Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Cassie Jaye - Feministen som pratet med MRA

NYTT TEMA
HappyDudenEspen
HappyDudenEspenInnlegg: 3709
30.07.18 21:28

Cassie Jaye var en feministisk aktivist. Hun bestemte seg for å lage en dokumentar om MRA-miljøet. MRA står for Men's Right Activist, et paraplybegrep for stadig flere grupper som kjemper for menns rettighetter.

Her forteller hun om hva hun lærte.

Jeg mener vi kan alle ta lærdom av å lytte til andre, uansett om vi er uenig med dem. Det gjelder alle sider uansett kjønn.

Har ikke sett dokumentaren, men skal prøve når jeg får tid. "The Red Pill" er navnet, polariserende nok.

Uansett. Jeg tenkte dette kunne bli en konstruktiv diskusjon.

Odino
OdinoInnlegg: 93
26.10.18 17:28

Jeg er vel sånn litt middel over gjennomsnitt interessert i likestilling. Jeg føler jeg bare må lette trykket et sted å dette ble en passende tråd. Jeg har nå prøvd å virkelig sette meg in i erke feministen posisjon. Uten å tråkke på noen tær så vet jeg at jeg ikke er helt politisk korrekt. For å forklare erke feministen er det mye av det vi ser i Sverige og i partier som rødt her i Norge. Jeg har hatt et par diskusjoner med dem satt meg in i deres perspektiv å prøvd å forstå deres frustrasjonen. Jeg gjør det! Tro meg om jeg hadde vært kvinne hadde jeg nok hat like sterke meninger. For å summere opp så nevner de ofte prinsippet av likestilling er en faktor for begge kjønn ganske tidlig i samtalen. Det er jeg jo helt ening i!  Samtidig er jeg veldig opptatt av mens helse og hvordan vi i samtiden har for få manlige rollemodeller. Da merker jeg at tonen snur seg. "Menn trenger å ta den posisjonen ikke kvinner" Menn må opp å fram og være rollemodeller". Ja det er helt riktig. Likevel hvorfor kan ikke flere kvinnelige feminister kunne hjelpe en manlige populasjoen med våre utfordringer? Jeg føler det blir en slags kjønnskrig som er helt unødvendig. Vi menn har en kulturelt problem. Det problemet kan endres med hvordan kjønnsroller blir presentert. Det beste hadde vært om menn i maktposisjonen hadde virkelig gått opp å fram å prøvd å endre på kulturen. Det jeg ser i kommetarfeltet nå er sinte menn. Ikke at jeg forsvarer dem, men jeg kan tildels forstå dem. Ingen kjemper deres sak. Mange har nok opplevd trakkasering mest fra andre menn. Hvem snakker for menn som blir voldtatt i fengsel av andre menn eller opplever vold og mobbing generelt? Når jeg tar opp dette med en del kvinnelige feminister føler jeg samtalen går over til slags kjønnskamp. Jeg føler litt at en dels kvinner har en slags drivkraft for hevnens tid. "Nå skal jæverne få". Sikkert mange som klikker i vinkel av den setningen men det er mine erfaringer. Ved å legge bort kjønnskampen burde vi heller jobbe med retorikken. Prøve å forstå mennene i kommentarfeltet. Hva er det de egentlig prøver å si? Kanskje et rop opp hjelp?

Dette kommer bare til å utvikle seg til en styggere og styggere kjønnskamp. Samtidig er det på tide at menn fra alle bransjer som har maktposisjon snar begynner å fremme de kulturelle problemene vi har rundt mens helse. Jeg tror at det er roten til mye vondt her i verden. Nå må vi begynne å kjempe i felleskap, legge hatet til side og forandre kulturen. Det jeg ser på en del kommentarfelt er dystert. Beklager sikkert en del skrivefeil er dyslektiker 

(Innlegget ble redigert 26.10.18 17:44)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester