Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Når likestilling går utover liv....

NYTT TEMA
poeten2
poeten2Innlegg: 6302
18.02.13 18:13

Om man skal ta denne artikkelen for god fisk (kjenner ikke nettsiden, så jeg vet ikke hvor seriøs den er) så har likestillingen medført at brannvesenet i Lund, Sverige ikke klarer å redde mennesker fort nok ut av brennende hus, fordi de har så mange kvinnelige konstabler som igjen bruker 10 ganger så lang tid som sine menn på å åpne branndører (test, menn 45-60 sekunder, kvinner 11 minutter).

Og for å sitere en svensk brannsjef, etter 11 minutter finnes det ingen liv å redde på den andre siden.......

Hvordan står det til i det norske brannvesenet? Hva med politiyrket der vi ser flere og flere  rene 2-"manns"lag bestående av unge kvinner! Har de nok fysisk styrke til å gjøre en god nok jobb i alle situasjoner?

Har tidligere sagt det, og jeg sier det igjen, er man ikke sterk nok fysisk (gjelder både kvinner og menn) så skal man heller ikke inneha stillinger der det kreves en betydelig fysisk styrke!

http://avpixlat.info/2013/02/18/jamstalld-brandkar-ar-livsfarlig/

Thyra
ThyraInnlegg: 43154
18.02.13 18:37
poeten2: Har tidligere sagt det, og jeg sier det igjen, er man ikke sterk nok fysisk (gjelder både kvinner og menn) så skal man heller ikke inneha stillinger der det kreves en betydelig fysisk styrke!

Enig.

gammelKaffe
gammelKaffeInnlegg: 2767
19.02.13 13:04
poeten2: Har tidligere sagt det, og jeg sier det igjen, er man ikke sterk nok fysisk (gjelder både kvinner og menn) så skal man heller ikke inneha stillinger der det kreves en betydelig fysisk styrke!

For enkelte typer jobber er det absolutte krav som stilles, og klarer man dem er det fritt frem. Gjør man ikke er den veien stengt.

Hvordan er opptakskravene i Norge, feks? De burde vært som over.

poeten2
19.02.13 16:00
gammelKaffe: Hvordan er opptakskravene i Norge, feks? De burde vært som over.

Hos politiet er det lettere krav for kvinner.

Brannvesenet vet jeg ikke om, da det jeg har funnet ikke skiller på kjønn. Så her kan det se ut som om kravene er like.

HYYYL
HYYYLInnlegg: 47583
19.02.13 16:10

I og med at kvinner har betydelig mindre muskelstyrke enn menn bør jo dette gjelde militæret også.

Epiran
EpiranInnlegg: 224
19.02.13 17:43

Samme gjelder på jobb. Jeg jobber i byggebransjen og de få kvinnelige arbeiderene der klarer ikke yte det samme men jammen hyler de etter "lik lønn". Skal jeg ta ekstra belastning utover det kroppen allerede belastes i tungt fysisk arbeid i likestillingens navn? Nei.

poeten2
20.02.13 19:59
gammelKaffe: Hvordan er opptakskravene i Norge, feks? De burde vært som over.

I Forsvarets spesialstyrker er opptakskravene like for gutter og jenter, med det resultat at ingen kvinner har noen gang klart opptakskravene.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.10919833

Husker også å ha lest noe om at DELTA (politiets innsatsstyrke) har like opptakskrav, og at heller ikke her har kvinen klart kravene.

perchri
perchriInnlegg: 9421
20.02.13 22:35
poeten2: I Forsvarets spesialstyrker er opptakskravene like for gutter og jenter, med det resultat at ingen kvinner har noen gang klart opptakskravene.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.10919833
Husker også å ha lest noe om at DELTA (politiets innsatsstyrke) har like opptakskrav, og at heller ikke her har kvinen klart kravene.

..allt sammen om fysisk styrke....hva med forskjellen inne i skallen?

poeten2
20.02.13 22:44
perchri: ..allt sammen om fysisk styrke....hva med forskjellen inne i skallen?

Hva legger du i dette utsagnet? Tror du at søkere ikke testes på det mentale i tillegg? Eller misforstår jeg?

Hjelper lite å være den "beste" mentalt når man ikke får opp en branndør (som brannkvinne) slik at menneskene innenfor brenner i hjel, eller ikke klarer å bære et voksent menneske ut gjennom en bygning (fortsatt som brannkvinne), ikke er i stand til å bære utstyret som delta eller forsvarets spesialkommando anser som nødvendig for å gjøre jobben sin.

I slike yrker må et minstekrav våre at du er fysisk sterk nok. Og det diskvalifiserer de fleste kvinner, men også en del fysisk svake menn. Noe jeg mener er 100 % korrekt!

JuksiTaxi
JuksiTaxiInnlegg: 2948
21.02.13 09:36

Hvem vil ha en jobb man ikke er kvalifisert til og hvor folk kan dø pga. ens uegnethet ? Høres jo ut som et mareritt.

Denne nettsiden virker ikke helt troverdig og et utsagn som " nu har uppgifter läckt ut..." blir vanskleig å ta som noe annet enn... et utsagn.

alva1
alva1Innlegg: 13726
21.02.13 15:35

Litt om kilden Avpixlat:

"Hos oss kommer du att kunna ta del av fakta och analys kring sådana samhällsnedbrytande företeelser som islamisering, kulturradikalism, nationalmasochism och svenskfientlighet, skenliberalism och genus-, kvoterings- och queervansinne."

Queervansinne = Homovanvidd. Er det ikke?? Jisses.. 

Må si meg skeptisk jeg også...

(Innlegget ble redigert 21.02.13 15:37)

Goblin_9
Goblin_9Innlegg: 22106
21.02.13 15:42
JuksiTaxi: Denne nettsiden virker ikke helt troverdig og et utsagn som " nu har uppgifter läckt ut..." blir vanskleig å ta som noe annet enn... et utsagn.

Jeg stusser også litt på denne nettsiden. Ikke minst fordi jeg, som tidligere hovedverrneombud på en storbedrift, har hatt en hel del med diverse former for "sikkerhetsdører" å gjøre.

Jeg stusser også over at linken i artikkelen viser til - artikkelen.
Av debatter på Brandmännens Riksförbunds egen side går det fram at det er en betydelig intern krangel om kvinnenes inntreden i yrket. Jeg ser at ekstremtilfellene brukes som hovedargument - noe som nok ikke stemmer helt med en brannmanns hverdag.

I artikkelen snakkes det om en "lägenhetsdörr" - dvs en sikkerhetsfør av den typen som brukes til vanlige leiligheter. Disse er i de laveste klassene, og helt ulike sikkerhetsdører i f eks skip, boreplattformer, særskilt sikrede bygninger osv.
Vanligvis åpnes disse enklere dørene ved å knuse låsen med "støthammer", og dersom den slår utover bendes den deretter opp med et spesielt kubein som vi brukte kalle "kråkenebb".
Dette tar 5 - 10 sekunder.....

Siden det påstås at menn likevel brukte noe bortimot et minutt på å åpne døren, mistenker jeg at det er snakk om en non-destructive øvelse, dvs at samme dør ble åpnet av alle lagene etter tur. Realistiske øvelser der man knuser dører blir fort ganske dyre, nemlig. Men hvem i H.... har hørt om brannfolk som lirker opp en dør i et brennende hus?

(Jeg har forøvrig sett brannfolk - store sterke karer - her i Norge som heller ikke greide å åpne ytterdøren i et hus som fort ble overtent. Det var jeg og en arbeidskamerat som varslet brannen - vi så røyken og varslet før vi kom dit, som de første på åstedet. En kvinne og et barn berget livet ved å hoppe fra vinduer i annen etasje).

For meg blir det noe som ikke henger på greip med denne øvelsen ved brannvesenet i Lund.  

Goblin_9
Goblin_9Innlegg: 22106
21.02.13 19:00
alva1: "Hos oss kommer du att kunna ta del av fakta och analys kring sådana samhällsnedbrytande företeelser som islamisering, kulturradikalism, nationalmasochism och svenskfientlighet, skenliberalism och genus-, kvoterings- och queervansinne."

Artikkelen er skrevet av Ingrid Carlqkvist som er intervjuet her, etter at hun startet sin egen avis Dispatch International. Hun er forfatter av flere bøker, og har fått sparken fra begge sine jobber som redaktør av hhv Barometern og Villaliv.

http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/tidskrifter/article3530995.ece

En ganske omstridt dame med sterke meninger, men muligens ikke noe forbilde mht nøktern eller balansert journalistikk.

(Innlegget ble redigert 21.02.13 19:01)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg