Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tvangsgifting av samboere

NYTT TEMA
Dmmannversjon2
Dmmannversjon2Innlegg: 8326
31.10.12 19:42

En moderne hersketeknikk er å vise til kritikk fra internasjonale institusjoner. Veldig ofte er dette skoleeksempler på sirkelargumentasjon. Institusjoner som i hovedsak deler politisk syn bygger hverandre opp gjennom "krass kritikk". Denne "krasse kritikken" går som oftest ut på at politikken ikke er radikal nok, tilfeldigvis det samme som den kritiserte institusjonen mente i utgangspunktet.

Nå krever angivelig en FN-komité mfl. at staten juridisk sett i praksis tvangsgifter samboere slik at menn som er taktiske nok til å ikke gifte seg flås uansett.

Av en eller annen grunn begynner jeg å tenke på den stadig mindre innflytelsesrike statskirken (som Høyre for øvrig foreslår å ta fra retten til å inngå formelle giftemål) som vi meldes inn i automatisk, men har anledning til å melde oss ut av.

Men liberale som vi er her til lands, så er det selvsagt ingen formell tvang det er snakk om, og ordningen er selvsagt "kjønnsnøytral". Valgfriheten sikres ved at det gis mulighet for å be om å oppløst avtalen:

Det er ofte den økonomisk sterkeste parten som ikke vil gifte seg, og man må jo som kjent være enige om å gifte seg, kommenterer Henriette Breilid. Jurk vil sikre den svake parten, ved at vi flytter plikten til å gjøre noe aktivt til den sterke parten.

Slik ting har blitt er vel egentlig dette ganske typisk norsk. Formelt sett har vi frihet til å leve slik vi vil, mene hva vi vil, ytre hva vi vil og tro på det vi vil, men vi må regne med å bli sterkt stigmatiserte og/eller melde oss ut av samfunnet dersom vi ikke vil rette oss etter A4-malen.

http://www.dinepenger.no/regler/krever-egen-lov-for-samboere/20291241

EnMann
EnMannInnlegg: 11730
31.10.12 22:06
Dmmannversjon2: ordningen er selvsagt "kjønnsnøytral"

naturligvis er den det Dmv

men hvorfor ble ikke JURM spurt når JURK lager ny Lovtekst...

Når Juridisk Rådgivning for Kvinner - finansiert av skattepengene mine selvsagt - legger seg sånn i selen for begge kjønn er det vel ikke unaturlig å jobbe tett på Juridisk Rådgivning for Menn...

...aaah - JURM finnes ikke nei...  :):)

JRF85
JRF85Innlegg: 381
01.11.12 17:44

Hm. Ja da er det vel kanskje på tide å begynne å studere igjenn da. Også passe på å flytte inn på et kollektiv med bare rike personer. Også når jeg da er ferdig med å ta en til grad kan jeg flytte ut og ribbe mine "sammboere" i kollektivet for deres verdier...

(Innlegget ble redigert 01.11.12 17:48)

Hopsidaisy
HopsidaisyInnlegg: 2147
02.11.12 10:22

HA HA HA Slapp av.. tror ingen av dere står i noen stor risiko for verken å bli gift eller tvagsgifta!!!

EnMann
02.11.12 11:27
Hopsidaisy: tror ingen av dere står i noen stor risiko for verken å bli gift eller tvagsgifta!!!

huhumm ikke du heller Hopsi

som i likhet med meg - og kanskje de andre her - alt er godt gift...

...hvis ikke Mannen din bare er noe du skryter på deg altså. Blir du ikke litt flau over eget lavmål når du spekulerer i andre debattanters privatliv - og hvorfor er det så vanskelig for innbitte feminister å akseptere at voksne Menn sier fra når feminismen overkjører gutter og Unge Menn - som dere selvsagt ellers

...kan skalte med uten motstand...  :)

Hopsidaisy
02.11.12 11:32
EnMann: som i likhet med meg - og kanskje de andre her - alt er godt gift...

Ha ha ha dagens :D

Sikkert dere er godt jift ja oja

Hopsidaisy
02.11.12 11:33
EnMann: flau

oja kjempeflau...

Hopsidaisy
02.11.12 11:34
EnMann: lavmål

jo det skal du ha:D

Hopsidaisy
02.11.12 11:35
EnMann: privatliv

litt sensitiv i dag kanskje...?

EnMann
02.11.12 11:40
Hopsidaisy: litt sensitiv i dag kanskje...?

så, så Hopsi...flyt nå ikke over for oss...  :)

Hopsidaisy
02.11.12 11:46
EnMann: så, så Hopsi...flyt nå ikke over for oss... :)

Neida, må gi meg straks...:) skal du ha taco til middag idag også? God helg!

EnMann
02.11.12 12:08
Hopsidaisy: Neida, må gi meg straks...:) skal du ha taco til middag idag også? God helg

god helg til deg også Hopsi... 

det blir ytrefilet av Hjort med selvplukket Kantarell - på tross av at jeg synes JURK...

...burde ha et JURM å bryne seg på...  :):)

(Innlegget ble redigert 02.11.12 12:14)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg