Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

50 årenes heimkunskapsbok!

NYTT TEMA
jason_bourne

jason_bourne
29.09.11 22:33

Tips for et lykkelig samliv Utklipt fra en heimkunnskapsbok fra 50-tallet

Få arbeidet unnagjort

Planlegg oppgavene dine nøye, og hold øye med klokken. Bli ferdig en time før han ventes hjem. Mannen føler ikke at varmen strømmer mot han når han hører deg bryte ut "Er du hjemme allerede?".

Ha middagen klar

Planlegg et deilig måltid allerede kvelden før. Da viser du at du bryr deg om han og hans behov. De fleste menn er sultne når de kommer hjem og en god middag er en del av den nødvendige velkomsten.

Forbered deg selv

Bruk et kvarter til hvile slik at du er opplagt når han kommer hjem. Da blir du også glad for å se ham, i stedet for at du er for sliten til å bry deg. Glem alle bekymringer du måtte ha, og vær evig takknemlig for at du har mannen som snart kommer inn døren. Mens du hviler kan du tenke på avtaler og ting du kan gjøre for å gi han åndelig oppløfting. Når du står opp, ta hånd om utseendet ditt. Fiks på sminken, sett et bånd i håret og se frisk og opplagt ut. Han har nettopp vært sammen med mange frustrerte og arbeidstrette mennesker. Vær litt mer festlig og interessant enn vanlig. Han kan trenge en oppkvikker etter den lange arbeidsdagen.

Rydd vekk rotet

Ta en siste tur gjennom huset før han kommer hjem, samle opp skolebøker, leker, papir osv. i en bøtte eller søppelkurv og legg dem i soverommet for senere sortering. Så går du over bordene med en støvklut. Mannen i ditt liv må føle at han har kommet til et sted med ro og orden, og det vil få deg til også føle deg mer avslappet. Å ha orden i huset er nok en måte å vise ham at du vrkelig bryr deg om hans hjemkomst.

Forbered barna

Bruk noen minutter på å vaske barnas hender og fjes (dersom de er små), kam håret deres og skift klærne dersom de er skitne. Barna er hans små skatter, og de bør se slik ut.

Minimer all lyd

Legg spesielt merke til dersom mannen din må kjøre i rushtrafikken. Når han kommer hjem eliminer all lyd fra vaskemaskinen (selvsagt dersom denne står på). Oppfordre barna til å være stille når han kommer. La dem bråke litt på forhånd, slik at de får det ut av systemet sitt.

Vær glad for å se ham

Motta ham med et varmt smil og vær lykkelig. Si at det er bra å ha ham hjemme. Dette kan tilføre ytterligere verdi til dagen hans. Han trenger all den romantikken han kan få fra deg.

Ikke!!

Ikke motta ham med plager eller klager. Løs problemene før han kommer hjem, hvis ikke, vent med dem til kvelden kommer. Også, ikke klag dersom han kommer sent hjem til middagen. Regn dette som et lite problem i forhold til hva han kan ha gjennomgått på jobben den dagen. Ikke la barna oversvømme han med problemer eller krav. Bare la dem hilse kort på faren deres.

Vær hyggelig mod ham

Gi ham godstolen eller foreslå at han hviler seg litt på soverommet. Ha en kjølig eller varm drikk klar for ham. Tilby deg gjerne å massere føttene hans, men ikke insister på dette. Snakk til ham med en myk og avslappende stemme. La ham slappe av.

Hør på ham

Du har kanskje et dusin ting å fortelle ham, men hans hjemkomst er ikke det korrekte tidspunkt. La ham snakke først, så hører han bedre på hva du har å fortelle ham senere.

La kvelden være hans

Klag aldri dersom han ikke tar deg med ut på restaurant eller i teateret. Prøv å forstå hans stressende og trykkende verden og hans behov for å være hjemme og kunne slappe av. Er han sur og irirtabel, ikke slå tilbake igjen, forstå hans stressende vesen.

Målet

Prøv å gjøre deres hjem til et sted med ro og orden der mannen din kan forfriske seg selv i kropp og ånd. Gjør du dette vil han heller være sammen med deg enn noe annet i verden og han vil bruke all sin fritid på deg og barna. Forsøk å leve etter disse reglene for hjemkomst og se hva som skjer. Dette er den rette måten å få en mann hjem til deg på, ikke ved å klage og være til irritasjon.

Vi vet jo alle hvor lykkelig dette endte !

Kvinnekamp og skillsmisser av annenhvert par :)

Tja sier nå jeg.

---------------

jason_bourne

(Innlegget ble redigert 29.09.11 22:36)

Ugress

Ugress
29.09.11 22:36

Huff, hadde de så store problemer med rushtrafikk på 50-tallet at det var verdt å putte det inn i ei heimkunnskapsbok? Mon tro hva boka heter ...

Lezah

Lezah
29.09.11 22:43

Herlig.

I dødsboet til min mormor fant jeg en kokebok som var datert til 30-tallet. Leste ikke akkurat alt som sto i den, men husker fremdeles den udødelige starten på et kapittel, som lød "Når man gjester får og intet haver, tager man kun et lammelår og...". Tydeligvis vanlig husmannskost å ha lammelår liggende.

jason_bourne

jason_bourne
29.09.11 22:44
Ugress: Huff, hadde de så store problemer med rushtrafikk på 50-tallet at det var verdt å putte det inn i ei heimkunnskapsbok? Mon tro hva boka heter ...

Den går på facebook, men det stod ikke navnet. Det fantest nok bare en på den tiden.Synes jeg har sett det før i en bok et eller annet sted.

(Innlegget ble redigert 29.09.11 22:49)

jason_bourne

jason_bourne
29.09.11 22:51
Lezah: Herlig.
I dødsboet til min mormor fant jeg en kokebok som var datert til 30-tallet. Leste ikke akkurat alt som sto i den, men husker fremdeles den udødelige starten på et kapittel, som lød "Når man gjester får og intet haver, tager man kun et lammelår og...". Tydeligvis vanlig husmannskost å ha lammelår liggende

Ja! Det er da en ser hvorfor kvinner ville realisere seg selv, og slippe å være avhengige av en manns lommebok.

jason_bourne

jason_bourne
29.09.11 22:52
jason_bourne: Dette er den rette måten å få en mann hjem til deg på, ikke ved å klage og være til irritasjon

haha ser den!

Brian_McLoren

Brian_McLoren
29.09.11 23:18

Kvinnefjolsene klarte vel ikke å utføre disse ape-oppgavene heller. Ikke rart man måtte ha sine herreklubber for å slippe unna det svake kjønns evige hjelpesløshet.

(Innlegget ble redigert 29.09.11 23:19)

jason_bourne

jason_bourne
30.09.11 19:30
Brian_McLoren: Kvinnefjolsene klarte vel ikke å utføre disse ape-oppgavene heller. Ikke rart man måtte ha sine herreklubber for å slippe unna det svake kjønns evige hjelpesløshet

Burde ikke mannen heller ha bidratt, så slapp vi den voldsomme stigningen i skillsmissestatestikken ?

Lappeløs-fuckthepolice

jason_bourne: Tips for et lykkelig samliv Utklipt fra en heimkunnskapsbok fra 50-tallet

meget tydlig at mange kvinner ikke har fulgt rådene...

rådene fra 90-tallet -- få barn og bli alenemor  slik at staten kan betale for deg??

Brian_McLoren

Brian_McLoren
30.09.11 20:20
jason_bourne: Burde ikke mannen heller ha bidratt, så slapp vi den voldsomme stigningen i skillsmissestatestikken ?

Nei. Kvinnen burde ha prisgitt sitt privilegium og tilpasset husmorrollen de teknologiske avansementene. Hun kan jo ikke noe annet!

jason_bourne

jason_bourne
30.09.11 23:10
Brian_McLoren: Nei. Kvinnen burde ha prisgitt sitt privilegium og tilpasset husmorrollen de teknologiske avansementene. Hun kan jo ikke noe annet!

Du sa jo lengre oppe at kvinnen ikke greide å være husmor heller. nå får du bestemme deg.

jason_bourne

jason_bourne
30.09.11 23:11
Lappeløs-fuckthepolice: meget tydlig at mange kvinner ikke har fulgt rådene...

...eller så var det feil råd :)

Brian_McLoren

Brian_McLoren
30.09.11 23:16
jason_bourne: Du sa jo lengre oppe at kvinnen ikke greide å være husmor heller.

Kvinnens lodd i livet er underlegenhet. Alt en kvinne kan gjøre kan en mann gjøre bedre. Hussysler derimot er såpass lite kompetansekrevende at selv en ussel kvinne kan gjøre det på et OK nivå. Er hun stasjonert i hjemmet så utgjør hun i det minste en mye mindre skade enn om hun skulle være i arbeidslivet. Kvinners notoriske skadedyr-atferd kan aldri undervurderes.

jason_bourne

jason_bourne
30.09.11 23:42
Brian_McLoren: Kvinnens lodd i livet er underlegenhet. Alt en kvinne kan gjøre kan en mann gjøre bedre. Hussysler derimot er såpass lite kompetansekrevende at selv en ussel kvinne kan gjøre det på et OK nivå. Er hun stasjonert i hjemmet så utgjør hun i det minste en mye mindre skade enn om hun skulle være i arbeidslivet. Kvinners notoriske skadedyr-atferd kan aldri undervurderes

Du har en feil oppfatnig av kvinner. Noen er ussle, men det er sannelig noen ussle menn ute og går også. Det finnes begge deler.

Forstår ikke du det så har du et alvorlig problem.

MaximusX

MaximusX
03.10.11 09:06
jason_bourne: Vær hyggelig mod ham
Gi ham godstolen eller foreslå at han hviler seg litt på soverommet. Ha en kjølig eller varm drikk klar for ham. Tilby deg gjerne å massere føttene hans, men ikke insister på dette. Snakk til ham med en myk og avslappende stemme. La ham slappe av.

Hehe - hadde man blitt møtt av slike kvinner når man kommer to timer for sent hjem til middag og føler seg sliten, hadde nok tonen på forum for likestilling vært en helt annen ;-) Da hadde nok ikke forumets Fia og Fiinbeck holdt det gående med tallerkenknusing i tråd etter tråd lenge etter at de andre har gått hjem.

For noen år siden fant jeg under en loftsrydding noen komplette årganger med ukebladet Hjemmet fra 50-tallet. Og det var fornøyelig lesning med stor underholdningsverdi. Tematikken i bladene var nettopp de punktene som sto i heimkunnskapsboka - hvordan den alltid blide, nysminkede og opplagte mor i rutetete forkle skulle holde huset i perfekt orden og med veloppdragne barn sørge for at det var koselig for far å komme hjem til duftende gryter og påfølgende middagslur - før mor vekte ham opp med nykokt kaffe og litt deilig massasje. Det var tider det.

Ikke rart at mange menn kan bli noe frusterte med tanke på det forsvunne paradis som ligger der som en hildring i så nær fortid :)

KongOlav2

KongOlav2
03.10.11 09:27
jason_bourne: Vi vet jo alle hvor lykkelig dette endte ! Kvinnekamp og skillsmisser av annenhvert par :) Tja sier nå jeg. --------------- jason_bourne

Måtte vært ufattelig kjedelig å ha en slik kone. Takker meg til dagens likestilte samfunn hvor kvinner faktisk har meninger og egne ambisjoner.

jason_bourne

jason_bourne
03.10.11 16:42
MaximusX: Da hadde nok ikke forumets Fia og Fiinbeck holdt det gående med tallerkenknusing i tråd etter tråd lenge etter at de andre har gått hjem.

Hvorfor ikke?Jeg tror det var på denne tiden tallerkenknusingen begynte.

Det er jo helt urealistiske krav til et menneske å dulle slik med et annet menneske uten å få noe igjen.

jason_bourne

jason_bourne
03.10.11 16:44
MaximusX: Ikke rart at mange menn kan bli noe frusterte med tanke på det forsvunne paradis som ligger der som en hildring i så nær fortid :)

Paradiset er vel ikke så langt unna, men med dagens krav til familiene hvor det ytre skal være så perfekt kreves det to inntekter. Noen ganger er heller ikke det nok, og store forbrukslån taes opp for å virke perfekt.

Hvem kan bli lykkelig av et slikt liv?

(Innlegget ble redigert 03.10.11 16:44)

jason_bourne

jason_bourne
03.10.11 16:45
KongOlav2: Måtte vært ufattelig kjedelig å ha en slik kone. Takker meg til dagens likestilte samfunn hvor kvinner faktisk har meninger og egne ambisjoner

Det er jeg enig med deg i. Når begge får realisert sine egne drømmer blir de lykkeligst.

Hvem blir lykkelig av å hente tøfler og lage mat til en mann?

Smaukjærring

Smaukjærring
03.10.11 17:12
jason_bourne: Hvem blir lykkelig av å hente tøfler og lage mat til en mann?

Jeg blir!  :-)

men ikke hvis det er forventet...

(Innlegget ble redigert 03.10.11 17:17)

EnMann

EnMann
03.10.11 17:17
jason_bourne: Hvem blir lykkelig av å hente tøfler og lage mat til en mann?

hvem kan vel JasondeArc

egentlig ikke bli lykkelige av å hente tøfler og lage mat til EnMann...  :)

(Innlegget ble redigert 03.10.11 17:17)

Anouk

Anouk
03.10.11 17:25

Helt greit det, hvis han rydder opp på kjøkkenet og kiler meg på ryggen et kvarters tid etterpå:)

EnMann

EnMann
03.10.11 17:29
Anouk: kiler meg på ryggen

ja det er jo her Anouk

lykken ligger - i det å behandle EnMann på beste vis...  :)

MaximusX

MaximusX
03.10.11 18:29
jason_bourne: Paradiset er vel ikke så langt unna, men med dagens krav til familiene hvor det ytre skal være så perfekt kreves det to inntekter. Noen ganger er heller ikke det nok, og store forbrukslån taes opp for å virke perfekt.
Hvem kan bli lykkelig av et slikt liv?

Her setter du søkelyset på det som jeg vil kalle de kryssende hensyns relative styrke.

Kvinnen kjempet seg ut av femtitallets tvangstrøye av forventingspress til det perfekte hustruideal hvor mannens behov sto i sentrum for hennes gjøren og laden.

Men som du helt riktig peker på her - er det ikke sikkert at familielykke - hvis et slikt begrep kan benyttes - er noe større i den moderne familien med to karrieremennesker - kjempestore lån - perfekt ytre - hobbies - ferier - barn hit og dit - masse krav og forventinger på alle plan som umulig kan møtes.

Jeg skjønner godt kvinnen som knuste 50-tallets idealhusmor-ideal - som nok er en våt drøm for mange menn ennå.

Men jeg skjønner også godt at det er vanskelig å være familie med barn i dag. Krav, penger, karrierer - forventningspress - selvrealisering - fører til mange knuste ekteskap og ulykkelige mennesker. Og mange velger å leve alene - og er mer tilfreds med det.

Og hva er moralen - eller lærdommen? Sannelig om jeg vet - men jeg tviler på at all velstanden og friheten vi har i dag har gjort oss lykkeligere som folk. Den store taperen i alt dette er vel den tradisjonelle kjernefamilien - er det ikke? Men kanskje er den ikke verneverdig?  Hva mener du?

EnMann

EnMann
03.10.11 20:25
MaximusX: Den store taperen i alt dette er vel den tradisjonelle kjernefamilien - er det ikke?

de store taperne Max

tenker jeg er barna - hvis beste vi likevel alltid skyver foran oss...  :(

jason_bourne

jason_bourne
03.10.11 21:45
EnMann: egentlig ikke bli lykkelige av å hente tøfler og lage mat til EnMann... :)

Ingen i lengden, fordi EnMann vil forvente det for en del av lønna.

Det blir en tvangstrøye for enhver kone å dille med EnMann for å bli underholdt økonomisk.

Det er helt umulig å forbli lykkelig i lengden under slike forutsetninger.

Ikke tror jeg at menn med slike ordninger vil respektere kona i legden heller når alle andre får seg utdanning og jobb.

Det er jo en grunn til at historien i heimkunnskapsboken nermest er utdøende i dag.

1) streben etter flere materalistiske ting som krever 2 inntekter.

2) ønske om å bli respektert og respektere den andre.

(Innlegget ble redigert 03.10.11 21:47)

EnMann

EnMann
03.10.11 21:51
jason_bourne: ønske om å bli respektert og respektere den andre.

jeg JasondeArc

tror nok det er mulig å gjøre gode ting for hverandre - med både tøfler, mat og hjulvisper involvert - og likevel...

...respektere hverandre...  :)

jason_bourne

jason_bourne
03.10.11 21:52
MaximusX: Men kanskje er den ikke verneverdig? Hva mener du?

Kjernefamilien er verneverdig, men den bør tenke seg om i forhold til det du beskrev lengre oppe, samtidig må det være rom for begge, slik at ikke bare den ene blir brukt for å holde familien sammen.

Bidrar de ikke like mye i denne kjernefamilien og gir slipp på overtidsarbeid og luksus tror jeg ikke kjernefamilien med barn har noen mulighet til å overleve.

jason_bourne

jason_bourne
03.10.11 21:54
EnMann: jeg JasondeArc
tror nok det er mulig å gjøre gode ting for hverandre - med både tøfler, mat og hjulvisper involvert - og likevel...
...respektere hverandre... :)

Å sitte å bli forsørget over tid uten å bidra økoomisk like mye tror jeg ikke på. det er dødfødt.

Jeg mener fremdeles at kvinnen som er beskrevet i heimkunnskapsboken er lik en prostituert.

Hva annet er det?

Men det finnes unntak som med alt.

(Innlegget ble redigert 03.10.11 21:55)

jason_bourne

jason_bourne
03.10.11 21:57
Anouk: Helt greit det, hvis han rydder opp på kjøkkenet og kiler meg på ryggen et kvarters tid etterpå:)

Er det du som sitter på inntekten :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg