Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ole Ivars får likestillingskritikk

NYTT TEMA
BrosefStalin
BrosefStalinInnlegg: 2694
09.06.11 13:27

http://www.kjendis.no/2011/06/09/kjendis/musikk/arbeidsliv/ole_ivars/likestilling/16856815/

For en ikke-sak, utrolig tåpelig og malplassert kritikk fra Likestillingsombudet.

johnjohn2
johnjohn2Innlegg: 3218
09.06.11 13:29

Her vender man virkelig den minste stein for å klare å dikte opp tilfeller av kvinnediskriminering.

EnMann
EnMannInnlegg: 11729
09.06.11 14:12
BrosefStalin: malplassert kritikk fra Likestillingsombudet

he, he BrosefStalin

det ble vel for mye å gå etter flommen av stillingsannonser...

...der jentene oppfordres å søke...  :)

JODDEMM
JODDEMMInnlegg: 10348
09.06.11 14:17

Det er godt vi har et ombud som kan ta opp slike store og viktige saker :O :O :O

Stort mer er det ikke å si om denne "Ikke-saken over alle Ikke-saker" :)

GaTr
GaTrInnlegg: 3166
09.06.11 15:00

Vi er jammen kommet langt i Norge når dette blir en sak.

GaTr
GaTrInnlegg: 3166
09.06.11 15:01

Med det mente jeg at vi har ikke mye galt å fokusere på :)

Dmmannversjon2
Dmmannversjon2Innlegg: 8326
09.06.11 18:51

Her må man sette et eksempel og påby Ole Ivars å ansette en fysisk handikappet kvinne.

Eagle50
Eagle50Innlegg: 549
09.06.11 21:37

"Bussjåføren/hjelpemannen skal i tillegg til å kjøre bussen, ha ansvaret for bæring av 2,5 tonn med utstyr i forbindelse med hver spillejobb."

Må absolutt være rom for å senke kravene: For eksempel kan en tung elgitar byttes ut med ukulele, konsertene gjøres om til akustiske intimkonserter så man slipper å måtte bære på tungt forsterkerutstyr osv.

I det hele tatt er det viktigst at kvinner slippes til.

Per_Rong
Per_RongInnlegg: 11067
10.06.11 14:18

Det er fryktelig at kvinner fremdeles må utsettes for slike overgrep i Norge...

Kroppsbygd
KroppsbygdInnlegg: 1529
10.06.11 15:18
Per_Rong: Det er fryktelig at kvinner fremdeles må utsettes for slike overgrep i Norge...

Helt enig.

Jeg visste oppriktig ikke at kvinner er interessert i å belaste kroppen sin med 2,5 tonn pr dag.

Nå er det slutt på å bære kofferten til dama. Uten å ha visst det har jeg kun gjort skade på hennes daglige tonnasje-mål. :)

gammelKaffe
gammelKaffeInnlegg: 2767
10.06.11 15:38

Å trekke frem "bæring av 2.5 tonn utstyr" og knyttet det opp mot "kvinne" blir i mitt hode diskriminerende. Her har de behov for en bussjåfør med stor bærekapasitet, og oppfyller man dette kan ikke jeg se at det er av betydning om en er mann eller kvinne. Og hvis det er av betydning... ja da er jeg enig i at det er diskriminering på bakgrunn av kjønn.

Men - Det er svært sympatisk av Ole Ivars å la kvinnelige bussjåfører slippe å henge sammen med dem i ukesvis, i og med at de må bo svært tett. Begge disse er argumenter for hvorfor en mann kan være å foretrekke.

Dmmannversjon2
Dmmannversjon2Innlegg: 8326
10.06.11 15:44

Nesten så det hadde vært kult om Ole Ivars hadde ansatt en liten spinkel blodfeminist og virkelig la henne få gjennomgå.

gammelKaffe
gammelKaffeInnlegg: 2767
10.06.11 16:12

Hvorfor ville det vært morsomt?

Jeg vil tro at spinkle mennesker søker ikke på jobber hvor fysisk styrke er en del av stillingskravene,[dagens fordom] og ingen med et snev av musikksmak søker ikke på jobb som bussjåfør for Ole Ivars[/dagens fordom]

(Innlegget ble redigert 10.06.11 16:13)

Eagle50
Eagle50Innlegg: 549
10.06.11 16:38

Nå kan det jo hende ombudet tror Norge er overstrømt av slike :

http://shareitfitness.wordpress.com/2010/09/14/women-you-dont-want-to-mess-with/

Rart med det - når virkeligheten består av å sitte i et godt, oppvarmet kontorlokale med masse teoretiske tanker.

Tilbud: Bolemedikamenter kan hentes gratis på likestillingsombudets kontor.

Hyrro
HyrroInnlegg: 20338
16.06.11 17:42

På tide å få disse ?%¤/()?#"?= menneskene ut av styre og stell. De er ikke bare tåpelige, men ødelegger for kvinner som velger utradisjonelt. Disse forvirrede kvinnesaksforkjempere vet ikke en døyt om hva de snakker om. De har sittet bak sitt trygge skrivebord, og tror de kan fortelle oss som vet hva det dreier seg om.

Det skjedde meg en gang at et lovet arbeid (etter en prosjekt jeg var med på)  forsvant i dimman fordi jeg ble dirigert et sted hvor man skulle kutte åpninger under opp i konteinere med 9-toms kutteskive. "Man vet ikke før man har prøvd" sa den kvinnelige saksbehandleren, og jeg visste, og det gjorde mannen på personalkontoret også. Han var dyktig lei av alle de som ble sendt dit og ikke hadde sjanse til et slikt tungt arbeid. Menn. Det kunne være farlig også for den som ikke er sterk nok til å holde igjen skiva når den biter.

Men da hadde de jo ordene sine i behold. Jeg fikk et tilbud om arbeid, og det var det.

Alle kvinner, sier de, kan jobbe i mannsyrker. "Det er jo så mange hjelpemidler" Kraner og taljer og slikt. Jada, men så er spørsmålet om den talja henger seg opp selv! Og den er tung på toppen av en stige. jeg har flere eksempler. Skifte gassflasker f. eks. Eller er det slik at menn skal ile til og ta de løftene kvinner ikke klarer? Er det rettferdig?

(Innlegget ble redigert 16.06.11 17:43)

Pappa1000
Pappa1000Innlegg: 1077
17.06.11 07:14
gammelKaffe: Å trekke frem "bæring av 2.5 tonn utstyr" og knyttet det opp mot "kvinne" blir i mitt hode diskriminerende. Her har de behov for en bussjåfør med stor bærekapasitet, og oppfyller man dette kan ikke jeg se at det er av betydning om en er mann eller kvinne. Og hvis det er av betydning... ja da er jeg enig i at det er diskriminering på bakgrunn av kjønn. Men - Det er svært sympatisk av Ole Ivars å la kvinnelige bussjåfører slippe å henge sammen med dem i ukesvis, i og med at de må bo svært tett. Begge disse er argumenter for hvorfor en mann kan være å foretrekke.

Enten har man likestilling, og følger de reglene som gjelder, eller så har man det ikke. 

Hvis man først skal si noe om likestillingssaken så bør man holde seg til prinsippene uansett om saken virker tullete, slik som her. 

Spørsmålet er om dette egentlig var rette saken å lage et nummer av.  Det finnes så mange andre mer egnede saker, både til å skaffe seg PR på og til å statuere eksempler på. 

At det er mange fordommer om slike ting i den halv og helprivate sfære er det vel ingen tvil om.  Men at man må vokte sine ord, og stå tilrette for dem, og bli uthengt av  likestillingsombudet i slike tilfeller er for dumt. 

Likestillingsombudet har her vist manglende dømmekraft og prioriteringsevne.  Hvis det er noe som burde komme ut av denne saken, så er det en vurdering av likestillingsombudets handlemåte. 

(Innlegget ble redigert 17.06.11 07:16)

tenker-selv
tenker-selvInnlegg: 7994
18.06.11 12:48

Saken dreide seg heller ikke bare om løfting det var også det fakta at deling av garderobe og liten arbeidsplass der de sikkert til tider er lettkledd.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg