Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Likestilling for gutter i utdanningsektoren

NYTT TEMA
mic002
mic002Innlegg: 317
09.04.15 00:09

Manglende likestilling i utdanningssektoren for gutter og dets konsekvenser

Norge er et av verdens mest likestilte land på en rekke punkt, men vi må ikke glemme at likestilling også gjelder menn og gutter. Det er særlig viktig med tanke på de i arbeiderklassen og generelt folk som har det dårlig, siden det er de som virkelig får kjenne problemene som kommer ut av det.

I følge likestillingsloven skal det offentlige arbeide for likestilling mellom kjønnene og det skal være på alle områder i samfunnet, der et av punktene listet opp som særskilt viktig er utdanningssektoren. Det er greit nok at loven sier at den skal ta «særlig sikte på å bedre kvinners stilling», selv om jeg ikke helt forstår hvorfor den skal det, så skal den hjelpe f.eks. guttungene i skolen også.

Det er et faktum at norske gutter sliter i utdanningssektoren, om vi ser særskilt på etnisk norske gutter, ligger de ekstra langt etter jentene. Noe som muligens kan handle om et manglende fokus på dem.

De får dårligere karakterer ved avslutta grunnskole, i alle fag, selv regning der de skårer bedre enn jentene på nasjonale prøver. De kommer seg ikke inn på den videregående utdanningen de ønsker, de dropper oftere ut, de får igjen dårligere karakterer her og mange kan ikke en gang komme inn på påbygg til generell studiekompetanse. Som i andre land, slik som USA, er noe absolutt alle får uansett. Det er dermed ikke særlig overraskende at 10 prosent færre menn er under høyere utdanning.

Jeg vil ikke her i teksten komme med absolutte forklaringer, men her er noen som er foreslått; det kan være på grunn av at foreldre ikke tar grep for å få guttungene til å jobbe hardt, lærerne som ikke har autoritet nok til å gjøre det, for lite disiplin og oppdragelse, at guttungene ikke forstår viktigheten av å arbeide hardt, at skolens pedagogikk er for dårlig, at guttungene utvikler seg senere eller at det  handler om psykiske problemer skapt av økende farløshet og skilsmisser.

Konsekvensene er uansett vonde å lese. Færre menn enn noen gang blir en gang fedre og gift i dagens samfunn, disse er i størst grad arbeiderklasse menn og de med lav sosial status og økonomi. Noe som er en indikasjon på at de kanskje blir valgt bort. Mange kvinner blir tiltrukket av sterke, selvstendige menn, med god utdanning, god lønn og som har god selvtillit.

For å ikke snakke om de økonomiske problemene de unge mennene og guttungene sikkert må lide under i et forandrende samfunn som i økende grad etterspør utdannet arbeidskraft og ikke folk uten fagbrev, en grad eller en annen form for kompetansebevis.

Hvor er den lovpålagte handlingsplanen? Hvor ble det av forsøket på å gjøre noe med problemet? Hvor ble det av likhetssamfunnet?

Eller gjelder kun likestilling for de vi finner det verdige?

(Innlegget ble redigert 09.04.15 00:09)

joplina
joplinaInnlegg: 64907
09.04.15 08:20
mic002: Konsekvensene er uansett vonde å lese. Færre menn enn noen gang blir en gang fedre og gift i dagens samfunn, disse er i størst grad arbeiderklasse menn og de med lav sosial status og økonomi. Noe som er en indikasjon på at de kanskje blir valgt bort. Mange kvinner blir tiltrukket av sterke, selvstendige menn, med god utdanning, god lønn og som har god selvtillit.

Seriøst.....

Skal du ha oss til å tro at menn - i motsetning til kvinner - blir tiltrukket av svake,uselvstendige kvinner med lavt utdanningsnivå, dårlig eller ingen lønn og dårlig selvtillit og lav sosial status....?

Ja, folk blir valgt bort av de som er i en situasjon der de kan velge...og det vare seg det er menn eller kvinner. Og andre tar det de kan få - mens noen ender opp uten.

23stein
23steinInnlegg: 917
09.04.15 14:25
joplina: Skal du ha oss til å tro at menn - i motsetning til kvinner - blir tiltrukket av svake,uselvstendige kvinner med lavt utdanningsnivå, dårlig eller ingen lønn og dårlig selvtillit og lav sosial status....?

Det du ramser opp her er maskuline egenskaper. Naturligvis vil de i stor grad være uviktige for mange menn.

mic002
09.04.15 14:46
joplina: Skal du ha oss til å tro at menn - i motsetning til kvinner - blir tiltrukket av svake,uselvstendige kvinner med lavt utdanningsnivå, dårlig eller ingen lønn og dårlig selvtillit og lav sosial status....?

Nei, menn blir som regel ikkje meir tiltrekt av kvinner med høg lønn, med høg sjølvtillit, mykje sjølvtillit, høg sosial status osv. Muligens blir dei likevel tiltrekt av moglegheitane deira til å opplære barn derimot, altså kan utdanning være bra.

(Innlegget ble redigert 09.04.15 14:47)

joplina
09.04.15 15:09
23stein: Det du ramser opp her er maskuline egenskaper. Naturligvis vil de i stor grad være uviktige for mange menn.

Er de uviktig for deg...?

joplina
09.04.15 15:11
mic002: Nei, menn blir som regel ikkje meir tiltrekt av kvinner med høg lønn, med høg sjølvtillit, mykje sjølvtillit, høg sosial status osv.

Så du mener at menn syns det er mye mer tiltrekkende med  en uselvstendig lavstatuskvinne med dårlig selvtillit..?

Er det slike du også finner tiltrekkende...?

mic002
09.04.15 15:15
joplina: Så du mener at menn syns det er mye mer tiltrekkende med en uselvstendig lavstatuskvinne med dårlig selvtillit..? Er det slike du også finner tiltrekkende...?

Ja :) Eg liker det ganske godt at ei kvinne trenger meg.

joplina
09.04.15 15:29
mic002: Ja

Deg om det

mic002
09.04.15 15:43
joplina: Deg om det

Eg trur veldig mange liker akkurat det, at nokon treng ein. At ein ikkje berre eksisterer for sin eigen velferd. Noko som kan være ganske lite å arbeide for, i alle fall for mange.

missChance
missChanceInnlegg: 54623
09.04.15 15:55
mic002: Eg trur veldig mange liker akkurat det, at nokon treng ein. At ein ikkje berre eksisterer for sin eigen velferd. Noko som kan være ganske lite å arbeide for, i alle fall for mange.

Det gjelder vel også kvinner ... Ellers tror jeg at menn er like forskjellige som mennesker generelt. Noen liker kanskje uselvstendige kvinner, kvinner som ser ned på seg selv eller har "lav status". Andre liker kvinner som er selvstendige, som kan utfordre dem intellektuelt og vokse sammen med dem.

23stein
23steinInnlegg: 917
09.04.15 16:00
joplina: Er de uviktig for deg...?

Egentlig er dette veldig irrelevant. Blant 2 mill voksne norske menn er jeg bare representativ for meg selv.

For meg er hvem de er som person viktigere. Humor, livserfaring og hvor oppegående de er. Evne til å få ting til å se bra ut, evne til å se detaljer og kanskje er hakket mer interessert i sosiale relasjoner enn hva jeg er er også viktig. Pluss en hel del jeg antagelig ikke er klar over. Så kommer kanskje lønn, status og styrke(hva nå enn det skulle være).

Selvfølelse er også viktigere enn selvtillit.

(Innlegget ble redigert 09.04.15 16:03)

joplina
09.04.15 16:02
mic002: Eg trur veldig mange liker akkurat det, at nokon treng ein. At ein ikkje berre eksisterer for sin eigen velferd.

- Og hva har det å gjøre med svake,uselvstendige kvinner/menn med lavt utdanningsnivå, dårlig eller ingen lønn og dårlig selvtillit og lav sosial status....?

HYYYL
HYYYLInnlegg: 53185
09.04.15 19:37
mic002: Mange kvinner blir tiltrukket av sterke, selvstendige menn, med god utdanning, god lønn og som har god selvtillit.

Selvsagt foretrekker kvinner selvstendige menn med god selvtillit - man ønsker jo ikke å være en støttekontakt for mannen.

(selv om noen menn sikkert hadde hatt nytte av en støttekontakt)

mic002
10.04.15 22:48
HYYYL: Selvsagt foretrekker kvinner selvstendige menn med god selvtillit - man ønsker jo ikke å være en støttekontakt for mannen. (selv om noen menn sikkert hadde hatt nytte av en støttekontakt)

Du trenger ikkje å være nokon støttekontakt.

Se for øvrig på denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=hOukPab_kTA

HYYYL
10.04.15 23:22
mic002: Se for øvrig på denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=hOukPab_kTA

Gidder ikke se en video på 2 timer.

Du kan vel heller hva den handler om og hva den har med denne saken å gjøre?

mic002
11.04.15 15:38
HYYYL: Gidder ikke se en video på 2 timer. Du kan vel heller hva den handler om og hva den har med denne saken å gjøre?

Orker ikkje, men har lyst å kopiere inn noko eg skreiv på eit anna forum:

Fordi du ikkje har noko å kjempe for. Kvinner er ganske heldige, sjølv om dei kanskje ikkje held dei høgaste stillingane i markedet. Men faktum er det at veldig få menn faktisk bryr seg om noko slikt. Det er ikkje dei som har stillingane. Vær så god, ta dei.

Kvinner er i dag utrulig heldige. Dei lever i eit samfunn der dei har både gode moglegheiter og gjer det bra i samfunnet, men dei har også dei biologsike fordelane. Ein mykje enklare tid i datingmarkdet, backa opp av statistikk. Kvinner er etterspurt, menn er dei som må by for å kunne bli gift/sambuer. Menn betaler, kvinner får. Slik er det i samfunnet.

Når kvinner på samme skal ha fordeler ellers i samfunnet, i form av all særhjelpen og støtten. Blir feminismen urettferdig. Kva dei fleste har i mot feminisme er faktisk det at den ikkje er rettferdig. I eit feministisk samfunn har kvinner dei totalt beste liva og mest makt, fordi dei har to former for det. Den biologiske og økonomiske.

Altså ser eg på feminismen som ein irrasjonell og følelsestyrt kamp.

Det er ingen kjønnskamp, det er feministenes kamp mot vindmøller. Mens vi andre prøver febrilsk å slukke brannen og roe dei ned. Slik at guttene ikkje svinner heilt henn i samfunnet og også kan leve gode liv slik deira søstre gjer. Vi ser dessverre at gutar, unge menn og arbeiderklasse menn faller helt ut av samfunnet etter 40 år med herjinger. Der aleinemødreri florerer og utroskapen brer om seg, mens barna lider sin unødvendige lidelse. Kvinner er ikkje tiltrukket av menn som er dårligare enn dei sjølv, mao dei med lav inntekt, utdanning osv. Det skaper formene for problem som eg nevner.

(Innlegget ble redigert 11.04.15 15:38)

HYYYL
11.04.15 19:50
mic002: Orker ikkje, men har lyst å kopiere inn noko eg skreiv på eit anna forum: Fordi du ikkje har noko å kjempe for. Kvinner er ganske heldige, sjølv om dei kanskje ikkje held dei høgaste stillingane i markedet.

Du orker ikke?
Men du forventer at jeg skal orke å se en video som varer i 2 timer?

Både jenter/gutter/kvinner/menn har det veldig godt i dette landet.

Du prøver å fremstille menn som noen stakkare/tapere som ikke klarer å fikse sitt eget liv.

mic002
11.04.15 23:03
HYYYL: Du orker ikke?
Men du forventer at jeg skal orke å se en video som varer i 2 timer? Både jenter/gutter/kvinner/menn har det veldig godt i dette landet. Du prøver å fremstille menn som noen stakkare/tapere som ikke klarer å fikse sitt eget liv.

Eller at eg framstiller kvinner som heldige vesen som tjener på sin biologi og klaging. Vi burde ha litt likestilling i Noreg.

HYYYL
11.04.15 23:06
mic002: Eller at eg framstiller kvinner som heldige vesen som tjener på sin biologi og klaging. Vi burde ha litt likestilling i Noreg.

Hvordan er vi heldige med biologien?
Det at vi kan sette barn til verden?

Ang klaging så er det kun enkelte menn som klager og syter her i denne tråden.

HYYYL
12.04.15 20:07
mic002: Eg liker det ganske godt at ei kvinne trenger meg.

Trenger deg til hva?

joplina
12.04.15 23:56
mic002: Fordi du ikkje har noko å kjempe for. Kvinner er ganske heldige, sjølv om dei kanskje ikkje held dei høgaste stillingane i markedet. Men faktum er det at veldig få menn faktisk bryr seg om noko slikt. Det er ikkje dei som har stillingane. Vær så god, ta dei. Kvinner er i dag utrulig heldige. Dei lever i eit samfunn der dei har både gode moglegheiter og gjer det bra i samfunnet, men dei har også dei biologsike fordelane. Ein mykje enklare tid i datingmarkdet, backa opp av statistikk. Kvinner er etterspurt, menn er dei som må by for å kunne bli gift/sambuer. Menn betaler, kvinner får. Slik er det i samfunnet. Når kvinner på samme skal ha fordeler ellers i samfunnet, i form av all særhjelpen og støtten. Blir feminismen urettferdig. Kva dei fleste har i mot feminisme er faktisk det at den ikkje er rettferdig. I eit feministisk samfunn har kvinner dei totalt beste liva og mest makt, fordi dei har to former for det. Den biologiske og økonomiske. Altså ser eg på feminismen som ein irrasjonell og følelsestyrt kamp. Det er ingen kjønnskamp, det er feministenes kamp mot vindmøller. Mens vi andre prøver febrilsk å slukke brannen og roe dei ned. Slik at guttene ikkje svinner heilt henn i samfunnet og også kan leve gode liv slik deira søstre gjer. Vi ser dessverre at gutar, unge menn og arbeiderklasse menn faller helt ut av samfunnet etter 40 år med herjinger. Der aleinemødreri florerer og utroskapen brer om seg, mens barna lider sin unødvendige lidelse. Kvinner er ikkje tiltrukket av menn som er dårligare enn dei sjølv, mao dei med lav inntekt, utdanning osv. Det skaper formene for problem som eg nevner.

Det er ikke kvinner som syter og sutrer  irrasjonelt og følelsestyrt som du gjør over.

Det er tydelig DU som har et problem og ikke kvinner som har det.

Ta et oppgjør med dine egne følelsestyrte problemer. Finnes ikke en kvinne som vil ha dem eller overta dem eller løse dem for deg allikevel.

Butters
ButtersInnlegg: 17901
09.06.15 13:29

De færreste menn bryr seg om arbeidstittelen og lønnen til kvinnen. Andre veien derimot....

Tommaso
TommasoInnlegg: 1308
04.07.15 14:23

Slutt å syt. Å snakke slikt bidrar bare til å stakkarsliggjøre en hel gruppe (en ganske STOR gruppe), ikke noe bedre enn feministene dette. Som regel når noen sliter på skolen er det ikke på grunn av kjønn, men egen innsats. Ja, noen har kanskje problemer de ikke kan noe for, men det har ikke noe med kjønn å gjøre.

For å si det slik, hvis jeg følte at den gruppen jeg tilhører ble urettferdig behandlet ville jeg heller stått for det jeg tror på og ikke lekt noe offer, da drar man seg bare lenger ned i søla.

(Innlegget ble redigert 04.07.15 14:25)

sanila
sanilaInnlegg: 34058
04.07.15 20:41
joplina: Og hva har det å gjøre med svake,uselvstendige kvinner/menn med lavt utdanningsnivå, dårlig eller ingen lønn og dårlig selvtillit og lav sosial status....?

Det er veldig mye samfunns strukturen og  holdningerne i samfunnet der gjør. at der blir link mellom lav utdannelses nivå og dårlig selvtillit.

Lav sosial status, er også en opprette sosial greie, og kommer av folks behov for at se ned på, føle seg bedre enn.

Virkeligheten er at samfunnet ville bryte sammen om der kun finnes akademikere.

alva1
alva1Innlegg: 13726
12.07.15 22:30

mic002 skrev: "Du trenger ikkje å være nokon støttekontakt"

Jeg er enig med HYYYL når hun sier at kvinner ikke ønsker være en støttekontakt. De fleste likestilte menn ønsker vel heller ikke det. Det du svarte derimot, var at du tiltrekkes kvinner som trenger deg økonomisk og fordi hun har lav selvtillit. Dette kan jo selvsagt du gi henne tenker du, men så glemmer du det faktum at du selv trenger noen som er dårligere stilt enn deg for at du skal føle deg vel.

Det finnes ikke noe maskulint i det og det finnes bare ett ord for det:

Dårlig selvtillit og det gjelder for begge kjønn! 

Her må du nok jobbe litt med deg selv slik at du kommer på et plan der du ikke trenger noen "svakere" ved din side for å føle deg sterk som individ. Det samme gjelder selvsagt kvinner. De skal heller ikke trenge en mann for å få bedre selvtillit eller klare å forsørge seg. 

Sterkest er de som ser sin egenverdi som menneske. Ikke de som trenger en "støttekontakt" som HYYYL sier. 

(Innlegget ble redigert 12.07.15 22:34)

alva1
alva1Innlegg: 13726
12.07.15 22:50

Du sier at kvinner ikke er tiltrukket av menn som er dårligere stilt enn de selv. Dine ord. La oss si at det stemmer. 

Hva tenker du vi skulle gjort med det da?

1. Særbehande menn slik de har blitt frem til nyere tid med tanke på mulighet til utdannelse? Altså, nekte jenter studere til yrker som gir god lønn slik at "menn" som deg skal få føle seg som "menn" og kunne forsørge kvinnen økonomisk?

2. Hjernevaske jentebarn slik at de i voksen alder innbiller seg at det de egentlig er tiltrukket av menn med lav utdanning fordi "alle skal få"?

Jeg lurer på hva du foretrekker at kvinner og samfunnet skal gjøre med "problemet", kvinner som fra naturens side (som du mener) tiltrekkes av menn som er like gode som de selv? 

Så på hvilke områder skal man kreve at kvinner skal gå på akkord med seg selv for å belage slike "menn" som deg? 

(Innlegget ble redigert 12.07.15 22:52)

M_Tyson
M_TysonInnlegg: 49
19.10.15 00:45

En gang i framtida kommer vi til å se tilbake på nåtida, og vi kommer til å si at 'der - der var vi faktisk likestilte'.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg