Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norske menn

NYTT TEMA
Fjotte
FjotteInnlegg: 447
26.11.12 22:37

Hvordan vil norske kvinner at sine ektemenn skal være ?  Som singel kan dette være viktig informasjon for meg.

joplina
joplinaInnlegg: 61191
26.11.12 22:42
Fjotte: Hvordan vil norske kvinner at sine ektemenn skal være ?

Som min egen Captein Jack.

Fjotte
26.11.12 22:47

Hvem er Captain Jack om jeg tør spørre ?

joplina
26.11.12 22:51
Fjotte: Hvem er Captain Jack om jeg tør spørre ?

Mannen min...siden 20 år...før det var han kjæresten og samboeren min

Fjotte
26.11.12 22:57

Er han kaptein i militæret

joplina
27.11.12 02:01
Fjotte: Er han kaptein i militæret

Nei, han er sjørøverkaptein

23stein
23steinInnlegg: 817
27.11.12 07:46

Ikke bruk for mye tid til å finne ut hva kvinner vil ha, det er som å løpe etter egen hale. Finn ut hva du selv vil ha!

joplina
27.11.12 08:02
23stein: Ikke bruk for mye tid til å finne ut hva kvinner vil ha, det er som å løpe etter egen hale. Finn ut hva du selv vil ha!

Er det ikke slik da, at menn og kvinner vil ha  akkurat det samme når det bærer til stykket...?

- En soulmate, et solid vennskap i bunn, noen man kan snakke med, le med, gjøre ting sammen med, en som får en til å føle seg som one million dollar, en man elsker nærheten til...?

Er det ikke det alle vil ha?

Sanyasi
SanyasiInnlegg: 14232
27.11.12 08:24

Akkurat det, Joplina, avhenger av at man har en naivitet og en kjærlighetsdrøm - der man ser på andre som likeverdige mennesker. Den slags mentalitet utrydder vi meget effektivt ved å begynne å trene oss fra barnsben av på å kjempe oss oppover samfunnsstigen.

Det henger fremdeles mye igjen, hos de som enten nekter å godta den nye verden - eller er for dumme til å skjønne hva den faktisk innebærer. Vi får nyte det mens vi kan.

joplina
27.11.12 08:34
Sanyasi: Akkurat det, Joplina, avhenger av at man har en naivitet og en kjærlighetsdrøm - der man ser på andre som likeverdige mennesker. Den slags mentalitet utrydder vi meget effektivt ved å begynne å trene oss fra barnsben av på å kjempe oss oppover samfunnsstigen. Det henger fremdeles mye igjen, hos de som enten nekter å godta den nye verden - eller er for dumme til å skjønne hva den faktisk innebærer. Vi får nyte det mens vi kan.

Du er nå på  femte eller sjette nivå over meg , for jeg skjønner ikke hva du prøver å få frem.

Jeg forstår deg dithen at tanken om at vi alle søker det samme er basert på naivitet og er en "kjærlighetsdrøm". Stemmer det?

Sanyasi
27.11.12 09:12
joplina: Du er nå på  femte eller sjette nivå over meg , for jeg skjønner ikke hva du prøver å få frem. Jeg forstår deg dithen at tanken om at vi alle søker det samme er basert på naivitet og er en "kjærlighetsdrøm". Stemmer det?

Hvor interessert er du egentlig i å se det som er sant - og ikke det som du har bestemt deg for? Hvorfor svarer du med sarkasme på helt saklige innlegg?

Jeg så nylig en dokumentar om fangeleirene i Nord-korea; Camp 14: total control zone, om en mann som var født i en konsentrasjonsleir, som barn av to politiske fanger. Han visste ikke at det fantes en verden utenfor leiren. Han var født inn i et samfunn der et liv ikke var noenting verdt. Man ble skutt for å være treig i arbeidet, og alle var forventet å angi hverandre.

For han som var født og oppvokst der, var reglene en selvfølge. Så han angav sin bror og mor som planla å flykte. Da de ble henrettet syntes han at han hadde gjort noe bra for samfunnet. Han følte ingen anger eller savn - det var de som hadde brutt reglene. Det var jo helt forbudt å konspirere til å rømme.

Jeg sier at for å beholde kjærlighetsdrømmen som du snakker om og kaller vårt felles mål, må vi også beholde en stor del av vår naivitet. Ikke fordi naivitet er feil. Vi har behov for å kunne være naive og godtroende, i motsetning til den kynismen samfunnet lærer oss - et samfunn som vi er født inn i, og som vi knapt vet at det finnes noe alternativ til.

Samfunnsstigen er introdusert i parforholdene. Vi har ikke lenger noen frihet fra jaget. Vi er dømt til å bli stadig mer kyniske, og vurdere våre medmennesker og partnere i forhold til hvilken nytte de har for oss. En kalkyle, der hjertet skulle vært.

Samfunnet vi har, holder på å legge ned den kjærlighetsdrømmen du snakker om. Vi har ikke lenger alle den samme drømmen. Og stadig færre vil komme til å ha den.

alva1
alva1Innlegg: 13726
27.11.12 09:33

Hei, Sanyasi. Samfunnet slik du beskriver det, har alltid vært slik og kanskje enda værre var det før. 

Det ser man i hele menneskehetens historie faktisk. Når jeg sier dette refererer jeg til det du sier ang valg av partnere i forhold til hvilken nytte de har. Historiebøkene er spekket med slik info. 

Mange av oss tror at allt var så mye bedre før. Vår generasjon, generasjonen før det og før det igjen.... 

Det har aldri vært bedre før. Det er bare noe enkelte tror fordi de ikke levde da, eller er redd for forandringer. 

Men som de aller fleste vet så åpner forandringer til noe nytt, ukjent, kanskje skremmende, men ofte til noe bedre. 

En kjent frase er: Ungdommen nu til dags. Dette har blitt sagt av generasjon på generasjon  og vi kan jo havne helt i steinalderen hvis vi skulle fortsette.. 

(Innlegget ble redigert 27.11.12 09:36)

Sanyasi
27.11.12 09:42
alva1: Hei, Sanyasi. Samfunnet slik du beskriver det, har alltid vært slik og kanskje enda værre var det før.  Det ser man i hele menneskehetens historie faktisk. Når jeg sier dette refererer jeg til det du sier ang valg av partnere i forhold til hvilken nytte de har. Historiebøkene er spekket med slik info.  Vi tror alle at allt var så mye bedre før. Vår generasjon, generasjonen før det og før det igjen....  Det har aldri vært bedre før. Det er bare noe enkelte tror fordi de ikke levde da, eller er redd for forandringer.  Men som de aller fleste vet så åpner forandringer til noe nytt, ukjent, kanskje skremmende, men ofte til noe bedre.

Det handler ikke om fortid og fremtid, men om mentalitet.

Parforholdet var ingen markedsplass før, selv om den ikke var perfekt. Nå er den imidlertid en markedsplass som alt annet - og er ute av stand til å være perfekt.

De fleste i dag vil heller ha en million dollar, enn å føle seg som det.

Man vil heller ha en høy posisjon i samfunnet, enn å føle seg løftet opp i skyene av kjærligheten fra akkurat den personen man mest av alt vil bli elsket av.

Man vil heller ha det som ligner på sannhet, enn det som er sant.

Og det folk kaller kjærlighet er begjær etter en positiv selvfølelse. Men vi bruker den opp, og menneskene som gir oss denne følelsen, til følelsen er tom - og vi har gjennomskuet det andre mennesket. Vi er bruk-og-kast-mennesker. Vi vet ikke hvordan vi tar vare på ting.

Vi begjærer så intenst den personen som vi tror er høyere enn oss selv på samfunnsstigen. Og vi vil selv være en slik person. Så vi klatrer, og overvinner den ene partneren etter den andre. Det er slik vår tankegang er: vekst og utvikling, ingen stillstand.

Vi har ingen fristeder, og kjærligheten har ikke noe sted å bo i vår verden, sanne mine ord.

alva1
27.11.12 09:47

Du sier at det ikke handler om fortid og fremtid, men jeg sier at dette ikke er et nymotens fenomen.

Det har alltid vært slik selv om omgivelsene har forandret seg. Det er det jeg sier. Sånn fungerer mennesket. 

(Innlegget ble redigert 27.11.12 09:52)

joplina
27.11.12 09:47
Sanyasi: Jeg sier at for å beholde kjærlighetsdrømmen som du snakker om og kaller vårt felles mål, må vi også beholde en stor del av vår naivitet. Ikke fordi naivitet er feil. Vi har behov for å kunne være naive og godtroende, i motsetning til den kynismen samfunnet lærer oss - et samfunn som vi er født inn i, og som vi knapt vet at det finnes noe alternativ til. Samfunnsstigen er introdusert i parforholdene. Vi har ikke lenger noen frihet fra jaget. Vi er dømt til å bli stadig mer kyniske, og vurdere våre medmennesker og partnere i forhold til hvilken nytte de har for oss. En kalkyle, der hjertet skulle vært. Samfunnet vi har, holder på å legge ned den kjærlighetsdrømmen du snakker om. Vi har ikke lenger alle den samme drømmen. Og stadig færre vil komme til å ha den.

For det første ; sarkasmen er det du som ser og føler - ikke jeg som skriver. Jeg gjenga faktisk bare noe du selv deklamerte i går  vedrørende vilket nivå du befinner deg på i forhold til dine kvinnelige med- og motdebattanter. Føleri, Sanyasi...slik EnMann pleier å si.....

For det andre så kommer spørsmålet om hvor interessert du er i sannheten og ikke bare det du har bestemt deg for, tilbake til deg selv som en boomerang. Du kan velge å dukke eller å ta i mot.

Jeg tror alltså at menn og kvinner søker det samme når det kommer til kjærlighet og parforhold.

En soulmate, et solid vennskap i bunn, noen man kan snakke med, le med, gjøre ting sammen med, en som får en til å føle seg som one million dollar, en man elsker nærheten til.

Dette kaller du for en "kjærlighetsdrøm" som forutsetter godtroende naivitet...mens du mikser inn kynismen i samfunnet, manglende frihet fra jaget og kalkyler - før du oppsummerer med at alle ønsker ikke den kjærlighet eller det parforhold jeg skisserer, og at færre med tiden vil ha den

(Jeg skal ikke en gang nevne at du rotet deg bort i en story om fangeleire i Nord-Korea der en sønn anga sin mor og bror som begge ble drept - noe han mente var greit fordi de hadde brutt loven....hva  nå det skulle ha å gjøre med vilken samlivspartner og type samlivsforhold  vi ønsker  ....)

Det er helt i orden at du ikke tror at menn og kvinner søker det samme , men jeg tror selvsagt fortsatt at vi gjør det. Og at vi gjør det i enda større grad jo mere fremmed vi alle blir  i samfunnsbildet der kynismen stadig blir mere merkbar.

Vi søker det nære, enkle, gode og en soulmate  ; og de som finner det har trukket vinnerloddet.

Det er ikke umulig og det er ikke håpløst, ikke naivt eller en uoppnåelig drøm - dog er det ikke alle som finner det på første forsøk eller  nødvendigvis noensinne.

Å ønske det nære,enkle og gode sammen med en livspartner  med et solid vennskap i bunn,  forutsetter faktisk en god dæsj realisme og virkelighetsforankring.

Det er langt mere naivt  og "drømmepreget" og ønske seg en svulstig drøm der kjønnsstereotypene tar overhånd, og mannen skal være både ridder og prins og kvinnen skal være en kombinasjon av hore og madonna -  og forholdet skal være omgitt av en rosa sky der forelskelsen aldri tar slutt....

Og det er desillusjonert og tapspreget og ønske seg  et forhold og en livspartner basert på en forhandlet avtale der begge kjenner sin plass, ikke heftes med behov for det nære og gode - der kommunikasjon og vennskap ikke er nødvendig , fordi en avtale er inngått og den forholder man seg profesjonellt til.

Sanyasi
27.11.12 09:53
alva1: Det har aldri vært bedre før. Det er bare noe enkelte tror fordi de ikke levde da, eller er redd for forandringer.  Men som de aller fleste vet så åpner forandringer til noe nytt, ukjent, kanskje skremmende, men ofte til noe bedre.

Vi lever med tanken om evolusjon, kapitalisme - vekst. Men det er ingen som står ved roret. Endringen har ingen retning. Det er ingen grunn til å tro at ting er på vei til det bedre. Det eneste vi vet med sikkerhet er at ting er i endring.

Jeg ser at vi blir kaldere, og skjønner at det ikke er til det bedre.

Jeg er absolutt tilhenger av bedring, og er ikke redd for endring. Men jeg har et mål. Evolusjonen har ikke noe mål. Kapitalismen har ikke noe mål. Begge to spiser på seg selv. Og så går de på en smell. Gang etter gang blir det meste på tavla visket bort.

Vi har integrert evolusjons og vekst-tankegangen i vår tankegang. Det er det vi ser rundt oss når blikket går over omgivelsene, over andre mennesker - og på vårt eget liv. Vi har internalisert tankegangen.

Kjærligheten fungerer ikke slik. Den kan ikke leve under slike forhold.

Sanyasi
27.11.12 10:02
joplina: Det er helt i orden at du ikke tror at menn og kvinner søker det samme , men jeg tror selvsagt fortsatt at vi gjør det. Og at vi gjør det i enda større grad jo mere fremmed vi alle blir  i samfunnsbildet der kynismen stadig blir mere merkbar. Vi søker det nære, enkle, gode og en soulmate  ; og de som finner det har trukket vinnerloddet.

Ja, vi gjør det. Mer og mer desperat.

Men vi skjønner ikke at vi selv er samfunnsbildet. Og at vi derfor mangler det som trengs for å opprettholde forholdet til vår soulmate.

joplina
27.11.12 10:03
Sanyasi: Men vi skjønner ikke at vi selv er samfunnsbildet. Og at vi derfor mangler det som trengs for å opprettholde forholdet til vår soulmate.

Du får snakke for deg selv

Sanyasi
27.11.12 10:04
joplina: Du får snakke for deg selv

Jeg lar skilsmissestatistikken snakke for meg også.

Du trekker opp et kunstig skille mellom samfunnet som blir stadig mer kynisk, og menneskene i det, som visstnok skal bli stadig mer godhjertede.

(Innlegget ble redigert 27.11.12 10:05)

alva1
27.11.12 10:05

Jeg mener vi ikke er kaldere enn før. Det finnes mennesker som i hovedsak styres av makt og det finnes mennesker som i hovedsak styres av kjærlighet. Veldig enkelt skissert og slik har det alltid vært. Poenget er at den som har kjærlighet ønsket seg mer makt og tvert om. 

Før var mannen ved roret her til lands. Nå må han dele styrhuset med kvinnen. Er det derfor du ikke vet hvor det fører hen?

Dette er nytt, men bra! 

Sanyasi
27.11.12 10:11
alva1: Før var mannen ved roret her til lands. Nå må han dele styrhuset med kvinnen. Er det derfor du ikke vet hvor det fører hen? Dette er nytt, men bra!

Nei, det er ikke derfor. I mitt syn har mannen og kvinnen alltid delt styrhuset. Når mannen har vært framme på dekk i stormende sjø, har kvinnen stått i styrhuset. Nå har de solgt båten for penger i banken, og den påfølgende anerkjennelse fra sine naboer. Begge har hver sin jolle, og ligger inntil hverandre så lenge sjøen er rolig. Når det blåser opp, forsvinner de fra hverandre.

Jeg tror ikke det er bra. Ikke i det hele tatt.

Jeg ser endringen, men jeg ser ikke bedringen. Jeg ser ingen ved roret i samfunnet. Jeg ser ingen retning, annet enn at mennesker følger sin tilbøyelighet til rask vinning, rask tilfredsstillelse - og lite selvbeherskelse, lite gjennomtenkthet.

alva1
27.11.12 10:18

"Fjotte: Hvordan vil norske kvinner at sine ektemenn skal være ?  Som singel kan dette være viktig informasjon for meg."

Det er uhyre frekt av meg å å følge en avsporing istedet for å svare deg i din tråd. Beklager!

Jeg vil ha en mann som er forsåelsesfull, klarer se ting fra både en kvinnes ståsted som sitt eget, eller iallfall forsøker. Ydmyk og han må være snill, intelligent (ikke minst) Trygg på seg selv, empatisk og kjekk. 

Jeg har værtselektiv og funnet akkurat dette. 

alva1
27.11.12 10:21

"Sanyasi: Jeg ser endringen, men jeg ser ikke bedringen. Jeg ser ingen ved roret i samfunnet. Jeg ser ingen retning, annet enn at mennesker følger sin tilbøyelighet til rask vinning, rask tilfredsstillelse - og lite selvbeherskelse, lite gjennomtenkthet."

Da ser vi på verden og samfunnet svært forskjellig og da avslutter vi med det! :)

joplina
27.11.12 10:23
Sanyasi: Du trekker opp et kunstig skille mellom samfunnet som blir stadig mer kynisk, og menneskene i det, som visstnok skal bli stadig mer godhjertede.

Det hadde jo vært mye enklere om du klarte å forholde deg til det som faktisk skrives , og droppet disse tankesprangene som ikke har med saken å gjøre og som heller aldri har blitt skrevet..

- Jeg syns du skal sitere meg på at menneskene stadig blir mere godhjertede....men det kan du jo selvsagt ikke, så da faller påstanden din vekk.

Jeg skrev derimot følgende :

"Det er helt i orden at du ikke tror at menn og kvinner søker det samme , men jeg tror selvsagt fortsatt at vi gjør det. Og at vi gjør det i enda større grad jo mere fremmed vi alle blir  i samfunnsbildet der kynismen stadig blir mere merkbar.

Vi søker det nære, enkle, gode og en soulmate  ; og de som finner det har trukket vinnerloddet."

Sanyasi
27.11.12 10:24
alva1: Da ser vi på verden og samfunnet svært forskjellig og da avslutter vi med det! :)

Ja, la oss søke oss tilbake i VG-netts arkiver om 20 år.

Og jeg håper morgendagens ungdom gjør det om 200 år, og om 2000 år også.

Sanyasi
27.11.12 10:28
joplina: "Det er helt i orden at du ikke tror at menn og kvinner søker det samme , men jeg tror selvsagt fortsatt at vi gjør det. Og at vi gjør det i enda større grad jo mere fremmed vi alle blir  i samfunnsbildet der kynismen stadig blir mere merkbar. Vi søker det nære, enkle, gode og en soulmate  ; og de som finner det har trukket vinnerloddet."

Dette forutsetter at vi søker etter noe som er godt. Bare gode mennesker søker etter det som er godt. Kyniske mennesker leter etter noe helt annet. Derfor mener jeg at du tar feil når du sier at et kynisk samfunn vil søke og skape det gode.

Det er lett for oss å se etter disse gode tingene, fordi vi har vokst opp med helt andre verdier, og under helt andre forhold. Det tar tid å omvende oss. Men vokser man opp under andre forhold, er det en like stor selvfølge å lete etter andre ting.

Derfor historien fra Nord-Korea. Vi vet ikke noe annet enn det vi har sett og lært. De som fødes inn i en mer kynisk verden, blir mer kynisk.

alva1
27.11.12 10:34

Jeg må si jeg likte beskrivelsen din med jollene i en sjø osv og jeg forstår hva du vil frem til, men går man virkelig i dybden (da kan dette feks beskrives som marianagropen) Så skjules det uendelige skatter og ny lære! :) 

Sanyasi
27.11.12 11:05
alva1: Jeg må si jeg likte beskrivelsen din med jollene i en sjø osv og jeg forstår hva du vil frem til, men går man virkelig i dybden (da kan dette feks beskrives som marianagropen) Så skjules det uendelige skatter og ny lære! :)

Der hjertet ditt er, der er også skatten din å finne ;)

Nå må jeg på jobb en tur...

alva1
27.11.12 13:06

"Sanyasi: Der hjertet ditt er, der er også skatten din å finne ;)

Nå må jeg på jobb en tur..."

Kloke ord! Men avsted med deg til nye photoshoots slik at radiologen får sine bilder. :p

jotul
jotulInnlegg: 8423
27.11.12 20:22
joplina: Nei, han er sjørøverkaptein

Rett fra Adenbukta? :-D

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg