tull! Veldig bra at det ble endret på! Det er ike bare så enkelt å "finne" opp en rullestol som kan gå i trapper.. Det skal litt mer til enn det!

Det vi snakker om her er å tilrettelegge så de menneskene som allerede har begrensninger ikke skal møte EKSTRA begrensninger i hverdagen hvis de kan forebygges. Det handler om empati og sette seg inn i andre menneskers situasjoner. Det finnes også utrolig mange forskjellige funksjonshemninger, det er ikke bare de synlige fysiske funksjonshemningene. Det er jo basert på noe som hemmer funksjonen din!

gunnerna
04.11.09 12:31

Det finnes funksjonshemmede som ordner opp på egen hånd. Under tema utdanning og arbeid har jeg skrevet et innlegg om åpenhet om psykisk helse i arbeidslivet. En funksjonshemmet gir gode råd om tilrettelegging som ikke koster noe.

Hilsen Gunn

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg