Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Straffes kvinner mildere enn menn i Norge?

NYTT TEMA
Dvele
DveleInnlegg: 2404
20.09.12 15:27

Slik svarer Tina Strømmer på spørsmål fra Dagbladet når hun blir spurt hva hun mener om den foreløpige dommen de to jentene har fått for å planlegge og gjennomføre drapet av hennes sovende bror:

Opplever du at kvinner får lavere straff enn menn i slike alvorlige saker?

- Det virker sånn. Jeg er nemlig kjent med en annen drapssak. Der fikk mannen 21 år. Men dette drapet her var planlagt en uke i forveien, og broren min ble drept mens han sov. De visste hva de gjorde, forklarer Tina.

Er det virkelig slik at kvinner dømmes mildere enn menn her i kongeriket Norge? Noe slikt bryter i såfall med de meste grunnleggende menneskerettigheter vi har, gjør det ikke?

Link til saken:

http://www.dagbladet.no/2012/09/20/nyheter/drap/oksemord/dom/tiltalt/23491041/

Dvele
20.09.12 16:22

Noe av det mest oppsiktsvekkende med med hele innlegget, er at en journalist i Dagbladet faktisk stiller dette spørsmålet.

Den så jeg ikke komme, for å si det sånn..

Thyra
ThyraInnlegg: 43154
22.09.12 01:28
Dvele: Det virker sånn. Jeg er nemlig kjent med en annen drapssak. Der fikk mannen 21 år.

En annen drapssak der gjerningsmannen fikk 21 år, var ikke akkurat det helt store sammenligningsgrunnlaget. Det er utrolig ofte at det dømmes adskillig mildere enn 21 år for drap, enten drapet er begått av menn eller av kvinner.

Jeg tror ikke at kvinner dømmes mildere fordi de er kvinner. Dersom noen kan komme med en troverdig statistikk som viser at kvinner konsekvent blir dømt mildere enn menn under like omstendigheter, så skal jeg selvsagt skifte mening.

Dvele
22.09.12 10:35
Thyra: En annen drapssak der gjerningsmannen fikk 21 år, var ikke akkurat det helt store sammenligningsgrunnlaget.

Hallå Kitty!

Jeg er naturligvis helt enig med deg i det.

Når det er sagt, fant jeg flere linker på nettet som forsterker det intrykket jeg har av at det faktisk er slik. Den mest spennende linken jeg fant er denne:

http://www.familiestiftelsen.no/node/13712

SOM ALLE BRUKERE AV DETTE FORUMET BØR LESE GJENNOM!!

Linken tar for seg mye av det som diskuteres her inne, og bør være et godt grunnlag for flere debatter.

Jeg blir som vanlig litt mistenkelig når jeg ikke umidelbart finner noen staistikk på et såpass opplagt emne. Og da tenker jeg; hvorfor er det ikke gjort forskning på dette, når det forskes på absolutt alle tenkelige områder hvor det er snakk om likestilling i kvinnens disfavør..

antifeminist
antifeministInnlegg: 2034
22.09.12 16:59
Dvele: http://www.familiestiftelsen.no/node/13712

Veldig interessant link du har funnet.

Her var det mye bortforklaringer, også fra kvinner med mye makt i rettsvesenet.

Spesielt interessant var det at de ikke ville ha likestillingsombudet innblandet, men "jobbe med dette selv". At de ikke har spesielle ambisjoner om å forandre rettspraksis synes jeg skinner gjennom i svarene. De ønsker fortsatt å gi kvinnelige straffedømte kvinnerabatt.

Marte Brodtkorb sier et sted: "men hvis du tenker på eksempler på kvinner som er dømt for alvorlige handlinger i Norge, så er det veldig få eksempler". 

Ja selvfølgelig er det det, hvis kvinner blir dømt mildere!

Nå har feminismen brukt mange år på å overbevise oss om at kvinner er både moralsk og etisk overlegne menn. Burde de ikke da straffes enda hardere når de gjør noe galt? For hvis de er så moralsk overlegne, så er de vel enda bedre klar over konsekvensene av ugjerningene de gjør.

Akkurat drapet på Rikard Strømmer er ekstra bestialsk, og jeg blir emosjonelt berørt av det. Det er ingen tvil om at jentene fikk for mild straff. Og jeg kan ikke se hvilke formildende omstendigheter som fantes. Gutten sov. Altså var det ikke i nødverge drapet skjedde. Hvor kommer strafferabatten fra??

Hvilket signal sender det til kvinner, at de forstår de kan slippe billig unna med alvorlig kriminalitet? 

(Innlegget ble redigert 22.09.12 17:00)

Dvele
22.09.12 17:39

Det er vanskelig å si noe særlig om strafferabatten om denne saken uten å ha vært til stede i retten. Men jeg mener å ha lest at de to tiltalte jentene har kommet med en rekke påstander om at RS har vært voldelige ovenfor samboeren ved flere tilfeller. Sikkert vanskelig å bevise/motbevise når fyren er død.

Jeg synes ikke kvinner skal straffes hardere enn menn framover fordi feministene har brukt år på å overbevise oss om at de er så mye mere moralsk overlegne enn oss menn. Det ville jo være grov forskjellsbehandling på alle de kvinner som ikke ser på seg selv som feminister;-) Neida, lik straff for samme ugjerning må jo være et fornuftig rettsprinsipp. Men skal vi tro linken over og den lille reportasjen under, har vi ikke det i Norge i dag. Og vi kommer heller ikke til å få det på lang tid, for det står ikke noen på barrikadene og jobber for at menn skal oppnå samme fordeler som kvinner. Forskningen er jo heller ikke opptatt av slike bagateller. Og likestillingsdepartementet på sin side er nok fullt opptatt med noe som er viktigere tenker jeg.. En eller annen stripper i Bergen eller noe i den duren..

Jeg fant følgende lille reportasje på VG nett (noen år gammel, men dog):

antifeminist
22.09.12 18:42
Dvele: Men jeg mener å ha lest at de to tiltalte jentene har kommet med en rekke påstander om at RS har vært voldelige ovenfor samboeren ved flere tilfeller. Sikkert vanskelig å bevise/motbevise når fyren er død.

Og det overrasker deg at de påstår det? ;)

Den farligste i dette forholdet var åpenbart ikke han, men hun. 

vingan123
vingan123Innlegg: 747
22.09.12 18:50
Dvele: Er det virkelig slik at kvinner dømmes mildere enn menn her i kongeriket Norge? Noe slikt bryter i såfall med de meste grunnleggende menneskerettigheter vi har, gjør det ikke?

Dette har det vært flere undersøkelser på, og resultatet var at kvinner dømmes mildere enn menn, stygge mennesker dømmes hardere enn pene, og i noen land dømmes også gjerne fargede hardere enn hvite.

(Innlegget ble redigert 22.09.12 18:50)

Thyra
22.09.12 19:38
Dvele: Neida, lik straff for samme ugjerning må jo være et fornuftig rettsprinsipp. Men skal vi tro linken over og den lille reportasjen under, har vi ikke det i Norge i dag.

Det vil alltid finnes både formildende og skjerpende omstendigheter. Så to personer som har begått samme forbrytelse får ikke nødvendigvis samme straff. Det å være kvinne skal selvsagt ikke være noen formildende omstendighet, men det er jo slik at menn begår flere drap enn kvinner, og det er vel også mulig at flere av de mennene som dreper begår drap under særdeles skjærpende omstendigheter enn det de kvinnene som dreper gjør? Man kan ikke bare telle antall drapsmenn og drapskvinner og regne ut gjennomsnittsstraffen for kvinnelige og mannlige mordere.

Thyra
22.09.12 19:43
antifeminist: Og det overrasker deg at de påstår det? ;)
Den farligste i dette forholdet var åpenbart ikke han, men hun.

Han er vel tidligere dømt for grov vold mot en ekskjæreste, så helt ufarlig var vel ikke han heller.

Thyra
22.09.12 19:46
vingan123: Dette har det vært flere undersøkelser på, og resultatet var at kvinner dømmes mildere enn menn, stygge mennesker dømmes hardere enn pene, og i noen land dømmes også gjerne fargede hardere enn hvite.

Du har nok delvis rett. Men det er ikke slik at det å være kvinne, vakker eller hvit blir ansett som en formildende omstendighet. Snarere at juryer og dommere ikke alltid klarer å være fullt ut nøytrale og profesjonelle. Ingen mener vel på fullt alvor at kvinner fortjener mildere straff for samme forbrytelse som menn, eller at vakre mennesker fortjener mildere straffer enn de mindre vakre? At noen mener svarte skal dømmes hardere enn hvite, er vel dessverre sant.

Dvele
22.09.12 20:03
Thyra: Han er vel tidligere dømt for grov vold mot en ekskjæreste, så helt ufarlig var vel ikke han heller.

Nei, det ser ikke sånn ut.

Samtidig har jeg mange ganger som meddommer opplevd at folk lyver så det renner av dem i retten. Og det til tross for at det i prinsippet kan medføre straffeansvar å gjøre det. Når alt kommer til alt, er mennesker bare mennesker, og de vil som regel prøve å framstå i best mulig lys, særlig hvis det kan hindre dem å bli sperret inne

Men det er viktig for utenforstående (feks. vi her inne) å holde hodet kaldt og faktisk stole på at de som har sittet i retten og avsagt dommen faktisk har gjort jobben sin. Som regel finnes det en haug med detaljer vi aldri får vite. Og akkurat dette tror jeg ikke kan sies for ofte..

Men utgangspunktet var jo om det generelt er slik at kvinner dømmes mildere enn menn, og da er det jo fritt fram;-)

antifeminist
22.09.12 20:05
Thyra: At noen mener svarte skal dømmes hardere enn hvite, er vel dessverre sant.

Er nok mange som også ønsker at kvinner skal dømmes mildere enn menn.

Eksempelvis kvinnene i linken Dvele la ut. Man kan lese mye mellom linjene der.  

Man snakker bare ikke høyt om det. 

antifeminist
22.09.12 20:07
Thyra: Han er vel tidligere dømt for grov vold mot en ekskjæreste, så helt ufarlig var vel ikke han heller.

Tror ikke en mann som har drept sin kvinnelige kjæreste får mye sympati, selv om hun var en tyrann. Tvert i mot - VG hadde startet en svertekampanje mot ham og lignende menn.

Da skal det heller ikke gis sympati til disse jentene. 

Dvele
22.09.12 20:11
Thyra: Ingen mener vel på fullt alvor at kvinner fortjener mildere straff for samme forbrytelse som menn

Neeei, men så var det dette med hvordan det er i praksis..

Jeg har i en av de andre diskusjonene gitt uttrykk for at jeg i større grad føler sympati med ei dame som blir slått enn en svak mann (ta utgangspunkt i at kraften på slaget er stort sett den samme når alle tenkelig faktorer i forhold til kjønn er tatt i betraktning).

Og jeg tror faktisk ikke jeg er alene om akkurat det. Jeg tror kvinner lettere får sympati om de sulter, fryser, er fattige, prostituerer seg osv. osv. De fleste innsamlingsaksjoner bruker (etter hva jeg personlig mener å ha registrert), mye oftere jenter/kvinner i kampanjematerialet sitt, og det vil jeg tro er av overnevnte årsak.

Hvis det ble satt i gang forskning som viser at det faktisk er hold i påstanden om at kvinner slipper med mildere straff, så bør jo retten omgåede instrueres til å ta høyde for nettopp det, slik at straffeutmålingen i praksis blir lik mannens.

Dvele
22.09.12 20:16
Thyra: Man kan ikke bare telle antall drapsmenn og drapskvinner og regne ut gjennomsnittsstraffen for kvinnelige og mannlige mordere.

Jeg tar det vel i grunnen for gitt at det er sammenlignet saker av nogenlunde samme karakter

Thyra
22.09.12 20:18
antifeminist: Tror ikke en mann som har drept sin kvinnelige kjæreste får mye sympati, selv om hun var en tyrann. Tvert i mot - VG hadde startet en svertekampanje mot ham og lignende menn.

Dersom en mann har drept sin kvinnelige kjæreste fordi hun gjorde livet hans til et helvete, og han ikke så noen utvei fordi han var redd for at hun skulle komme etter han og hevne seg på en eller annen måte, så burde det absolutt være en formildende omstendighet. Han burde selvsagt ikke frikjennes på det grunnlaget, noe disse jentene heller ikke bør, og noe de ikke har blitt.

antifeminist
22.09.12 20:25
Dvele: Og jeg tror faktisk ikke jeg er alene om akkurat det. Jeg tror kvinner lettere får sympati om de sulter, fryser, er fattige, prostituerer seg osv. osv. De fleste innsamlingsaksjoner bruker (etter hva jeg personlig mener å ha registrert), mye oftere jenter/kvinner i kampanjematerialet sitt, og det vil jeg tro er av overnevnte årsak.

Veldig bra poeng du har her.

Og jeg lurer på om det i det hele tatt er mulig å forandre... det sitter så dypt i folk - tilbøyeligheten til å omfavne en lidende kvinne framfor en mann.

Men klart det er dypt urettferdig, at en stakkars mann må tåle mer lidelse før han får hjelp, støtte og sympati.

antifeminist
22.09.12 20:28
Dvele: Jeg har i en av de andre diskusjonene gitt uttrykk for at jeg i større grad føler sympati med ei dame som blir slått enn en svak mann (ta utgangspunkt i at kraften på slaget er stort sett den samme når alle tenkelig faktorer i forhold til kjønn er tatt i betraktning).

Litt personlig spørsmål:

Hvor mye av dette tror du skyldes generell sosialisering (den som  vi alle er utsatt for i omtrentlig like stor grad), og hvor mye tror du skyldes at du er mann og heteroseksuell (altså spesifikt for deg)?. 

antifeminist
22.09.12 20:35
Thyra: Dersom en mann har drept sin kvinnelige kjæreste fordi hun gjorde livet hans til et helvete, og han ikke så noen utvei fordi han var redd for at hun skulle komme etter han og hevne seg på en eller annen måte, så burde det absolutt være en formildende omstendighet. Han burde selvsagt ikke frikjennes på det grunnlaget, noe disse jentene heller ikke bør, og noe de ikke har blitt.

Her er vi selvfølgelig enige Thyra.

Men det er ikke nødvendigvis slik i praksis.

OG selv om den drepte har vært en voldelig tyrann i relasjonen, så er likevel ikke det noen unnskyldning hvis morderen ikke var truet på livet i drapsøyeblikket. 

Dvele
22.09.12 20:44
antifeminist: Litt personlig spørsmål:
Hvor mye av dette tror du skyldes generell sosialisering (den som vi alle er utsatt for i omtrentlig like stor grad), og hvor mye tror du skyldes at du er mann og heteroseksuell (altså spesifikt for deg)?.

Nei, si det.. Jeg tror det i all hovedsak er nedarvet i oss, og jeg er intet unntak.

På samme måte ville jeg nok heller reddet et barn før en kvinne, og kvinnen før en mann (kanskje ikke hvis det var ei usympatisk hespetre og kompisen det stod om).

Det eneste jeg synes er så frustrerende med det hele, er at det virker som de fleste feminister i beste fall later som det ikke er sånn. Jeg velger å tro at svært mange menn har det akkurat sånn, og da er det så irriterende å hele tiden få høre så mye negativt om menn i media.

Dvele
22.09.12 20:53
Thyra: Dersom en mann har drept sin kvinnelige kjæreste fordi hun gjorde livet hans til et helvete, og han ikke så noen utvei fordi han var redd for at hun skulle komme etter han og hevne seg på en eller annen måte, så burde det absolutt være en formildende omstendighet. Han burde selvsagt ikke frikjennes på det grunnlaget, noe disse jentene heller ikke bør, og noe de ikke har blitt.

Nå har det vel ikke (så vidt jeg kan huske i hvertfall) skjedd så ofte at VG eller Dagbladet har skrevet noe særlig om hvordan de mennene som har tatt livet av kjærestene sine har hatt det før drapene ble begått. Fokuset har stort sett vært at menn dreper kvinner.

Jeg merker jeg er litt ukonfortabel med å sitte og skrive noe som kan oppfattes som noen form for forsvar for folk som har tatt livet av partneren sin. Jeg tar sterkt avstand for den måten å løse livets problemer på, det være seg for kvinne eller mann.

Jeg mener situasjonen skal være svææært ekstrem for at drap skal være en form for "godtatt" løsning.

Det finnes desverre en del syke folk der ute som gjør livet til et helvete for de rundt seg. Det får ganske enkelt greie seg uten mitt forsvar eller indirekte støtte.  

antifeminist
22.09.12 20:56
Dvele: Det eneste jeg synes er så frustrerende med det hele, er at det virker som de fleste feminister i beste fall later som det ikke er sånn. Jeg velger å tro at svært mange menn har det akkurat sånn, og da er det så irriterende å hele tiden få høre så mye negativt om menn i media.

Det jeg synes er frustrerende, er at menn fortsatt GIDDER å ha det sånn, etter alle årene med kritikk og latterliggjøring.

Altså - som jeg har nevnt noen ganger tidligere - at menn fortsatt står på limpinnen for noen som setter så lite pris på dem (kvinner).

Dvele
22.09.12 21:06
antifeminist: Spesielt interessant var det at de ikke ville ha likestillingsombudet innblandet, men "jobbe med dette selv". At de ikke har spesielle ambisjoner om å forandre rettspraksis synes jeg skinner gjennom i svarene. De ønsker fortsatt å gi kvinnelige straffedømte kvinnerabatt.

Godt poeng! Det er i grunnen litt merkelig..

Og titusekronersspørsmålet er naturligvis; Hvor var min favorittavis; Dagbladet når denne nyheten ble kjent? De som er så opptatt av likestilling burde jo ha laget en føljetong over flere måneder som satte søkelyset på det hele, bare ved mistanke om at det foregår forskjellsbehandlign basert på kjønn i norske rettsaler.. Men der var det visst stille gitt.

Og VG? Har de tatt affære?.. Det ser ikke sånn ut.. Det er jo så mye som er urettferdig i landet vårt i dag. Det er jo slik som noen her inne har påpekt tidligere; altfor få kvinnelige artister på Øya festivalen i forhold til mannlige artister (til tross for at over 90% av bandene rundt om det ganske land startes av gutter)...

Det gjelder jo å sette ting i perspektiv..

Dvele
22.09.12 21:11
antifeminist: Det jeg synes er frustrerende, er at menn fortsatt GIDDER å ha det sånn, etter alle årene med kritikk og latterliggjøring.
Altså - som jeg har nevnt noen ganger tidligere - at menn fortsatt står på limpinnen for noen som setter så lite pris på dem (kvinner).

Vel, jeg på min side møter støtt og stadig kvinner jeg gladelig hadde reddet hvis de hadde blitt utsatt for noe kriminelt eller brakk en negl for den saks skyld..

Det er klart dama kunne fått seg en lusing i etterkant hvis hu viste seg å være feminist;-)

Jeg synes som de fleste menn at kvinner generelt er helt herlige. På tross av sine mange mangler og feil;-) Dæven det skulle vært bra kjedelig rundt om hvis vi ikke hadde hatt dem å elske og bryne oss på.

Thyra
22.09.12 21:12
Dvele: Jeg har i en av de andre diskusjonene gitt uttrykk for at jeg i større grad føler sympati med ei dame som blir slått enn en svak mann

Der er vi ikke enige. Å utøve vold mot en betydelig svakere part er like ille uansett kjønn. Men ekstra ille er det selvfølgelig når noen lever i stadig frykt i sitt eget hjem, et sted hvor alle burde føle seg trygge.

Thyra
22.09.12 21:13
Dvele: Jeg tar det vel i grunnen for gitt at det er sammenlignet saker av nogenlunde samme karakter

Det skal du ikke være for sikker på. Det er mange måter å lage statistikk på...

antifeminist
22.09.12 21:19
Dvele: Vel, jeg på min side møter støtt og stadig kvinner jeg gladelig hadde reddet hvis de hadde blitt utsatt for noe kriminelt eller brakk en negl for den saks skyld..
Det er klart dama kunne fått seg en lusing i etterkant hvis hu viste seg å være feminist;-)
Jeg synes som de fleste menn at kvinner generelt er helt herlige. På tross av sine mange mangler og feil;-) Dæven det skulle vært bra kjedelig rundt om hvis vi ikke hadde hatt dem å elske og bryne oss på.

Hehehe :)

Klart, vi må ikke miste evnen eller lysten til å hjelpe hverandre til tross for politiske uenigheter :)

Det eneste jeg ønsker er at ikke hele denne lysten til å hjelpe vies kvinnene, men at noe av den også kommer menn til gode . Skal ikke så mye til, tenk litt ekstra på kompiser, brødre, og pappa. Hvordan har de det egentlig?

Det er også ønskelig at ikke bare menn følte dette, men at kvinner også kunne støtte menn for en gangs skyld. Har ikke vært altfor mye av det. 

Dvele
22.09.12 21:21
Thyra: Der er vi ikke enige. Å utøve vold mot en betydelig svakere part er like ille uansett kjønn. Men ekstra ille er det selvfølgelig når noen lever i stadig frykt i sitt eget hjem, et sted hvor alle burde føle seg trygge.

Så fint da, at vi ikke er enige;-) Jeg vil hverken fordømme eller kritisere noen for at de ikke tenker det samme som meg om akkurat den saken. For meg er det av en eller annen grunn ganske opplagt at jeg ville beskytte en kvinne framfor en mann.

Litt av problemet med diskusjonen rundt temaet "vold i nære relasjoner", er at det nesten utelukkende legges vekt på at mannen er større og sterkere enn kvinnen. En kuet mann vil ikke ta i gjen når kona spytter på ham eller trakasserer ham foran vennene. I en guttegjen er det ikke alltid den største og sterkeste som er lederen, snarere tvert i mot. Det handler like mye om psykisk overtak, og når noen har det på deg, så er det ganske vanskelig å ta igjen (tror jeg)

Thyra
22.09.12 21:21
antifeminist: OG selv om den drepte har vært en voldelig tyrann i relasjonen, så er likevel ikke det noen unnskyldning hvis morderen ikke var truet på livet i drapsøyeblikket.

Men dersom morderen ville ha måttet leve i stadig frykt og sett seg over skulderen resten av livet, så bør det ihvertfall være sterkt formildende. Men å drepe som hevn er det ingen unnskyldning for.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg