Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

9 av 10 som kastes ut er menn over 50

NYTT TEMA
joplina
joplinaInnlegg: 61314
29.11.17 12:41

Kastes ut fra kommentarfeltene i sosiale medier vel á merke - fordi de skriver såpass  illsinte,truende og stygge kommentarer at de som modererer ikke kan la det stå.

Jeg er faktisk ikke forbauset over det......hva med dere andre?

"Det er ikke de unge som trenger opplæring og oppfølging på nett og i sosiale medier. Det er de voksne, sier Øyvind Solstad.

Solstad har hatt ansvaret for kommentarfeltene i Norges største nettavis, VG, de siste fem årene.

– Ut av de som ytret seg så stygt at de faktisk ble utestengt vil jeg tippe at minst 9 av 10 var menn over 50 år.

Han forteller at mange voksne menn raser i kommentarfeltene, spesielt over innvandring og unge kvinner i maktposisjoner."

Professor i sosialpsykologi , Arnulf Kolstad, sier at han ikke er overrasket over at det er den gruppen - kjønns og aldersmessig - som i hele 9 av 10 tilfeller er de som blir kastet ut av kommentarfeltene.

Kjønnsforsker Jørgen Lorentzen er heller ikke det minste forbauset , da han har advart om dette i mange år.

Legger merke til at det foreslås  at denne gruppen (voksne) også bør få opplæring og oppfølging på nett - for sitt eget og andres beste ...men skjønner ikke helt hvordan slikt skal foregå.

Noen som ser for seg hvordan slik opplæring/oppfølging på nett  skal gjennomføres?

(Innlegget ble redigert 29.11.17 12:41)

Hyrro
HyrroInnlegg: 19255
29.11.17 14:53

Det er da svært hvordan eldre menn skal måtte gjennomgå i disse tider, eller eldre i det hele tatt. 

Her bør det stilles spørsmål om ikke også media og derav moderatorer har sine sympatier og antipatier, som går i retning av det som er trendy å mene i de pågående saker. 

Selv har jeg blitt mobbet så ettertrykkelig flere ganger her på VGD, for politiske saker jeg aldri har ment, og som gjentas og gjentas, men kanskje mest fordi jeg er gammel og i følge noen her ikke har rett til å uttale meg om saker som angår unge og spesielt unge kvinner. Noe av det er overmåte stygt. 

Jeg har gitt opp å klage til MOD, for det blir ikke tatt til følge likevel. Det har jeg flere eksempler på, og når jeg sjekker profil eller andre innlegg fra vedkommende, så er det sjelden fra menn over 50.  

Hele debatten som du referer til over her, er også preget av at gamle folk ikke forstår så mye som de unge, samt endel synsing og tipping. Hele mediabildet for tiden er også preget av et overveldende fokus på unge pene mennesker. 

Hva skal gjøres? Litt mer objektivitet og oppfølging av moderatorer, hvor all grov sjikane tas til følge, ikke bare sextrakassering. 

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 35486
29.11.17 14:59
joplina: Kastes ut fra kommentarfeltene i sosiale medier vel á merke - fordi de skriver såpass illsinte,truende og stygge kommentarer at de som modererer ikke kan la det stå. Jeg er faktisk ikke forbauset over det......hva med dere andre? "Det er ikke de unge som trenger opplæring og oppfølging på nett og i sosiale medier. Det er de voksne, sier Øyvind Solstad.

Overrasker meg ikke et sekund. Ser det under de kommentatorfeltene hvor man man må logge seg inn via Facebook at de mest harmdirrende, munnfrådende og rasistiske innleggene kommer fra eldre menn. "Med alder kommer visdom", er det noe som heter. Det gjelder iallfall ikke denne gjengen. De mangler både normal folkeskikk og debattskikk og har et begredelig kunnskapsnivå.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 8330
29.11.17 15:04
KongOlav2: "Med alder kommer visdom"

Eit sitat frå ein tidligare politikar/forfattar, Jon Leirfall: 

"Den som er fødd dum, vil vera dum til sin døyande dag. Men når han blir eldre, kallar dei det røynsle, og prisar det høgt."

GreySerpent
GreySerpentInnlegg: 14336
29.11.17 17:36
Hyrro: Jeg har gitt opp å klage til MOD, for det blir ikke tatt til følge likevel. Det har jeg flere eksempler på, og når jeg sjekker profil eller andre innlegg fra vedkommende, så er det sjelden fra menn over 50.

De yngre er flinkere til å snirkle seg rundt regelverket på sosiale medier.

GreySerpent
GreySerpentInnlegg: 14336
29.11.17 17:38
KongOlav2: Overrasker meg ikke et sekund. Ser det under de kommentatorfeltene hvor man man må logge seg inn via Facebook at de mest harmdirrende, munnfrådende og rasistiske innleggene kommer fra eldre menn. "Med alder kommer visdom", er det noe som heter. Det gjelder iallfall ikke denne gjengen. De mangler både normal folkeskikk og debattskikk og har et begredelig kunnskapsnivå.

Med internett og sosiale medier kan til og med disse undermålerne lufte meningene sine. IRL hører man sjelden slike ekstreme ytringer.

HYYYL
HYYYLInnlegg: 43975
29.11.17 20:40
joplina: Solstad har hatt ansvaret for kommentarfeltene i Norges største nettavis, VG, de siste fem årene. – Ut av de som ytret seg så stygt at de faktisk ble utestengt vil jeg tippe at minst 9 av 10 var menn over 50 år.

Overrasker ikke meg.
Når man leser i kommentarfelter kan det virke som om det er en spess type menn som kommenterer, lett tilbakestående, sinte og bitre.

Ljot
LjotInnlegg: 17190
29.11.17 20:46

Jeg ser femtiårsdagen skimre i det fjerne. Jeg gleder meg. I tillegg til afrikajakten jeg skal gi meg selv i gave kan jeg da la alle hemninger fare og vise frem min indre grevling.

Steike, det blir bra greier!

EventHorizon
EventHorizonInnlegg: 3687
29.11.17 22:59

MGTOW

FjodorDVD
FjodorDVDInnlegg: 769
30.11.17 10:45
joplina: – Ut av de som ytret seg så stygt at de faktisk ble utestengt vil jeg tippe at minst 9 av 10 var menn over 50 år.

Ut fra nickene eller fb-profilene til den gemene hop vil jeg tippe 9 av 10 er menn 50+ sånn jevnt over også. Da er det vel logisk at 9 av 10 som blir kicket er i denne gruppen.

Til ditt avslutningsspørsmål ser jeg ikke for meg så mye, men jeg synes moderatorer gjør en god og viktig jobb jevnt over. Reglene for å delta på diskusjoner kunne også vært tvungen lesing før en slipper til.

missChance
missChanceInnlegg: 49552
30.11.17 16:01

'I utgangspunktet trodde hun at det var ungjentene som ville stå bak de fæleste meldingene i kommentarfeltet, men der tok hun feil. Det er først og fremst eldre menn, de Martine kaller «pappaene», som har fått det til å koke.– Det var de som begynte å blande inn voldtekt og drap.

Hvordan vet du at det er «pappaer» som skriver disse kommentarene?

– Noen beskriver selv hvilken rolle de har, mens andre har åpne profiler, sier Martine.

– Men jeg merker det også på måten de skriver på. Mye av dette er rett og slett gammeldagse, dårlige holdninger.'

Jeg blir faktisk fremdeles litt overrasket over hvordan folk oppfører seg ...

Denne jenta har også fått drapstrussel - ikke selv, men gjerningsmannen ringte hjem til faren hennes og truet dem begge! (uten at jeg vet alderen på den personen)

MagneR
MagneRInnlegg: 834
30.11.17 21:27

Hei! Jeg er selv i "målgruppen". Og jeg burde vel ha bedre kjennskap til disse kara enn de fleste andre, da jeg jo har vokst opp parallelt med dem kan man si. Jeg vil kalle disse karene "brumlebasser". Kort lunte, raske konklusjoner. Disse karene kan meget vel ha vært attraktive en eller annen gang i menneskets historie. Men ikke lenger.

I motsetning til samfunnet som sådan synes jeg litt synd på dem. Ikke sånn ironisk, men helt seriøst. Jeg er glad jeg er en laid-back type. Å møte en slik brautende brumlebass i disse dager, er nok litt skremmende for en kvinne. Hun kan til nød date ham en periode, men når hun får se irrasjonell aggresjon i tide og utide, vil hun etter hvert trekke seg. Det er jo tross alt lite sjarmerende, og om han nå ellers har sjarm, vil nok mange kvinner tenke "hva om dette sinnet rettes mot meg?". Slikt tenkte ikke folk i gamle dager, men nå vet folk bedre.

Så da har vi dem; alene, bitre og forbanna. Pluss på rus, og du har en del drøye kommentarer.

9 av 10 er høye tall. Men jeg savner litt detaljer. Utdrag av diskusjoner. For min egen del fikk jeg et innlegg slettet uten å ha nevnt en gruppe, kjønn, alder med et ord. Bare fortalte noe som hadde skjedd meg. Noen ble tydelig provosert fordi jeg hadde et FOR godt poeng, eller noe(??). Skulle også gjerne hatt statistikk over hvem som klager til mod og hvorfor. Her er et langt lerret å bleke. There`s more to this than meets the eye!

tucan
tucanInnlegg: 20092
30.11.17 21:35

Ikke så veldig overraskende nei. Fortsatt 10 år igjen, men regner ikke med å være i målgruppen da heller, siden jeg klarer å beherske meg. 

Men fryktelig mange kommentarfeltkrigere som burde fått inndras internettet sin.

joplina
01.12.17 08:50
MagneR: 9 av 10 er høye tall. Men jeg savner litt detaljer. Utdrag av diskusjoner.
KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 51941
01.12.17 09:08

Wow, det var sterke saker, var ikke klar over at det var så ille. Hva er det som feiler folk? 

joplina
01.12.17 09:32
KingKongHalvor: Hva er det som feiler folk?

Ikke godt å si

MagneR
01.12.17 09:37
KingKongHalvor: Wow, det var sterke saker, var ikke klar over at det var så ille. Hva er det som feiler folk?

Nifst på mer enn en måte, ja.

KingKongHalvor
01.12.17 09:37
joplina: Ikke godt å si

Men seriøst, dette er jo alvorlige greier, noe helt annet enn litt krangling her inne på anonyme VGD. Hvor stort er dette problemet? Er det noen hundre, bitre gubber som holder på, eller er det tusener? Eller fler?

Jeg spør av nysgjerrighet, jeg bruker ikke SoMe så mye, og da bare til hyggelige ting.

(Innlegget ble redigert 01.12.17 09:37)

MagneR
01.12.17 10:04

Det er skremmende lesning. Men det er synd vi aldri får vite noe om personen/e bak slike ting. Jo mer kunnskap, dess mer kan man få gjort med det, tror jeg.

joplina
01.12.17 13:10
KingKongHalvor: Men seriøst, dette er jo alvorlige greier, noe helt annet enn litt krangling her inne på anonyme VGD. Hvor stort er dette problemet? Er det noen hundre, bitre gubber som holder på, eller er det tusener? Eller fler?

Jeg vet virkelig ikke hva antallet av truende nettroll kan være...men skal man dømme av alle kommentarfelt som blir stengt så er det mange

23stein
23steinInnlegg: 817
02.12.17 19:20
joplina: Jeg vet virkelig ikke hva antallet av truende nettroll kan være...men skal man dømme av alle kommentarfelt som blir stengt så er det mange

https://www.youtube.com/watch?v=4Qkca4tj-GE

Jeg har vært fascinert av CG Jung lenge. Han, som man ser fra videon, var veldig kritisk til hvor lite man har gjort for å forstå psyken.

Selv om det er 60-70år siden dette opptaket var gjort, så tror jeg dette har mye sannhet i dag også. 

Internett sådan, drar alle sammen og fjerner en masse barrierer som stopper elendigheten, sinnet og hatet fra å boble opp i det vanlige liv.

Mange av oss møter mye av dette i våre vanlige liv også. Men da er ofte situasjonen og konteksten slik at man forstår bedre hva som er involvert, og ikke tar det seriøst. Det er ikke så enkelt i en kommentar på nett.

Det sagt, så er det utrolig kjedelig at disse unge som engasjerer seg møter dette.

GeirSt
GeirStInnlegg: 82
02.12.17 22:44

Jeg har mistanke om at mange "frodige uttalelser" og hyberboler i dagens nærtagne samfunn ikke forstås.

Har vi fått et tandert og krenket folk ledet an av kvinner og unge som ikke skjønner språkbruken - og tar ting litt for bokstavelig? Jeg mistenker det. Nå det er sagt så skal man ikke akseptere alt, men det ville kanskje bli en platt og kjedelig debatt om vi ikke hadde disse. Selv har jeg mange ganger hatt lyst til å uttale meg litt kraftigere for å styrke poenget, men er blitt temt av korrekthet.

(Innlegget ble redigert 02.12.17 22:54)

KingKongHalvor
02.12.17 23:33
GeirSt: Har vi fått et tandert og krenket folk ledet an av kvinner og unge som ikke skjønner språkbruken - og tar ting litt for bokstavelig? Jeg mistenker det. Nå det er sagt så skal man ikke akseptere alt, men det ville kanskje bli en platt og kjedelig debatt om vi ikke hadde disse. Selv har jeg mange ganger hatt lyst til å uttale meg litt kraftigere for å styrke poenget, men er blitt temt av korrekthet.

Forsåvidt enig med deg, men drapstrusler og ønske om at unge jenter skal bli voldtatt er da ikke noe som beriker debatten?

joplina
04.12.17 09:10
KingKongHalvor: Forsåvidt enig med deg, men drapstrusler og ønske om at unge jenter skal bli voldtatt er da ikke noe som beriker debatten?

Trusler, å ønske død og fordervelse over noen eller å hevde at noen fortjener å bli voldtatt hører overhode ikke til i noen offentlige debatter eller kommentarfelt

OldNick
OldNickInnlegg: 2479
04.12.17 14:17
Hyrro: Det er da svært hvordan eldre menn skal måtte gjennomgå i disse tider

Joda. Stakkars menn som ikke kan komme med trusler om vold og voldtekt. Synd på dem erre...

Seriøst?

Hyrro
05.12.17 11:05
OldNick: Joda. Stakkars menn som ikke kan komme med trusler om vold og voldtekt. Synd på dem erre... Seriøst?

Du er i hvert fall ikke mye seriøs, som plukker ut en halv setning av mitt innlegg for å ironisere på min bekostning. 

Jeg skrev også at det er ren mobbing av eldre, ikke bare menn, og det er tydeligvis helt greit her på forumet, skal man tro hva moderator vektlegger. 

Hvor mange ganger har ikke jeg blitt stemplet som helt utenfor en hver diskusjon om sextrakassering fordi jeg ikke er 25 år og dermed helt utenfor sjekkemarkedet? Nå også fordi vi eldre ikke forstår oss på de nye sosiale nettverk. 

Verst av alt er de stadige hentydninger til at jeg reiser for å innlate meg med muslimske menn av mangel på andre muligheter. Det er så frekt overfor mennesker som har levd en stund, at det viser den manglende respekt for eldre som finnes i vår kultur, og som overhodet ikke er noen in-sak verken her eller ellers i media-diskusjoner.

Nå er det altså eldre menn som skal unngjelde, fordi noen av dem har en sjargong som delvis er dum, men også tankeløs overfor den gruppe som hele tiden trekkes fram som mobbeofre. De unge, vakre og vellykkede kvinner. For uten en middelaldrende prest og halsstykinga til Gro, så virker det til å være en slags status å vise hvor tiltrekkende man er på det annet kjønn. (Her trekker jeg fra de virkelige overgrep). Tenk å være så lite attraktiv at man ikke engang har blitt lagt merke til som sexobjekt? Det må jo være trist. 

På grunn av mitt yrke og interesser, så har jeg omgått menn i alle aldre i flere tiår, og jeg vet at forsterkede uttrykk i en opphetet samtale ikke betyr noe annet enn ord. Det store flertallet av menn, over eller under 50, oppfører seg respektabelt overfor kvinner som selv oppfører seg normalt. For det som skjer på seminarer og andre sammenkomster i regi av politikk, forretning eller kulturliv, er ikke bare menns sexrelaterte oppførsel. 

Vi snakker om mennesker, med menneskelige svakheter under visse omstendigheter, og det gjelder ikke bare menn over 50. 

Hva som blir oppfattet og slettet av moderator, tror jeg kan ha med hele den pågående debatten å gjøre, med mindre vi får mer konkrete tall på bordet. 

(Innlegget ble redigert 05.12.17 11:08)

joplina
06.12.17 15:31
Hyrro: Nå er det altså eldre menn som skal unngjelde, fordi noen av dem har en sjargong som delvis er dum, men også tankeløs overfor den gruppe som hele tiden trekkes fram som mobbeofre. De unge, vakre og vellykkede kvinner.

De som faktisk kastes ut av kommentarfeltene har ikke bare skrevet noe dumt eller tankeløst  med "sin sjargong".

For å bli kastet ut så må man skrive noe way over  støtende, truende, hatefullt eller outende til - eller om noen.

9 av 10 som kastes ut er menn over 50 , sier Øyvind Solstad, som har vært ansvarlig for VGs kommentarfelt i 5 år.

Arnulf Kolstad, professor i sosialpsykologi sier at han ikke er overrasket over dette . Hverken av alder eller kjønn.

Kjønnsforsker Jørgen Lorentzen er heller ikke overrasket over å høre hvilken gruppe som oftest blir kastet ut av kommentarfeltene til de norske mediene.

Han sier at har forsøkt å få oppmerksomhet rundt dette problemet i mange år

(linker i trådstart)

Nettroll har vært et mye omtalt problem siden 2010-2012

VG+ kjørte en serie intervjuer med nettroll så tidlig som 2012 (2015 fikk nettkrigerne fokus )

TV2 kjørte en serie om nettrollene og kjendisene som konfronterte dem i 2015...serien het "Haterne"

Selv vår statsminister har hatt et og annet å si om dem

- Det ser ut som du tror at "eldre menn skal unngjelde" uten at de har utmerket seg spesielt negativt....at de liksom skal tas' bare for å ta noen....som om det var en "La-oss-nå-mobbe-eldre-menn-kampanje" under oppseiling.  Det er ikke det.

Det er fakta.

Menn over 50 utmerker seg med støtende, truende, hatefulle og outende kommentarer i den grad at 9 av 10 som kastes ut av kommentarfeltene i mediene ER MENN OVER 50.

Hyrro
06.12.17 15:55
joplina: - Det ser ut som du tror at "eldre menn skal unngjelde" uten at de har utmerket seg spesielt negativt....at de liksom skal tas' bare for å ta noen....som om det var en "La-oss-nå-mobbe-eldre-menn-kampanje" under oppseiling.  Det er ikke det. Det er fakta. Menn over 50 utmerker seg med støtende, truende, hatefulle og outende kommentarer i den grad at 9 av 10 som kastes ut av kommentarfeltene i mediene ER MENN OVER 50.

Er det ikke en slik kampanje under oppseiling? 

Slik det formuleres, så kan det jo virke slik, og hvordan det enn vris, så er det en trend som pågår, hvor generaliseringa har tatt overhånd. Selv om det bemerkes i bisetninger at det ikke gjelder alle, så er tendensen at menns dumheter sauses sammen med virkelige forbrytelser, og kvinner generelt er utsatte ofre. 

Jeg synes Lorentzen betegner dette ganske klart. I programmet Hjernevask framkom han som en synser mer enn en forsker, og det vises til her også. Forskning er ikke verken å tro eller mene, det skal være innsamling av data og objektiv behandling av det resultatet som framkommer. 

Akkurat det savner jeg her også, for det er mange grove utspill som ikke tas til følge her på forumet, så formålet med en saklig debatt er veldig mye avhengig av synet til den som modererer. 

Det er ikke noe som er fakta, med mindre det er gjort en objektiv undersøkelse uten å henge seg på populistiske tendenser. 

joplina
06.12.17 16:01
Hyrro: Er det ikke en slik kampanje under oppseiling?

Nei..det kan jeg ikke tenke meg. Har ikke fått noe inntrykk av det i hvert fall.

#MeToo er en kampanje....ettersom den ble sluppet på sosiale medier med oppfordring til alle som hadde vært utsatt for seksuelle trakassering å videreføre hashtag'en for å vise omfanget av seksuell trakassering.

Artikkelen om at menn over 50 er de de som i 9 av 10 tilfeller tuppes ut av kommentarfeltene er en videreføring av en debatt/et fokus som har vært snakket om/tatt opp/dokumentert/diskutert i flere år.

Det eneste nye som fremkom var at kjønn og alder på "verstingene" ble luftet. 

TheJedi
TheJediInnlegg: 6480
07.02.18 13:39

Har en teori. Men den går litt ut på politisk vinkling. Kan forsøke å skrive hva jeg mener:

de som i dag bikker 50 har opplevd 60, 70 og 80-tallet. I medias barndom var det kun en TV-kanal, NRK. Og den hadde sitt samfunnsoppdrag bevisst. Leikestove var et oppdragende tv-program. De fleste programmer var den gang oppdragende. Hvem husker vel ikke Vibeke Sæther som satt i godstolen og lærte oss klokka, viste oss hvordan bli gode samfunnsborgere og besøkte nye arbeidsplasser og fabrikker bak de buede, runde og firkantede vinduer? Hvorfor skal vi lære å besøke fabrikker tenkte jeg ofte den gang. Vi lærte oss hvordan bøndene kjørte skurtreskere, vi besøkte skofabrikker i Sogndal, og vi så hvordan den norske arbeideren jobbet.

Alt i oppdragelsens ånd.

Intet vondt om NRK, den oppgaven fikk de, enten de ville eller ei. Selv Kong Olav sa i 1960 at han håpet rikskringkastingen tok sin opplærende rolle på alvor i sin åpningstale.

Men - vi skulle oppdras i gode demokraters ånd, og dessverre var det altså Arbeiderpartiet som satt mest med makta etter siste verdenskrig.

Nå lever vi en helt annen verden. Den transparente verden uten sensur. Uten redaktørinnhold og uten korrekturskrivere. Avstand mellom tastatur og publisering er lik null. Alle kan skrive hva de vil, nær sagt hvor de vil. Den gang VG og Dagbladet knapt hadde "åpen spalte" med leserinnlegg var nåløyet mye trangere enn i dag. 

Og mannen som opplevde sensurens unge dager, han skal da for pokker rope høyest. Endelig får han lov til å skrive hva han vil. Ingen til å stoppe ham. Ingen redaktør eller nåløye. Han har da for pokker vokset opp med ARK og alt det der. En virkelighet som i beste fall var en fordømt løgn. En virkelighet styrt fra mediene, fra vugge til grav, i den hensikt å gjøre oss til gode borgere. Vi har levd i uvitenhet, bak jernteppet, bak NRKs sensurerende opplærende ånd. Ikke faen om noen skal få sensurere meg etter å ha vokset opp med dette. Tenker mannen som har bikket 50.

Nesten litt som en muslim i vesten. Alle kvinner er praktisk talt nakne, vi har kommet til himmelen. Bare å ta for seg dere. Bare det at her gjelder det informasjonsalderen, ikke klesalderen.

Bare en teori altså..

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg