Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvorfor har menn så høy terskel

NYTT TEMA
alva1
alva1Innlegg: 13726
19.12.12 02:49

Når det gjelder å melde fra om vold? 

Hørte på radioen i dag da en mann fra ressurssenter for menn ble intervjuet at menn i like stor grad blir utsatt for vold i hjemmet, men de melder ikke ifra om dette! 

En kvinne i Bodø hadde mishandlet sin mann i over 40 år. Hun hadde meldt ifra til politiet om trakassering fra mannen, men når politiet etterforsket saken ble det hele snudd på hodet. Barna vitnet mot henne og forklarte at moren hjemlig hadde vært voldelig mot deres far gjenom hele oppveksten. 

Dmmannversjon2
Dmmannversjon2Innlegg: 8326
19.12.12 03:04

Det er flere mulige innfalsvinkler til denne saken.

Jeg er mest opptatt av den falske anmeldelsen. Tenk om det feministiske dogmet om at man alltid skal tro kvinnen hadde blitt fulgt og offeret hadde fått en lang fengselsstraff på toppen av alt!

(Innlegget ble redigert 19.12.12 03:07)

alva1
19.12.12 03:18

Hvorfor er du mest opptatt av det? Jeg synes det er mye være at man IKKE melder ifra om vold slik at en unngår skade både fysisk og mentalt, enn å fokusere på falske anmeldelser. 

Så lenge man fokuserer på falske anmeldelser vil nemlig alle som anmelder om faktiske voldshendelser bli mistenkeliggjort og dette skaper holdninger om at vold faktisk ikke eksisterer i den grad det faktisk gjør.

Det viser seg jo i undersøkelser at menn opplever dette i like stor grad som kvinner, men melder ikke ifra. Dette synes jeg er mye værre !

Det du gjør nå når du sier dette, er å flytte fokus fra menn og retter det mot feminister. Jævlig synd det altså. 

CinemaMaestro
CinemaMaestroInnlegg: 6414
19.12.12 07:53

Fordi det oppfattes som ett svakhetstegn for en mann å anmelde slike forhold

Eagle50
Eagle50Innlegg: 549
19.12.12 09:20
alva1: menn i like stor grad blir utsatt for vold i hjemmet, men de melder ikke ifra om dette!

Politi! Åååh, dama slår meg (sipp). Gjøør noe da!

I utgangspunktet er nok dette mer en kvinnegreie, ja.

joplina
joplinaInnlegg: 63493
19.12.12 09:47
CinemaMaestro: Fordi det oppfattes som ett svakhetstegn for en mann å anmelde slike forhold

Av menn selve?

Debattanten som skrev innlegg etter deg skrev :

"Politi! Åååh, dama slår meg (sipp). Gjøør noe da!

I utgangspunktet er nok dette mer en kvinnegreie, ja."

- Hvis det oppfattes som sippete og et svakhetstegn av menn selve, så kan man lure på hvorfor menn her inne jevnlig drar det kortet mot kvinnelige debattanter...på det nermeste anklager kvinner for ikke å bry seg om at menn blir slått og undertrykket i eget hjem.

...men selv så mener de at slikt ikke skal anmeldes fordi det er et svakhetstegn å gjøre noe så "sippete"...

Dmmannversjon2
19.12.12 09:55
alva1: Hvorfor er du mest opptatt av det? Jeg synes det er mye være at man IKKE melder ifra om vold slik at en unngår skade både fysisk og mentalt, enn å fokusere på falske anmeldelser. Så lenge man fokuserer på falske anmeldelser vil nemlig alle som anmelder om faktiske voldshendelser bli mistenkeliggjort og dette skaper holdninger om at vold faktisk ikke eksisterer i den grad det faktisk gjør. Det viser seg jo i undersøkelser at menn opplever dette i like stor grad som kvinner, men melder ikke ifra. Dette synes jeg er mye værre ! Det du gjør nå når du sier dette, er å flytte fokus fra menn og retter det mot feminister. Jævlig synd det altså.

Det gjelder å velge sine kamper.

Dersom dette temaet blir satt høyere på dagsorden, så vil vi kanskje få noen symbolsaker nå og da, som sikkert kan være viktige nok for de involverte, men i det daglige vil det, som før, være menn som blir straffet.

Denne teorien deler nok feministene med meg. Ellers hadde ikke såpass mange av dem støttet denne saken.

CinemaMaestro
19.12.12 10:03
joplina: Av menn selve? Debattanten som skrev innlegg etter deg skrev : "Politi! Åååh, dama slår meg (sipp). Gjøør noe da! I utgangspunktet er nok dette mer en kvinnegreie, ja." - Hvis det oppfattes som sippete og et svakhetstegn av menn selve, så kan man lure på hvorfor menn her inne jevnlig drar det kortet mot kvinnelige debattanter...på det nermeste anklager kvinner for ikke å bry seg om at menn blir slått og undertrykket i eget hjem. ...men selv så mener de at slikt ikke skal anmeldes fordi det er et svakhetstegn å gjøre noe så "sippete"...

Både av menn og kvinner, men årsakene er sammensatte. Barndom/oppvekst, som innkluderer en morsrolle og en farsrolle, kan ha gjort at det blant menn anses som svakt å melde fra om vold. Men det er også viktig å huske på at det har sine årsaker at dette anses som svakt blant menn. Jeg mener at utviklingen de siste 40 årene har vært at det har blitt mer og mer akseptabelt for kvinner å utfolde maskuline egenskaper, mens det for menn har stagnert og vært låst i forhold til å kunne vise feminine sider. Jeg tror dermed også at det blant mange kvinner, spesielt når vi f.eks snakker om attraktive egenskaper hos menn, ikke ønsker en mann som feller en tåre etter å ha sett Broene i Madison County eller viser interesse for noe annet enn fotball og bil.

joplina
19.12.12 10:17
CinemaMaestro: Jeg mener at utviklingen de siste 40 årene har vært at det har blitt mer og mer akseptabelt for kvinner å utfolde maskuline egenskaper, mens det for menn har stagnert og vært låst i forhold til å kunne vise feminine sider. Jeg tror dermed også at det blant mange kvinner, spesielt når vi f.eks snakker om attraktive egenskaper hos menn, ikke ønsker en mann som feller en tåre etter å ha sett Broene i Madison County eller viser interesse for noe annet enn fotball og bil.

Aldri før har vel mannemote vært så "in", også rosabloggende menn ....det går programserie på programserie med menn som lager mat i laaaaange baner, som er motepoliti, som er make-up artister og interiørarkiteter.

Selv "Sinnasnekkeren" er samlivsterapaut i sine programmer!

Og nei, vedrørende mannemote så snakker jeg slettest ikke bare om homofile menn. Bare se til de som driver med teater og film og ikke minst fotball. Vår egen moteløve John Carew f.eks   - for ikke snakke om Beckham...og vår egen  Simen Staalnacke i Moods of Norway er jo internasjonalt kjent.

- Og du påstår at menn er stagnerte i forhold til å vise sine feminine sider og at det ikke har vært noen utvikling i så måte for menn....

CinemaMaestro
19.12.12 10:31
joplina: Aldri før har vel mannemote vært så "in", også rosabloggende menn ....det går programserie på programserie med menn som lager mat i laaaaange baner, som er motepoliti, som er make-up artister og interiørarkiteter. Selv "Sinnasnekkeren" er samlivsterapaut i sine programmer! Og nei, vedrørende mannemote så snakker jeg slettest ikke bare om homofile menn. Bare se til de som driver med teater og film og ikke minst fotball. Vår egen moteløve John Carew f.eks - for ikke snakke om Beckham...og vår egen Simen Staalnacke i Moods of Norway er jo internasjonalt kjent. - Og du påstår at menn er stagnerte i forhold til å vise sine feminine sider og at det ikke har vært noen utvikling i så måte for menn....

At det finnes mannlige rosabloggere og noen meteroseksuelle menn, betyr ikke at det er stor aksept for det i den store bulken av det maskuline miljøet, eller blant kvinner. Hvor mange kvinner er det som har mannlige rosabloggere som idealmannen? Du snakker mye om mediepersonligheter, men jeg regner med at du skjønner at det i den virkelige verden ikke er Jan Thomas som er drømmemannen. Hadde det vært en slik aksept for det, ville ikke menn hatt høy terskel for å melde i fra om vold de utsettes for.

joplina
19.12.12 10:47
CinemaMaestro: Du snakker mye om mediepersonligheter, men jeg regner med at du skjønner at det i den virkelige verden ikke er Jan Thomas som er drømmemannen.

Det var du som hevdet at mens kvinner de siste 40 åra hadde fått aksept for sine maskuline sider, så hadde det helt stagnert for menn å vise sine feminine sider.

Og mediepersonligheter som Beckham, Otto Robsham (som driver samlivsterapi light mens de fikser huset), John Carew, Siemen Staalnacke - for den saks skyld hele gutta-på-tur-gjengen, viser vel at du tar feil.  Og Hellstrøm rydder opp han - både på restauranter og hjemme-hos-folk-som-sliter....

Og hva med programlederne Fridtjof Nilsen og Aleksander Nyhagen med sitt "søker kjæreste program"  "Gøy på landet"..?

...Og du drar frem at JanThomas ikke er noen drømmemann for norske kvinner...men det skulle vel bare mangle tatt i betraktning at han er homo og dermed er drømmemannen for mange menn med samme legning.

Selvfølgelig snakker jeg om mediepersonligheter da disse er selve måleenheten på vilket aksept det har i samfunnet.

Og det jeg har merket meg er at menn  og femininitet absolutt ike har stagnert eller er fy-fy , men derimot er veldig populært.

CinemaMaestro
19.12.12 10:51
joplina: Det var du som hevdet at mens kvinner de siste 40 åra hadde fått aksept for sine maskuline sider, så hadde det helt stagnert for menn å vise sine feminine sider. Og mediepersonligheter som Beckham, Otto Robsham (som driver samlivsterapi light mens de fikser huset), John Carew, Siemen Staalnacke - for den saks skyld hele gutta-på-tur-gjengen, viser vel at du tar feil. Og Hellstrøm rydder opp han - både på restauranter og hjemme-hos-folk-som-sliter.... Og hva med programlederne Fridtjof Nilsen og Aleksander Nyhagen med sitt "søker kjæreste program" "Gøy på landet"..? ...Og du drar frem at JanThomas ikke er noen drømmemann for norske kvinner...men det skulle vel bare mangle tatt i betraktning at han er homo og dermed er drømmemannen for mange menn med samme legning. Selvfølgelig snakker jeg om mediepersonligheter da disse er selve måleenheten på vilket aksept det har i samfunnet. Og det jeg har merket meg er at menn og femininitet absolutt ike har stagnert eller er fy-fy , men derimot er veldig populært.

Det er ikke alle eksemplene dine som er like gode. Jan Thomas ville ikke vært drømmemann selv om han var hetero. Det var det som var poenget. Jeg er ikke så opptatt av hvem som vises på fjernsynet. Det er det virkelige liv som teller. Det er det som er måleenheten. Den gjennomsnittelige kvinne mener jeg at verdsetter en maskulin mann høyere enn en mann med feminine kvaliteter.

joplina
19.12.12 11:01
CinemaMaestro: Jeg er ikke så opptatt av hvem som vises på fjernsynet. Det er det virkelige liv som teller. Det er det som er måleenheten. Den gjennomsnittelige kvinne mener jeg at verdsetter en maskulin mann høyere enn en mann med feminine kvaliteter.

Det må så være at du ikke er så opptatt av hva som vises på tv - men saken er at det som rører seg i mediebildet og i form av tv-programmer/serier -  og som er så populært at det går  år etter år faktisk viser at menn og deres feminine sider ikke er noe fy-fy og no-no som har stagnert på  1970-talls nivå og aldri kommet seg videre.

At fordommer og  gamle holdninger henger igjen hos somme , er en annen sak. Men det er ikke sant at menns feminine sider er kaldkvalt og noe som har stoppet opp i samfunnet, mens kvinner har aksept for å være hvor maskuline som helst.

CinemaMaestro
19.12.12 11:07
joplina: Det må så være at du ikke er så opptatt av hva som vises på tv - men saken er at det som rører seg i mediebildet og i form av tv-programmer/serier - og som er så populært at det går år etter år faktisk viser at menn og deres feminine sider ikke er noe fy-fy og no-no som har stagnert på 1970-talls nivå og aldri kommet seg videre. At fordommer og gamle holdninger henger igjen hos somme , er en annen sak. Men det er ikke sant at menns feminine sider er kaldkvalt og noe som har stoppet opp i samfunnet, mens kvinner har aksept for å være hvor maskuline som helst.

Det fantes også feminine menn i filmer fra 20 og 30-tallet, men det betyr ikke at det var akseptert i befolkningen. Derfor er jeg ikke så interessert i media. Jeg har ett annet inntrykk av virkeligheten, og hvis påstanden om at menn i mindre grad melder fra om slike forhold er riktig, mener jeg også at den virkeligheten jeg oppfatter er berettiget. Jeg mener at menns feminine sider anses som en karaktersvakhet som videre fører til at de har en høyere terskel for å akseptere vold de utsettes for.

(Innlegget ble redigert 19.12.12 11:08)

KåreKnekt
KåreKnektInnlegg: 370
19.12.12 15:01

LOL! Nok et forsøk på å gjøre Menn om til kvinner. Busted!

Typisk at Mannehaterne vil legge skylden på Menn når kvinner har, som alltid, 100% av skylden.

alva1
19.12.12 17:32

"Eagle50: Politi! Åååh, dama slår meg (sipp). Gjøør noe da!

Denne dama hadde gjevnlig slått mannen sin med jernstang og lampefot og annet innbo. Hun hadde forvist han i kjelleren i perioder der han hadde fått begrenset tilgang på mat og diverse. Dette er en hårreisende historie om en psykopat som er voldelig mot partneren sin i over 40 år som i tillegg ønsket å kue han enda mer ved å anklage han for trakassering. Slikt gjør psykopater! 

At en del menn ser på kvinner som melder ifra om vold som sippete slår jo tilbake på dem selve. Ser du det? Menn vil ikke være svake sippekjærringer.

Det er en typisk kvinnegreie å melde fra om slikt. Gagner dette menn? Burde ikke menn og kvinner her rette fokus mot slike negative holdninger? Det mener jeg! 

morbidsaint
morbidsaintInnlegg: 32199
19.12.12 17:37

Tror nok denne mannen hadde nok av feminine sider. Han slo jo aldri tilbake, selv etter å ha blitt slått i årevis. Det vil jeg aldri forstå meg på.

(Innlegget ble redigert 19.12.12 17:37)

morbidsaint
morbidsaintInnlegg: 32199
19.12.12 17:39
alva1: At en del menn ser på kvinner som melder ifra om vold som sippete

Hvilke menn sier dette? Og spar meg for å nevne en viss kvinnehatende blogger som for ikke lenge siden ble tatt inn for drapstrusler mot politiet. Han er ubetydelig.

alva1
19.12.12 17:41

"CinemaMaestro: Både av menn og kvinner, men årsakene er sammensatte. Barndom/oppvekst, som innkluderer en morsrolle og en farsrolle, kan ha gjort at det blant menn anses som svakt å melde fra om vold."

Her mener jeg foreldre har et ansvar ift barna.  Utsagn som sippe som en jentunge, store gutter gråter ikke og bla bla bla er negativt. Når foreldre lærer barn at det er negativt å vise følelser og at følelser er en typisk dameting i negativ forstand, så vil en naturligvis undertrykke dette.

Jeg tror også at når noen menn klikker på dama si, så er det fordi det flyter over. Rett og slett ! 

alva1
19.12.12 17:49

"Morbidsaint: Hvilke menn sier dette? Og spar meg for å nevne en viss kvinnehatende blogger som for ikke lenge siden ble tatt inn for drapstrusler mot politiet. Han er ubetydelig."

Les det Eagle skrev. "Politi! Åååh, dama slår meg (sipp). Gjøør noe da!

Altså, en kvinnegreie å melde fra til politi (sipp) 

Nå sier ikke jeg at Eagle mener dette, men dersom det skulle være så at det bla er slike holdninger som ligger til grunn for at menn ikke melder mer fra er det jo tragisk!! 

alva1
19.12.12 17:56

"Morbidsaint: Tror nok denne mannen hadde nok av feminine sider. Han slo jo aldri tilbake, selv etter å ha blitt slått i årevis. Det vil jeg aldri forstå meg på."

Jeg tror ikke dette har noe med feminine sider i det hele tatt. Det har med å gjøre at man blir så nedpsyket at man rett og slett ikke klarer melde ifra. Dette kan like gjerne skje med menn som med kvinner. Især når det viser seg at kvinner er like voldelige. Man tør kanskje ikke fordi de er redde for hva som vil skje etterpå. Blir de trodd? Osv..  

RichiRich
RichiRichInnlegg: 4328
19.12.12 18:02
alva1: Når det gjelder å melde fra om vold?  Hørte på radioen i dag da en mann fra ressurssenter for menn ble intervjuet at menn i like stor grad blir utsatt for vold i hjemmet, men de melder ikke ifra om dette!  En kvinne i Bodø hadde mishandlet sin mann i over 40 år. Hun hadde meldt ifra til politiet om trakassering fra mannen, men når politiet etterforsket saken ble det hele snudd på hodet. Barna vitnet mot henne og forklarte at moren hjemlig hadde vært voldelig mot deres far gjenom hele oppveksten.

Jeg tror svaret er veldig enkelt, de tørr ikke si ifra om dette fordi det er veldig ydmykende og er redd for å bli sett på som svake. 

Mange tror jo at siden menn er fysisk overlegne, så kan ikke kvinner ha fysisk overtak, dette er helt feil og som du sier, dette er mye mer vanlig enn det folk tror, ikke rart siden vi bare får høre om kvinnene i media.

alva1
19.12.12 18:15

"Dmmann: Det gjelder å velge sine kamper.

Dersom dette temaet blir satt høyere på dagsorden, så vil vi kanskje få noen symbolsaker nå og da, som sikkert kan være viktige nok for de involverte, men i det daglige vil det, som før, være menn som blir straffet.

Denne teorien deler nok feministene med meg. Ellers hadde ikke såpass mange av dem støttet denne saken."

Du er så sinna på feminister at det meste du ser i saker dreier seg om dem. Til og med når slike saker kommer frem og blir satt fokus på så mener du at feminister har en agenda her. Man kan jo kjempe for så mye rart, men når du velger kampen mot feminisme også i en slik sak som dette blir det fryktelig feil. Politiet etterforsker saker som blir anmeldt og etter hva jeg vet er de ikke utpregede feminister...

Så lenge du fokuserer på feil område blir ingenting gjort! 

alva1
19.12.12 18:20

"RichiRich: Mange tror jo at siden menn er fysisk overlegne, så kan ikke kvinner ha fysisk overtak, dette er helt feil og som du sier, dette er mye mer vanlig enn det folk tror, ikke rart siden vi bare får høre om kvinnene i media."

Mhm :) Jeg tror man hører mer om vold mot kvinner fordi kvinner melder fra. Det gjør ikke menn ! Media får ikke høre om slikt før man står frem. Slik jeg hørte på radioen fra ressurssenter for menn som sa at menn er like utsatt for vold. 

Dette kom frem pga hendelsen i Bodø som jeg leste om i VG. Jo flere som melder ifra jo mer vil man se av det i media. 

RichiRich
RichiRichInnlegg: 4328
19.12.12 18:55
alva1: Mhm :) Jeg tror man hører mer om vold mot kvinner fordi kvinner melder fra. Det gjør ikke menn ! Media får ikke høre om slikt før man står frem. Slik jeg hørte på radioen fra ressurssenter for menn som sa at menn er like utsatt for vold.  Dette kom frem pga hendelsen i Bodø som jeg leste om i VG. Jo flere som melder ifra jo mer vil man se av det i media.

Ja du har nok et poeng der, vanskelig å høre om de når de ikke melder ifra, kanskje de også er redd for at politiet ikke skal ta det seriøst, siden han er mann og er sterkere?  

De fleste har vel fått med seg hvor vanskelig det er for kvinner å si ifra om slike ting, men jeg tror det er om mulig enda vanskligere for menn pga skam. 

Dmmannversjon2
19.12.12 19:24

Dette er et av de områdene hvor vi som ofte ellers er enige om mye er uenige.

Slik jeg ser det blir det litt det samme som med kvotering. Dersom man får kjempet gjennom noen ekstra kvoteringsordninger for menn her og der, så vil det bare skje at feministene kan si "Hva klager du over? Menn blir jo også kvotert" og den massive kvoteringen av kvinner vil få mer legitimitet.

perchri
perchriInnlegg: 9429
26.12.12 00:47
alva1: En kvinne i Bodø hadde mishandlet sin mann i over 40 år. Hun hadde meldt ifra til politiet om trakassering fra mannen, men når politiet etterforsket saken ble det hele snudd på hodet. Barna vitnet mot henne og forklarte at moren hjemlig hadde vært voldelig mot deres far gjenom hele oppveksten.

...han er en tusseladd...hun skulle fått en på kjeften for lengesiden,tenker jeg...

alva1
26.12.12 01:19

Slik at hun virkelig hadde grunn til å anmelde han i utgangspunktet? Nei, vold mot vold gir som regel tilbakeslag og er en meget dårlig løsning på problemer...

nevrgivup
nevrgivupInnlegg: 3848
31.01.13 19:46

Fordi mannfolk er tøffere og tåler mer.

phrielas
phrielasInnlegg: 564
31.01.13 21:50

Kvinner kan sies å stå sterkere ettersom de erfares som mer sensitive. Sensitiviteten kan inspirere til å undersøke og kontrollere, som da er vel og bra. Problemet deres ser da ut til å være at de ofte tar det de ser ganske personlig utifra mine observasjoner som da går utover kvaliteten på deres hverdag.  

Det er da heller ingen hemmelighet at de generelt sett tar bedre vare på kroppen sin enn menn. Det gir dem noen fordeler. 

Klikk for å gå tilbake til toppen