Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Et svært aktuelt justismord

NYTT TEMA
Dmmannversjon2
Dmmannversjon2Innlegg: 8326
14.12.12 14:42

Her er et godt eksempel på en sak hvor retten hele veien har fulgt "velmenende og gode" feministiske prinsipper:

Offeret sin historie har blitt mer vektlagt enn den tiltalte mannen sin og juryordningen har "blitt avskaffet" for å sikre offeret sin rettssikkerhet.

http://www.aftenposten.no/7069627.html

http://www.aftenposten.no/nyheter/--Det-er-en-forferdelig-folelse-ikke-a-bli-trodd-7069654.html

http://www.aftenposten.no/nyheter/--Jeg-sa-et-justismord-under-oppseiling-7069638.html

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Uskyldig-domt-for-voldtekt-av-datteren-7069787.html

- Jeg skammer meg over en slik rettstilstand. Det er i dag politiske føringer og en iver etter å henlegge færre og dømme i flere seksualvoldssaker. I denne iveren mister man av syne rettssikkerhetsgarantien som skal hindre at uskyldige blir dømt. Dessverre kan vi som følge av dette få mange justismord på samvittigheten, sier Høgtun.

MaximusX
MaximusXInnlegg: 3783
14.12.12 17:18
Dmmannversjon2: Det er i dag politiske føringer og en iver etter å henlegge færre og dømme i flere seksualvoldssaker. I denne iveren mister man av syne rettssikkerhetsgarantien som skal hindre at uskyldige blir dømt. Dessverre kan vi som følge av dette få mange justismord på samvittigheten, sier Høgtun.

Dette er en meget skremmende sak - og det er ingen grunn til å tro at den er enestående.

Det fantes ikke fnugg av bevis mot mannen. Til tross for det ble han dømt fordi overgrepet var bevist ut over enhver rimelig tvil. Dette kan ikke forklares på annen måte at i iveren etter å straffe overgripere, blir disses forklaring per definisjon mindre vektlagt enn offerets.

Dette er rettsstaten Norge anno 2012.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 47752
14.12.12 20:41

Og noen mener fortsatt at for få dømmes...

poeten2
poeten2Innlegg: 6302
15.12.12 14:47
MaximusX: Det fantes ikke fnugg av bevis mot mannen. Til tross for det ble han dømt fordi overgrepet var bevist ut over enhver rimelig tvil. Dette kan ikke forklares på annen måte at i iveren etter å straffe overgripere, blir disses forklaring per definisjon mindre vektlagt enn offerets.

Er det også et poeng i det enkle faktum at de tre fagdommerne alle var kvinner?

Earthquakejente
EarthquakejenteInnlegg: 40508
03.01.13 22:45
DrSchwei: Og noen mener fortsatt at for få dømmes...

Det er trolig at for få dømmes, så er spørsmålet om de som dømmes er de riktige

alva1
alva1Innlegg: 13726
04.01.13 00:52
poeten2: Er det også et poeng i det enkle faktum at de tre fagdommerne alle var kvinner?

Hva mener du sånn egentlig?

Måtte jo være en hel haug med feilaktige dommer før i verden da det bare var menn som dømte?

phrielas
phrielasInnlegg: 564
04.01.13 01:12
alva1: Hva mener du sånn egentlig? Måtte jo være en hel haug med feilaktige dommer før i verden da det bare var menn som dømte?

La oss si at vi skal arrangere en fotballkamp mellom Lyn og Rosenborg. Hvor finner du den som skal dømme kampen?

alva1
04.01.13 01:39
phrielas: La oss si at vi skal arrangere en fotballkamp mellom Lyn og Rosenborg. Hvor finner du den som skal dømme kampen?

Jeg forstår godt hva poeten og du vil frem til. Altså at kvinner alene er inhabile i slike saker. Er tre fagdommere som er menn alene i slike saker inhabile?

Dersom de fleste fagdommere er menn i slike saker er det da slik at menn oftere frikjennes for voldtekter som egentlig har skjedd?

phrielas
04.01.13 03:17
alva1: Er tre fagdommere som er menn alene i slike saker inhabile? Dersom de fleste fagdommere er menn i slike saker er det da slik at menn oftere frikjennes for voldtekter som egentlig har skjedd?

Du kommer med samme mynt ser jeg. Kanskje det er slik at der finner flere menn enn kvinner som er habile nok til å dømme slike saker. Ikke vet jeg. 

Men sett på en annen side. Er ikke en voldtektsanmeldelse et godt verktøy for å kunne "fikse" noen man ikke liker? Med tanke på at nordmenn og spesielt kvinner ser på dette med voldtekt som veldig alvorlig (ifølge mine inntrykk).  Da er det ikke utenkelig at deres fatning svinner litt når det kommer til slike saker.  Poeten2 har derfor god grunn til å påpeke at alle fagdommerene var kvinner. 

Jeg forstår deg likevel godt. Verden et er brutalt sted og der finner stadig smådjevler som alltid skal få tak i det store kakestykket..

alva1
04.01.13 03:44
phrielas: Med tanke på at nordmenn og spesielt kvinner ser på dette med voldtekt som veldig alvorlig (ifølge mine inntrykk). Da er det ikke utenkelig at deres fatning svinner litt når det kommer til slike saker.

Alle menn jeg kjenner og har snakket med ser på voldtekt like alvorlig som jeg gjør. Å ta noen med vold er alvorlig og de som mener noe annet mangler jo noe vesentlig i forhold til menneskesyn, seksualitet og empati.

Jeg har full tillit til at både menn og kvinner gjør jobben sin i alle instanser i rettsvesenet. Justismord skjer i flere saker enn voldtekt, men kun i slike saker stiller en seg spørsmål rundt kvinners inhabilitet.

At det sitter en del antifeminister i dette land og i det hele tatt funderer over hvorvidt kvinner er inhabile i voldtektsaker eller saker som omhandler vold mot kvinner generellt er helt utrolig i 2013.

Jeg tviler sterkt på om noen antifeminist har tenkt tanken på om menn i det hele tatt skulle være inhabil ift straffesaker på bakgrunn av sitt kjønn?

Hadde vært fint om noen kunne svare på det.

alva1
04.01.13 04:24
phrielas: Er ikke en voldtektsanmeldelse et godt verktøy for å kunne "fikse" noen man ikke liker?

Jo, selvsagt skulle det kunne være det for noen idioter. Akkurat som det for noen idioter på den andre siden vil være naturlig å voldta en helt tilfeldig på gaten, på en fest, i hjemmet osv, osv..

Nå er det slik at de aller fleste saker henlegges pga mangel på bevis er det jo noe riv ruskende galt her også.

Et eksempel: "Hvilke bevis må de ha? Mannen forklarte i avhør at jeg hadde sagt nei. Men han gjennomførte samleie med meg allikevel. Politiet tolker det som om jeg var frivillig med."

Det er sjelden vitner til overgrepene, og det er ofte en situasjon hvor det er påstand mot påstand. Den saken jeg la frem her er jo et eksempel på hvor latterlig lett man kommer unna med slike ting også. Hvor mamnge slike henlagte saker finnes det mon tro?

Årsaken til at noen dømmes urettsmessig for voldtekt handler jo nettop om ord mot ord. Det er ofte ingen vitner til overgrepet og selv om det finnes DNA bevis, blåmerker og mannen i dette tilfellet til og med tilstår at jenta sa nei, så blir saken henlagt og kommer ikke for retten engang.

En annen fantastisk historie er jo om mannen som fikk redusert straffen sin fra 3 år og 8 mnd til 1 år for å ha overfalt en kvinne, dratt henne inn i et smug og voldtatt henne.

Denne reduserte straffen fikk han for at han var døv og ikke hørte at hun sa nei. Tenke seg. Her kan man bare valse forbi en helt tilfeldig perwson å klaske til dem og dra dem inn i et smug for så å si at de ikke hørte at de ikke ønsket dette. Fordi man er døv. Så jævla latterlig.

Jeg synes uansett det er forferdelig når mennesker blir straffet for noe de ikke har gjort og det gjelder alle saker.

Dvele
DveleInnlegg: 2404
04.01.13 08:11
alva1: Denne reduserte straffen fikk han for at han var døv og ikke hørte at hun sa nei. Tenke seg. Her kan man bare valse forbi en helt tilfeldig perwson å klaske til dem og dra dem inn i et smug for så å si at de ikke hørte at de ikke ønsket dette. Fordi man er døv. Så jævla latterlig.

Kan det tenkes at det framkom ting i retten som du og oss andre ikke vet noe om?

Kan det være en ide å ta høyde for slike banaliteter neste gang du kaller noe for jævla latterlig?

missChance
missChanceInnlegg: 52134
04.01.13 08:18
Dvele: Kan det tenkes at det framkom ting i retten som du og oss andre ikke vet noe om?

Hvilke ting tenker du da på som kan redusere straffen for overfallsvoldtekt?

phrielas
04.01.13 15:09
alva1: At det sitter en del antifeminister i dette land og i det hele tatt funderer over hvorvidt kvinner er inhabile i voldtektsaker eller saker som omhandler vold mot kvinner generellt er helt utrolig i 2013.

Når en sak som dette kommer opp så er ikke tanken utenkelig. Det at der finnes et antall kvinner som får litt vel mye sympatifølelse for et offer (særlig kvinner som da kan sies å være det "svake kjønn" i mange sammenheng) i saken at de kan begynne å ta parti med offeret. 

Men selvsagt så er dette bare en hypotese. Likevel så synes jeg at du skal være forsiktig med å klassifisere noe slikt som et lavmål med at du sier noe som "Hallo! Dette er år 2013!". Det finnes sikkert nok av mekanismer rundt om i samfunnet og hos individet selv som det ikke blir sagt så mye om.

phrielas
04.01.13 15:34
alva1: Alle menn jeg kjenner og har snakket med ser på voldtekt like alvorlig som jeg gjør. Å ta noen med vold er alvorlig og de som mener noe annet mangler jo noe vesentlig i forhold til menneskesyn, seksualitet og empati.

Jeg kan tenke meg at dette er noe de aller fleste i dag ville ha sagt og ment. En sak som voldtekt er alvorlig alvorlig etter mitt syn, men jeg lurer også på hvorfor der er menn som voldtar. Svaret på spørsmålet tror jeg kommer frem til ved å motstå å havne i den tankeboksen om at voldtektsmenn er noen "svin". 

alva1
04.01.13 19:08

"Phrielas: Når en sak som dette kommer opp så er ikke tanken utenkelig. Det at der finnes et antall kvinner som får litt vel mye sympatifølelse for et offer (særlig kvinner som da kan sies å være det "svake kjønn" i mange sammenheng) i saken at de kan begynne å ta parti med offeret."

Jeg kunne snudd alt du sier opp ned på og gitt det i retur med samme mynt, men nå orker jeg ikke det akkurat nå. Men et eks. Kan det hende at menn i rettssaker sitter med litt for mye sympati for tiltalte slik at saker blir dømt feil?

Uansett så er det å bli utettmessig dømt eller se en forbryter slippe fri selv om forbryteren har tilstått at henta sa nei. Det må være fælt for begge parter. Ser dere den?

Dvele
04.01.13 20:14
missChance: Hvilke ting tenker du da på som kan redusere straffen for overfallsvoldtekt?

Hva jeg mener er formildende omstendigheter i en slik situasjon er i grunnen rimelig likegyldig.

Men bare for å ha svart på spørsmålet ditt:

Hva hvis fyren i tillegg til å være døv har en eller annen form for lettere psykisk utviklingshemning (som pressen lot være å referere til for da ville ikke saken solgt så mange aviser)?

Hva om det kom fram i retten at han selv hadde vært tvunget til å være vitne til at søsteren og moren ble gruppevoldtatt foran øynene på ham i en lansbygd i Somalia?

Hva om han var helt hisides ruset for i det hele tatt overleve etter å selv ha blitt misbrukt gjennom hele oppveksten?

Det kan finnes utallige grunner til at folk handler som de gjør. Og det er ikke alltid dette virker formildende i retten (har selv vært meddommer i en rekke saker, og har fått et visst innblikk i hvordan ting og tang virker). Poenget er at vi som sitter utenfor rettslokalet ikke vet hva som kommer fram under rettegangen, og derfor blir det rimelig poengløst å diskutere resultatet av en dom.

alva1
04.01.13 21:50

"Dvele: Hva om det kom fram i retten at han selv hadde vært tvunget til å være vitne til at søsteren og moren ble gruppevoldtatt foran øynene på ham i en lansbygd i Somalia?

Hva om han var helt hisides ruset for i det hele tatt overleve etter å selv ha blitt misbrukt gjennom hele oppveksten?"

Så du mener at vi i Norge nå er fullstendig rettsløse med tanke på hvor mange krigsskadede flyktninger og innvandrere som har opplevd grusomheter får vandre fritt rundt i gatene? altså, jo mer vold og elendighet folk opplever, jo mer vold må resten av befolkningen tåle å utsettes for og se får mildere straff? En negativ soiral der vold til slutt ikke kan straffes i den grad det burde grunnet.andre menneskers lpplevelse av vold? 

Skulle jeg spinne litt videre på det tankemønsteret du har her, så kunne jeg jo også si at dere ikke vet hva jenter som anmelder menn for falske anmeldelser har opplevd tidligere i slike sammenhenger og det er kanskje derfor straffen for falske anmeldelser er så lav? Vi vet jo som sagt (som dere sier) ikke hva som kommer frem i retten...

Dvele
04.01.13 22:06
alva1: Så du mener at vi i Norge nå er fullstendig rettsløse med tanke på hvor mange krigsskadede flyktninger og innvandrere som har opplevd grusomheter får vandre fritt rundt i gatene? altså, jo mer vold og elendighet folk opplever, jo mer vold må resten av befolkningen tåle å utsettes for og se får mildere straff? En negativ soiral der vold til slutt ikke kan straffes i den grad det burde grunnet.andre menneskers lpplevelse av vold?  Skulle jeg spinne litt videre på det tankemønsteret du har her, så kunne jeg jo også si at dere ikke vet hva jenter som anmelder menn for falske anmeldelser har opplevd tidligere i slike sammenhenger og det er kanskje derfor straffen for falske anmeldelser er så lav? Vi vet jo som sagt (som dere sier) ikke hva som kommer frem i retten...

Hva er dette for jævla babbel?

Jeg ble spurt om hva som kunne være en tenkelig årsak til at noen skulle fått redusert straff, og det svarte jeg på. Så begynner du å tillegge meg meninger jeg ikke har.

Det er faktisk så enkelt at de som blir utsatt for vold i barndommen har mye større sjangse til å ty til vold seelv senere i livet. Og da kan du jo spørre deg selv - slik jeg og andre som faktisk har opplevet innsiden av et rettslokale; er dette med på å forklare det han gjorde? Skal vi ta hensyn til dette når vi vurderer straffeutmålingen? Bruker vedkommende dette for å bortforklare handlingene sine? etc. etc. Det finnes en haug av aspekter å ta stilling til.

Snu det hele på hodet: Hva om ei jente som har opplevd grove seksuelle overgrep i barndommen, overreagerer og skader en fremmed mann, som på en klossete, men ikke ulovlig måte gjør tilnærminger til henne. Ville du da tatt hensyn til hennes bakgrunn hvis du hadde henne foran deg i retten, eller ville du sett isolert på den voldspersonen hun framstod som det øyeblikket hun klinte et askebeger i trynet på fyren som prøvde seg på henne?

alva1
04.01.13 22:19

Babbel? Tilegner deg meninger du ikke har? Jeg stiller jo flere spørsmålstegn ved det du sier. Ikke ta sånn til deg nå da. 

Selvfølgelig har man forståelse for hva folk har vært igjennom her i livet, men det forandrer ikke straffeutmålingen. Man får ikke mildere straff for å ha drept noen bare for at man har opplevd drap selv. 

Dvele
04.01.13 22:46
alva1: Selvfølgelig har man forståelse for hva folk har vært igjennom her i livet, men det forandrer ikke straffeutmålingen. Man får ikke mildere straff for å ha drept noen bare for at man har opplevd drap selv.

Neivel? Det var i hvertfall nytt for meg. Rest my case.

alva1
05.01.13 00:07

Skulle man se dette i et større perspektiv så vil det jo bli slik at jo mer vold det er i et samfunn, jo mildere straffeutmålinger vil det bli fordi mange i samfunnet har opplevd vold og traumer i forbindelse med dette. Det er jo merkelig. 

joplina
joplinaInnlegg: 63492
05.01.13 00:46
Dvele: Neivel? Det var i hvertfall nytt for meg. Rest my case.

Spørsmålet i enhver sak vil vel være hvorvidt den tiltalte kunne ha handlet annerledes, kunne ha stoppet, kunne latt være - og hvorvidt han visste at det han gjorde var galt.

Mennesker med bagasje er tross alt ikke menensker  fritatt for straffeforfølgelse fordi  de har bagasje. Som alva korrekt påpeker så ville det få den følgen at  jo mere vold, overgrep og drap det var i et samfunn - jo lavere ville straffene bli fordi flere og flere av innbyggerne ville ha vold og overgrep i nettopp sin bagasje.

Thyra
ThyraInnlegg: 43154
05.01.13 14:52
DrSchwei: Og noen mener fortsatt at for få dømmes...

Alt for mange skyldige slipper unna. Men enda verre er det selvfølgelig når uskyldige dømmes.

Dvele
05.01.13 16:52
joplina: Spørsmålet i enhver sak vil vel være hvorvidt den tiltalte kunne ha handlet annerledes, kunne ha stoppet, kunne latt være - og hvorvidt han visste at det han gjorde var galt. Mennesker med bagasje er tross alt ikke menensker  fritatt for straffeforfølgelse fordi  de har bagasje. Som alva korrekt påpeker så ville det få den følgen at  jo mere vold, overgrep og drap det var i et samfunn - jo lavere ville straffene bli fordi flere og flere av innbyggerne ville ha vold og overgrep i nettopp sin bagasje.

Jeg er da på ingen måte uenig i dette. Men les gjerne eksempelet mitt litt lenger oppe, om jenta som dro til fyren med askebegeret etter at han hadde prøvd seg på henne på en litt klosset måte, og svar meg på om du synes hennes bakgrunn burde vært vektlagt dersom hun skulle dømmes i retten, og du var dommer.

morbidsaint
morbidsaintInnlegg: 32199
05.01.13 16:57

Det er nok en hel del av slike saker. Samme gjelder folk som er skyldig og slipper unna.

Jeg mener uansett at det er viktigere at ingen blir uskyldig dømt, samme hvilke grusomheter det er snakk om. Uskyldig dømt for overgrep mot egen datter må være en påkjenning jeg ikke unner noen som helst.

Thyra
05.01.13 17:49
Dvele: Hva hvis fyren i tillegg til å være døv har en eller annen form for lettere psykisk utviklingshemning (som pressen lot være å referere til for da ville ikke saken solgt så mange aviser)?
Hva om det kom fram i retten at han selv hadde vært tvunget til å være vitne til at søsteren og moren ble gruppevoldtatt foran øynene på ham i en lansbygd i Somalia?
Hva om han var helt hisides ruset for i det hele tatt overleve etter å selv ha blitt misbrukt gjennom hele oppveksten?

Han måtte vel være mer en lettere psykisk utviklingshemmet dersom han ikke skulle skjønne at det han gjorde faktisk var en voldtekt.

Vanskelig barndom og tidligere traumer kan sikkert virke formildende på straffeutmålingen, men det skal da ikke kunne omgjøre en voldtekt til en uaktsom voldtekt. Uaktsom voldtekt forutsetter at han ikke skjønte at det var en voldtekt. Ganske urimelig når det er snakk om en overfallsvoldtekt, eller hva?

Selvpåført rus er ikke formildende dersom man har begått en kriminell handling.

phrielas
05.01.13 18:22
alva1: Kan det hende at menn i rettssaker sitter med litt for mye sympati for tiltalte slik at saker blir dømt feil?

Jeg forstår at du prøver å forsvare de kvinnelige fagdommerenes legitimitet også når det kommer til slike saker. Men merk deg det at det kom frem i artiklene at disse fagdommerene var temmelig sikre på at mannen var skyldig, selv om juriens vurderingen nærmere stikk imot. 

Som jeg får inntrykk av når det kommer til personlig erfaring, så merker jeg også befinner det seg et iver etter å straffe seksualsvoldsforbrytere, særlig hos kvinner. Noe større enn det jeg får inntrykk av hos menn. Dermed er det mulighet for kvinner å få utnytte godt av sin posisjon som det svake kjønn og ta seg av menn de ikke liker. Dermed vil jeg ikke føle meg trygg om jeg noen gang skulle bli tiltalt for noe slikt, selv om jeg vet jeg ikke har gjort noe. 

Thyra
05.01.13 18:35
phrielas: Dermed vil jeg ikke føle meg trygg om jeg noen gang skulle bli tiltalt for noe slikt, selv om jeg vet jeg ikke har gjort noe.

Hadde du følt deg trygg dersom du ble tiltalt for en annen type forbrytelse du ikke hadde begått?

(Innlegget ble redigert 05.01.13 18:43)

phrielas
05.01.13 18:40
Thyra: Hadde du følt deg trygg dersom du ble tiltalt for en annen type forbrytelse du ikke hade begått?

Tryggere, om ikke noen hadde plantet falske bevis eller om det er snakk om korrupsjon. 

(Innlegget ble redigert 05.01.13 18:43)

Klikk for å gå tilbake til toppen