Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nedsettende betegnelser på kvinner som er dyreord

NYTT TEMA
sovietsky
sovietskyInnlegg: 1
28.05.18 10:54

Hei!

Til en oppgave skriver jeg om hvordan man bruker ord som er betegnelser på dyr (høne, gris, kakling, dum ku, osv) på mennesker og da som regel negativt ladet. Er det noen som har flere eksempler på dette på norsk?  

Engelske eksempler: foxy lady, old crow, bitch, hen parties, 

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 57694
28.05.18 23:12
sovietsky: Til en oppgave skriver jeg om hvordan man bruker ord som er betegnelser på dyr (høne, gris, kakling, dum ku, osv) på mennesker og da som regel negativt ladet. Er det noen som har flere eksempler på dette på norsk?

Du glemte stut, kylling og rev. Oj beklager, disse var betegnelser på dumme, barnslige og feige menn.

(Innlegget ble redigert 28.05.18 23:14)

Il-Pirata
Il-PirataInnlegg: 18284
29.05.18 04:45
sovietsky: Til en oppgave skriver jeg om hvordan man bruker ord som er betegnelser på dyr (høne, gris, kakling, dum ku, osv) på mennesker og da som regel negativt ladet. Er det noen som har flere eksempler på dette på norsk?

Egentlig ganske trist, for dyrene har ikke gjort noe for å fortjene å få slike negative sammenligninger.

Men joda det finnes eksempler, burugle, hønseflokk, saueflokk, purker, tisper, sleipe slanger, sta esler, struts, ku, klatremus, reddhare, ei sta geit, dum gås, etc, etc.

Edit: Men må legge til at ettersom du bare etterspør negative sammeligninger for kvinner, har du nok nå ertet på deg feministbrigaden, du bør for din egen helses skyld finne masse negative sammenligninger for menn også før dette legges frem, her må det kvoteres og at det ikke er så mye å velge i den veien, vel da må det vel sikkert lages noe da og jeg tviler på at f.eks. Sterk som en okse vil tilfredsstille brigaden, så vær kreativ.

(Innlegget ble redigert 29.05.18 04:57)

joplina
joplinaInnlegg: 61314
29.05.18 19:20
Il-Pirata: Edit: Men må legge til at ettersom du bare etterspør negative sammeligninger for kvinner, har du nok nå ertet på deg feministbrigaden, du bør for din egen helses skyld finne masse negative sammenligninger for menn også før dette legges frem, her må det kvoteres og at det ikke er så mye å velge i den veien, vel da må det vel sikkert lages noe da og jeg tviler på at f.eks. Sterk som en okse vil tilfredsstille brigaden, så vær kreativ.

Lages noen..?

Hehe..hvorfor det. Finnes jo plenty

Goblin_9
Goblin_9Innlegg: 22083
29.05.18 19:52
joplina: Lages noen..?

Jeg tror en nylaget klassiker kom fra det svenske medlemmet av Riksdagen som kalte den samlede kvinnegruppen i forsamlingen  en "fittstim". 
Han var ikke helt heldig med den - 

Il-Pirata
30.05.18 00:08
joplina: Hehe..hvorfor det. Finnes jo plenty

Nei, det synes jeg ikke. Rett nok finnes noen, men ikke på langt nær så mange som overfor kvinner og de fleste mot menn spiller faktisk på mer positivitet enn overfor kvinner.

joplina
30.05.18 08:36
Il-Pirata: og de fleste mot menn spiller faktisk på mer positivitet enn overfor kvinner.

Åja...øyet som ser - øret som hører tydeligvis

joplina
30.05.18 10:59

Humlepung

Hanrei (Begrepet stammer fra tysk Hahnrei, eldre hahnreh, egentlig sammensatt av hane og rådyr.)

Stut

Esel

Fårskalle

Hestkuk

Kattkuk

Gjedde

Torsk (ha lommeboken klar)

Slimål

Fitteoter  (for den sleipe og flyktige)

Mons

Broiler (ung, dum skrytepave)

Hanekylling (det samme som over)

Gris

griskuk

Svin

Svinpels

Vortesvin

Buksvin (for den overvektige drittsekken)

Grahund

Grakatt

Grabukk

Padde

Frosk

Pungrotte

Rotte

1.      Kylling    2.Mus    3.Kneler   (for mannepingla)

1.Stankelbein  2.Myahank  (for den tynne/skranglete  og mindre mandige mannen)

parasitt  (for snyltermannen)

Gjøk

Suppegjøk

Vallak ( mannen som overvurderer seg selv)

-        Opp som en bjørn, ned som en skinnfell (for den oppblåste mannen som stadig bommer)

Den fårete saueskallen (mindre smart mann)

Bastard

Fellesbetegnelsen «Rovdyr» om overgrepsmenn

Jerv (mannen med dårlig kroppslukt lukter jerv)

Klegg (den innpåslitende mannen)

Blodigle (mannen man ikke blir kvitt og/eller en storsnylter)

Ape (alle sorter, Gorilla, sjimpanse, orangutang…om menn med ukledelig hårete kropper og menn som er sterke/hardtslående men dumme)

Brølape (mannen som er stor i kjeften med begrenset intelligens)

M.m m.m

Il-Pirata
30.05.18 11:44
joplina: Humlepung Hanrei (Begrepet stammer fra tysk Hahnrei, eldre hahnreh, egentlig sammensatt av hane og rådyr.) Stut Esel Fårskalle Hestkuk Kattkuk Gjedde Torsk (ha lommeboken klar) Slimål Fitteoter (for den sleipe og flyktige) Mons Broiler (ung, dum skrytepave) Hanekylling (det samme som over) Gris griskuk Svin Svinpels Vortesvin Buksvin (for den overvektige drittsekken) Grahund Grakatt Grabukk Padde Frosk Pungrotte Rotte 1. Kylling 2.Mus 3.Kneler (for mannepingla) 1.Stankelbein 2.Myahank (for den tynne/skranglete og mindre mandige mannen) parasitt (for snyltermannen) Gjøk Suppegjøk Vallak ( mannen som overvurderer seg selv) - Opp som en bjørn, ned som en skinnfell (for den oppblåste mannen som stadig bommer) Den fårete saueskallen (mindre smart mann) Bastard Fellesbetegnelsen «Rovdyr» om overgrepsmenn Jerv (mannen med dårlig kroppslukt lukter jerv) Klegg (den innpåslitende mannen) Blodigle (mannen man ikke blir kvitt og/eller en storsnylter) Ape (alle sorter, Gorilla, sjimpanse, orangutang…om menn med ukledelig hårete kropper og menn som er sterke/hardtslående men dumme) Brølape (mannen som er stor i kjeften med begrenset intelligens) M.m m.m

OK dette forklarer jo endel ja... og det kom vel fra the "tip of the tongue" også tenker jeg. ;-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg