Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mediemakt og offerrollen

NYTT TEMA
Dvele
DveleInnlegg: 2404
17.09.12 13:28

I perioden 8/8 til 8/9 gjorde jeg et lite (og ubetydelig) stykke forskningsarbeide.

Jeg gjorde noe som feministene har hatt som yndlingsgesjeft i årtier - jeg telte. 

Jeg tittet på nettsidene til VG, Dagbladet og Aftenposten - av og til leste jeg papirutgavene også.

I denne prioden fant jeg følgende; 24 saker som omhandlet likestilling/kjønn (det finnes sansynligvis mørketall her, slik at det reelle antallet nok er høyere).

Kun tre av sakene omhandlet menn direkte, og i to av tilfellene lød tittelen som følger "Menn har mindre testosteron" og "Menn kan syte så mye de vil".

De restrerende 21 sakene omhandlet kvinner. Alt fra språkbruk i spillverdenen,  mangel på kvinner i rockens hall of fame, Pippikurs for kvinner, velkomsten til håndballjentene, kvinner og matpakkekrav, jenter som får best karakterer, kvinner som har knekt maktkoden osv. osv.

Kvinnene ble stort sett omtalt som offer eller som vinnere (mot mannen).

Hvis undersøkelsen er representativ for resten av året, betyr det at kjønn og likestilling framstilles horribelt skjevt i det i de tre avisene. Faktisk hele 252 i kvinnens "favør" mot 12 i mennenes (hvor mennene ikke kritiseres i en eller annen form). Og dette er bare i de tre nevnte avisene.

Dette er som sagt ikke en vitenskapelig undersøkelse, så ta tallene for det de er. Det kan også hende at ikke alle er 100% enige i min definisjon av hva som er kvinnesak og ikke (selv om jeg har forsøkt å være så objektiv jeg kan).

Så kommer jo da til slutt spørsmålet; hvorfor er det slik, og hva gjør dette med kvinner når de nesten hele tiden framstilles/fremstiller seg som offer. 

Handler det om å skaffe seg makt?

Dmmannversjon2
Dmmannversjon2Innlegg: 8326
18.09.12 16:13

Resultatet av din undersøkelse, som knuser svært mye av den statsstøttede "kvalitative" forskningen når det kommer til vitenskapelighet, er ikke akkurat veldig overraskende. Det er f.eks. typisk at generelle problemer blir til kvinneproblemer. Stadige råd om at kvinner bør forsikre seg for et eventuelt samlivsbrudd er et av svært mange eksempler.

Og dette handler selvsagt om makt. Jo mer "diskriminering" man oppdager, jo mer kompensasjon i form av kvotering, øremerking av midler, kjønnspoeng etc. kan man kreve.

Dvele
18.09.12 16:27

En ting som slår meg, er det som står i utallige selvhjelpsbøker; Veien til suksess går gjennom å fokusere på alt du kan og ha troen på deg selv.

Da er det jo et paradoks at de som hele tiden skal få kvinnen til å framstå som den sterke og uavhengige, nesten utelukkende spiller på offerrollen.

Men nå er det vel få roller vi mennesker kan spille på som har mere kraft enn nettopp offerrollen, så jeg forstår hvorfor de gjør det. Men det blir på den andre siden et håpløst prosjekt, når målet er å vise hvor sterk og selvstendig kvinner er.

Catch 22?

(Innlegget ble redigert 18.09.12 16:28)

antifeminist
antifeministInnlegg: 2034
19.09.12 10:37
Dvele: I perioden 8/8 til 8/9 gjorde jeg et lite (og ubetydelig) stykke forskningsarbeide.

Synes "forskningen" din er betydelig jeg :)

Hva du har funnet ut er jo noe alle vet, men ingen vil snakke om :)

Kvinnefokuset er så enormt at man blir litt småkvalm, og det har vært slik i mange år allerede.

Hva jeg lurer på er, hvem legger linjene? Hvem gir klarsignal for journalistenes ensidige kvinnefokus? Er det staten, som har skrevet dette med små bokstaver som betingelse for statsstøtte? Får aviser som VG, Dagbladet og Aftenposten i det hele tatt statsstøtte? Eller er det redaksjonene selv som tror dette selger? Eller handler det ikke om salgsstall i det hele tatt, men ideologi? Blir journalistene feministiske allerede på journalisthøyskolen? Får de et forbud om å skrive om menn på en måte som setter menn i et sympatisk lys? Innbiller de seg virkelig at "makt til kvinner" er noe menn gidder å lese om dag ut og dag inn? Og  hvis ikke, hvorfor bekymrer de seg ikke for opplagene hvis menn plutselig en dag boikottet å kjøpe disse mannshatende blekkene? 

Dvele
19.09.12 11:19
antifeminist: Hva jeg lurer på er, hvem legger linjene? Hvem gir klarsignal for journalistenes ensidige kvinnefokus?

Tja, det handler vel om at journalistene skal reflektere avisenes grunnsyn. Og når dette grunnsynet er så forankret i feminisme som det åpenbart er, blir jo resultatet deretter.

Jeg synes jo noe av det festligste oppi det hele er når de samme avisene (og da særlig Dagbladet) trykker bilde på bilde av toppløse "B" kjendiser og halvnakne damer, for å selge fler aviser.

Hvordan de innad i redaksjonen klarer å rettferdiggjøre dette paradokset er for meg en gåte. Men de tjener jo åpenbart penger på å appelere til titteren som finnes hos mange mennesker. De får jo mange voksne folk til oppføre seg som infantile tenåringer som knapt har sett ei brystvorte før..

Men for å komme tilbake til saken, det handler nok om ideologi, for salgstallene har jo ikke akkurat skutt i været.

Når det er sagt, så utgjør jo også kvinner en stor del av avisenes målgruppe. At ikke de blir lei av å hele tiden framstilles som vinnere (i en fiktiv kamp mot mannen) eller offere, overgår min forstand.

Hadde jeg tilhørt en gruppe menneske som hele tiden fikk høre at jeg var et offer for andres valg og gjerninger, hadde jeg til slutt fått nok og ropt av min fulle hals at nå fikk det f#en meg være nok. På den andre siden kunne det nok hende at jeg etterhvert hadde levd meg inn i rollen som det fullkomne offer, slik en del av feministene åpenbart har gjort.

antifeminist
19.09.12 11:59
Dvele: Når det er sagt, så utgjør jo også kvinner en stor del av avisenes målgruppe. At ikke de blir lei av å hele tiden framstilles som vinnere (i en fiktiv kamp mot mannen) eller offere, overgår min forstand.
Hadde jeg tilhørt en gruppe menneske som hele tiden fikk høre at jeg var et offer for andres valg og gjerninger, hadde jeg til slutt fått nok og ropt av min fulle hals at nå fikk det f#en meg være nok. På den andre siden kunne det nok hende at jeg etterhvert hadde levd meg inn i rollen som det fullkomne offer, slik en del av feministene åpenbart har gjort.

Nuvel... sexannonsene (som Dagbladet var kjent for) ble jo fjernet for noen år siden. Er det så mye sex igjen i den blekka da?

Men ang. offer/vinner-fokuset på kvinner. I rettferdighetens navn så tror jeg mange kvinner også er lei av dette. Men også disse blir ignorert av feministeliten med en agenda.

Og ja - jeg er helt enig i at jeg selv hadde gått lei av å være offer hele tiden. Men hvis jeg skjønte at det ga mange sekundærgevinster i form av finansielle og politiske så hadde jeg kanskje akseptert det? I tillegg veies det opp av de mange "vinner-artiklene" som du så fint kaller en fiktiv kamp mot mannen. Kvinners selvtillit må jo befinne seg i en voldsom jojo-tilstand! (hvis den ene og alene påvirkes av mediene vel og merke).

Når det er snakk om menns selvtillit så er jeg av og til forundret over hvor grunnmurt den synes å være; sterk, til tross for mange års kampanje i form av mediemannskritikk. Men det kan vel ikke vare evig? Til slutt må vel mannen føle seg mindreverdig? Og hva med de unge guttene som aldri har opplevet noe annet enn krig mot deres kjønn?

Mange interessante aspekter her :) 

antifeminist
19.09.12 12:01
Dvele: Når det er sagt, så utgjør jo også kvinner en stor del av avisenes målgruppe

Det gjør de jo. Men kunne avisene overlevd hvis halvdelen av inntektsgrunnlaget (menn) ble borte?

Det virker som de forsøker å kompensere med side opp og side ned om fotball!!  

Dvele
19.09.12 12:42
antifeminist: Nuvel... sexannonsene (som Dagbladet var kjent for) ble jo fjernet for noen år siden. Er det så mye sex igjen i den blekka da?

Nå tenkte ikke jeg på de gamle sexannonsene (som vel er tilbake med en halvside hver søndag om ikke jeg tar helt feil).

Jeg tenker på den daglige runden med bilder av damerumper og puppebilder på nettsiden til Dagbladet. Det står bare i så grell kontrast til alle artiklene hvor kvinnen beskrives som offer for alt kroppsfokuset og mannens blikk. 

Ikke det at jeg på noen måte finner det støtende eller misliker synet av ei veldreid damerumpe. Det kan jeg så lett finne andre steder på nettet, steder som ikke prøver å tre en moral nedover ørene på meg. Nei, de viser blider av kvinner menn som bretter seg ut i all sin prakt, uten at jeg skal belemres med dårlig samvittighet for å ta dem nøyere i øyensyn.

Personlig er jeg like lite opptatt av fotball som av puppene til Tone Damli Aaberget, så jeg kjøper skjeldent Dagbladet..

antifeminist
19.09.12 12:57
Dvele: Personlig er jeg like lite opptatt av fotball som av puppene til Tone Damli Aaberget, så jeg kjøper skjeldent Dagbladet..

Haha, du må gjerne se både pupper og fotball til krampa tar deg for mitt vedkommende :)

Det er ikke det som er interessant her :) 

Dvele
19.09.12 13:06
antifeminist: Det er ikke det som er interessant her :)

Men det gjør jeg da også:)) - jeg ser ikke fotball da, det vil jeg ikke ha hengende ved meg;-)

Men Tones pupper overlater jeg til Axel Hennie.. Og derfor trenger jeg ikke hennes halvnakne kropp avbildet ved siden av all verdens katastrofer og utsultede barn..

antifeminist
19.09.12 13:19
Dvele: Men det gjør jeg da også:)) - jeg ser ikke fotball da, det vil jeg ikke ha hengende ved meg;-)

Hahahahahahaha :)))

Dvele
19.09.12 14:26
antifeminist: Mange interessante aspekter her :)

Enig, men jeg får av og til følelsen at eneste trådene som virkelig engasjerer her inne, er de som setter saker helt på spissen. Da kryper debattantene ned i sine trygge skyttergraver og fyrer løs..

Så, hva tror dere skjer med kvinner når de hele tiden framstilles/framstiller seg som offer eller vinnere ev "kjønnskrigen"?

Er det en strategi for å skaffe seg makt?

Støtter media denne kampen om makt (bla. ved å gi feministene definisjonsmakt i debatten), eller er det bare enda en konspiratorisk ide fra en som hater kvinner? (Hørt noe så dumt??..) I såfall bør statistikken fra startinlegges imøtegåes på en eller annen måte..

Hvordan påvirker dette den oppvoksende generasjonen av unge menn? (Kanskje noe av årsaken til de mye omtalte "Sinte unge mennene" er å finner her..)

antifeminist
19.09.12 16:04
Dvele: Enig, men jeg får av og til følelsen at eneste trådene som virkelig engasjerer her inne, er de som setter saker helt på spissen. Da kryper debattantene ned i sine trygge skyttergraver og fyrer løs..

Litt vanskelig å diskutere ev. benekte udiskutable fakta kanskje?

Tror også følelsesladede innlegg er mer interessante enn "tørr statistikk". 

Når det er sagt så synes jeg det er helt greit at feministene glimrer med sitt fravær AV OG TIL. De styrer jo den offentlige debatten og det er ikke ofte menn får mulighet til å diskutere seg i mellom uten feministisk innblanding. Dessuten er det mange ting menn innenfor egen gruppe er uenige i også. 

Faktisk merker jeg taushet de få gangene jeg prøver å debattere med menn her inne. Det er akkurat som man blir ignorert hvis man stiller spørsmål ved deres utsagn, eller de føler at antifeministene skal være "på lag" og ikke være kritiske til hverandre.  

Men slapp av, de kjente debattantene dukker nok opp - fra begge sider ;) 

Dvele
19.09.12 16:23
antifeminist: Litt vanskelig å diskutere ev. benekte udiskutable fakta kanskje?

Joda, men jeg mener å ha bevitnet slike diskusjoner ganske ofte her inne like fullt;-)

Jeg tar gjerne en diskusjon med andre menn her inne jeg. Det har vel skjedd mer enn en gang her inne at jeg er mer enig med noen av damene enn med noen av mennene. Og det skulle vel i grunnen bare mangle..

Akkrat til denne diskusjonen skulle jeg feks. gjerne fått Compleo på gli, og hørt hva han hadde å si om tingenes tilstand. (Selv om jeg må si jeg er litt i tvil om hvilken side av gerdet han befinner seg på da;-)) Men jeg kan vel ikke gjøre annet enn å ta ham på hans ord.

antifeminist
19.09.12 16:28
Dvele: Selv om jeg må si jeg er litt i tvil om hvilken side av gerdet han befinner seg på da;-)) Men jeg kan vel ikke gjøre annet enn å ta ham på hans ord.

Hehe :)

Compleo er søt men du trenger IKKE være i tvil om hvilken side han  står på.

Jeg ble litt sjokkert over hans uttalelser om at menn i tidligere tider fortjente å dø i kriger pga deres paternalisme.

Og etter den tråden har jeg faktisk ikke sett noen innlegg fra ham.

Men - som sagt - man vet ihvertfall veldig godt hvor han står :) 

Dvele
19.09.12 16:45
antifeminist: Compleo er søt men du trenger IKKE være i tvil om hvilken side han står på.

Nå var det hvorvidt han egentlig er kvinne eller mann jeg tenkte på..

Han har gjort sitt ståsted i diskusjonene klarere enn de fleste, den skal han ha.

Dvele
19.09.12 16:46
antifeminist: Og etter den tråden har jeg faktisk ikke sett noen innlegg fra ham.

Kanskje vi får røket ham ut med denne tråden... Vi får se.

howto
howtoInnlegg: 6181
19.09.12 16:49
antifeminist: Jeg ble litt sjokkert over hans uttalelser om at menn i tidligere tider fortjente å dø i kriger pga deres paternalisme.

Tviler sterkt på at compleo er en mann i virkeligheten.

antifeminist
19.09.12 16:59
howto: Tviler sterkt på at compleo er en mann i virkeligheten.

Howto :)

DU vet hvordan menn imellom kan få opp dampen i dette forumet :)

Det har jo du og jeg gjort før :p 

howto
19.09.12 17:26

Men vi er stolte menn ihvertfall, vi hater ikke vårt eget kjønn. :)

antifeminist
19.09.12 17:43
howto: Men vi er stolte menn ihvertfall, vi hater ikke vårt eget kjønn. :)

Jeg synes det er spennende at du deltar litt her inne :)

Du tenker mer som menn flest enn oss antifeminister :)

Husker du en gang svarte meg at du vil ha deg frabedt å bli kallt "offer" som mann.... selv om jeg er uenig så ga det meg en aha-opplevelse :)

howto
19.09.12 17:53
antifeminist: Du tenker mer som menn flest enn oss antifeminister :)
Husker du en gang svarte meg at du vil ha deg frabedt å bli kallt "offer" som mann.... selv om jeg er uenig så ga det meg en aha-opplevelse :)

Jeg er enig med mange poenger som antifeminister kommer med, og jeg synes det er bra at noen kjemper for at menns rettigheter mot feminisme som hovedsaklig tar sikte på å gi særrettigheter til kvinner. Synes likevel heldigvis at vi menn er fortsatt sterkeste selv om vi uten tvil har mange tunge byrder som ingen bryr seg om å kjempe for å bedre.

antifeminist
19.09.12 18:06
howto: Synes likevel heldigvis at vi menn er fortsatt sterkeste selv om vi uten tvil har mange tunge byrder som ingen bryr seg om å kjempe for å bedre.

Menn kommer alltid til å være sterkest :)

Men det hjelper jo lite når menn knebles politisk og makten overføres til andre via kvotering.

Da kan mannen være så sterk han bare vil, men han har mistet retten til å bruke styrken. 

howto
19.09.12 18:11
antifeminist: Men det hjelper jo lite når menn knebles politisk og makten overføres til andre via kvotering.

Ja, dette er uten tvil et økende problem slikt samfunnet utvikler seg nå. Jeg synes kvotering er helt feil og går imot prinsippene om likestilling.

Dvele
19.09.12 18:12

Selv har jeg til gode og omtale meg selv som antifeminist. Jeg har rett og slett ikke noe behov for å sette noen merkelapp på meg selv eller menigene mine. De får tale for seg selv.

Jeg har heller aldri følt meg som noe offer for feminismen.

Når det er sagt, har det skjedd mer enn en gang at jeg har blitt forbannet over den urettferdigheten jeg har sett bli utøvet i feminismens navn (les det hypotetiske eksempelet i Per og Lisa tråden jeg startet en gang tidligere, så skjønner dere hva jeg mener).

På tross av de relativt klare tallene i denne trådens startinnlegg, hører jeg støtt og stadig kvinner snakker om at de ikke kommer til orde i den offentlige debatten, og at det er menn som styrer den frie tale.

Kvinnelige politikere kan jo for pokker bygge karrieren sin på å rakke ned på det meste menn står for.

Jeg føler meg som sagt ikke tråkket på, men hvordan den oppvoksende generasjonen unge menn - de som må leve med arvesynden, takler det, gjenstår å se..

(Innlegget ble redigert 19.09.12 18:16)

Dvele
19.09.12 18:23
howto: Jeg er enig med mange poenger som antifeminister kommer med, og jeg synes det er bra at noen kjemper for at menns rettigheter mot feminisme som hovedsaklig tar sikte på å gi særrettigheter til kvinner. Synes likevel heldigvis at vi menn er fortsatt sterkeste selv om vi uten tvil har mange tunge byrder som ingen bryr seg om å kjempe for å bedre.

Det som provoserer meg i forhold til dette, er når menn tar til motmæle kalles de for sytete.

Nå har som sagt feministene tviholdt på definisjonsmakten i likestilligsdebatten (den i avisene og media forøvrig), og når noen våger å stille spørsmålstegn ved det feministene kaller sitt prosjekt, så tyr de med en gang til såkalt hersketeknikker. Denne metoden de selv var så opptatt av å definer og avsløre. Det er så ironisk at det nesten gjør vondt.

antifeminist
19.09.12 18:28
howto: Ja, dette er uten tvil et økende problem slikt samfunnet utvikler seg nå. Jeg synes kvotering er helt feil og går imot prinsippene om likestilling.

Enig :) Hmmm..... blir jo ikke noe diskusjon av dette :)

Nå er det jo ingen selvfølge at menn har all makt. 

Det handler heller ikke om fysisk styrke (da ville også de fleste av dagens mannlige elite være uegnet). 

Det klokeste hodet bør sitte på toppen, uansett om det er en mann, kvinne, heterofil, homofil, hvit, farget eller handikappet.

Men slik det er i dag så fjerner man faktisk de klokeste hodene i noen stillinger fordi kvinner foretrekkes.

At kvinner har en "gudegitt" evne som menn ikke har, og derfor egner seg bedre er ren svada.

At menn mangler visse sosiale egenskaper er også bare tull. Faktisk tror jeg feminisme kan ta mye av æren for at dagens menn er svært sosialt bevisste (altså aldri så vondt at det ikke er godt for noe).

I en krisesituasjon hvor liv og helse står på spill så er det jo ingen tvil om hvem jeg ville henvendt meg til, hvis valget stod mellom ei kvinne og en mann.

Men selv i en psykologisk krise så vil jeg i mange tilfeller foretrekke å henvende meg til en kompis. Fordi venninnene vil være like emosjonelt fokusert som meg selv så ville vi da sammen skru problemet opp i en affektiv spiral uten sidestykke!

En kompis ville være mye mer jordnær, og akkurat hva jeg hadde trengt. Gjerne et "ta deg sammen" hvis DET er hva jeg trenger, istedetfor nå-skal-vi-sitte-ned-og-forstå-hverandre-til-dette-handler-om-noe-helt-annet. 

Som bringer meg til trådens tema: menn er gull verdt!!! Uansett hvor mannskritiske og kvinnefokuserte mediene er og blir :) 

antifeminist
19.09.12 18:34
Dvele: Det som provoserer meg i forhold til dette, er når menn tar til motmæle kalles de for sytete.

MEN du glemmer at også menn kaller det for sytete når andre menn klager!

Her kan jeg bruke Howto som eksempel (unnskyld Howto, men du er genial!)- han vil ha seg frabedt å bli kalt offer (i en tidligere diskusjon) og dette har jeg lagt merke til blant flere andre menn i ettertid.

Antifeminister ev. andre menn som syter fører altså en tofrontskrig. En mot feminister, og en mot andre menn.

Det kompliserer tingene.

Dvele
19.09.12 18:55
antifeminist: MEN du glemmer at også menn kaller det for sytete når andre menn klager!

At noen menn synes det er så forbasket ille at andre menn påpeker den åpenbare forskjellsbehandling som foregår i landet Norge, synes jeg er merkelig. Lurer på om de gjør det for å framstå som "ekte" menn i egne øyne, eller om de gjør det for å imponere kvinnene her ute i cyberspace.

Har ofte tenkt at de burde hatt seg en på kjeften av andre menn som har mistet samværet med sine egne barn, godt hjulpet av feministstaten. Men de står der kanskje selv en dag, uten kontakt med det mest dyrebare i livet, så kan de bare tro at manndommen deres skal hjelpe dem å få barna tilbake. Det vil nok heller virke mot sin hensikt tenker jeg..

antifeminist
19.09.12 19:13
Dvele: At noen menn synes det er så forbasket ille at andre menn påpeker den åpenbare forskjellsbehandling som foregår i landet Norge, synes jeg er merkelig. Lurer på om de gjør det for å framstå som "ekte" menn i egne øyne, eller om de gjør det for å imponere kvinnene her ute i cyberspace.

Ikke vet jeg. Jeg vet bare at feministiske mannlige medløpere kommer i alle former, og langtifra alle er av Jørgen Lorentzen-typen. Macho-menn som nekter å innse at sterke menn kan diskrimineres er en av dem.

Et eksempel er den aktuelle kinofilmen "90 minutter", som handler om en mann som mishandler kona si. Regissør Eva Sørhaug forteller at hun fikk idèen til filmen av VGs kampanje i 2010 om menn som drepte deres kvinnelige partnere. Den kampanjen var jo i seg selv ren feministpropaganda. Og som kjent avler jo propaganda mer propaganda - som denne mannehatende filmen. Aksel Hennie som spiller den konebankende mannen er av en type feminist-medløper som sikkert selv tror at hva han deltar i er moralsk riktig, uten å reflektere at han bidrar til å gjøre urettferdig skade på menn. 

(Innlegget ble redigert 19.09.12 19:14)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg