Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kvinner ditches i fotball - so what?

NYTT TEMA
PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 5762
20.07.17 11:34
Hunkpapa: Så du mener at herrefotballen skal nedjustere banestørrelse for å tilpasse seg kvinnefotball.

Det var da merkelig å si. Ta for eksempel Trondheims Ørn. De har i mange år ønsket å bli tatt opp hos RBK som et elitelag.

Hva slags fordel oppnår Ørn?
1. De slipper å ha en egen organisasjon som må drive klubben. Mye penger kan spares på det, eneste utgiften blir på trenersiden.
2. De får tilgang til RBK medisinske apparat i trening og under kamp 
3. De får impulser fra RBK treningsmiljø som kan bidra til bedre utvikling av spillere.
4. De får langt større fokus rundt seg ettersom de nå er RBK spillere. Talenter og bedre spillere finner RBK mer attraktiv.
5. De får bedre økonomi.

Hva slags fordel oppnår RBK?
1. De får ett lag til som bruker RBK drakten, som betyr mer penger i kassa.

(Innlegget ble redigert 20.07.17 11:36)

skaftetryne32
skaftetryne32Innlegg: 1424
20.07.17 13:45
Jhinx: For meg virker det ut som det er mer viktig å ha en flott dame som presenterer været enn det de presenterer.

Hvis det virker sånn for deg så er det kanskje ditt fokus ? Fakta er at disse kvinnene er utdanna meterologer. De er ikke dressa opp i bikini de tverker ikke mens de serverer været de bare serverer været. I likestillingens navn kunne de godt ha ansatt en dude og, men det er vel egentlig ikke verre en og switche til rikskanalen som har et rikt utvalg av kjedelige dudes som presenterer været så sakte som mulig.

Kalle73
Kalle73Innlegg: 52338
20.07.17 15:14
Hunkpapa: Herrefotball er verdens største idrett.

Spørs hva man legger til grunn.

Fotball har størst tilhengerskare, men målt i antall medlemsland på verdensbasis og antall utøvere er faktisk volleyball størst.

Kalle73
20.07.17 15:16
skaftetryne32: Nuvel han er skuespiller ikke modell. Burde ikke fokuset være på skuespillet og ikke utseende ? Utseende har aldri gjort noen til en bedre skuespiller.  Burde ikke spillet stå i fokus ? Er det unntak ? ...når det passer ?

Siden han nå spiller i en god del reklamefilmer så vil jeg si han er like mye modell som skuespiller....

Jhinx
JhinxInnlegg: 5134
20.07.17 15:52
skaftetryne32: Hvis det virker sånn for deg så er det kanskje ditt fokus ? Fakta er at disse kvinnene er utdanna meterologer. De er ikke dressa opp i bikini de tverker ikke mens de serverer været de bare serverer været. I likestillingens navn kunne de godt ha ansatt en dude og, men det er vel egentlig ikke verre en og switche til rikskanalen som har et rikt utvalg av kjedelige dudes som presenterer været så sakte som mulig.

Bare så det er sagt, så er det ikke jeg som er imot fine damer som presenterer. Jeg forsvarer det. Jeg sammenlignet bare podie damer med vær damer. Podie damene vil og bli tatt seriøst. Det er det som er litt av poenget. Som sagt, de gjør en seriøs jobb. Vet ikke hvor twerking kom inn i bildet, men det forbindes i hvert fall ikke med podiedamer.

Hunkpapa
HunkpapaInnlegg: 1864
21.07.17 00:38
Kalle73: Spørs hva man legger til grunn.
Fotball har størst tilhengerskare, men målt i antall medlemsland på verdensbasis og antall utøvere er faktisk volleyball størst.

Volleyball ? Da teller du kinesere. Har sett den statistikken tidligere, og forstår ikke helt hvordan de teller. Bare i Norge er det ca 350 000 organiserte fotballspillere. Jentene har kommet sterkt de senere år, og det er bra. Det er idrettsstjerner, bl.a. i USA, som tjener langt mer enn de best betalte fotballspillerne. Fotballen er imidlertid den idrett som samlet genererer mest penger, fordi det svært mange spillere i ulike europeiske ligaer som tjener bra. Nå er USA og Kina (dessverre) på god vei etter.

Jeg så for øvrig kampen mot Belgia i dag. Trist at Norge tapte, men når sant skal sies synes jeg at nivået i kvinnefotball har blitt bedre de senere år. Særlig tempoet og duellkraften. Tydelig at det trenes godt og bedre i sporten nå.

Hunkpapa
HunkpapaInnlegg: 1864
21.07.17 00:43
PerryAndre: Det var da merkelig å si. Ta for eksempel Trondheims Ørn. De har i mange år ønsket å bli tatt opp hos RBK som et elitelag.Hva slags fordel oppnår Ørn?1. De slipper å ha en egen organisasjon som må drive klubben. Mye penger kan spares på det, eneste utgiften blir på trenersiden.2. De får tilgang til RBK medisinske apparat i trening og under kamp 3. De får impulser fra RBK treningsmiljø som kan bidra til bedre utvikling av spillere.4. De får langt større fokus rundt seg ettersom de nå er RBK spillere. Talenter og bedre spillere finner RBK mer attraktiv.5. De får bedre økonomi.Hva slags fordel oppnår RBK?1. De får ett lag til som bruker RBK drakten, som betyr mer penger i kassa.

Forholdet RBK - Tr,heims Ørn skal jeg ikke uttale meg om. Skjønner ikke helt hva dette har med din tidligere påstand om at kvinner må tilpasse seg banestørrelsen i herrefotball. Det er vel ingen som påstår det. Slik trenger det heller ikke å være. Det å tro at herrefotballen nedjusterer bane- eller målstørrelse for å ta hensyn til kvinnefotballen, er å tro julenissen midt i juli.

Men for å svare på forholdene i Tr.heim. Sikkert mange grunner til å slå sammen eliteserielag for begge kjønn, også for RBK.

Rockets_AA
Rockets_AAInnlegg: 18276
21.07.17 00:48
PerryAndre: Hva slags fordel oppnår Ørn?
1. De slipper å ha en egen organisasjon som må drive klubben. Mye penger kan spares på det, eneste utgiften blir på trenersiden.
2. De får tilgang til RBK medisinske apparat i trening og under kamp
3. De får impulser fra RBK treningsmiljø som kan bidra til bedre utvikling av spillere.
4. De får langt større fokus rundt seg ettersom de nå er RBK spillere. Talenter og bedre spillere finner RBK mer attraktiv.
5. De får bedre økonomi. Hva slags fordel oppnår RBK?
1. De får ett lag til som bruker RBK drakten, som betyr mer penger i kassa.

De får ingen av disse fordelene ved å gå inn i RBK fordi dette er noe Rosenborg bruker penger på, penger de ikke har tenkt å bruke på damefotball. Organisasjonen og støtteapparatet til herrelaget har mer enn nok å ta seg av allerede, de skal ikke drifte et damelag i tillegg. Sier som Koteng, hvis tanken bak å innlemmes i de store herreklubbene er å få tak i bankkontoen deres så er nok det en dårlig plan, for den trenger de selv.

Hadde damefotball hatt en viss interesse og generert egne inntekter kunne det vært noe i dette, men da hadde antakeligvis ikke interessen for å blitt med i herreklubbene vært til stede heller.

Forøvrig er jeg ganske sikker på at Ørn ikke vil dette selv heller, de er en stolt og gammel klubb, bare noen dager yngre enn Rosenborg.

kytec
kytecInnlegg: 32416
21.07.17 03:09

Er kvinnelandslaget, relativt sett, like ræva som herrelandslaget nå?

Kvinnene var jo "gode" da 6 nasjoner hadde en kort historie med kvinnefotball. 

Kalle73
21.07.17 08:45
Hunkpapa: Jeg så for øvrig kampen mot Belgia i dag. Trist at Norge tapte, men når sant skal sies synes jeg at nivået i kvinnefotball har blitt bedre de senere år. Særlig tempoet og duellkraften. Tydelig at det trenes godt og bedre i sporten nå.

Synes det som mangla i går var taktikk og et samspilt lag. (Jeg fikk dog bare tid til å se første omgang.) Det er ikke tvil om at det fins veldig bra ferdigheter, men jeg klarte ikke å se noen klar offensiv plan eller et satt forsvar, det blei alt for mye planløs løping og pasninger som gikk motsatt vei av løp.

(Innlegget ble redigert 21.07.17 08:52)

notlob
notlobInnlegg: 34218
23.07.17 18:26
DrSchwei: I prestisjeidretter som sykling og tennis er jo det også sterk mannsdominans. Kvinnene er satt på sidelinjen.

Hvis du først skulle trekke frem et eksempel og sammenligning mellom damer og herrer i samme idrettsgren, så kunne du vel omtrent ikke bommet mer enn her. Altså tennis. Det er få sporter, om noen, hvor gutta og jentene er mer likestilt, enn akkurat i tennis. Og nå snakker jeg selvsagt ikke om det nivåmessige. Men både medie- og publikumsinteresse. Men også, og ikke minst, gjenspeiles det på pengerepmier i for eksempel en GS-finale.

Ok, så vil nok en kvart- eller semifinale mellom Federer og en av de andre tre store, sannsynligvis påkalle mer oppmerksomhet enn hvilken som helst Serena Williams-finale. Men uansett...

goggen47
goggen47Innlegg: 464
24.07.17 12:49
joplina: ...ja det ser man jo når Norges herrelandslag i fotball spiller - hehehe

Ble veldig taust om damerfotball og kvalitet her , når man så hvor elendige disse damene er.

Herrene viser ihvertfall litt engasjement , damene virker bare sure og uengasjerte.

Virker som de tenker sånn, faen har jo ferie nå, hvorfor skal jeg gidde å svette litt.

Pumarsenalexis
PumarsenalexisInnlegg: 1378
25.07.17 16:56
skaftetryne32: I likestillingens navn kunne de godt ha ansatt en dude og

Men da stiller man ikke kjønnene likt, hvis man ansetter noen fordi de er et visst kjønn er jo det det motsatte av likestilling.

(Innlegget ble redigert 25.07.17 17:01)

joplina
joplinaInnlegg: 60669
26.07.17 18:21
goggen47: Herrene viser ihvertfall litt engasjement , damene virker bare sure og uengasjerte. Virker som de tenker sånn, faen har jo ferie nå, hvorfor skal jeg gidde å svette litt.

Totalt sett : så spiller det jo liten rolle om det norske herrefotballspillerne viser engasjement når de er så jævla dårlige - eller om de norske fotballdamene virker uangasjerte når de er så gode internasjonalt :)

- Eller hva

goggen47
goggen47Innlegg: 464
26.07.17 20:05
joplina: Totalt sett : så spiller det jo liten rolle om det norske herrefotballspillerne viser engasjement når de er så jævla dårlige - eller om de norske fotballdamene virker uangasjerte når de er så gode internasjonalt :) - Eller hva

Nå er ikke disse damene noe gode internasjonalt i hele tatt.

De satte en rekord i år over dårligste statestikk av noe Norsk seniorlandslag 3-0-0-3 0-4, den skal bli vanskelig å slå.

skaftetryne32
27.07.17 17:36
Pumarsenalexis: Men da stiller man ikke kjønnene likt, hvis man ansetter noen fordi de er et visst kjønn er jo det det motsatte av likestilling.

Akkurat.

skaftetryne32
27.07.17 17:42
joplina: eller om de norske fotballdamene virker uangasjerte når de er så gode internasjonalt :) - Eller hva

Virker åpenbart at du ikke har fulgt med. De er nå svakere enn herrene godt gjort i en så liten sport internasjonalt og så stor sport nasjonalt. Når det er sagt så virker det åpenbart at trener har sin del av skylda skulle ikke være mulig og ikke lage mål med et så godt lag offensivt. Burde gitt per mathias høgmo jobben han skylder oss tross alt spenn etter fluasen(e) med herrene.

Pumarsenalexis
27.07.17 17:56
skaftetryne32: Akkurat.

Hvorfor skrev du da "i likestillingens navn"?

skaftetryne32
28.07.17 00:17
Pumarsenalexis: Hvorfor skrev du da "i likestillingens navn"?

Hvis det er sånn det skal være så må det jo gå andre veien og, det kan ikke være tvangslikestilling bare der man selv vil at det skal være likestilling. Poenget er man kan ikke ha likestilling for likestillingens skyld uansett faen.

Jeg er for likhet og likeverd, men Skal menn på død og liv gi fra seg plass i styre for dårligere kvalifiserte kvinner så må kvinner ta seg jobb på fiskebåt e.l ikke sant. Skal det plutselig utdannes en haug med mannlige sykepleiere så må jo en haug med kvinner finne seg en annen jobb.

Vi er forskjellige menn og kvinner det trengs ikke på død og liv og presses menn eller kvinner inn stillinger de egentlig ikke vil ha de får ta sine egne valg og stå for det. jeg ser greia med likestilling altså lik stilling i f.eks statlig styre og stell( faktisk kunne vi trengt mer likestilling i forhold til våre politikeres sosiale stilling litt for mye sølvskje i ræva der det hadde vært vel så viktig), men hvorfor må det være like mange menn som kvinner i privat bisniss styre ? Kan de ikke bare velge de de selv mener er best egnet uten innblanding fra andre ? Da bør det vel være det samme overalt eller ? jeg er kul med at tv2 bare har kvinnelige meterologer hvis de mener de kvinnene var best egnet til jobben.

Skal vi presse inn kvinner i jobber innenfor gruvedrift fiske kloakk bygg og anlegg osv  mannsdominerte yrker bare for og få likestilling mener du da ? Da hadde vi fått jevnet ut både lønnsforskjellen og dødsstatistikken i yrkeslivet.

Pumarsenalexis
28.07.17 12:30
skaftetryne32: Hvis det er sånn det skal være så må det jo gå andre veien og, det kan ikke være tvangslikestilling bare der man selv vil at det skal være likestilling. Poenget er man kan ikke ha likestilling for likestillingens skyld uansett faen. Jeg er for likhet og likeverd, men Skal menn på død og liv gi fra seg plass i styre for dårligere kvalifiserte kvinner så må kvinner ta seg jobb på fiskebåt e.l ikke sant. Skal det plutselig utdannes en haug med mannlige sykepleiere så må jo en haug med kvinner finne seg en annen jobb. Vi er forskjellige menn og kvinner det trengs ikke på død og liv og presses menn eller kvinner inn stillinger de egentlig ikke vil ha de får ta sine egne valg og stå for det. jeg ser greia med likestilling altså lik stilling i f.eks statlig styre og stell( faktisk kunne vi trengt mer likestilling i forhold til våre politikeres sosiale stilling litt for mye sølvskje i ræva der det hadde vært vel så viktig), men hvorfor må det være like mange menn som kvinner i privat bisniss styre ? Kan de ikke bare velge de de selv mener er best egnet uten innblanding fra andre ? Da bør det vel være det samme overalt eller ? jeg er kul med at tv2 bare har kvinnelige meterologer hvis de mener de kvinnene var best egnet til jobben. Skal vi presse inn kvinner i jobber innenfor gruvedrift fiske kloakk bygg og anlegg osv  mannsdominerte yrker bare for og få likestilling mener du da ? Da hadde vi fått jevnet ut både lønnsforskjellen og dødsstatistikken i yrkeslivet.

Det var jo du som skrev at man "i likestillingens navn" kanskje kunne ansatt en mann, av nettopp den grunn, og jeg svarte med at man da ikke stiller kjønnene likt? Selvsagt skal man ha likestilling, også for likestillingens skyld, altså for rettferdighet, og fordi man skal ha den best kvalifiserte hvis vi tenker på arbeidslivet.

Ingen skal gi fra seg en jobb for noen som er dårligere kvalifisert, men tilfeldigvis har et annet kjønn, det kaller ikke jeg likestilling, for da setter man et kjønn over et annet, og regner det som en kvalitet i seg selv. Hver og en bedriftseier kan selvsagt velge å gjøre det, men det ville ikke jeg gjort hvis jeg skulle ansatt noen. Jeg synes ikke det er rettferdig hvis man baserer valget på uforanderlige ting (Ja, jeg vet at noen få velger å bytte kjønn og/eller anser seg yngre/eldre enn det som står i passet e.l./o.l.) som i seg selv ikke hjelper i jobben. Det hjelper heller ikke bedriften, tvert i mot. Det utdannes jo allerede en haug av sykepleiere, i alle kjønn, aldre og med ulike bakgrunner. Jeg håper det er fordi de er de best kvalifiserte, og at ingen av dem er en del av en kvote. Og selvsagt må andre finne andre jobber når de som skal ansettes har blitt ansatt, uansett om de er kvinner eller ikke?

Folk er forskjellige, ikke fordi man er det ene eller det andre, men fordi folk liker ulike ting og er flinke på forskjellige ting, det har ingenting med kjønn å gjøre. Ingen presses inn i noe, de har trolig søkt og ønsker derfor å jobbe der, men hvis noen får en fordel fordi de er noe de selv ikke har bestemt, som heller ikke hjelper i yrket, er det dumt for bedriften/det offentlige, og urettferdig mot de(n) som velges bort. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med det neste, men jeg er i hvert fall mot kvotering uansett hvor det er, altså ville jeg ikke brukt det uansett hvilket yrke det gjaldt, med svært få unntak (hvor markedet anser uforanderlige ting som en kvalitet i seg selv), samtidig mener jeg selvsagt at hver og en som skal ansette noen skal kunne bruke hvilke som helst argumenter for å ansette hvem som helst, på samme måte som at jeg selvsagt ikke vil forby andre å røyke selv om jeg selv synes det er en "dum" ting å gjøre. Så jeg tror egentlig vi er ganske enige, men staten bør i hvert fall ikke forskjellsbehandle.

Man skal ikke presse inn noen som helst, i noe som helst yrke, men ikke ta kjønnet (eller noe lignende, som alder eller bakgrunn) til den man ansetter i betraktning, uansett hvem som dominerer yrket. Jobber det 95 % kvinner i et yrke (vet ikke om det finnes lengre), og jeg skulle ansatt fem personer til det yrket, hadde jeg ansatt fem kvinner om de så bare var en prosent bedre enn de mannlige søkerne, og selvsagt ansatt fem menn om de var den ene %-en bedre. Om en annen som skal ansette noen vil ansette mennene selv om kvinnene er bedre, eller motsatt, kan den selvsagt velge det, men jeg synes det er en dårlig ide.

skaftetryne32
28.07.17 12:48
Pumarsenalexis: Det var jo du som skrev at man "i likestillingens navn" kanskje kunne ansatt en mann,

Vel jeg beklager, men jeg trodde sarkasmen skinte igjennom noe den selvsagt ikke alltid gjør med det skrevne ord. Du veit "I likestillingens navn" jeg liker ikke ordet likestilling vi kan ikke ha helt lik stilling overalt, men vi bør ha likhet og likeverd. Og enten du liker det eller ikke så er det altså kvoter og det er jeg imot jeg er selv blitt utkvotert og det er urettferdig. Har ikke mer tid nå. På meg virker det som vi er relativt enige dog så ... jupp.

Villans20
Villans20Innlegg: 3400
28.07.17 19:04

Hvorfor bry seg? Damefotball er elendig og gørrkjedelig.

Kvinner er biologisk svakere fysisk enn menn sånn er livet. Damer kan klage så mye de vil de kommer aldri til å tjene selv en brøkdel av hva menn tjener.

Hadde damer vært bedre i fotball hadde det være større interesse og dermed høyere lønn.

joplina
joplinaInnlegg: 60669
28.07.17 19:24
goggen47: Nå er ikke disse damene noe gode internasjonalt i hele tatt.

Syns du skal kaste et kjapt blikk og få deg en oversikt over de 10 siste år.....

- Lurer på om du ikke tydelig vil se hvilket lag som har gjort det klart best internasjonalt....kvinnelandslaget eller herrelandslaget.

Men det kan jo selvfølgelig  være at du har selektivt syn og ikke klarer oppgaven...hva vet vel jeg om det :)

Villans20
Villans20Innlegg: 3400
28.07.17 19:43
joplina: - Lurer på om du ikke tydelig vil se hvilket lag som har gjort det klart best internasjonalt....kvinnelandslaget eller herrelandslaget.

Går ikke an å sammenligne engang. Langt flere herrelandslag som satser enn det er kvinnelandslag som satser.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg