Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Seks kvinner utsatt for vold i Agder i natt

NYTT TEMA
joplina
joplinaInnlegg: 64915
21.06.10 07:45

http://www.dagbladet.no/2010/06/20/nyheter/innenriks/kvinnevold/vold/likestilling/12214981/

"Dagbladet): I natt rykket politiet i Agder ut på seks tilfeller der kvinner hadde blitt utsatt for vold.

Blant annet ble en 19 år gammel kvinne fra Vennesla slått og låst inne i en leilighet i Kristiansand. En mann (27) ble pågrepet for ugjerningen.

- Oppsiktsvekkende

- Det har vært fryktelig mye bråk og slossing i natt. Flesteparten av de fornærmede er kvinner, forteller operasjonsleder Frank Solås ved Agder politidistrikt til Dagbladet.

- Det har vært oppsiktsvekkende mange tilfeller der kvinner har blitt slått.

Gjerningsmennene bak ugjerningene i natt er alle menn.

Klokka 23.15 i går fikk politiet melding om at en mann (24) hadde slått ned en kvinne (47), ifølge politiloggen gjengitt på fvn.no. Kvinnen hadde sittet barnevakt i en leilighet i Vennesla. 24-åringen ble pågrepet, og den fornærmede vil anmelde saken.

Klokka 23.54 måtte politiet rykke ut til en bolig i Mandal etter at en mann (45) skal ha gått løs på kvinnen med en gjenstand og skadet henne i øyeregionen. Kvinnen må til operasjon ved sykehuset i Arendal i dag.

I 1.15-tida ble en mann (21) fra Grimstad ble pågrepet etter å ha tatt kvelertak på ekskjæresten. Den fornærmede er 19 år og fra Arendal.

Klokka 2 får politiet melding fra AMK om at en kvinne (38) fra Nodeland er slått bevisstløs ved samfunnshuset på Nodeland. Samboeren (31) skal ha stått bak, og kvinnen vil ikke anmelde ham for vold. Politiet velger derfor å anmelde saken.

Like etter klokka 3 i natt ble en kvinne (22) slått ned av en mann (21) rett foran vaktene på utestedet Beddingen i Lillesand. Vaktene tar hånd om gjerningsmannen og legger ham i jern.

Makt og kontroll

Hver fjerde kvinne har opplevd å bli utsatt for vold eller trusler om vold, ifølge en rapport fra Norsk institutt for by- og regionsforskning.

- Så vi vet at det skjer, til tross for at vi stadig påberoper oss å være et helt likestilt land. Det er fremdeles en lang vei å gå. Jo mer likestilt man er, desto mindre vold ser man, sier Krisesenter-leder Tove Smaadahl til Dagbladet.

- Menn bruker vold for å få makt og kontroll, og det er nok årsaken til at det skjer ofte. Vold mot kvinner er et av de største samfunnsproblemene vi har i Norge, og det koster samfunnet mye, sier Smaahdalh.

Hun mener man kan forebygge vold mot kvinner ved å fortsette å jobbe for likestilling.

- Da jeg begynte trodde jeg at jeg skulle få fikset det på noen år, men man skjønner jo at man har vært litt naiv. Jeg ser at det har vært en fremgang, men det er ennå langt igjen.

Hun oppfordrer menn som ikke utøver vold mot kvinner til å ta avstand og få en stemme i den offentlige debatten, slik at det ikke bare er kvinner som diskuterer likestilling. "

- Er det tilstrekkelig at ikke-voldelige menn hiver seg på den offentlige debatten, eller må andre virkemidler til?

EnMann
EnMannInnlegg: 11729
21.06.10 09:25
joplina: Er det tilstrekkelig at ikke-voldelige menn hiver seg på den offentlige debatten, eller må andre virkemidler til?

jeg tror ikke Joplina

Tove Smaadal sitter på nøkkelen til gode samliv...

At ikkevoldelige kvinner og Menn tar avstand fra vold er viktig, men langt fra nok. Jeg tror at en nødvendighet på veien mot mindre familievold er å slutte å opprettholde et misforhold av makt i Heimen. Når Mor Staten over tid bygger et ugjennomtrengelig nettverk av KvinneMakt i privatliv og parforhold vil alltid en knøttliten promille Menn ty til vold...

...i AvMakt...  :)

joplina
21.06.10 09:30
EnMann: jeg tror ikke Joplina Tove Smaadal sitter på nøkkelen til gode samliv...
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 10:24)

joplina
21.06.10 09:34
EnMann: Når Mor Staten over tid bygger et ugjennomtrengelig nettverk av KvinneMakt i privatliv og parforhold vil alltid en knøttliten promille Menn ty til vold... ...i AvMakt...  :)

Jaja...6 kvinner banket i et fylke, og deres menn er pågrepet - i løpet av en natt. Det tilsier ikke at promillen er "knøttliten" på landsbasis akkurat.

Og så patetisk å legge skylden på MOR staten for menns avmakt. Forresten er det patetisk å kalle mishandel av sine nermeste for avmakt.  Hva føler vel ikke de som er banket,forsøkt kvalt og innelåste.....nei, se det må glatt kostes under teppet og ikke nevnes med et ord.

Stakkars store sterke karer.....

(Innlegget ble redigert 21.06.10 09:34)

Compleo
CompleoInnlegg: 2331
21.06.10 09:49
joplina: Stakkars store sterke karer.....

Ja du vet, Norge er ett av landene i Europa med høyeste antall kvinner drept av partner (i forhold til folketall). Men det skal selvfølgelig enten ties i hjel eller på en eller annen måte skyldes på kvinner og feminister.

Undersøkelsen som skulle kartlegge dette ble også stanset. Noen var tydeligvis redde for resultatet.

Vi må selvfølgelig ikke rokke ved den etablerte "sannheten" om at Norske menn er verdens beste...

EnMann
21.06.10 09:54
Compleo: Vi må selvfølgelig ikke rokke ved den etablerte "sannheten" om at Norske menn er verdens beste...

jammen Compleo

føler du deg ikke ganske god da..?.  :)

EnMann
21.06.10 10:01
joplina: Klokka 2 får politiet melding fra AMK om at en kvinne (38) fra Nodeland er slått bevisstløs ved samfunnshuset på Nodeland.

du vet Joplina

hvis vi lagde krigsoverskrifter...

...hver gang Menn denges på fest på lokalet ville nok selv den enøyde ane at de aller fleste voldofre selvsagt er Menn, men at dette naturligvis ikke skaper samme bølger i et matristisk samfunn som når kvinnehår krummes. Det hjelper jo ikke den med knust kjeve at overgriperen ofte ikke er kvinne, og samfunnet kunne jo godt ta også vold mot Menn på alvor hvis vi først - slik du insisterer - på død og liv skal gjøre vold...

...til en kjønnsgreie...  :)

(Innlegget ble redigert 21.06.10 10:02)

Compleo
21.06.10 10:04
EnMann: jeg tror ikke Joplina Tove Smaadal sitter på nøkkelen til gode samliv... At ikkevoldelige kvinner og Menn tar avstand fra vold er viktig, men langt fra nok. Jeg tror at en nødvendighet på veien mot mindre familievold er å slutte å opprettholde et misforhold av makt i Heimen. Når Mor Staten over tid bygger et ugjennomtrengelig nettverk av KvinneMakt i privatliv og parforhold vil alltid en knøttliten promille Menn ty til vold... ...i AvMakt...  :)

Staten bygger nettverk av kvinnemakt i privatliv og parforhold?

Link, takk.

Vet at det har vært debattert at/om kvinner stiller sterkere når det gjelder å få omsorg av felles barn - men for ikke vri debatten over på det - så er det alt - ellers har kvinner ingen (fremdeles teoretiske) statlig gitte fordeler i familie/parforhold. Og ingen av de nevnte sakene overfor brøler ut "omsorgstvist". 

Det virker som om noen menn ikke klarer å leve i et samfunn hvor de ikke har makt over kvinner, og evnen til å utøve vold er den eneste fordelen de har overfor økonomisk uavhengige feministjenter. 

(Innlegget ble redigert 21.06.10 10:07)

Compleo
21.06.10 10:05
EnMann: føler du deg ikke ganske god da..?.  :)

joda,

men spørs om vi statistisk sett er så fantastiske som vi liker å høre

EnMann
21.06.10 10:18
Compleo: Det virker som om noen menn ikke klarer å leve i et samfunn hvor de ikke har makt over kvinner

er du sikker Compleo

på at du ikke ufyseliggjør andre Menn...

...bare for den gode følelsen det gir å heve deg selv over bermen her. Hvis du sjekker finner du kanskje som jeg ut at menns vold mot Menn selvsagt er mye mer utbredt enn volden mot kvinner. Det er vel ikke dette brennede ønsket om makt over kvinner - som feminismen i sin ensporethet promoterer slik - som er bakgrunne til denne volden også?

Kanskje er ikke vold så kjønnet og patriarkalsk forankret som feminismepropagandaens skrekkbilder og offerstrategi lurer oss til å tro. Kanskje vi tar feil medisin ved å gjøre også vold til en KvinneSak. Kanskje vold...

...bare er vold...  :)

EnMann
21.06.10 10:22
Compleo: spørs om vi statistisk sett er så fantastiske som vi liker å høre

liker du virkelig Compleo

å høre at vi statistisk sett er fantastiske...

...eller dikter du deg bare retoriske kruseduller rundt et ønske som skal gjelde alle andre Menn fordi det passer inn i en forestilling om at du selv...

...er bedre enn oss...  :)

Turbolady
TurboladyInnlegg: 8059
21.06.10 10:43
EnMann: Kanskje vi tar feil medisin ved å gjøre også vold til en KvinneSak. Kanskje vold... ...bare er vold...  :)

Hvorfor er det mer vold mot kvinner i mindre likestilte land tror du?

EnMann
21.06.10 11:02
Turbolady: Hvorfor er det mer vold mot kvinner i mindre likestilte land tror du?

ikke godt Turbolady

å tippe rundt slike rare koblinger...

... og synes vel meningsløsheten er å finansiere tulleforskere som sitter og lager slike tulle-koblinger med eneste hensikt å promotere spesielle politiske syn som at det er mer likestilling som gir mindre vold. Siden de samme statslønnede også finner at det blir mindre skilsmisser når par er likestilte kan man jo undre seg over hvor likestilte vi da måtte ha vært på 50-tallet...

Kanskje er det mer vold generelt i land som er mindre utviklet. Jeg tror vel hutuene først og fremst gikk etter Menn med machetene sine - selv om vi selvsagt bestyrtes over at også kvinner og barn ble drept - i den grad massakren på tutsiene i Rwanda i 1994...

...var kjønnet...  :) 

Compleo
21.06.10 11:11
EnMann: ...eller dikter du deg bare retoriske kruseduller rundt et ønske som skal gjelde alle andre Menn fordi det passer inn i en forestilling om at du selv... ...er bedre enn oss...  :)

Føler du deg overstadig truffet EnMann?

Neida, har ingen forestillinger om at mine noen-ganger meningsmotstandere her på forumet er mer voldelige mot kvinner enn jeg er selv.

Derimot finnes det her en merkelig trang til å skylde på alt annet enn voldelige menn selv, for volden de begår, som jeg ikke deler - og faktisk ser på som forkastelig. 

De fleste av oss er ikke voldelig, og har ikke et primitivt kontrollbehov overfor det motsatte kjønn - i hvert fall ikke et vi ikke klarer å holde i tømmene. Men jeg har ingen problemer med å kalle folk som ER voldelige, kontrollerende og primitive for det de er. 

EnMann
21.06.10 11:48
Compleo: Derimot finnes det her en merkelig trang til å skylde på alt annet enn voldelige menn selv, for volden de begår, som jeg ikke deler - og faktisk ser på som forkastelig.

nå er Compleo

spørsmålet Joplina stiller i åpningsinnlegget...

"Er det tilstrekkelig at ikke-voldelige menn hiver seg på den offentlige debatten, eller må andre virkemidler til?".

Da spørs det om ditt bombastiske utropstegn - fritt som det er for forslag om virkemidler - om "å kalle folk som ER voldelige, kontrollerende og primitive for det de er" er tilstrekkelig nyansert og åpen for andre årsakssammenhenger til å holde i det minste debatten...

...levende...  :)

(Innlegget ble redigert 21.06.10 11:49)

Dmmannversjon2
Dmmannversjon2Innlegg: 8326
21.06.10 11:50

Sier mye om norsk media denne saken her.

Som vanlig stilles det ingen kritiske spørsmål til Tove Smaadahl, Eva Lundgren eller hvem det nå måtte være og som vanlig gjentas den svært tvilsomme påstanden om at hver fjerde kvinne blir utsatt for vold.

Og hvor mange menn ble utsatt for vold i samme periode?

Hopsidaisy
HopsidaisyInnlegg: 2147
21.06.10 16:13
EnMann: Når Mor Staten over tid bygger et ugjennomtrengelig nettverk av KvinneMakt i privatliv og parforhold vil alltid en knøttliten promille Menn ty til vold... ...i AvMakt...  :)

Min mann og de fleste menn jeg vet om er såre fornøyd med MOR staten, og anser at kvinenr har like stor rett til å innta makt som menn ettersom de er folkevalgte og 50% av befolkningen.

Den knøtt lille prosent av voldelige menn har som regel psykiske og sosiale problemer. Det er ikke Morstaten som kan lastes eller at vi har kvinner i regjeringen. Derimot tror jeg feminismen i fremtiden vil ha mye fokus på vold og forebygging av vold.

Forstetter folket å stemme slik vi har gjort det meste av valg frem til nå, vil MORstaten bestå og velferden likeså!!:D

Hopsidaisy
21.06.10 16:25
EnMann: ...hver gang Menn denges på fest på lokalet ville nok selv den enøyde ane at de aller fleste voldofre selvsagt er Menn, men at dette naturligvis ikke skaper samme bølger i et matristisk samfunn som når kvinnehår krummes. Det hjelper jo ikke den med knust kjeve at overgriperen ofte ikke er kvinne, og samfunnet kunne jo godt ta også vold mot Menn på alvor hvis vi først - slik du insisterer - på død og liv skal gjøre vold... ...til en kjønnsgreie...  :)

Det er jo verre når kvinner blir utsatt for vold, fordi de er mer forsvarsløse, akkurat som det er verre når barn blir utsatt for vold, og gamle og handikappede. Det er også verre når en gutt blir overfalt av en gjeng andre gutter, fordi han er da ikke i stand til å forsvare seg. Når to menn sloss kan situasjonen være mer likeverdig med mindre en har kniv da.

Så den vanlige normale oppfatning er altså at svakere må beskyttes mot sterkere.

(Innlegget ble redigert 21.06.10 16:26)

EnMann
21.06.10 17:07
Hopsidaisy: Det er jo verre når kvinner blir utsatt for vold

nei Hopsidaisy

det der var lovlig kvinns-sjåvinistisk vel...  :)

EnMann
21.06.10 17:11
Hopsidaisy: Min mann og de fleste menn jeg vet om er såre fornøyd med MOR staten, og anser at kvinenr har like stor rett til å innta makt som menn ettersom de er folkevalgte og 50% av befolkningen.

der Hopsidaisy

er du, jeg, mannen din og de fleste menn du vet om - helt enige...  :)

Hopsidaisy
21.06.10 17:51
EnMann: nei Hopsidaisy det der var lovlig kvinns-sjåvinistisk vel...  :)

Å nei:

Vold fra mann mot kvinne verre enn vold fra kvinne mot kvinne. Vold fra kvinne mot barn verre enn vold fra barn mot barn. Vold fra guttegjeng mot en gutt verre enn gutt mot gutt. Vold fra frisk kvinne mot gammel mann i rullestol og briller verre enn slosskamp mellom to i rullestol.

Si fra om du treger mer utdypende forklaringer:D

EnMann
21.06.10 17:58
Hopsidaisy: Vold fra mann mot kvinne verre enn vold fra kvinne mot kvinne.

jeg tror ikke Hopsidaisy

alle voldsofrene er enig i dette kjønns-amnestiet ditt... 

...men :) for orginalitet... :)

(Innlegget ble redigert 21.06.10 17:59)

joplina
21.06.10 18:40

Flott at noen  har tatt patent på  en innretning som vil gi  kvinner som utsettes for et voldelig overgrep en sjanse til å komme seg unna, da gjerningsmannen blir satt fullstendig ut av spill uten å drepes.

http://www.abcnyheter.no/node/112518

"Rape-aXe kalles kondomet. Det har tenner på innsiden, og skal brukes av kvinner.

Kvinnen bruker kondomet omtrent som en tampong. Deretter vil flere rader av tenner på innsiden, som har form som kroker, angripe penis i tilfelle penetrering.

Når kondomet først har bitt seg fast, er det ikke bare bare å ta det av. Det må nemlig kyndig legehjelp til for å fjerne innrettningen, noe oppfinneren Dr. Sonnet Ehlhers, ønsker skal skje etter en pågripelse.

- Det gjør vondt. Man kan ikke tisse eller gå når det sitter på. Hvis man prøver å fjerne det, vil det bare bite seg enda hardere fast, sier Ehlers til CNN.

Hun har søkt hjelp fra ingeniører, gynekologer og psykologer for å sikre seg at kondomet fungerer, og er trygt for den som «angripes».

- Det ideelle ville være hvis kvinnen tar på seg kondomet før hun for eksempel går på en blind date, eller hvis man oppsøker steder der man ikke føler seg trygg, sier hun."

- Dette forhindrer selvsagt ikke  ordinær kvinnemishandel - men man må jo være glad for at noen er fremsynte nok og satser sine penger på å hjelpe  voldsutsatte kvinner.

Dmmannversjon2
Dmmannversjon2Innlegg: 8326
21.06.10 18:49
joplina: Flott at noen  har tatt patent på  en innretning som vil gi  kvinner som utsettes for et voldelig overgrep en sjanse til å komme seg unna, da gjerningsmannen blir satt fullstendig ut av spill uten å drepes. http://www.abcnyheter.no/node/112518 "Rape-aXe kalles kondomet. Det har tenner på innsiden, og skal brukes av kvinner. Kvinnen bruker kondomet omtrent som en tampong. Deretter vil flere rader av tenner på innsiden, som har form som kroker, angripe penis i tilfelle penetrering. Når kondomet først har bitt seg fast, er det ikke bare bare å ta det av. Det må nemlig kyndig legehjelp til for å fjerne innrettningen, noe oppfinneren Dr. Sonnet Ehlhers, ønsker skal skje etter en pågripelse. - Det gjør vondt. Man kan ikke tisse eller gå når det sitter på. Hvis man prøver å fjerne det, vil det bare bite seg enda hardere fast, sier Ehlers til CNN. Hun har søkt hjelp fra ingeniører, gynekologer og psykologer for å sikre seg at kondomet fungerer, og er trygt for den som «angripes». - Det ideelle ville være hvis kvinnen tar på seg kondomet før hun for eksempel går på en blind date, eller hvis man oppsøker steder der man ikke føler seg trygg, sier hun."     - Dette forhindrer selvsagt ikke  ordinær kvinnemishandel - men man må jo være glad for at noen er fremsynte nok og satser sine penger på å hjelpe  voldsutsatte kvinner.

"Sør-Afrika har blant verdens høyeste voldtektsrater. "

Hmmm. Nok et land på toppen av FNs likestillingsindeks (6. plass) med høye voldtektsrater.

(Innlegget ble redigert 21.06.10 18:50)

joplina
21.06.10 19:02
Herzeleid: Dette tror jeg er en svært dårlig ide. En illsint neger som blir bitt kan fort drepe kvinnen

En genial idè.

En mann som beføler og koser , og deltar i et forspill vil definitivt merke en slik innretning. En kvinne som selv ønsker sex vil fjerne innretningen før et finger setter seg fast....eller en penis :)

Men menn som ikke tar nei for et nei , eller som tvinger seg på (også med vold eller gjennom overfall) vil bare ha godt av å få punktert lillemann.

Hvis x antal mothaker har trengt seg inn i penis - og forsøk på å dra den av bare gjør at mothakene trenger dypere inn i snurrebassen...så  er jeg tilbøyelig til å garantere at den mannen er satt ut av spill.

Han vil ha størst fokus på snurrebassen sin, smerten vil være enorm - og kvinnen (såfremt hun ikke er bevisstløs av overfallet) vil lett kunne ta seg vekk fra voldtektsmannen. Han er neppe noen sprinter med den haikjeften godt plantet i snurrebassen sin...

Genialt

Herzeleid
HerzeleidInnlegg: 509
21.06.10 19:08

Ser for meg dere feminister tre på seg et slik før bytur, for så å ta med en mann med høy lønn hjem og straffe han.

joplina
21.06.10 19:19
Herzeleid: Ser for meg dere feminister tre på seg et slik før bytur, for så å ta med en mann med høy lønn hjem og straffe han.

Hvorfor ser du for deg noe slikt? Tror du ikke feminister har seksualdrift , slik at sex er noe de kun straffer andre med?

Og hvorfor skulle en mann med høy lønn straffes for sin lønn?

Jeg ser heller for meg det geniale i at unge livsglade jenter som er ute på bytur for å ha det moro, tar med seg en slik og putter den på plass  før de tar fatt på veien hjem. Risikoen er langt større for at en mann med elendig sosial intelligens og  et brennende hat mot kvinner og luremus pga sin egen utilstrekkelighet , har til hensikt å gi "den luremusa" det hun "fortjener" - enn at en "feminist" skulle lokke med seg en mann med høy lønn for å straffe han.

joplina
21.06.10 21:52
Herzeleid: Fordi dere feminister elsker se menn lide. Spesielt de rike og vellykkede

Vilke "dere feminister"..? *ser meg rundt*  Og hvorfor skulle feminister ha noe i mot rike og vellykkede menn egentlig?  Er det noen type menn de har noe i mot, så er det vel sjåvinister og maskulinister. Og sjåvinister og maskulinister har tilsvarende i mot feminister....så det går opp-i-opp det.

Turbolady
TurboladyInnlegg: 8059
21.06.10 22:36
Dmmannversjon2: Tusen takk for at du som forumpoliti tar ansvar og påpeker på en høflig og saklig måte at dine meningsmotstandere er voldtektsmenn. Du når stadig nye høyder.

Når gjorde hun det?

y0sap
y0sapInnlegg: 6654
21.06.10 22:45
joplina: En mann som beføler og koser , og deltar i et forspill vil definitivt merke en slik innretning. En kvinne som selv ønsker sex vil fjerne innretningen før et finger setter seg fast....eller en penis :)

Hva om daten de var på tidligere gikk heftig for seg, og det ble drukket 2glass vin for mye, og at hun da glemmer denne "geniale" tingen hun har strappet opp i skrittet?

Og ja, et slikt scenario kan fort forekomme. En fest med mye alkohol, og slike ting glemmer man fort. 

Noen får sifra når folk begynner å kjøpe dette produktet, så jeg får huske på å begynne å spørre om jenter har strappet pigger i skrittet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg