Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Likestilling og kjønnsnøytraliseing ute av kontrol

NYTT TEMA
Lungemos
LungemosInnlegg: 1
05.05.15 22:54

Du har de som på død og liv skal prøve å gjøre gutter og jenter om til samme kjønn. 
Menneskene er en liten del av noe stort. Mennesker som dyra, er utviklet (eller skapt, for dere kristne) i to forskjellige kjønn, med forskjellige oppgaver i livet. 

Hunkjønnet bærer frem liv og tar vare på barna, mens mannen jobber og skaffer mat. That's life. 
Neida. 
Menneskene har vært så heldige å bli utstyrt med en hjerne som mer eller mindre inneholder magi, så det er klart vi har makt og kunnskap til å forandre verden. Og menneskene har jo jaggu gjort sitt gjennom åra. Fra steinalder til I-pad - godt jobba liksom. 

Men jeg vil aldri slutte å tro på at instinktene fortsatt er der. De naturlige instinktene vi har som mann og kvinne, på lik linje med dyra.

Når en kvinne går gravid, kan hun være livredd for hvordan hun skal klare alt når babyen kommer til verden. Men på et magisk vis, så vet hun plutselig alt den dagen hun har babyen i armene sine. Hun vet når babyen er sulten, hun vet når babyen har vondt i magen og hun vet når babyen er trøtt. Det er sjelden en stor usikkerhet når det kommer til en kvinne og hennes barn. 

Hvor mange kvinner har klaget på sin mann når det kommer til babyen det første året av dets liv? 
Mannen klarer ikke å roe det gråtende barnet. Mannen knytter seg ikke til barnet. Mannen tar ikke initiativ til å hjelpe til, og mannen er bare helt umulig som ikke hjelper til. 

Alle kvinner klager på det samme. I alle fall har alle av mine venninner gjort det. Jeg sier det samme om og om igjen. Prøv å innse at menn ikke har et morsinstinkt. Kvinner har det, menn må lære det. 
Ikke klag når en mann spør om hvordan han skal skifte bleia, hvordan han skal varme flaska eller hvordan han kan roe babyen. Menn blir usikre, og babyen merker usikkerheten. Ikke bli sint på mannen, lær mannen! 

Så kan vi kjapt gå inn på et godt diskutert tema. Likestilling i hjemmet. 
Det er ikke lengre slik at kvinnen er hjemme og mannen jobber. Men jeg står fortsatt på mitt og mener at instinktene fortsatt er der. En mann har større instinkt når det kommer til å jobbe og tjene inn til familien sin. En mann har instinktet til å beskytte å ta vare på. Personlig tror jeg også at dette er en av grunnene til at flest menn står i toppstillinger. Men selvfølgelig. Lik lønn for likt arbeid!!!

Og hvilke farger skal barnet bruke?
Jenta skal bruke rosa og gutta skal bruke blått? Dette er tydeligvis totalt fyfy i dagens samfunn.
Men så finnes det også en mellomting. 
Jeg skulle så gjerne lagt ut bilde av min lille datter her om dagen, men jeg skal heller beskrive stilen for dere: Rosa tyllskjørt (sånn skikkelig poff som står en halvmeter til alle kanter), rosa strømpebukser, svart softshelljakke og blå joggesko med fotball og blinking på. Så her går det ofte i litt av hvert. 

Nei, man trenger ikke kle jenta i rosa og gutten i blått. 
Barn er barn. De skal ha behagelige klær og behagelige sko. 

Men selv om du er "likestillingsforkjemper", trenger du ikke kjøpe jenta di en Spiderman-sparkesykkel og blå boblejakke fordi du skal vise verden hva DU mener. 
Du trenger ikke å la guttungen leke med barbier og dukker. 

For vet dere hva? Gutter vil alltid være gutter, og jenter vil alltid være jenter.
Du kan gi en dukke til en gutt og en jente på 3 år.  Tror dere de vil leke likt med dukken?
Neppe.... 
Jenta vil kose den, vise den omsorg, trille den. Gutten vil la den løpe, leke, hoie og være mer brutal med den. 
Og nei, det er ikke fordi ungene har sett reklame på tv eller har blitt påvirket av kjønnsroller. Det er rett fordi vi mennesker er skapt i to skjønn. To FORSKJELLIGE skjønn. 

Og uansett hvor mye menneskeheten "tukler" med naturen, vil jeg for evig tro at kjønnsrollene vil forbli de samme.  

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 60168
06.05.15 00:29
Lungemos: Når en kvinne går gravid, kan hun være livredd for hvordan hun skal klare alt når babyen kommer til verden. Men på et magisk vis, så vet hun plutselig alt den dagen hun har babyen i armene sine. Hun vet når babyen er sulten, hun vet når babyen har vondt i magen og hun vet når babyen er trøtt. Det er sjelden en stor usikkerhet når det kommer til en kvinne og hennes barn.

Helt feil, jeg visste absolutt ingen verdens ting om barnestell da min førstefødte kom til verden. Nei, jeg var ikke i stand til å avgjøre om min baby var trøtt, sulten eller hadde vondt i magen. Alt var fremmed og måtte læres.

Godt det fantes lærebøker om barnestell og sånt noe ....:)

gammelKaffe
gammelKaffeInnlegg: 2767
08.05.15 16:33
GARDSDATTRA: Helt feil,

Arg, så alt for få tomler! 

Goblin_9
Goblin_9Innlegg: 22127
09.05.15 00:52
Lungemos: Og uansett hvor mye menneskeheten "tukler" med naturen, vil jeg for evig tro at kjønnsrollene vil forbli de samme.

For en mannsalder ( og halvannen) siden, gikk guttene i kjole og liv til de var både fire og seks år.
( Og J. Edgar Hoover sluttet aldri helt med det).

Alt i alt tror jeg det er de som selger leker og barnetøy som har oppfunnet det fenomenet du klager over. Noen foreldre lar seg rive med - ungene gir blanke.
Kjønn er medfødt og trenger ikke understrekes verken med roa eller blått eller på annet vis.

Selve de reelle, livsvarige kjønnsrollene formes av oppvekst, miljø, tradisjoner og hormoner, på et senere stadium - hvilke leker vi enn kjøper.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 60168
09.05.15 19:40
Goblin_9: Selve de reelle, livsvarige kjønnsrollene formes av oppvekst, miljø, tradisjoner og hormoner, på et senere stadium - hvilke leker vi enn kjøper.

Kjønnsrollene har aldri vært statiske, men endret seg i takt med samfunnsendringer som har skjedd under de ulike tider.

HYYYL
HYYYLInnlegg: 50929
09.05.15 19:44
GARDSDATTRA: Kjønnsrollene har aldri vært statiske, men endret seg i takt med samfunnsendringer som har skjedd under de ulike tider.

Når kvinner får lov å selv definere kvinnerollen viser det seg at kjønnene ikke er så forskjellige.
Feks i Saudi Arabia mener de at kvinner ikke er skikket til å kjøre bil engang mens her i Norge har vi kvinnelig statsminister .

Goblin_9
Goblin_9Innlegg: 22127
09.05.15 23:01
GARDSDATTRA: Kjønnsrollene har aldri vært statiske, men endret seg i takt med samfunnsendringer som har skjedd under de ulike tider.

Og her er selve beviset på den saken. En kvinne som oppnådde det jeg synes var adskillig mer fantastisk enn å være f eks statsminister i traurige Norge - men som også døde mens hun gjorde det hun elsket og levde for.
http://www.capmembers.com/cadet_programs/drug_demand_reduction/resources/famous_fliers/marta-bohn-meyer/

Hvor utenkelig ville ikke Martha Bohn-Meyers karriere vært for vår bestemorsgenerasjon?

(Innlegget ble redigert 09.05.15 23:02)

bjarsvei
bjarsveiInnlegg: 3747
30.09.18 18:36

Las NRK reportasjen om Bandidos sønnen , Mats noe , som levde i skjul som homofil ..til han fikk fast mannlig kjæreste...som liten hadde faren , Lars harnes, .. på tur med faren som liten hadde faren et balltre med seg , ble.a for å denge homofile...hva sier moralpolitiet til dette da..

kytec
kytecInnlegg: 46525
30.09.18 18:42
bjarsvei: hva sier moralpolitiet til dette da..

Vi sier, "slutt å plukk opp gamle tråder"! 

bjarsvei
bjarsveiInnlegg: 3747
30.09.18 19:11

Ble for fristende...såpass opptatt de der er å passe på hvordan andre er...er ikke homofil arvelig 

Grammofon
GrammofonInnlegg: 2540
01.10.18 23:59
bjarsvei: denge homofile

Denging med eller uten balltre er alltid moralsk forkastelig, og bør premieres med ubetinget fengselstraff. Den dengtes seksuelle legning eller preferanse er verken skjerpende eller formildende.

GeirSt
GeirStInnlegg: 127
04.10.18 23:25

jeg har inntrykk av at kvinner er mest opptatt av kjønnslikhet. jeg sier heller "hurra for forskjellen!".

T.o.m. ulikheten på våre stemmer har en hensikt.  

OldNick
OldNickInnlegg: 2800
12.10.18 16:23
GeirSt: jeg har inntrykk av at kvinner er mest opptatt av kjønnslikhet

Skulle tro det hadde sammenheng med at "den lille forskjellen" alltid har vært (og fremdeles er, for noen menn) en unnskyldning for å holde kvinner nede og under menns kontroll.

Når ulikheten alltid resulterer i at du blir ansett som annenrangs, som en skapning som er til for å tjene andre, for å adlyde og holde deg hjemme og føde barn - så blir selvfølgelig alle forsøk fra menn på å gjøre "forskjellen" relevant for samfunnet - noe en kjemper mot med alt en har.

Vi vet nemlig hvor hurrarop for "den lille forskjellen" ender; i et ufritt helvete på jord for kvinner. Og det er ingen grunn til å tro at det ville utspille seg annerledes denne gangen, enn det alltid har gjort.

GeirSt
GeirStInnlegg: 127
16.10.18 18:27
OldNick: Vi vet nemlig

Nei, "vi" (feminister) vet ikke og vil ikke vite objektive sannheter. 

Der hvor kvinner har hatt muligheten for maktutøvelse har de utøvd minst like mye som menn. Ser vi på kvinnelige herskere opp gjennom tiden har nok kvinner 

vært like despotiske, kanskje værre sett i forhold.

Og kvinners råskap gjennom fosterdrap er vel historiens værste maktutøvelse.

(Innlegget ble redigert 16.10.18 18:34)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 49247
11.11.18 12:51

Det pågår en diskusjon om det er slik i likestilte samfunn at evolusjonen og de grunnleggende forskjellene gjør at forskjell i f.eks. yrkesvalg vil bli økende.

Her er foregår det en merkelig dobbeltkommunikasjon fra den ene "siden".

Først sier de at det ikke finnes nevneverdige biologiske forskjeller som gjør at kvinner har ulike egenskaper og er utstyrt med ulik biologi. Derfor skal det være like naturlig at en kvinne blir ingeniør som en mann.

Men når det kommer til kvinnelige ledere argumenterer de motsatt - kvinner og menn har så ulike egenskaper at det er viktig at begge kjønn er representert.

selekovitten
selekovittenInnlegg: 242
11.12.18 10:37

I det siste har det vært en del debatt i Aftenposten om kvinner i forsvaret.

Jeg sendte en tekst til avisen og håpet at de kunne publisere innlegget som et bidrag til debatten.  Teksten ble nektet inntatt av debattredaktøren.  Kanskje det ble for sterk kost for redaktøren.  Men sant er sant.  Derfor publiserer jeg teksten under dette forumet.  Sjå får vi se hvor lenge det blir stående.  

Her kommer debattinnlegget ordrett av det som ble sendt Aftenposten:

På syttitallet var et av kravene for å bli tatt opp i brannvesenet at man måtte ta brannmannsløft på en person på 90 kilo og bære han to trapper opp.  

Politiskoleelevene ville ikke være noe dårligere. Så vidt jeg husker greide 90 prosent av  de mannlige elevene kravet. (Skulle bare mangle.)  Ingen av de kvinnelige elevene greide kravet.

Håper at dette kravet i likestillingens navn ikke er firet på.  Ellers kan det bli katastrofalt både for brannpersonen og den som skal reddes.

Klikk for å gå tilbake til toppen