Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Likelønnsdebatten over?

NYTT TEMA
Dmmannversjon2
Dmmannversjon2Innlegg: 8326
15.01.13 01:22

Kanskje er det nok en gang på sin plass å gjenta filosofen Arthur Schopenhauer sine kloke ord. Enhver sannhet er innom tre stadier. Først blir den latterliggjort, deretter sterkt motarbeidet, før den til slutt blir akseptert som helt innlysende.

I denne artikkelen blir mer eller mindre alt jeg og en del andre har hevdet om lønnsforskjeller mellom menn og kvinner bekreftet.

Ebber likelønnsdebatten ut nå som "likelønnsgeneral" Lisbeth Normann ikke lenger er leder i Norsk Sykepleierforbund eller blir bare dette nok en sak som drukner i feministene sin propaganda?

alva1
alva1Innlegg: 13726
15.01.13 03:03

Det finnes flere typer kjønnsdiskriminering. 

1. Direkte lønnsdiskriminering

2. Verdsettingsdiskriminering

3. Stillingsdiskriminering

Lisbeth Normann tar opp verdisettingsdiskriminering. Verdisettingsdiskriminering handler om at man i typisk kvinnedominerte yrker har mye mindre betalt enn i typisk mannsdominerte yrker. Tradisjonellt sett velger menn og kvinner forskjellig. Dette kan kanskje pga kultur eller genetisk. Ikke vet jeg, men jeg vet iallefall at typiske "kvinnevalg" har blitt sett som mindre verdifulle og det blir de fortsatt også. 

Det kan  anses som mer "verdifullt" å være ingeniør enn sykepleier feks. Det ses på som mer "viktig" av en eller annen grunn. 

Jeg tror NSF vil fokusere på dette selv om hun går av. Det har de alltid gjort. Helt sikkert helt siden forbundet ble stiftet. NSF Jobber for   å øke verdsettelse av kvinnedominerte yrker.

Det handler altså om verdier. Jeg synes det er flott at de engasjerer seg i det. Det er verdier samfunnet gjenspeiler når de verdsetter mennesker som tar seg av syke og svake, eller de som lærer barn i skolen slik at de i det hele tatt blir smarte og kommet seg videre og får seg jobb. 

Tradisjonellt sett er det kvinner som har gjort dette. Tatt seg av syke og skadde mennesker og tatt seg av barn, men de har kommet i skyggen for alle heltedåder menn har gjort i arbeidslivet og ihvertfall i krigføring (som så mange her har nevnt før) De kom i skyggen og krevde ingenting selv om deres innsats reddet flere hundre menneskeliv når de jobbet gratis. De utdannet seg til sykepleiere, men alikevel... 

Det Elisabeth Normann snakker om handler altså om verdier og det synes jeg er helt greit. 

(Innlegget ble redigert 15.01.13 03:09)

Dmmannversjon2
15.01.13 12:09

Innlegget ditt er om ikke annet et glimrende motargument til feministenes midlertidighets-argument. Det blir krystallklart at vi aldri kommer til å komme dit at feministene anser "likestillingskampen" for å være over og alle patriarkalske strukturer bekjempet.

Det er avkreftet at kvinner og menn med faktisk likt arbeid systematisk forskjellsbehandles (med unntak av tilfellene hvor man gir kvinner vesentlig høyere lønn enn menn i likestillingens navn for å øke kvinneandelen i diverse attraktive yrker og posisjoner) og det er avkreftet at menn og kvinner med lik utdanningslengde systematisk forskjellsbehandles.

Da står vi altså igjen med "verdsettingsdiskriminering", en neologisme. Hadde Lisbeth Normann hatt sympatier på høyresiden, så hadde en slik bruk av ord vært et tegn på paranoid schizofreni.

Det er sikkert de som mener at sykepleiere burde hatt en startlønn på 1m, garantert fulltidsjobb i bostedskommunen, men 6-timers arbeidsdag og overdekning for å redusere helgearbeid osv. osv., men dette har lite med likestilling å gjøre.

(Innlegget ble redigert 15.01.13 12:10)

alva1
15.01.13 17:45

Du må virkelig hate det faktum at typiske kvinnedominerte yrker krever å bli verdsatt. Selv synes jeg som sagt det er flott at det jobbes med dette men jeg forstår ikke hvorfor du henger deg opp i det igrunn... 

Du sier det er avkreftet, men det er det jo ikke. Det er noe du bare slenger ut av deg kun fordi DU mener det, eller tror det. DU forstår kanskje ikke hva verdisettingsdiskriminering innebærer og påstår derfor at det er et oppfunnet ord.... Det er jo litt merkelig. 

Det kommer forøvrig fra linken du så hardt skulle slå i bordet med fra Regjeringe.no da du argumentere vedrørende likelønn i en annen tråd her nylig. Det kommer rett fra han du synes hadde så mye bra å si. Det sto veldig mye bra der. :)

alva1
15.01.13 17:48

"Dmm: Innlegget ditt er om ikke annet et glimrende motargument til feministenes midlertidighets-argument"

midlertidighets argument?? Hvem er DE der feministene? 

(Innlegget ble redigert 15.01.13 17:50)

Dmmannversjon2
15.01.13 19:02
alva1: "Dmm: Innlegget ditt er om ikke annet et glimrende motargument til feministenes midlertidighets-argument"
midlertidighets argument?? Hvem er DE der feministene?

Når feministene kritiseres for bruken av radikale virkemidler som f.eks. radikal kvotering, så er det et slags universalargument at det bare skal være slik i en liten periode, inntil likestillingen er i mål og virkemidlene blir overflødige.

Det er derimot veldig tydelig at vi aldri kommer til å komme til det punktet.

La oss f.eks. kjapt oppsummere de vanligste likelønnskravene:

1. Menn og kvinner som grupper skal ha lik gjennomsnittslønn, selv om der er ulikheter med tanke på sektor, lederansvar, stillingsvern, pensjonsavtaler etc.

2. Menn og kvinner skal ha lik lønn når de har lik utdanningslengde.

3. "Kvinneyrker" skal verdsettes i stor nok grad. Det er litt usikkerhet rundt tallmaterialet her, men det er i alle fall åpenbart at vi er laaaangt unna.

Det blir litt av en puslespill å skulle innfri alle disse kravene samtidig.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg