Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jeg trodde VG hadde en sak om Internett!!!

NYTT TEMA
joplina
joplinaInnlegg: 64915
17.01.14 10:42

Nope...det var jo bare Sinnasnekkern som var ute og luftet overleppa si :)

"Jeg gikk langt i uttalelsene mine, men føler også at ting er tatt ut av sammenheng, sier Robsahm, og legger til:

- Det jeg mener er at mannen noen ganger bør ligge unna design og interiør i huset, han trenger ikke blande seg i det hun er best på og har mest interesse for. Det samme gjelder for kvinnen. Det skaper helt unødvendige konflikter, mener Robsahm.

Økt konfliktnivå

For når begge parter skal mene noe om alt, så bidrar det til økt konfliktnivå, mener snekkeren.

- Og noen ganger kan dette være en av faktorene som er med på å utløse en skilsmisse, sier Robsahm.

Men noen ganger bør kvinnen faktisk ta i en hammer eller sag, for å få litt bedre innsikt i hva mannen faktisk bidrar med, mener Robsahm.

Kvinnen krever

- Mange kvinner krever og krever, uten å skjønne hvor mye jobb det er. Derfor presser jeg ofte fruen i huset i TV-programmene til å kjenne litt hvordan det er å jobbe fysisk. Da ser hun hvor vanskelig det er og hvor lang tid det tar, sier Robsahm.

Slik kan hun bevisstgjøres på hva hun egentlig ber om, mener snekkeren.

- For de fleste menn ønsker å levere og gjøre henne fornøyd, sier Robsahm."

Leste hele artikkelen opp og i mente - bare for å konstatere at Sinnasnekker'n i sin presisering fortsatt bare fokuserer på den ene siden ; mannens.

- Kan jo ikke akkurat si at jeg ble forbauset av den grunn..er jo som regel slike ensidige vinklinger som serveres - og når de møter motbør eller nødvendig nyansering, så slenges hendene i været og  de påberoper seg å bli misforstått. Eller hetset ...

Ja, hva er vel nytt under solen?

Kvinnens natur eller den naturlige kvinnerollen - i følge Robsham - er tydligvis å stulle med farver, inredning og interiør , sånn i tillegg til hovedansvar for husarbeid, barn, klesvask, matlagning og andre innendørsaktiviteter på daglig basis.

Mannen - som han påpeker er fysisk sterkere i artikkelen - snekrer, mekker  og bygger visstnok på daglig basis på hjemmebane ...ikke at jeg tror at verken menn eller kvinner kjenner seg igjen i DEN beskrivelsen - men slik skal det visst går opp-i-opp.

Jaja....

Mor steller,baker og syr

Og far har nok med sitt byggestyr

goggen43
goggen43Innlegg: 11351
17.01.14 10:44
joplina: Mor steller,baker og syr

Helst med løpestreng mellom soverom og kjøkken:)

2Tough2Die2
2Tough2Die2Innlegg: 8325
17.01.14 10:44
joplina: Jeg gikk langt i uttalelsene mine, men føler også at ting er tatt ut av sammenheng, sier Robsahm

For en pingle.

joplina
joplinaInnlegg: 64915
17.01.14 10:48
goggen43: Helst med løpestreng mellom soverom og kjøkken:)

Antagelig noe slikt også...for det er jo så naturlig ,vet du...

23stein
23steinInnlegg: 917
17.01.14 15:10
joplina: Leste hele artikkelen opp og i mente - bare for å konstatere at Sinnasnekker'n i sin presisering fortsatt bare fokuserer på den ene siden ; mannens.

Marion hadde nok blitt skuffa om han begynte å fokusere på å bli en autoritet på kvinneperspektiv. 

Dvele
DveleInnlegg: 2404
17.01.14 20:04
joplina: Slik kan hun bevisstgjøres på hva hun egentlig ber om, mener snekkeren.

Men det er vel ikke mere enn rett og rimelig det.

Jeg tror de fleste menn jeg kjenner har et kvinnfolk som mer enn gjerne blar i Bonytt eller andre interiørblader, og inntar rollen som selvutnevt interiørarkitet. Mannen tildeles rollen som rivningsarbeider, snekker, rørlegger, elektriker osv. Alt for å levendliggjøre hennes drøm.

Nå er det noen år siden sist jeg fløy rundt på visinigsrunder. Men en ting som slo meg, var at denne fordelingen av oppgaver som oftest er svært lite vellykket. De fleste hjem har dårlige planløsninger, ræva fargevalg, dårlig utført håndtverk, og usmakelig innredning.

Tviler på at det vil føre til noen revolusjon om oppgavene byttes om på. Men det hadde ikke skadet om menn faktisk stolte litt på egen dømmekraft, og plasserte skapet - eller veggen for den del, der det bør stå. På samme måte bør kvinner tørre å ta i et tak, og ikke se på verkøy som noe totalt fremmed, som det kreves syv års utdannelse for å håndtere.

Selv er jeg så heldig at jeg har ei dame som elsker å ta i et tak, og som gjerne lar meg få det siste ordet hva farger og romdeling angår.

Jeg tar det for gitt at mange synes originaltapet fra femtitallet blandet med mere moderne møbler ser for jævlig ut. Men det har de naturligvis sin fulle rett til;-)

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 61165
17.01.14 22:31
Dvele: Selv er jeg så heldig at jeg har ei dame som elsker å ta i et tak, og som gjerne lar meg få det siste ordet hva farger og romdeling angår.

Etter å ha lest om denne sinnasnekkeren, trodde jeg et øyeblikk at kjæresten min var noe helt utenom det vanlige, og at jeg var unormal.

Men fakta er at jeg er helt grønn når det kommer til slike ting, og kjæresten min bare seeer at slik og sånn kan det bli, bare han setter sammen ditten og datten slik eller sånn.

Og når det gjelder farger, så mikser og trikser han, prøver ulike teknikker som for meg virker helt gresk, og plutselig så har han det helt perfekt.

Selv så plukket jeg ut alt av innvendig innredning, farver, veggpanel og tapeter da huset mitt ble bygd for 33 år siden. Jeg har tenkt på det av og til at jeg kanskje skulle ha malt noen vegger og kanskje endret på noe. Men jeg er helt blank, klarer overhodet ikke å se hva som kan gjøres. :)

Men ellers kan jeg ta i et tak, skulle bare mangle. Bor tross alt alene.

(Innlegget ble redigert 17.01.14 22:33)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37936
17.01.14 22:51
GARDSDATTRA: Men ellers kan jeg ta i et tak, skulle bare mangle. Bor tross alt alene.

Og ellers kan man gjerne la mor gå ut og hugge ved, så kan gutta kose seg på kjøkkenet. 

GARDSDATTRA
17.01.14 23:05
rosmebraad: Og ellers kan man gjerne la mor gå ut og hugge ved, så kan gutta kose seg på kjøkkenet.

Jeg har hugget mye ved jeg, men da var jeg yngre og sprekere enn jeg er nå. Nå kjøper jeg veden ferdig.

Men måtte likevel utføre kjøkkenarbeidet.

Er det noe problem at kvinner hugger ved, rent bortsett fra at det kan bli svært kaldt i huset dersom det ikke er noe å legge i ovnen?

(Innlegget ble redigert 17.01.14 23:06)

Langorm
LangormInnlegg: 10150
17.01.14 23:13
GARDSDATTRA: Er det noe problem at kvinner hugger ved, rent bortsett fra at det kan bli svært kaldt i huset dersom det ikke er noe å legge i ovnen?

Nå sier du ingenting om din alder. Men jeg forstår at du ikke lengre er noen tenåring. Og kvinner som hugger ved, kan fortsatt være svært kvinnelige. ;-)

GARDSDATTRA
17.01.14 23:21
Langorm: Nå sier du ingenting om din alder. Men jeg forstår at du ikke lengre er noen tenåring. Og kvinner som hugger ved, kan fortsatt være svært kvinnelige. ;-)

Som sagt så kløyvde jeg mye ved da jeg var yngre og sprekere enn nå, især da jeg var småbarnsmor til bittesmå barn.

Vi bodde dengang bl a i et gammelt hus som var kjølig og svalt om sommeren, men iskaldt om vinteren. Vi måtte begge to bruke vedøksa skulle vi holde varmen. Jeg var også mye alene, og da ble det dobbelt opp.

Han tok de største og groveste kubbene og jeg resten.

rosmebraad
17.01.14 23:32
GARDSDATTRA: Jeg har hugget mye ved jeg, men da var jeg yngre og sprekere enn jeg er nå. Nå kjøper jeg veden ferdig. Men måtte likevel utføre kjøkkenarbeidet. Er det noe problem at kvinner hugger ved, rent bortsett fra at det kan bli svært kaldt i huset dersom det ikke er noe å legge i ovnen?

Jeg syns det er utmerket at kvinner hugger ved. 

Bestemor på 70+ får gå ut og ta den sjauen med saging og hugging, så kan kraftige menn være inne og lage mat, bakst og leke med Lego. 

Utmerket arbeidsfordeling. 

GARDSDATTRA
17.01.14 23:58
rosmebraad: Bestemor på 70+ får gå ut og ta den sjauen med saging og hugging, så kan kraftige menn være inne og lage mat, bakst og leke med Lego. Utmerket arbeidsfordeling.

Hvorfor kan ikke begge gjøre begge deler? Å ha en kjønnsbestemt arbeidsfordeling blir bare for dumt.

Fordi vi mennesker ikke er verken statiske eller udødelige, så er det absolutt en fordel at både menn og kvinner er selvhjulpne, uansett hva det gjelder.

(Innlegget ble redigert 18.01.14 00:01)

alva1
alva1Innlegg: 13726
18.01.14 04:21

"Hvorfor kan ikke begge gjøre begge deler? Å ha en kjønnsbestemt arbeidsfordeling blir bare for dumt."

Fordi vi mennesker ikke er verken statiske eller udødelige, så er det absolutt en fordel at både menn og kvinner er selvhjulpne, uansett hva det gjelder."

Helt riktig det du sier, men noen er så fikserte på kjønn og arbeidsoppgaver at de fryser halvt ihjel før de klyver en kubbe, mens andre nærmest sulter ved brødboksen. 

Det er vel sånn det blir når man blir så redd for at man skal bli for like. :p

sanila
sanilaInnlegg: 34058
19.01.14 19:26
alva1: Helt riktig det du sier, men noen er så fikserte på kjønn og arbeidsoppgaver at de fryser halvt ihjel før de klyver en kubbe, mens andre nærmest sulter ved brødboksen.
Det er vel sånn det blir når man blir så redd for at man skal bli for like. :p

Elsker den. Men jeg blir aldri god til å skru, ikke liker jeg det heller.

Men jeg er veldig god til å lave mat, og finne alternative løsninger på de skruer jeg ikke klare:-) Er det ok:-)

orker ikke alvor i dag gi et smil:-)

rosmebraad
19.01.14 19:42
GARDSDATTRA: Hvorfor kan ikke begge gjøre begge deler? Å ha en kjønnsbestemt arbeidsfordeling blir bare for dumt. Fordi vi mennesker ikke er verken statiske eller udødelige, så er det absolutt en fordel at både menn og kvinner er selvhjulpne, uansett hva det gjelder.

Ja, det er jo mer snakk om å gjøre hva man liker: I dette tilfelle det som beskrives. 

Deri implisert at jeg ikke er et ved- og ovnsmenneske.  

DraxxuS
DraxxuSInnlegg: 875
22.01.14 13:54

Han har jo et poeng, selv om det er veldig svakt poeng i dagens samfunn. Men det er jo bare å se på Ikea f.eks dama løper gjennom ikea mens mannen daffer etter som en zombie. Har en bekjent der dama la ut et bilde av han på facebook der han sovna på et nattbord han satte seg på ikea. 

Bedre deal som en annen jeg hørte om hadde, dama dro på ikea så kom han heller med bilen på avtalt tid og tok med seg rælet :)

At begge parter skal gjøre 50/50 av alt i husholdningen er et urealistisk mål. Noen vasker bedre og kanskje liker det, mens en hater å bytte dekk mens den andre syns det er greit. Hvorfor da ikke delegere oppgaver i henhold til det, selv om det er etter gamle normer. 

Folk må få gjøre som de selv vil. Hørte om noen som hadde det slik at de var delt inn i gamle kjønnsroller, men de likte det slik og det passet dem. Hver gang noen kom på besøk og så dette fikk han pepper delux mens hun ble forsøkt å "belæres" om hvordan hun skulle være.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg