Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Peter Muellers sextrakassering

NYTT TEMA
MaximusX
MaximusXInnlegg: 3783
23.11.09 09:20

Jeg leste i avisa i morges om Peter Muellers påståtte sextrakassering av Maren Haugli og min fremstilling under bygger på at avisens fremtstilling er riktig.

Slik det der ble fremstilt - hadde Peter Mueller kommet med en blødme rettet til  Maren Haugli under en middag - som hun hadde oppfattet som sextrakasserende og meldte videre. De som var tilstede og overhørte kommentaren hadde oppfattet det som et mislykket forsøk på å være morsom, men ikke uttalt i trakasserende hensikt. Uttalelsen er ikke av en slik art at den egnet seg på trykk i avisen, mer av en slik karakter som den fulleste gjesten på festen kan lire av seg sent på natten.

Peter Mueller og Maren Haugli har skværet opp og lagt episoden bak seg.

Skøytepresident Vibecke Sørensen har på eget initiativ og for å være helt sikker på at hun behandler saken riktig, latt jurister se på saken for å få deres vurdering og uttalelse på om dette var sextrakassering.

Faren er selvfølgelig at jurister i seg selv kan bidra til å sette en sak på spissen - og komme med formelle uttalelser som binder opp skøytepresidenten og styret.

Under forutsetning av at ovenstående fremstilling er riktig - og at Peter Mueller mister jobben - som holdes for sannsynlig i avisene nå i morges - mener jeg at dette blir for strengt. Alle kan i en gitt situasjon komme med en "melding" som blir helt feil. Rydder man opp, beklager og de involverte parter aksepterer det - bør det holde med en korreks. Vedvarende alvorlig sextrakassering kan selvfølgelig ikke aksepteres, men det er noe annet.

Peter Mueller har en uortodosk stil og har kommet på kant med mange, og jeg ser ikke bort i fra at denne situasjonen benyttes som en "anledning" til å fjerne ham.

Men det skal bli spennende å se utfallet av denne saken.

Hva er meningen her i forumet - blir dette for strengt - basert på faktum, slik jeg har oppfattet det?

Jeg synes det. 

(Innlegget ble redigert 23.11.09 09:28)

ermathi
ermathiInnlegg: 9920
23.11.09 09:24

Etter min mening skal grensen for seksuell trakassering være svært lav i et norsk landslagsmiljø. Det skal utøverne føle seg trygge for at de slipper. Dette er ikke akkurat første gang Mueller sier ekstremt idiotiske ting.

I tillegg har resultatetene vært ekstremt svake.

2xjohn
2xjohnInnlegg: 1817
23.11.09 09:48

Jeg vet ikke hva han har sagt, så jeg føler det er noe Kafka-aktig over hele greia.

Han har gjort noe, men vi får ikke vite hva det er, bare at det er noe dumt. Og alle mediene rapporterer side opp og side ned, uten å skrive hva faen det er han liksom har gjort . Meningsløst og absurd.

MrEagle
MrEagleInnlegg: 893
23.11.09 09:51

Jeg må også ta mine forbehold om akkurat denne saken, men spør meg:

Har noen kvinner etter hvert klart å hausse opp fenomenet så til de grader at man snart ikke må komme i skade for å se på et kvinnebryst eller kommentere noe som helst før dødsstraff blir vurdert innført igjen (Ja, for det handler vel om kjønnskrigsforbrytelser ?!) ?

Husker tidligere likestillingsombud Larsen Asp  som kalte det sextrakassering da 16-årgamle jenter ble kritisert av rektor fordi de kledde seg for utfordrende på skolen. Eh...hva ?

Og kom for all del ikke i skade for å komme i nærheten av en kvinnerompe - det kan koste dyrt:

http://pub.tv2.no/nettavisen/nyheter/article2695652.ece

Er dette i utgangspunktet en kvinnestrategi fra visse hold for nok en gang å gjøre seg til offer for udyret mannen ? Er der gått inflasjon i begrepet ?

Navnebruker
NavnebrukerInnlegg: 11785
23.11.09 09:51
MaximusX: Hva er meningen her i forumet

Jeg mener at dette ikke er et likestillings-spørsmål.

MaximusX
23.11.09 10:01
Navnebruker: Jeg mener at dette ikke er et likestillings-spørsmål.

Og det er jeg HELT uenig med deg i.

Dette er helt inn i likestillingens kjerne - og tidligere har kjønnstrakassering av kvinner på arbeidsplassen vært en hersketeknikk av mannlige ledere for å holde kvinner nede og "på plass".

Nå har jeg imidlertid en følelse av som vist til i innlegget foran ditt - at pendelen har svingt for langt den andre veien - og at en mann - og spesielt en mannlig leder kan bli "tatt" for rene uvesentligheter og uskyldige vitser - i feministpolitisk korrekthet.

Jeg har vært på arbeidsplasser hvor kvinnene har klaget på for lite "sexpress på jobben" fra evnukkaktige mannlige kolleger som er livredde for å bli anklaget for å si eller gjøre noe som oppfattes som trakasserende. Vi er i ferd med å få hysteriske USA-tilstander her i landet på dette området.

(Innlegget ble redigert 23.11.09 10:02)

Navnebruker
23.11.09 10:09
MaximusX: Jeg har vært på arbeidsplasser hvor kvinnene har klaget på for lite "sexpress på jobben" fra evnukkaktige mannlige kolleger som er livredde for å bli anklaget for å si eller gjøre noe som oppfattes som trakasserende.

Du forstår vel at de ikke egentlig ønsker seg sexpress?

Navnebruker
23.11.09 10:11
MaximusX: Vi er i ferd med å få hysteriske USA-tilstander her i landet på dette området.

Jeg syns det er kjempefint at menn nå vegrer seg for å komme med kjønnskommentarer til kvinner på arbeidsplassen. Vi er der som individer, utfører en jobb, og har ikke noe behov for tilbakemeldinger på noe annet enn dette.

MaximusX
23.11.09 10:23
Navnebruker: Du forstår vel at de ikke egentlig ønsker seg sexpress?

Selvfølgelig forstår jeg at de egentlig ikke ønsker det og skrev det derfor i parantes. Men allikevel et faktum fra en stor kunnskapsbedrift jeg kjenner godt med høyt utdannede mennesker og jevn fordelig av kjønnene at kvinnene syntes at mannfolka blir vel prektige.

Men la nå det ligge - vi er neppe uenige - jeg er ikke for sexpress på jobben - så lå nå for all ikke det bli et tema.

Hva er din mening om åpningsinnlegget?  Skal det være rom for å feile og så beklage - med en korreks.

På en meningsmåling i VGs nettavis mener 62% av over 3000 svarende at han bør få fortsette som landslagstrener på tross av denne episoden, og det sier noe om folks rettsfølelse såvidt jeg kan skjønne.

(Innlegget ble redigert 23.11.09 10:32)

Navnebruker
23.11.09 10:36
MaximusX: Hva er din mening om åpningsinnlegget?  Skal det være rom for å feile og så beklage - med en korreks.

Som sagt så ser jeg ikke relevansen for likestilling her i det hele tatt. Det er ikke et likestillings-spørsmål hver gang en mann og en kvinne er uenige om noe.

Det er snakk om en kontroversiell trener som har sagt noe som er så grovt at avisene ikke har gjentatt det engang, antagelig av hensyn til skøyeløperen - og jeg regner med at mange er møkk lei av mannen. Og jeg regner med at skøyteforbundet har oversikt. Ser ikke helt hvorfor gud og hvermann skal mene noe om dette - det er absolutt ingen av oss som vet noe som helst om hvordan denne treneren er, vi kan bare tro. Og det blir dumt å basere en diskusjon på tro i stedet for fakta.

Navnebruker
23.11.09 10:37
MaximusX: På en meningsmåling i VGs nettavis mener 62% av over 3000 svarende at han bør få fortsette som landslagstrener på tross av denne episoden, og det sier noe om folks rettsfølelse såvidt jeg kan skjønne.

Disse 3000 har selvsagt overhodet ikke peiling på hvordan denne treneren er, og dette sier ikke et PIP om folks rettsfølelse.

Butters
ButtersInnlegg: 17901
23.11.09 10:55
MrEagle: Og kom for all del ikke i skade for å komme i nærheten av en kvinnerompe - det kan koste dyrt:

http://pub.tv2.no/nettavisen/nyheter/article2695652.ece

En mann hadde ikke kommet noen vei med den anmeldelsen. Han hadde bare blitt sett dumt på.

Navnebruker
23.11.09 10:58
MrEagle: Og kom for all del ikke i skade for å komme i nærheten av en kvinnerompe - det kan koste dyrt:

Det er ingen som ved uhell klapser en dame på rompa. Det tror du ikke på selv engang, du mener bare at det er feil å bøtelegge det. Vær nå såpass ærlig i det minste.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 62012
23.11.09 11:15
MaximusX: Jeg leste i avisa i morges om Peter Muellers påståtte sextrakassering av Maren Haugli og min fremstilling under bygger på at avisens fremtstilling er riktig. Slik det der ble fremstilt - hadde Peter Mueller kommet med en blødme rettet til  Maren Haugli under en middag - som hun hadde oppfattet som sextrakasserende og meldte videre. De som var tilstede og overhørte kommentaren hadde oppfattet det som et mislykket forsøk på å være morsom, men ikke uttalt i trakasserende hensikt. Uttalelsen er ikke av en slik art at den egnet seg på trykk i avisen, mer av en slik karakter som den fulleste gjesten på festen kan lire av seg sent på natten. Peter Mueller og Maren Haugli har skværet opp og lagt episoden bak seg. Skøytepresident Vibecke Sørensen har på eget initiativ og for å være helt sikker på at hun behandler saken riktig, latt jurister se på saken for å få deres vurdering og uttalelse på om dette var sextrakassering. Faren er selvfølgelig at jurister i seg selv kan bidra til å sette en sak på spissen - og komme med formelle uttalelser som binder opp skøytepresidenten og styret. Under forutsetning av at ovenstående fremstilling er riktig - og at Peter Mueller mister jobben - som holdes for sannsynlig i avisene nå i morges - mener jeg at dette blir for strengt. Alle kan i en gitt situasjon komme med en "melding" som blir helt feil. Rydder man opp, beklager og de involverte parter aksepterer det - bør det holde med en korreks. Vedvarende alvorlig sextrakassering kan selvfølgelig ikke aksepteres, men det er noe annet. Peter Mueller har en uortodosk stil og har kommet på kant med mange, og jeg ser ikke bort i fra at denne situasjonen benyttes som en "anledning" til å fjerne ham. Men det skal bli spennende å se utfallet av denne saken. Hva er meningen her i forumet - blir dette for strengt - basert på faktum, slik jeg har oppfattet det? Jeg synes det. 

Her spørs det om du ikke har vært for snill mot Peter Mueller i innlegget ditt. Slik du presenterer saken så framstår dette som en "uskyldig" fyllekommentar som falt litt forkjært, og som det ble skværet opp i der og da mellom Maren Haugli og Peter Mueller.

Du gav meg videre det inntrykket at skøytepresident Vibecke Sørensen som her hadde overreagert da hun opprettet en sak hun videre lot jurister se på osv.

Jeg hadde ikke lest saken, så jeg slo opp på vg.no, og der leste jeg litt mer, altså dette http://www.vg.no/sport/skoyter/artikkel.php?artid=584818

Det virker i følge artikkelen som om Peter Mueller er en stor belastning for skøytemiljøet. Når han får en NM-mester i junior til å bryte sammen i gråt, da mener jeg mannen bør kjeppjages. Denne jenta, Rikke Jeppson var på nippet til å slutte med skøyteløp etter denne episoden da hun ble kalt en skam for norsk skøytesport.

I følge artikkelen i avisa så var visst ikke episoden med Maren Haugli heller ikke noen bagatell.

Denne mannen må bort, helt klart.

GARDSDATTRA
23.11.09 11:23
Navnebruker: Jeg mener at dette ikke er et likestillings-spørsmål.  

Selvfølgelig er arbeidsmiljøet, eller idrettsmiljøet et likestillingspørsmål.

Tenk på hvor enkelt det kan være for menn å gjøre miljøet så surt for kvinner at de løper hjem for å bli der? Hvor mye seksuell trakkasering og annen psykisk terror på arbeidsplassen eller i idrettsmiljøene tror du kan tåles før så skjer?

På den annen side kan også kvinner klare å jage vekk menn fra kvinnedominerte områder. Men her gjaldt det idrettsmiljøet, og jeg har enda til gode å se ett eneste område innen idretten der kvinner står over mannlige utøvere som trenere, og derigjennom kan gjøre livet surt for utøverne.

En trener kommer utøverne litt nærmere tross alt enn kvinnene i de øverste lederskiktet gjør.

Navnebruker
23.11.09 11:36
GARDSDATTRA: Tenk på hvor enkelt det kan være for menn å gjøre miljøet så surt for kvinner at de løper hjem for å bli der? Hvor mye seksuell trakkasering og annen psykisk terror på arbeidsplassen eller i idrettsmiljøene tror du kan tåles før så skjer?

Disse spørsmålene hører etter min mening hjemme på et forum for jus.

EnMann
EnMannInnlegg: 11729
23.11.09 11:38
MaximusX: Peter Mueller har en uortodosk stil og har kommet på kant med mange, og jeg ser ikke bort i fra at denne situasjonen benyttes som en "anledning" til å fjerne ham.

jeg tror nok MaximusX

det er naivt å ikke se dette som et ledd i en større prosess ja...

Det noen av oss vil kalle tantifiseringen også av idretten, men som litt mer seriøst og konkret betyr å tilpasse seg likestillingsprosjekter, jenteløft, antimobbe-kampanjer og fair-play slik aviser i dag peker på, er selvsagt bakteppet for å ta Macho-Amerikaneren som ikke helt er temmet inn i ruggende Norskhet enda...

Spørsmålet blir alltid når man går for langt andre veien - for langt i å dyrke frem harmonisk middelmådighet der alt er trivelig og ingenting presteres. Om røff behandling - de som vil ha BuseMannen bort sper i dag på med nye anekdoter der vevre jenter får prestasjonskjeft så de nesten gir opp - likevel herder og forbanner de som tåler presset til å utvikle den nødvendige...

...vinnerskallen...   :)

(Innlegget ble redigert 23.11.09 11:40)

MaximusX
23.11.09 11:51
GARDSDATTRA: Her spørs det om du ikke har vært for snill mot Peter Mueller i innlegget ditt. Slik du presenterer saken så framstår dette som en "uskyldig" fyllekommentar som falt litt forkjært, og som det ble skværet opp i der og da mellom Maren Haugli og Peter Mueller.

Joda - og det kan godt være at jeg er det - jeg bygde min kommentar kun på det jeg leste i SportsAdressa i morges- og tar all mulig forbehold for at det kan ligge mye mer bak saken enn som så.

Men den journalisten som skrev sin kommentar, hadde tydeligvis snakket med utøverne i miljøet og hadde en ganske god kjennskap til den konkrete episoden - og f.eks. Håvard Bøkko mener at det er en alt for streng reaksjon å la ham gå.

Men det som også blir feil i mine øyne - er om alt det andre han har gjort som ikke har noe med kjønnsdiskriminering å gjøre - blir sauset inn i dette - slik at det blir et vikarierende motiv å ta ham for selve sextrakasseringen fordi der finnes det en lovhjemmel, mens det kanskje egentlig dreier seg om noe annet.

Men det interessante her er på et mer generelt grunnlag - og ikke denne konkrete saken - bør eller kan en leder kastes på grunn av ett enkelt-tilfelle av uheldig munnbruk som henspiller på kjønn og sex som blir beklaget og akseptert av den som det gikk ut over.

Navnebruker
23.11.09 11:59
MaximusX: bør eller kan en leder kastes på grunn av ett enkelt-tilfelle av uheldig munnbruk som henspiller på kjønn og sex som blir beklaget og akseptert av den som det gikk ut over.

Igjen - dette syns jeg hører hjemme på jus. Men for å kommentere likevel, så ville offerets aksept av beklagelsen neppe ha noe å si i en rettssak, da man jo vet at ofre kan være svekket og manipulert med på mange måter. Damen ønsker antagelig ikke å være årsak til at mannen får sparken, og ønsker ikke mer bråk. Treneren er en autoritet i miljøet som hun ikke ønsker å få som fiende. At hun selv ikke ønsker treneren bort, er irrelevant. Det er hans handling isolert sett som skal vurderes, ikke andres reaksjoner på den.

Om enkelt-tilfeller er grunn nok til å sparke er jeg litt usikker på - det er jo menneskelig å feile, men i veldig mange saker vil det være snakk om flere tilfeller. Så også i denne.

GARDSDATTRA
23.11.09 12:02
MaximusX: Men det som også blir feil i mine øyne - er om alt det andre han har gjort som ikke har noe med kjønnsdiskriminering å gjøre - blir sauset inn i dette - slik at det blir et vikarierende motiv å ta ham for selve sextrakasseringen fordi der finnes det en lovhjemmel, mens det kanskje egentlig dreier seg om noe annet. Men det interessante her er på et mer generelt grunnlag - og ikke denne konkrete saken - bør eller kan en leder kastes på grunn av ett enkelt-tilfelle av uheldig munnbruk som henspiller på kjønn og sex som blir beklaget og akseptert av den som det gikk ut over.

Jeg fikk ikke inntrykk av at han skal sparkes kun på grunn av sex-trakkaseringen, og at alt annet blir sauset inn i den.

Det kan være at sakene blir holdt adskilt, men at alle likevel blir lagt til grunn for en avskjedigelse. Bare de sakene som står beskrevet i vg.no beskriver en svært ustabil mann, uten lederegenskaper.

En leder, særlig innen idretten skal gjøre andre gode. Tror ingen blir gode av sex-trakkasering, heller ikke av slik skitkjeft at utøveren bryter sammen i krampegråt.

EnMann
23.11.09 12:09
GARDSDATTRA: Jeg fikk ikke inntrykk av at han skal sparkes kun på grunn av sex-trakkaseringen

om noe GD

viser slike saker hvilken enorm makt...

...som etter hvert ligger i anklager rundt kvinne-trakassering. Ta en Mann i et øyeblikks sexfiksert fyllefokus - eller mangel på fokus - og ballegrepet...

...blir allmektig og totalt...  :) 

GARDSDATTRA
23.11.09 12:27
EnMann: om noe GD viser slike saker hvilken enorm makt... ...som etter hvert ligger i anklager rundt kvinne-trakassering. Ta en Mann i et øyeblikks sexfiksert fyllefokus - eller mangel på fokus - og ballegrepet... ...blir allmektig og totalt...  :) 

Du mener med andre ord at mannen er en hellig (ikke ku da det er hunkjønn) stut, som kvinner bør omgåes med senket blikk?

(Innlegget ble redigert 23.11.09 12:28)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 50674
23.11.09 13:34

Dette var vel dråpen som fikk begeret til å flyte over. Det har vært en rekke kontroversielle saker tidligere. Såvidt jeg vet har han også en relativt turbulent "kvinnehistorie-CV", noe som kan helle i retning av at han er en liten "luring". Man kunne nå lese at han var blitt sammen med en 27-årig blondinejurnalist fra Se og Hør. Så det kan jo hende at denne mannen har en forkjærlighet for å blande trenerrollen med personlige relasjoner, og da vil nok en bemerkning av seksuell karakter, virke ekstra frastøtende. Kanskje nettopp fordi det kunne være et snev av sannhet i det han sa.  Tipper jeg.

EnMann
23.11.09 14:32
GARDSDATTRA: Du mener med andre ord at mannen er en hellig (ikke ku da det er hunkjønn) stut, som kvinner bør omgåes med senket blikk?

skal vi se GD

det ble med svært andre ord ja...

Ett nytt tema når sant skal sies og sant skal jo gjerne det - sies - et underlig spørsmål om disse kvinnene som omgås menn med senket blikk - etter modell fra Afghanistan forestiller jeg meg - burkifisert og avkjønnet - nja, nei det blir vel litt for langt unna vår kultur vel...

La oss heller se om det kan finnes nyanser mellom kritthvit og kullsort også i KvinneLand - mellom stille burka og vestlige hvin om sextrakassering og overgrep straks potente Menn...

...senker guarden en smule...   :)

(Innlegget ble redigert 23.11.09 14:33)

gammelKaffe
gammelKaffeInnlegg: 2767
23.11.09 14:39
EnMann: La oss heller se om det kan finnes nyanser mellom kritthvit og kullsort også i KvinneLand - mellom stille burka og vestlige hvin om sextrakassering og overgrep straks potente Menn... ...senker guarden en smule...   :)

selvfølgelig - men hvem skal definere hva som er å tråkke over grenser? den forulempede eller forulemperen?

Skal forulemperen få lov å sjekke om det virkelig er et kjønnsorgan av ønskede sort mellom bena mens den forulempede bare bør smile?

EnMann
23.11.09 15:00
gammelKaffe: hvem skal definere hva som er å tråkke over grenser? den forulempede eller forulemperen?
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 10:26)

joplina
joplinaInnlegg: 65379
23.11.09 15:11
EnMann: Ta en Mann i et øyeblikks sexfiksert fyllefokus - eller mangel på fokus - og ballegrepet... ...blir allmektig og totalt...  :) 

Kvinner med fyllefokus - kanskje også et sexfiksert sådant - kan "allmektig og totalt"  få svi med ufrivilig sex...også voldelig sådan....i en drosje...etter å ha blitt fulgt til døren ...etter å ha blitt med "på et trivelig nachspiel".... Er det et tilsvarende "allmektig og totalt ballegrep" du snakker om....?

EnMann
23.11.09 15:21
joplina: Er det et tilsvarende "allmektig og totalt ballegrep" du snakker om....?

nei Joplina

jeg skriver ikke om voldtekt denne gangen...

Heller ikke om mord, lemlesting, masseslakt, tortur, krigsforbrytelser eller luestrikking. Denne gangen skriver vi om det sugende BalleGrepet kvinner så lett kan feste på Menn i dagens tantifiserte verden ved å følge nøye med...

...på fyord...   :)

(Innlegget ble redigert 23.11.09 15:21)

CitizenErased
CitizenErasedInnlegg: 831
23.11.09 15:25
joplina: Kvinner med fyllefokus - kanskje også et sexfiksert sådant - kan "allmektig og totalt"  få svi med ufrivilig sex...også voldelig sådan....i en drosje...etter å ha blitt fulgt til døren ...etter å ha blitt med "på et trivelig nachspiel".... Er det et tilsvarende "allmektig og totalt ballegrep" du snakker om....?

Trekker du faktisk en direkte sammenligning mellom en fyllekommentar og voldtekt? Skal det ikke være mulig å diskutere toleranseterskelen for og konsekvensene av trakasering, uten å måtte gå til slike ytterpunkt? De aller fleste kan ordlegge seg uheldig i fylla (og i mange sammenhenger, jobb og lignende, måtte ta konsekvensene av det), men de aller, aller færreste gjør det du beskriver i innlegget ditt. Så herlig det er med nyansert detbatt............

Goblin_9
Goblin_9Innlegg: 22138
23.11.09 15:27

Jeg tror nok at dersom Mueller blir sparket, så er det av mer enn én grunn. Han har vist et ganske dårlig grep på  personellbehandling og representerer nok en annen idretts-, leder- og trenerkultur enn vi er vant med.

En annen sak er det jo at dette må være det verste tidspunktet på hele året å skifte trener på. Dermed tror jeg at dersom han må gå akkurat nå, må det være som følge av mer enn én eller et par saker. Derimot vil jeg bli nokså forbauset om vi ser noe til ham neste år på denne tiden.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg