Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Antifeminisme eller....

NYTT TEMA
joplina

joplina
29.11.12 18:18

...likestillingskritikk

En kronikk av Lina Tordsson , rådgiver ved Reform ressurssenter for menn

"Motstand mot likestilling er noe vi bør ta tak i. Fenomenet har av mediene blitt omtalt som «menn som hater kvinner», «sinte menn» eller «mannsaktivister». Imidlertid vil vi advare mot å la antifeminisme bli et stempel på alle som fremmer et mannsperspektiv i norsk likestillingsdebatt.

Politiske ekstremister faller inn under kategorien antifeminister. Etter vårens terrorrettssak har sammenhengen mellom fremmedfiendtlighet og antifeminisme blitt grundig undersøkt. Forskere som Mattias Gardell har vist at motstand mot ”feminisering av staten” og ønsket om kontroll av kvinners reproduktivitet står sentralt i høyreekstremisters tankegang.

Det antifeministiske tankegodset deles, interessant nok, av islamske ekstremister, som oppviser et lignende syn på kvinners rolle som sine høyreekstreme meningsmotstandere.

Antifeminisme innebærer en motstand mot at likestilling skal være et styrende prinsipp i organiseringen av samfunnet, og antifeminister bruker virkemidler som vold, trusler, sjikane og en aggressiv tone for å fremme sine synspunkter. De har som forutsetning at mannens rettigheter er krenket i en feminisert stat, og ønsker at samfunnet skal gå tilbake til en tidligere kjønnsordning (gjerne den de mener rådet på 50-tallet).

Andre ytringer som har blitt beskrevet som antifeministiske fremmer ikke slike synspunkter. I vår iver etter å forebygge backlash mot feminisme og likestilling, må vi ikke sette alle som snakker om menn og likestilling i samme kategori som de som mener kvinner skal tilbake til kjøkkenbenken."

(kronikken er lengre enn som så og anbefales å leses i sin helhet)

Dvele

Dvele
29.11.12 18:30
joplina: Antifeminisme innebærer en motstand mot at likestilling skal være et styrende prinsipp i organiseringen av samfunnet

Nei, det innebærer en motstand mot at feminisme skal være det styrende prinsipp i organiseringen av samfunnet.

Dvele

Dvele
29.11.12 18:33
joplina: Politiske ekstremister faller inn under kategorien antifeminister. Etter vårens terrorrettssak har sammenhengen mellom fremmedfiendtlighet og antifeminisme blitt grundig undersøkt. Forskere som Mattias Gardell har vist at motstand mot ”feminisering av staten” og ønsket om kontroll av kvinners reproduktivitet står sentralt i høyreekstremisters tankegang. Det antifeministiske tankegodset deles, interessant nok, av islamske ekstremister, som oppviser et lignende syn på kvinners rolle som sine høyreekstreme meningsmotstandere.

Og du har tidligere spurt hvorfor mange av oss her inne ikke står fram offentlig og danner en mannsgruppe.

Du ser vel selv med hvilke ord og metoder en slik organisering for menns rettigheter kan bli møtt med.

joplina

joplina
29.11.12 18:48
Dvele: Og du har tidligere spurt hvorfor mange av oss her inne ikke står fram offentlig og danner en mannsgruppe. Du ser vel selv med hvilke ord og metoder en slik organisering for menns rettigheter kan bli møtt med.

Jeg ser at mange av tilsvarene/kommentarene (under kronikken) som kommer inn   er svært negative til den.

Jeg kan forøvrig forsikre deg om at den gang kvinner tok fatt på kampen for egne rettigheter og etterhvert likestillingsarbeidet, så ble de møtt med langt sterkere ord og fordømmelse enn det der. De gjorde det allikevel.

Jeg syns det ser ut som kronikkforfatter prøver å nyansere hva som er hva...at likestillingskritikken er legitim, men at antifeminismen med sine konspirasjonsteorier og sitt ønske om å skru tiden tilbake, og et kvinnesyn som enklest kan beskrive  som "kvinnfolk tilbake til kjøkkenbenken", er ekstrem og har mye til felles med islamistenes kvinnesyn, der mannen er overordnet og kvinnen skal kjenne sin plass og sine plikter.

- Om nyanseringsforsøket var det beste er jo en annen sak

Dmmannversjon2

Dmmannversjon2
29.11.12 19:04

Så det skal med andre ord være lov til å kritisere likestilling, mens det er ekstremt å kritisere feminisme, som visst nok skal være synonymt med likestilling?

Selv til feminisme å være, var dette eksepsjonelt dårlig skrevet, men det var vel tross alt meningheten som nok var målet for innlegget.

HYYYL

HYYYL
29.11.12 19:07

Antifeminisme er et begrep vi bør forbeholde ekstremister.

phrielas

phrielas
29.11.12 20:25
joplina: Jeg kan forøvrig forsikre deg om at den gang kvinner tok fatt på kampen for egne rettigheter og etterhvert likestillingsarbeidet, så ble de møtt med langt sterkere ord og fordømmelse enn det der. De gjorde det allikevel.

Det vil med andre ord si at antifeministene bare skal holde fremfor ørene i deres vei mot målet? Takk for informasjonen.

joplina

joplina
29.11.12 20:29
phrielas: Det vil med andre ord si at antifeministene bare skal holde fremfor ørene i deres vei mot målet? Takk for informasjonen.

Jeg aner ikke hva "å holde fremfor ørene" betyr - så fremt det ikke var "å holde for ørene" du mente....i den forstand at de får lukke ørene for kritikk eller mishagsytringer.

- Det er for øvrig din tolkning av hva jeg skriver.

Jeg påpekte ganske enkelt at kvinner som kjempet for rettigheter og etterhvert for likestilling ble møtt med langt sterkere ord og fordømmelse enn hva som var å finne i den kronikken....og at de kjempet videre allikevel.

- Mener du kanskje noe annet...?

Dvele

Dvele
29.11.12 20:53
joplina: Jeg kan forøvrig forsikre deg om at den gang kvinner tok fatt på kampen for egne rettigheter og etterhvert likestillingsarbeidet, så ble de møtt med langt sterkere ord og fordømmelse enn det der. De gjorde det allikevel.
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 17:19)

HYYYL

HYYYL
29.11.12 20:54
Dvele: Det er forventet at menn skal klare seg selv på en helt annen måte enn hva kvinner skal.

På hvilken måte?

Dvele

Dvele
29.11.12 21:18
HYYYL: På hvilken måte?

Som jeg har vært inne på før, har menn tradisjonelt hatt forsørgerrollen. Kvinnen har (og har til en hvis grad fortsatt) vært den som har tatt seg av nettverket rundt familien.

Jeg tror hovedgrunnen til at flere menn enn kvinner lykkes i å bygge feks. store bedrifter, ligger begravet her. Menn opererer i mye større grad enn kvinner som ensomme ulver, på mange områder i livet. Og ensomme ulver forholder seg til andre mennesker på en annen måte enn de som er opptatt av å samle flokken. Det forventes rett og slett at de skal klare seg selv.

Det blei litt vagt dette her. Jeg er litt sliten kjenner jeg.

phrielas

phrielas
29.11.12 21:23
joplina: Jeg påpekte ganske enkelt at kvinner som kjempet for rettigheter og etterhvert for likestilling ble møtt med langt sterkere ord og fordømmelse enn hva som var å finne i den kronikken....og at de kjempet videre allikevel. - Mener du kanskje noe annet...?

Akkurat. Det var akkurat slik jeg tolket det. Folk lærer av hverandre, skjønner du. 

Sanyasi

Sanyasi
29.11.12 21:32
joplina: (kronikken er lengre enn som så og anbefales å leses i sin helhet)

Kommentaren til Runar Brunsvik også.

phrielas

phrielas
29.11.12 21:34
Sanyasi: Kommentaren til Runar Brunsvik også.

Well said.

HYYYL

HYYYL
29.11.12 21:36
Dvele: Som jeg har vært inne på før, har menn tradisjonelt hatt forsørgerrollen. Kvinnen har (og har til en hvis grad fortsatt) vært den som har tatt seg av nettverket rundt familien. Jeg tror hovedgrunnen til at flere menn enn kvinner lykkes i å bygge feks. store bedrifter, ligger begravet her. Menn opererer i mye større grad enn kvinner som ensomme ulver, på mange områder i livet. Og ensomme ulver forholder seg til andre mennesker på en annen måte enn de som er opptatt av å samle flokken. Det forventes rett og slett at de skal klare seg selv. Det blei litt vagt dette her. Jeg er litt sliten kjenner jeg.

Dette var vrøvl. Prøv igjen.

På hvilkem måte må menn klare seg som ikke kvinner må?

Dvele

Dvele
29.11.12 22:04
HYYYL: Dette var vrøvl. Prøv igjen.

Nei, vrøvl var det ikke. Prøv igjen!

HYYYL

HYYYL
29.11.12 22:08
Dvele: Nei, vrøvl var det ikke. Prøv igjen!

Du svarte ikke på spørsmålet.

På hvilken måte må menn i dag klare seg som ikke kvinner trenger?

Dvele

Dvele
29.11.12 22:18
HYYYL: Du svarte ikke på spørsmålet. På hvilken måte må menn i dag klare seg som ikke kvinner trenger?

Vi må klare oss uten en hel haug av spesielle støtteordiniger for å komme oss opp og fram her i verden!

Sånn, fornøyd?

Ikke det? Vel, jeg skal prøve igjen i morgen;-)

HYYYL

HYYYL
29.11.12 22:21
Dvele: Vi må klare oss uten en hel haug av spesielle støtteordiniger for å komme oss opp og fram her i verden! Sånn, fornøyd?

Jeg kjenner ingen kvinner som har fått noen støtteordninger, kjenner du noen?

Sanyasi

Sanyasi
29.11.12 22:21
HYYYL: Du svarte ikke på spørsmålet. På hvilken måte må menn i dag klare seg som ikke kvinner trenger?

Menn må klare seg uten offerrollen, siden den er opptatt.

HYYYL

HYYYL
29.11.12 22:23
Sanyasi: Menn må klare seg uten offerrollen, siden den er opptatt.

haha, det er vel ingen som syter mer enn menn.

Sanyasi

Sanyasi
29.11.12 22:24
HYYYL: haha, det er vel ingen som syter mer enn menn.

Syte kan vi, men vi blir ikke sett på som offer - vi blir sett på som sytere. 

My point exactly.

JCLIVes

JCLIVes
29.11.12 22:24
HYYYL: haha, det er vel ingen som syter mer enn menn.

Tja. Menn og kvinner er begge mennesker og hvis det er noe mennesket gjør så er det å syte.

HYYYL

HYYYL
29.11.12 22:25
JCLIVes: Tja. Menn og kvinner er begge mennesker og hvis det er noe mennesket gjør så er det å syte.

Vel, noen syter mer enn andre      ("noen" er menn)

HYYYL

HYYYL
29.11.12 22:25
Sanyasi: vi blir sett på som sytere.

Yes.

Sanyasi

Sanyasi
29.11.12 22:26
HYYYL: Yes.

Fordi vi bør være tøff nok til å klare oss selv.

JCLIVes

JCLIVes
29.11.12 22:27
HYYYL: ("noen" er menn)

Nei.

Noen er folk. Noen menn syter, andre ikke. Noen kvinner syter, andre gjør det ikke. Folk er folk. Mennesker er mennesker.

HYYYL

HYYYL
29.11.12 22:28
JCLIVes: Noen er folk. Noen menn syter, andre ikke. Noen kvinner syter, andre gjør det ikke. Folk er folk. Mennesker er mennesker.

Sant men leser man her så er det (noen) menn som syter klart mest.

Sanyasi

Sanyasi
29.11.12 22:29
HYYYL: Sant men leser man her så er det (noen) menn som syter klart mest.

Hva gjør du nå da?

HYYYL

HYYYL
29.11.12 22:29
Sanyasi: Fordi vi bør være tøff nok til å klare oss selv.

Det må alle, både menn og kvinner.

Å klare seg selv er positivt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg